Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:11

Annuh schreef:
Ik volg dit topic ook mee :).

Heel herkenbaar, ik ben sinds kort begonnen met Body Support bevalt me prima. Het is een andere levensstijl, bewust worden van wat je eet en wat het met je lichaam doet. Ook heel belangrijk is om de dag te verdelen in vakjes zodat je steeds wat eet, zo eet ik bijvoorbeeld 6 keer per dag een kleinere portie.

Zes keer per dag eten is uitstekend bij beginnende diabetes 2.
Om fikse snaaiaanvallen te voorkomen ook.

Maar een gezondere levensstijl hoort op te leveren dat je makkelijk een maaltijd kunt overslaan. (= niet om af te vallen, maar als je dag in de soep loopt en je kunt pas ontbijten om 12 uur, dan hoor je niet flauw te vallen oid.)

Deertje

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:16

ik herken dit ook!! En ik weet ook perfect wat gezond is en wat niet. Maar als er naast elkaar een stuk fuit en een koekje ligt... tja... keuze snel gemaakt bij mij... ik vind zoetigheid gewoon veel lekkerder hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:19

Probeer maar eens regelmatig te eten als je onregelmatige uren werkt en op het werk moet ik eten, wanneer het even rustig is. Tja, dan heb je op de meest onmogelijke uren een hongertje en ik eet op zo'n moment wat ik kan vinden. Helaas bewijst mijn gewicht dat ik niet goed bezig ben. |(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:24

LauwtjuhLevi schreef:
Ik denk dat het probleem vooral ligt dat er zoveel aanbod is aan slecht eten.
De mens leert daardoor ook dat slecht eten makkelijk is en lekker.

Bij mij werkt het zo, heb ik 's avonds nog " lekkere trek" en zie ik een tv reclame voorbijkomen, dan is de verleiding groot om eens een kijkje te nemen in de snoepkast.

Probeer de snoepkast zo leeg mogelijk te houden. Neem je tijdens zo'n periode voor dat je die week 1 zak chips mag (of een klein uitdeelzakje en dan er nog wat naast kunnen nemen).
Dat doel is veel makkelijker haalbaar dan dat je tegen jezelf zegt volgende keer doe ik het niet meer.
Als dat eenmaal lukt en je kan je op die manier inhouden, dan kan je misschien over een tijd je sowieso het lekkers ontzeggen. Maar wij vrouwen gaan ons wel goed voelen van chocolade en dergelijke hoor.
Chocolade = activeer je een fijn stofje in je hersenen ;)

En wat je ook kan doen is lekkere gezonde dingetjes halen en bijv. een lekkere gevulde wrap eten met groentes en dergelijke ipv een zak chips. Vult beter en geeft beter gevoel, maar op zo'n moment moet je dan de gezonde dingen wel echt ruimschoots in huis hebben :)

Voor mij is dus de uitdaging: voorkom de lekkere trek.
Richt alle maaltijden zo in, dat ik na een redelijke portie VOEL dat ik hier uren en uren op vooruit kan. Zo nee, dan hebben mijn hersens hun werk niet goed gedaan: een goed menu in elkaar zetten.

"Goed" betekent voor mij:
gezond in de zin van vitamines, eiwitten, etc.
lekker, ' het oog wil ook wat', goed gekruid, (tomaat met oregano is veel lekkerder dan losse tomaat)
....en dus ruim voldoende vullend zodat ik vol vertrouwen zonder eten op zak de deur uitkan.

Overigens: donkere chocolade is gezond!
Witte chocola, melkpoeder, dat zijn andere verhalen, maar met cacao is weinig mis. Het velaagt zelfs je LDL cholesterol.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:27

Of kritisch kijken naar waar je écht behoefte aan hebt. http://www.happynews.nl/2012/02/22/zin- ... dig-heeft/

En heb je eigenlijk dorst of heb je trek?

Net zoals dat het dikke bullshit is om te zeggen 'ja ik ga maandag beginnen met gezond eten' terwijl het dinsdag is (waarom niet nu?). Of wanneer het op de woensdag mis gaat meldden dat je volgende week wel weer verder gaat. Want.... Je gaat ook een week niet douchen als je op de dinsdag te laat je bed uit bent gerold en niet kon douchen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:29

SandraVerl schreef:
Probeer maar eens regelmatig te eten als je onregelmatige uren werkt en op het werk moet ik eten, wanneer het even rustig is. Tja, dan heb je op de meest onmogelijke uren een hongertje en ik eet op zo'n moment wat ik kan vinden. Helaas bewijst mijn gewicht dat ik niet goed bezig ben. |(

Hoogste tijd voor actie!
Je hoort als mens geen werk te doen, dat ten koste van lijf en gezondheid gaat! (Niet alle bazen willen dat weten, maar dat is een ander verhaal. )

Ik weet dat het in de zorg, in de lager betaalde banen, pal bovenop de cliënten erg lastig is, maar je hebt recht op een fatsoenlijke eetpauze. Punt. Je cliënten snappen dat doorgaans ook prima. Je collega's ook, in die zin dat ze met dezelfde overbelasting zitten.
...nu de baas nog!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:30

Ik wil me hier ook even melden. Ik eet koolhydraatarm en probeer zo gezond mogelijk te eten.
En ik moet zeggen ik doe dit nu makkelijk een half jaar en heb bijna geen behoefte meer aan suikers :)
Soms is een zak popcorn toch onweerstaanbaar als we bij de bios zijn, maar verder eet ik geen chocolade meer of koek en ook frisdrank vind ik niet meer lekker. Allemaal té zoet :+

Wij hebben dan ook in het begin écht niets lekkers in huis gehaald, want je kickt af daar zeg je u tegen. Mijn vriend is 3 weken chagrijnig geweest zonder zijn suikers :')

Het is allemaal wel vol te houden, maar je moet jezelf ook wel lekkere dingetjes gunnen, alleen dan in de gezonde variant denk ik. Ik eet met alle liefde een lekkere zelfgemaakte smoothie of fruitsalade in plaats van een boterham of snoep.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:57

Zo herkenbaar! Ook ik voel me beter als ik gezond eet en geen slechte tussendoortjes neem. Weet me vaak wel te beheersen en eet vrij gezond denk ik. Neem nu meestal als tussendoortje fruit oid en drink bijna alleen maar water. Maar goed, zijn ook nog wel dagen dat ik me niet kan beheersen :') Dan is een zo groot mogelijke zak drop mijn grootste vriend, totdat ik misselijk ben... -O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:28

Maar wat is slecht???????
Roomboter is bijvoorbeeld heel gezond. Een advocado is vetter dan vet. Ook veel salades hebben meer calorienen dan een hamburger.
ik blijf erbij dat we gewoon teveel eten. Niet stoppen als het lijf allang heeft gezged ik ben vol.

Er is een proef geweest waar een restaurant de hoeveelheden heeft veranderd en de klanten hebben dat niet eens gemerkt.

Ik blijf erbij eet gewoon normaal en met mate. Geen zak chips naar binnen slaan. Ook niet een pak koekjes ineens opeten. Dat maakt dik! niet dat handje chips of dat ene koekje.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:35

yarrah schreef:
Roomboter is bijvoorbeeld heel gezond. Een advocado is vetter dan vet. Ook veel salades hebben meer calorienen dan een hamburger.
ik blijf erbij dat we gewoon teveel eten. Niet stoppen als het lijf allang heeft gezged ik ben vol.

Er is een proef geweest waar een restaurant de hoeveelheden heeft veranderd en de klanten hebben dat niet eens gemerkt.

Ik blijf erbij eet gewoon normaal en met mate. Geen zak chips naar binnen slaan. Ook niet een pak koekjes ineens opeten. Dat maakt dik! niet dat handje chips of dat ene koekje.

Sinds wanneer is roomboter 'heel' gezond? :P :D
Zover ik weet zitten er transvetten en een hoop verzadigde vetten in. In avocado zit onverzadigd vet, wat juist weer gezond is. Salades hebben meer calorieën dan hamburgers, maar wederom omdat de dressing vaak uit onverzadigd, gezond vet bestaat. Dan maakt dat helemaal niet zoveel uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:42

Tillie20 schreef:
yarrah schreef:

Sinds wanneer is roomboter 'heel' gezond? :P :D
Zover ik weet zitten er transvetten en een hoop verzadigde vetten in. In avocado zit onverzadigd vet, wat juist weer gezond is. Salades hebben meer calorieën dan hamburgers, maar wederom omdat de dressing vaak uit onverzadigd, gezond vet bestaat. Dan maakt dat helemaal niet zoveel uit.

Sterker nog, als je wil afvallen mag je zelfs best troep eten. Zolang je maar minder eet dan dat je verbrand.
(maar het is aan de persoon zelf de keus of die 1 snicker wil óf 5 komkommers. Om maar iets te noemen)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:45

Dit topic gaat over gezond eten, niet over afvallen :')
Dat wat jij zegt is in theorie waar, maar in de praktijk zou je het nooit volhouden op die manier. Eerste reden is omdat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en dus meer gaat eten dan geplant. Tweede reden is omdat zodra je dus stopt met sporten oid je weer zal aankomen. Een gezonde leefstijl aanleren heb je je hele leven plezier van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:53

Volgensde vraag: wat IS gezond?

Hamburgers zijn een vervuilend soort voedsel, maar het bevat wel eiwit en een salade (...afhankelijk van...) niet.
Die eiwitten op zich heb je keihard nodig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:55

Tillie20 schreef:
Dit topic gaat over gezond eten, niet over afvallen :')
Dat wat jij zegt is in theorie waar, maar in de praktijk zou je het nooit volhouden op die manier. Eerste reden is omdat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en dus meer gaat eten dan geplant. Tweede reden is omdat zodra je dus stopt met sporten oid je weer zal aankomen. Een gezonde leefstijl aanleren heb je je hele leven plezier van.

Klopt hoor ;) Maar de ervaring hier op bokt is dat gezond eten gelijk staat aan afvallen. (Zie de eerdere opmerkingen over een Sonja Bakker). het was even ter illustratie. NB: Dunne mensen kunnen door ongezond voedsel ook van binnen flink dicht geslibt zijn.

Zelf eet ik zo gevarieerd mogelijk, zo min mogelijk suiker en veel vezels en eiwitten. Alcohol laat ik staan (hooguit een glas rode wijn 1 keer in de zoveel tijd) en alle ongezonde lekkere dingen met mate. (zolang het bij de rest past en de boel maar in balans blijft)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:56

Janneke2 schreef:

Hamburgers zijn een vervuilend soort voedsel, maar het bevat wel eiwit en een salade (...afhankelijk van...) niet.

Voorgemaakte hamburger uit pakje óf een hamburger van zelfgebakken brood (of volkorenbolletje), met een blaadje sla, komkommer, tomaat... En mager rundvlees?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:58

heel herkenbaar topic dit!
Ik heb dat met chocolade, o zo lekker, maar achteraf denk ik, waarom nou :(

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:58

Janneke2 schreef:

Eiwit zit in brood, pasta en peulvruchten. Als jij gewoon wat boontjes, een eitje en wat pasta in je salade doet, dan zit daar ook genoeg eiwit in ;)

Hoe 'keihard' die eiwitten nodig zijn, daar is ook discussie over. Gemiddeld wordt voor iemand van 60 kilo 40 gram eiwit per dag aangeraden. Maar ik ken ook iemand die absoluut geen eiwitten binnen mag krijgen vanwege een of andere ziekte of allergie. Hij functioneert ook gewoon normaal. Hij is wel vaak moe en slap, maar hij functioneert wel.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:06

Oooo dat is zo erg inderdaad. Weten dat je die zak chips niet moet pakken om een half uur erna schuldig naar een lege zak te staren :oo

Ik heb een aantal weken zo goed als suikervrij geleeft (alleen nog natuurlijke suikers) en aardappelen vermeden. Ik voelde mij zoveel beter, geen afterdinner dips meer en geen algehele vermoeidheid.
Toch daarna weer teruggevallen omdat met name de prep erg veel was in combinatie met een fulltime baan en paard. Ik vond het zwaar om iedere dag om half 8 thuis te komen en dan ook nog anderhalf uur in de keuken te moeten staan om mijn eten en lunches te maken.

Paar dagen geleden ben ik weer begonnen, maar dan niet helemaal suikervrij meer. Ik ben me er alleen bewust van en probeer het dus wel te vermijden. Boemboe bijvoorbeeld, ik vind dat heerlijk door de boontjes en het is makkelijk en snel te maken, bij suikervrij ondenkbaar, maar nu doe ik het wel. Of een scheut ketjap door de kip, heerlijk. Brood als lunch doe ik ook weer, maar let goed op wat ik erop doe en de hoeveelheid.

En nu vind ik het dan ook een stuk makkelijker om die ongezonde dingen te laten staan. Chips is echt mijn guilty pleasure, heb het ook in de kast. Gisteren een paar chippies gepakt omdat ik mijn valkje tam aan het maken ben en ik hem alleen maar met chips zo ver krijg :), en zo de bus weer terug in de kast gezegt zonder zelf iets te nemen. Dat is in mijn werdeld normaal echt ondenkbaar *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:09

Janneke2 schreef:
SandraVerl schreef:

Hoogste tijd voor actie!
Je hoort als mens geen werk te doen, dat ten koste van lijf en gezondheid gaat! (Niet alle bazen willen dat weten, maar dat is een ander verhaal. )

Ik weet dat het in de zorg, in de lager betaalde banen, pal bovenop de cliënten erg lastig is, maar je hebt recht op een fatsoenlijke eetpauze. Punt. Je cliënten snappen dat doorgaans ook prima. Je collega's ook, in die zin dat ze met dezelfde overbelasting zitten.
...nu de baas nog!

Ik werk als verpleegkundige op een mediumcare en wij staan daar alleen, dus we mogen geen half uurtje van dienst om te eten. Als een patiënt veel aandacht nodig heeft, of als de dokter net op de middag komt toeren en gans het medicatie beleid om gooit (of je de opdracht geeft om extra labo's te nemen), wel, dan kan je naar je pauze fluiten. En eerlijk, een zieke mens snapt niet veel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:17

Herkenbaar... bij mij is het wel echt die ene week van de maand. Verder heb ik mezelf redelijk onder controle... Maar die ene week... Ooooh dat is verschrikkelijk. Ik kan er nog steeds niet mee dealen + dat het daarna ook altijd wel weer even kost om het weer op te pakken, met alle teleurstelling en demotivatie van dien.

Verder denk ik ook wel dat juist veel last er van hebben omdat ze altijd met gezond eten en afvallen en diëten bezig zijn. Toen ik moest herstellen van een 'restrictieve' eetstoornis heb ik echt heel lang snaai/vreetbuien gehad, ook toen ik allang weer genoeg at. Maar je lichaam blijft jezelf voorbereiden op de mogelijke hongerwinter die er aan komt (bij ratten is hetzelfde te zien. Na een periode van ondervoeding, hebben ze ook eetbuien. Zelfs als er meer dan genoeg eten beschikbaar is). Nu was het in mijn geval redelijk extreem, maar ik denk dat bij veel mensen hetzelfde wel in het klein gebeurt.

Ik denk dat we ook wel met z'n allen een heel verkeerd beeld hebben van wat gezond is, en dat we veels te vaak veels te weinig proberen te eten, met als gevolg dat we ons vervolgens overeten omdat ons lichaam allemaal noodsignalen uitstuurt en allerlei hormonen in de war raken (leptine bv. dat zorgt voor een verzadigingsgevoel).
Dat geldt misschien niet voor iedereen, maar ik weet wel dat als ik mijn eetlijst van mijn behandeling aan de meeste mensen liet zien vrijwel iedereen reageerde met 'JEETJE, moet jij ZOVEEL eten' ... Terwijl dat gewoon een doodnormale 2000 kcal lijst was (ik had een gezond gewicht dus hoefde niet aan te komen :) )
(5 belegde boterhammen, 3 tussendoortjes (liga), 2 stuks fruit, 3 aardappels, 4 scheppen groente, vlees(vervanger) en een vol toetje)
En als je daar voortdurend onder probeert te zitten. Ja dan kan dat dus ook juist weer een averechts effect hebben :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:26

Waarom we keer op keer slecht eten tegen beter weten in? Ik denk:
Omdat het makkelijk is, omdat we het lekker vinden en geen zin hebben om na te denken over gezonde alternatieven, omdat een bepaalde manier van eten in ons systeem is gaan zitten, omdat het op korte termijn een soort van bevrediging oplevert, omdat we niet direct zien wat het op de lange termijn met ons lijf doet, omdat we niet voldoende geleerd hebben om tegenslagen op andere manieren op te vangen dan met eten.
Ik denk echter ook dat slecht eten niet altijd tegen beter weten in gebeurt. Dat veel mensen zich helemaal niet bewust zijn van wat ze allemaal naar binnen werken en niet veel over gezonde en ongezonde voeding weten.

Zelf hou ik enorm van zoet en van veel eten, maar uiteindelijk gaat dat alleen maar de verkeerde kant op. Tekort aan voedingsstoffen kan echt vervelend zijn.
Sinds een maand of 10 heb ik mijn eetpatroon flink omgegooid. Op enkele uitzonderingen na geen toegevoegde suikers meer, meer groenten en fruit, minder vlees, brood en rijst/pasta/aardappelen.
Met feestjes, als ik uit ga eten, een dagje weg of zo neem ik wat ik lekker vind, dat compenseert voor mij prima.
Mijn salades bevatten echt minder calorieën dan een burger, en dat zijn echt geen muizenhapjes, maar een flinke kom. Ik heb me wat meer in voeding verdiept en bereid meer dingen voor. Heb altijd suikervrije/gezonde lekkere dingen in huis.
Het is in het begin best wel puzzelen om anders te gaan eten, maar het lukt prima.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:31

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:33

Waarom heb ik in godsnaam dit topic aangeklikt? Nu heb ik lekkere trek :').

Ik heb het 1 keer in de maand, en dan haal ik wat lekkers.
Verder hebben wij geen snoep of chips in huis, dus kan ik het ook niet pakken :+.

Ben wel gek op crackers met kaas ofzo, maar kaas is ook niet helemaal goed.
Zucht.. :+.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:38

Ess_Ramona schreef:
Ben wel gek op crackers met kaas ofzo, maar kaas is ook niet helemaal goed.
Zucht.. :+.

Crackers met hüttenkäse :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:41

Das een goeie! Morgen maar ff zoeken in de supermarkt :D!

Oké, en chocolade, periode van de maand he.