Meer jongeren met kunstgebit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:29

Ik heb ervaring met laserbehandelingen.
Ik moest op zoek naar een nieuwe mondhygienist en koos voor diegene met laser.
Volgens de tekst een mogelijke oplossing voor mijn forse tandvleesproblemen en, ook heel fijn, pijnloos.
Ik kreeg een intensieve behandeling, in vier delen.
Maar dat laseren, dat deed pijn! De pijn werd veroorzaakt door het koelwater dat tegen de ontblote tandhalzen kwam.
Mensen met tandvleesproblemen kunnen zich die pijn vast wel voorstellen. En dat dan tijdens de hele behandeling.
Het was niet te houden. Dus alleen voor het reinigen moest ik verdoving nemen. Dat vind ik ongewenst.
Uiteindelijk ondanks de laser en een goede mondhygiene volgens de deskundigen toch naar de paradontoloog doorgestuurd. Twee tandflapoperaties later is men erg tevreden. De nabehandeling bestaat vier keer per jaar tandsteen verwijderen. Gelukkig doet men dat daar ouderwets handmatig. Dat is bij mij, misschien vreemd, zo goed als pijnloos.

Wat ik verder onprettig vind bij het laseren, maar waarvan ik niet weet of dat aan het laseren of de laseraar ligt, is het brandluchtje wat je af en toe uit je mond ruikt opstijgen en ook een soort van proeft. Daar werd ik erg onzeker van, gaat het allemaal wel goed? Volgens de laseraar deed de laser dan goed zijn werk, namelijk iets weglaseren.

Ook maakte ik eens een defect laserapparaat mee. Die zei plof en er kringelde wat rook omhoog.
Waar ik weigerde om de behandeling op dat moment voort te zetten. Ook als was er zojuist een monteur bij geweest en was hetmding goedbevonden. Het zal wel.... :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:41

Boras schreef:
Ik heb ervaring met laserbehandelingen.
Ik moest op zoek naar een nieuwe mondhygienist en koos voor diegene met laser.
Volgens de tekst een mogelijke oplossing voor mijn forse tandvleesproblemen en, ook heel fijn, pijnloos.
Ik kreeg een intensieve behandeling, in vier delen.
Maar dat laseren, dat deed pijn! De pijn werd veroorzaakt door het koelwater dat tegen de ontblote tandhalzen kwam.
Mensen met tandvleesproblemen kunnen zich die pijn vast wel voorstellen. En dat dan tijdens de hele behandeling.
Het was niet te houden. Dus alleen voor het reinigen moest ik verdoving nemen. Dat vind ik ongewenst.
Uiteindelijk ondanks de laser en een goede mondhygiene volgens de deskundigen toch naar de paradontoloog doorgestuurd. Twee tandflapoperaties later is men erg tevreden. De nabehandeling bestaat vier keer per jaar tandsteen verwijderen. Gelukkig doet men dat daar ouderwets handmatig. Dat is bij mij, misschien vreemd, zo goed als pijnloos.

Wat ik verder onprettig vind bij het laseren, maar waarvan ik niet weet of dat aan het laseren of de laseraar ligt, is het brandluchtje wat je af en toe uit je mond ruikt opstijgen en ook een soort van proeft. Daar werd ik erg onzeker van, gaat het allemaal wel goed? Volgens de laseraar deed de laser dan goed zijn werk, namelijk iets weglaseren.

Ook maakte ik eens een defect laserapparaat mee. Die zei plof en er kringelde wat rook omhoog.
Waar ik weigerde om de behandeling op dat moment voort te zetten. Ook als was er zojuist een monteur bij geweest en was hetmding goedbevonden. Het zal wel.... :)

Hoi Boras, ik denk dat het al een tijdje geledenis dat je gelaserd bent aan de omschrijving te horen. Destijds waren het Nd:YAG lasers en die deden pijn en hadden idd koelwater. Tegenwoordig heb je diodelasers, die doen geen pijn meer en gebruiken ook geen koelwater.
Een goede mondhygiënist kan inderdaad diep scalen (onder het tandvlees) zonder dat het zeer doet. Fijn dat jij een goede hebt!

Casarell

Re: Meer jongeren met kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:23

Nou.. ik heb morgen mijn kennismakingsgesprek waarbij er uiteraard ook gekeken wordt naar mijn gebit.
Aan de hand hiervan stellen we een behandelplan op, waar ook rekening wordt gehouden met de kosten.

Ben benieuwd.. moet zeggen dat ik mezelf er echt toe moet zetten.. ik zie er gigantisch tegenop..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:21

Heel veel sterkte Casarell! Het is heel confronterend, maar een kunstgebit heeft ook veel voordelen!
Geen gemene ontstekingen of tand/kiespijn meer in je mond. Een mooie lach.. meer zelfvertrouwen.
Ik had het veel eerder moeten doen :j Ondanks mijn gigantische tandarts/kaakchirurg angst is het alles waard geweest.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:30

Joh.. ik kijk er stiekem gewoon naar uit, zal ik je dat zeggen.. :D
Maar... de weg daar naartoe.. dat is even lastig/moeilijk.. de drempel hè?

Vorige keer dat er eea is getrokken (onder narcose) heb ik overigens totaal geen pijn gehad.
Ook de dagen erna helemaal niets geen last.
Ik hoop dat dat nu ook zo is.. :o

Maar eerst morgen maar eens afwachten wat hij ervan zegt.. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:31

Casarell schreef:
Nou.. ik heb morgen mijn kennismakingsgesprek waarbij er uiteraard ook gekeken wordt naar mijn gebit.
Aan de hand hiervan stellen we een behandelplan op, waar ook rekening wordt gehouden met de kosten.

Ben benieuwd.. moet zeggen dat ik mezelf er echt toe moet zetten.. ik zie er gigantisch tegenop..

Heel goed dat je toch de stap hebt gezet! +:)+

succes morgen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:45

Casarell, ik weet precies hoe je je voelt! Ik ging ook met lood in m'n schoenen... Maar echt, zo heerlijk om het achter de rug te hebben! Ik heb na afloop van blijdschap in de tandartsstoel zitten janken. De tandarts deed gewoon mee :') Eindelijk weer mooie tandjes en van die ellende af :+:

Succes morgen! Laat je weten hoe het gegaan is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:56

Uiteraard!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:40

Ik wil hier ook nog even reageren.
Ik ben 17 en heb sinds een jaar of 3 een prothese. Voor degenen die het interessant vinden hieronder het verhaal, mocht je het niets vinden scroll dan vooral door naar onderen :Y)

Toen ik een jaar of 7 was ben ik van mijn fiets gevallen, waardoor een tand heel iets beschadigd was. Een aantal jaar later kreeg ik een klap tegen mijn onderkaak, waardoor mijn voortand uit de bovenkaak (voor de kenners de 21) compleet is afgebroken. Na veel gedoe mocht ik een wortelkanaalbehandeling. Omdat de tand zo los zat dat hij er bijna uitviel hebben ze besloten een beugel te plaatsen, de 'slechte' tand kon zo gewoon aan het draadje 'hangen'. Dit heb ik zo'n 3 jaar volgehouden, helaas wel veel pijn en veel ontstekingen aan de wortel/ het bot waardoor ik soms bijna niet kon eten.

Toen de beugel eruit was gehaald, hebben ze eerst een soort van spalk achter mijn tand geplaatst, maar dat werkte ook niet dus die was er vrij snel weer uit. Toen is er besloten om de tand te verwijderen en voor een prothese te gaan. Na een aantal aanpassingen was dit wel een goede oplossing. Veel minder pijn, en het zag er veel mooier uit. De ontstekingen bleven helaas wel, dus nadat ik ongeveer 2,5 jaar een prothese heb gehad zit ik nu in een behandeltraject om mijn mond/kaak klaar te maken. Vorige week heb ik de eerste operatie gehad waarbij de wortel die er nog zat is verwijderd, helaas is het gaan ontsteken waardoor alle hechtingen er weer uit moesten en ik nu aan een antibiotica kuur zit, meerdere keren per dag moet spoelen met behulp van een spuit en flink pijnstillers slik. In augustus moet ik terug voor de botopbouw. Door alle ontstekingen die er door de jaren heen hebben gezeten is er geen bot meer over dus dat word nog een hele fijne operatie :=
Zodra ik 19 of 20 ben mag dan eindelijk de definitieve kroon er in. Tot die tijd moet ik het doen met mijn prothese.

Maar ik ben verder enorm te spreken over mijn prothese. Omdat ik nog zo jong ben en er nog kans is dat ik groei konden ze natuurlijk niet een blijvend iets plaatsen. Maar met mijn prothese kan ik gewoon rustig alles eten, heb veel minder pijn dan ik met mijn eigen tand had en het is niet te zien. Alleen mensen die het weten zien hem zitten. Als ik had geweten dat de oplossing zo dichtbij lag, had ik echt al veel eerder gekozen voor een prothese, ik vind het echt ideaal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:42

Nou.. vandaag viel me alles mee.. :D

Vandaag een eerste gesprek gehad met de tandarts; wat een clown.. :+
Hartstikke aardig en duidelijk, heel leuk om te zien (al twijfel ik aan zijn geaardheid :') ) en super voorzichtig.
Heb allerlei termen voorbij horen komen, en er zijn foto's gemaakt (zowel röntgen als gewone foto's).

Helaas gaat hij in juli met vakantie, en staat de bespreking (plan van aanpak) gepland op 10 augustus.
Ben dus nog steeds héél benieuwd naar wat de bevindingen zijn.. maar voor nu kan ik gewoon genieten van komende bbq's.. ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:05

Vandaag de laatste kies laten trekken die eruit moest ok zowel boven als onder een frame te krijgen achter in.

Ik ben echt HEEL bang vd tandarts , huilen, flauwvallen, tot overgeven van de spanning, maar dit heb ik nu maar ff gedaan!! (Trots)

Nu even de tijd geven om te slinken en dan happen voor het frame. Ben benieuwd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:07

Spannend Sannie! Ik kan je verzekeren: het is even letterlijk doorbijten, maar het resultaat zal er naar zijn!
Heb jij ook Aaftink als tandarts bij U5? Want dan ben je in ontzettend goede handen :) Ik heb het ook bij hem laten doen en hij zat samen met mij na afloop te snotteren van blijdschap omdat ik er zo blij mee was :')

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:27

Nee ik had Arens maar zij is helaas gestopt daar. Dus vandaag 1e x bij een ander, zenuwen weer drie keer zo erg natuurlijk maar deze was ook wel heel lief.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:28

Alhoewel ik nu zo'n pijn in mijn gezicht heb dat ik dat weer even in twijfel trek >;)