Mijn opa eet niet meer ...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:31

Zal er wel zijn, maar het is niet echt bekend. Dan zou je zorginstellingen even moeten benaderen want t is idd lastig tot niet te vinden online. Het zit voor veel nog in een opstartfase als het ware

Daarom is het ook erg handig om de huisarts erbij te betrekken, die kunnen vaak ook meer zicht hebben op waar iemand terecht kan en helpen bij de indicatie.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:56

Ik zou zo snel mogelijk zorgen dat er een indicatie komt. Dit is nodig voor alle soorten zorg.
Of dat nou thuiszorg is of opname in zorginstelling.
Vroeger was dat via de CIZ maar geloof dat het sinds 1 januari via de gemeente loopt.
Dat is echt stap 1, en na indicatie kan er worden overlegt wat er aan hulp nodig is.
Maar TS het klinkt zorgelijk en klinkt ook een beetje als dementeren. Helaas veel ervaring hier daar mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:59

Kan van alles zijn natuurlijk, als je je levenslust verliest zie je vaker dat mensen ook hygiene minder boeiend vinden. Dan maakt het allemaal niets meer uit. Huisarts is daarin erg belangrijk om te kijken of er meer mee speelt (ook ivm indicatie! Speelt dementie wel een rol bijvoorbeeld kan dat gunstiger zijn voor een indicatie afgave)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:24

De zorg in Nederland is niet meer zo geweldig :n

Mijn schoomvader van 90 jaar is echt dement maar woont nog steeds alleen in zijn huis..
Hij krijgt behoorlijk wat zorg aan huis, dat wel.

Maar een paar weken geleden is hij weer eens gevallen.
Helemaal in de war, drukt niet op de knop om zijn nek, kan zijn adresboekje niet vinden en belt dan maar 112
Hangt het meest fantasie fraaie verhaal op waardoor er binnen de korste keren 2 ambulances, een mug en een brandweerauto in de straat staan.
Hij beweerde in huis te zijn samen met zijn broer maar die was er helemaal niet.

Hij is 1.5 week opgenomen geweest en daarna hebben ze hem gewoon weer naar huis gestuurd.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt eer hij weer belt.
Hij vond het namelijk heerlijk in het ziekenhuis, zorg bij de hand en overal gezelligheid.

Ook hij eet slecht en drinkt nog minder, ondanks eigen maaltijden klaar gemaakt door de zorg.

De 3 zonen wonen allemaal 2 uur rijden van hem vandaan en geen direkte familie in de buurt.
Ik vind het totaal onverantwoordelijk.

TS sterkte met je opa :(:)
Ik vraag me af of het slim is om hem naar Frankrijk te nemen, zeker in de zomer.
Er komt veel kijken bij de verzorging dus vooral je moeder moet daar 100% achterstaan want jij vertrekt.
Of de zorg in Frankrijk zo uitgebreid kan worden als in Nederland weet ik niet maar pas op dat hij zijn indicatie niet kwijt raakt in Nederland.

Nogmaals sterkte maar als hij graag naar je oma wil, moet je dat ook respecteren.

Azara71

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:26

De huisarts is al ingeschakeld maar die vind het allemaal wel goed zo ...

Hij heeft trouwens beginnende alzheimer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:41

vuurneon schreef:
Zal er wel zijn, maar het is niet echt bekend. Dan zou je zorginstellingen even moeten benaderen want t is idd lastig tot niet te vinden online. Het zit voor veel nog in een opstartfase als het ware

Mijn oma heeft dat ook tijdelijk gehad. Het heette daar een hotelkamer. Nadeel is wel dat het heel duur is volgens mij, want alleen de zorg wordt vergoed, niet het verblijf. Bovendien hebben mensen in het begin ook nog hun eigen huis, dus dubbele kosten. Ik denk dat het vanwege die kosten niet voor iedereen haalbaar is.

Voordeel is wel dat je alvast 'binnen' bent in het tehuis, en als het slechter gaat en je komt wel in aanmerking voor een plek, dan hoef je niet te verhuizen en wennen aan een nieuwe omgeving. Je wordt verzorgd door dezelfde mensen.

Ik zou zoiets alleen doen als het ernaar uitziet dat je vrij snel geplaatst kunt worden, want anders wordt het een duur geintje. Ik heb wel het idee dat als je in zo'n kamer zit, je sneller in aanmerking komt voor een plek in het tehuis, omdat ze je kennen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:50

Azara71 schreef:
De huisarts is al ingeschakeld maar die vind het allemaal wel goed zo ...

Hij heeft trouwens beginnende alzheimer.

Mijn oma heeft ook alzheimer en die wordt heel dwars de laatste tijd. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Ze weten vaak dat ze wat mankeren en kunnen hier gewoon niet mee omgaan. Mijn oma wilde in het begin ook niet dat iedereen het wist, ze schaamde zich. Ze vergeet of ze al heeft gegeten, in haar geval eet ze 3 keer per dag warm en wordt ze modder vet. Ik zou dus kijken of je een indicatie kan krijgen en daarmee meer hulp.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:59

Zit er al een dementie team op? Want ook zij kunnen jullie ondersteunen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:13

Is dat door een arts geconstateerd TS.
Of denken jullie dat.
Mensen die slecht eten en te weinig vitamines binnen krijgen kunnen ook vergeetachtig worden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 15:54

Is door een arts geconstateerd inderdaad.

Maar hij is al jaren zo, het lijkt nog niet echt erger te worden. De laatste keer dat ik hem zag was in maart en toen was hij helderder weer dan hij was toen mijn oma er nog was. Maar hij is in een week tijd nu aardig afgetakeld dus ik weet niet hoe hij nu precies is.
Hij herkend mijn moeder nog gewoon aan de telefoon, hij herkend iedereen nog wel. Hij loopt alleen vaak te "fantaseren" zoals mijn oma altijd zei en dat is dus niet erger geworden. Dwars was hij ook altijd al, hij accepteert niks van niemand en nu lijkt hij wat meegaander te zijn.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:33

Alzheimer is een rotziekte en de 'aftakeling' (sorry, kan er even geen vriendelijker woord voor vinden) die daarbij hoort kan sluimeren, maar hij kan ook erg snel gaan. Een gebeurtenis als het overlijden van je oma kan de boel heel goed in de versnelling gooien. Laat je goed adviseren omtrent het verloop van de ziekte. Probeer om een casemanager te krijgen voor je opa, daar kun je heel veel aan hebben. Als je opa Alzheimer heeft, zou ik niet al teveel heftige veranderingen in zijn leven aanbrengen. Probeer de 'prikkels' laag te houden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:39

Ik heb nog weer nieuws ! De hulp die hij nu heeft thuis doet er alles aan om hem uit huis te kunnen plaatsen. Ze hebben een plek voor hem gevonden in een tehuis speciaal voor dementerende ouderen. Daar krijgt hij zijn eigen kamer met badkamer denk ik, eten is gezamenlijk als ik het goed begrepen heb en er worden allemaal activiteiten georganiseerd ! Ik denk dat dit de beste oplossing is, dan is hij niet meer alleen, kan misschien het biljarten weer op pakken en het kaarten (waar hij altijd zo gek op was) nu alleen hopen dat hij weer aansterkt en dan weer niet te vervelend word dat ze hem daar niet meer willen hebben daarna...

Mijn ouders gaan zeker volgend weekend heen, en ik het weekend daarna denk ik.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:40

EmptyWords schreef:
aan de andere kant? als hij niet meer wilt? wie zijn wij om hem toch weer te laten eten? hoe gelukkig is hij nu , alleen? misschien moet je hem inderdaad ophalen, zodat hij familie om zich heen heeft, en hem gewoon zijn gang laten gaan, eten of niet.

anderzijds, ook depressie is vaak aanwezig bij ouderen en behandelbaar...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:40

Wat fijn dat ze een plekje voor hem gevonden hebben!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:41

Ja als alles goed gaat, verhuisd hij dit weekend ! :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:42

Azara71 schreef:
Ik heb nog weer nieuws ! De hulp die hij nu heeft thuis doet er alles aan om hem uit huis te kunnen plaatsen. Ze hebben een plek voor hem gevonden in een tehuis speciaal voor dementerende ouderen. Daar krijgt hij zijn eigen kamer met badkamer denk ik, eten is gezamenlijk als ik het goed begrepen heb en er worden allemaal activiteiten georganiseerd ! Ik denk dat dit de beste oplossing is, dan is hij niet meer alleen, kan misschien het biljarten weer op pakken en het kaarten (waar hij altijd zo gek op was) nu alleen hopen dat hij weer aansterkt en dan weer niet te vervelend word dat ze hem daar niet meer willen hebben daarna...

Nou dat is zeker goed nieuws. Ik duim mee dat het deze (gouden) hulp lukt om hem in de zorg te krijgen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:49

Wat fijn! Ziet hij dat zelf ook zitten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:51

Oh kijk dat is al een heel andere ontwikkeling. Hoop dat hij het er naar zijn zin krijgt! Mijn oma gaat naar dagbesteding 2 keer in de week, die leeft er helemaal van op.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:52

Hij zegt dat hij alles prima vind nu ... Maar hij is natuurlijk ook heel slap omdat hij al een poos niet meer normaal eet.

Ben alleen bang dat als hij zich weer beter gaat voelen dat hij ook weer de oude hij word en dan vervelend gaat doen met zijn flauwe grapjes

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:56

Volgens mij vinden de meeste oudjes het echt hartstikke leuk daar! Mijn oma wilde ook per se niet naar de dagopvang. Maar nu vindt ze het hartstikke leuk! Ze heeft zelfs een aanbidder haha. Al moet ze daar niks van hebben. Als ze hem aan ziet komen sluit ze zichzelf op in de wc :')

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:58

Azara71 schreef:
Hij zegt dat hij alles prima vind nu ... Maar hij is natuurlijk ook heel slap omdat hij al een poos niet meer normaal eet.

Ben alleen bang dat als hij zich weer beter gaat voelen dat hij ook weer de oude hij word en dan vervelend gaat doen met zijn flauwe grapjes

De verplegers/verzorgers zijn wel wat gewend hoor. En wat jij flauwe grapjes vind kan een ander heel anders zien. Familie of vreemden ervaren dingen vaak heel anders. Don't worry.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 10:03

Ja nou wat die grapjes betreft, ik vindt het niet vervelend, zo is hij gewoon. Maar mijn ouders zijn daar niet zo van gediend, mijn tante haat hem, mijn oom negeert hem verder maar mijn broers en zus en neef en nicht hoeven hem dus niet meer te zien daardoor.

En vreemden zien meteen dat het niet een man is waar ze mee om willen gaan ...

Maar goed we zullen zien !

Mijn opa is wel heel erg van de gezelligheid dus dat moet goed gaan qua eten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:00

Geloof mij, de zorg heeft alles wel gezien hoor :')
Enne spreken hem ook wel aan als het buiten het boekje gaat :)

En ach, als hij tussen dementerenden zit zal een deel geen idee meer hebben wat hij 5 minuten eerder heeft gezegd :Y) buiten dat hebben daar mogelijk een aantal dementerenden ook geen rem meer en verlies van decorum dus ach, opa zal echt niet zo vreemd zijn hoor :)

Maar wat een super hulp zeg *\o/*

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:19

Fijn dat er een oplossing is.
En gelukkig al snel ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:22

Azara71 schreef:

Klinkt goed! Is het toevallig een tehuis van de organisatie De Herbergier?