Je bent wat je eet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:54

Hm het is niet bij iedereen zo denk ik, en dan heb ik 't vooral over van die vreeeeeeselijke ( :D ) mensen die
alles kunnen eten en niet dik worden.

Ik eet over het algemeen gezond maar ik hou ook enorm van lekkere dingen :D
Zo is mijn figuur ook, niet dun en niet dik, heb wel brede heupen/dikke billen maar
ben er eigenlijk heel erg blij mee. Ik sport niet echt (paardrijden) maar ben wel actief
in de dag/op mijn werk.

Alcohol drink is soms, alleen met uitgaan meestal. Echt vet eten zoals frituur, pizza, pannenkoeken eet
ik heel zelden, misschien 2x per maand ofzo. Als drinken neem ik alleen water en thee en bij uitzondering
een keer verse sinaasappelsap.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:58

Je bent wat je eet lijkt me te kort door de bocht. Er zijn veel aanwijzingen dat bijvoorbeeld je darmflora voor een deel verantwoordelijk is voor je gewicht en dat mensen met overgewicht een meer effectieve darmflora hebben dan mensen die dat niet hebben. Men weet alleen nog niet wat de kip en wat het ei is.

Maar tegelijkertijd is het simpelweg inderaad zo dat meer eten dan je nodig hebt zorgt voor overgewicht. Zo simpel is natuurkunde. Energie komt niet uit het niks. Je eet een bepaalde hoeveelheid, je verbrand een bepaalde hoeveelheid en wat je overhoudt wordt vet. Als je denkt dat dat niet zo is zou ik je aanmelden voor de nobelprijs, want dat zou baanbrekend zijn.
Maar nogmaals: het is niet simpelweg wat er in gaat wordt allemaal verbrand. Daarom zijn de rekensommetjes die je BMR berekenen ook maar een richtlijn, een startpunt. Sommige mensen zullen een stuk hoger moeten gaan zitten en sommige mensen wat lager. Voor gezonde mensen zal die waarde redelijk in de richting zitten, maar onder invloed van bijvoorbeeld ziekte of medicatie kan dat ook een stuk lager (of hoger) worden.
Gelukkig zijn er methodes om dit simpelweg te onderzoeken waardoor je kan meten hoeveel jou lichaam verbrand. Voor de doelgroep die er dus heel ver buiten valt kan dat een uitkomst zijn om te weten waar je aan toe bent.
En andersom: gezonde mensen die alles kunnen eten bestaan niet. Die mensen eten gewoon veel minder als dat ze zich realiseren en overschatten hun energie-inname (of anderen doen dat voor hun, dat kan ook)

Verder vind ik het woord gezond een probleem. Gezond heeft geen definitie, voor mij kan gezond iets heel anders zijn als voor jou?

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:04

ik denk niet dat je hele persoon zijn word bepaald door je eetpatroon. ik denk bijvoorbeeld aan karakter. Dat heeft volgens mij ook veel te maken met wie je bent. of doelde je puur op lichaamsbouw? :)

Miekje23

Re: Je bent wat je eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:09

ik heb achteraf altijd verkeerd gegeten(de verkeerde samenstellingen). eet nu volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. en sport nu 2x per week(naast mn actieve baan, verzorgpaarden en hond)
en ja medicijnen kunnen er wel wat aan bijdragen aan je gewicht, ook je bouw, maar het eetpatroon heb je toch zelf in de hand denk ik zelf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:10

Secridible: inderdaad. Aardbeien zijn gezond, maar eet ik alleen maar aardbeien is dat ongezond. Verantwoord een betere woordkeuze?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:14

Blijft even gevaarlijk m.i.
Er zijn geen criteria voor gezond. Een voedingsmiddel kan sowieso niet gezond zijn. Een eetpatroon kun je gezond vinden, als het voldoet aan de criteria die jij stelt aan een eetpatroon. Mijn eetpatroon vind ik gezond als dat volledig voldoet aan mijn macro's. Iemand die dat niet bijhoudt zal zijn eetpatroon gezond vinden als hij geen koek heeft gegeten bijvoorbeeld.

Ik heb vanmiddag een leuke blog hierover gelezen, maar weet niet meer waar, grr. Kan hem ook niet meer vinden via google.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:18

eenitraM schreef:
Ik denk dat het in grote lijnen klopt. Maar aankomen van alleen medicijnen? Dan zit het ook in je voedingspatroon verkeerd. Aankomen door genen? Ook dan moet je naar je voedingspatroon kijken.

Mijn vader slikt al tijden prednison em reken maar dat je daarvan aankomt hoor. Ook al eet je heel weinig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:26

Prednison levert voornamelijk een verhoogd hongergevoel op, waardoor mensen onbewust meer eten dan ze denken. Daarnaast kan het zorgen voor diabetes, wat gewichtsverlies heel moeilijk maakt dolr de insulineresistentie.
Als laatste houd je door prednison vocht vast (voornamelijk in het gezicht), wat gewochtstoename kan veroorzaken.
Van prednison is nooit aangetoond dat het je stofwisseling vertraagd..

Edit: blog gevonden https://personalbodyplan.com/library/ar ... raind-lijf

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:19

LZP -> MWS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:24

Ik had bij de Prednison helemaal geen verhoogd hongergevoel, werd er juist beroerd van. :j
Op een gegeven moment slikte ik minimaal 12 verschillende soorten medicijnen en van sommige meerdere.

Maar goed, dit is misschien wel een klein beete off-topic. :)

Laten we iedereen, dik, dun, mager, vet, slank, bruin, blank, geel, whatever, accepteren hoe die is en een mening over iemand vormen n.a.v hoe diegene jou behandeld i.p.v hoe diegene er uit ziet of wat zijn of haar eetgewoontes zijn. :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:31

gaat ''je bent wat je eet'' eigenlijk niet meer over hoe je je voelt bij je eten? Dus eten waar je gelukkig van wordt? Als jij je fijn voelt bij koolhydraatarm, paleo, sonja bakker, macro's bijhouden of een dikke chocolade reep is dat toch allemaal prima?
Maar ik weet van mezelf dat ik lekkerder in mn vel zit met wat minder suiker en niet te veel rommel... En ja mijn huid bijvoorbeeld is mooier als ik gezonder eet! Dus op dat punt ''ben'' ik wel wat ik eet :)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:44

secricible schreef:
Prednison levert voornamelijk een verhoogd hongergevoel op, waardoor mensen onbewust meer eten dan ze denken. Daarnaast kan het zorgen voor diabetes, wat gewichtsverlies heel moeilijk maakt dolr de insulineresistentie.
Als laatste houd je door prednison vocht vast (voornamelijk in het gezicht), wat gewochtstoename kan veroorzaken.

bullshit ik ken een meisje/vrouw die dagelijks prednison slikt en dus onwijs dik is geworden en nee zij kan niet teveel eten ze heeft juist heel veel problemen oa ondervoeding doordat ze een maagverlamming heeft en dus maar 500 calorien per dag naar binnen weet te krijgen via Sondevoeding

Ik heb ook jaren prednison geslikt ja ik had honger en man wat heb ik een hoop appels gegeten om maar m'n gewicht binnen de perken te houden nou FAAL het heeft niet gewerkt ik ging in 8 jr tijd van 65kg dus gezond gewicht en eet gewoonte naar 160kg val nu gelukkig heel heel langzaam af nu ik 2 jr van de prednison af ben.
ontbijt shake
tussendoor appel
luch shake
tussendoor appel of rijstwafel
avond eten normaal gewoon wat de pot schaft in een normale hoeveelheid althans m'n kids vinden dat ik de hoeveelheid van een muis eet en dan s'avonds nog een sinasappel
drinken water en koffie met zoetje en bij m'n avondeten mag ik van mezelf 1 glas cola omdat ik dat lekker vind.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:47

Ik ben absoluut niet wat ik eet, ik eet veel en ongezond, maar boven de 55 kilo kom ik niet. En zo ken ik ook mensen die bewust met hun voeding bezig moeten zijn om op hetzelfde, gezonde gewicht te kunnen blijven.

Maar inderdaad, wat maakt het uit wat iemand eet of hoeveel iemand weegt? Zolang je er zelf maar tevreden mee bent. Als iemand met overgewicht een zak chips leeg eet ga ik diegene echt niet minder aardig vinden :+ .

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:57

marindexo schreef:
Maar inderdaad, wat maakt het uit wat iemand eet of hoeveel iemand weegt? Zolang je er zelf maar tevreden mee bent. Als iemand met overgewicht een zak chips leeg eet ga ik diegene echt niet minder aardig vinden :+ .

En als diegene vervolgens klaagt over te dik zijn? Dan heb ik toch al snel de neiging om te denken; ''eet dan ook geen hele zak chips/zo veel taart/etc muts'' :+ (om mezelf vervolgens toch een beetje hypocriet te vinden...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:00

Als je klaagt over iets, ben je daar niet tevreden over. ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:28

Monica72 schreef:
secricible schreef:

bullshit ik ken een meisje/vrouw die dagelijks prednison slikt en dus onwijs dik is geworden en nee zij kan niet teveel eten ze heeft juist heel veel problemen oa ondervoeding doordat ze een maagverlamming heeft en dus maar 500 calorien per dag naar binnen weet te krijgen via Sondevoeding

Ik heb ook jaren prednison geslikt ja ik had honger en man wat heb ik een hoop appels gegeten om maar m'n gewicht binnen de perken te houden nou FAAL het heeft niet gewerkt ik ging in 8 jr tijd van 65kg dus gezond gewicht en eet gewoonte naar 160kg val nu gelukkig heel heel langzaam af nu ik 2 jr van de prednison af ben.
ontbijt shake
tussendoor appel
luch shake
tussendoor appel of rijstwafel
avond eten normaal gewoon wat de pot schaft in een normale hoeveelheid althans m'n kids vinden dat ik de hoeveelheid van een muis eet en dan s'avonds nog een sinasappel
drinken water en koffie met zoetje en bij m'n avondeten mag ik van mezelf 1 glas cola omdat ik dat lekker vind.

Ik had het over welke bijwerkingen vanprednison gewichtstoename veroorzaken, dus niet dat deze bijwerkingen voor iedereen gelden. Dat prednison ook totaal de tegenovergestelde gevolgen kan hebben omdat het gewoon gigantische troep met veel bijwerkingen is ben ik helemaal met je eens.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:05

Ik lees hier een boel "zij kan alles eten wat ze wil, terwijl ik heel erg op moet letten". Maar daarbij wordt niets gezegd over sporten, bewegen en calorieën verbranden. Ik kan ook eten wat ik wil, omdat ik veel sport. Aan de andere kant zal je mij niet zien ontbijten met een zak chips en enkel sporadisch friet zien eten/een toetje zien nemen omdat ik dt zonde vind.

Jarenlang heb ik de smoesjes geloofd (zwaar gebouwd, zware botten, dik worden van lucht), maar had een behoorlijke eye opener bij het lezen van "de mooie voedselmachine". Om aan te komen moet je meer eten dan je nodig hebt. Punt. Wat er niet in gaat, daar kom je niet van aan. Uitzonderingen (KBK) daar gelaten.

Ik denk dat wij alleen nog bijzonder slecht in staat zijn om op persoonlijk niveau te bepalen welke hoeveelheden nodig zijn. Ergens ben ik het dus wel eens met je stelling TS. Maar probeer om dat voor jezelf te laten gelden & niet voor een ander.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:11

Bambolina schreef:
Als je bent wat je eet, dan ben ik onweerstaanbaar <<)

Oh cool! Ik ook!

Ik eet zeer ongezond: bergen chips, chocola, koekjes en snoep. Toch ben ik met geen mogelijkheid dik te krijgen. Als ik een tijdje wel gezond eet ook niet trouwens. Vind ik dat handig? Ja meestal wel. Je hoeft niet steeds af te vallen en op de lijn te letten. Aan de andere kant heb ik wel een paard met een heel ander soort metabolisme, waardoor het nogal een puzzel is wat hij dan moet hebben. Daarom heb ik daar maar een topic over geopend :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:18

Koper schreef:
Ik eet zeer ongezond: bergen chips, chocola, koekjes en snoep. Toch ben ik met geen mogelijkheid dik te krijgen. Als ik een tijdje wel gezond eet ook niet trouwens. Vind ik dat handig? Ja meestal wel. Je hoeft niet steeds af te vallen en op de lijn te letten.

Ik denk dat je het niet helemaal juist ziet; je lijf kan maar een bepaalde hoeveelheid vet verwerken. Alles dat overtollig is, slaat het op. Als je zo ongezond eet hoef je aan de buitenkant niet dik te zijn, maar kun je er vanuit gaan dat je organen wel met vet omgeven worden.

Interessant om als kanttekening te zetten: wat de een ziet als 'bergen chips, chocola, koekjes en snoep', is voor de ander een hele normale portie. Het zou meer inzicht geven als je een concrete hoeveelheid noemt :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:20

Doubtless schreef:
Koper schreef:
Ik eet zeer ongezond: bergen chips, chocola, koekjes en snoep. Toch ben ik met geen mogelijkheid dik te krijgen. Als ik een tijdje wel gezond eet ook niet trouwens. Vind ik dat handig? Ja meestal wel. Je hoeft niet steeds af te vallen en op de lijn te letten.

Ik denk dat je het niet helemaal juist ziet; je lijf kan maar een bepaalde hoeveelheid vet verwerken. Alles dat overtollig is, slaat het op. Als je zo ongezond eet hoef je aan de buitenkant niet dik te zijn, maar kun je er vanuit gaan dat je organen wel met vet omgeven worden.

Interessant om als kanttekening te zetten: wat de een ziet als 'bergen chips, chocola, koekjes en snoep', is voor de ander een hele normale portie. Het zou meer inzicht geven als je een concrete hoeveelheid noemt :)

Klopt. En bovendien is veel suiker en zout ook niet goed voor je lichaam.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:20

Sommige dagen eet ik niks.
Zou dat betekenen dat ik dan ook niks ben? :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:21

xEmily schreef:
Sommige dagen eet ik niks.
Zou dat betekenen dat ik dan ook niks ben? :+

Misschien wel he, je weet maar nooit ~~}> :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:25

Ik kan rustig binnen 10 uur (zeg 1 middag en daaropvolgende avond) 2 zakken chips, een grote reep chocola, een paar ijsjes en nog meer zooi wegwerken. Zit ik echt niet mee. Doe ik overigens niet elke dag maar het is ook weer niet heel uitzonderlijk. En eigenlijk eet ik altijd een combinatie van vet en koolhydraten, waar je juist dik van zou moeten worden. Een boterham met kaas is natuurlijk ook koolhydraten met vet erop waardoor je ook dikker zou moeten worden ervan.

Overigens zijn er ook dagen dat ik aan het eind van de dag 1 appel, een bord macaroni en wat koekjes op heb. Echt niet zo gezond := Gewoon omdat ik dus eet waar ik trek in heb en er verder niet mee bezig ben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:30

Je bent zeker voor een deel wat je eet !

Het zegt niets over je gewicht, het zegt wel iets over je karakter, je normen en waarden, je aandacht, zorgen voor dier en medemens en dergelijke.

Puur en duurzaam, zo weinig mogelijk plastic, zo weinig mogelijk dierenleed, zo weinig mogelijk mensenleed en voor je binnenkantje zo weinig mogelijk ballast in vormen van chemische toevoegingen, GMO, bestrijdingsmiddelen, en de verhouding en kwaliteit van stoffen etc.

Wbt het binnenkantje..
We gaan er maar vanuit dat het motortje blijft draaien. Maar als je bedenkt dat je pink al meer dan miljoenen cellen bevat en een lichaam best wat nodig heeft kwa kwaliteit om die cellen draaiende te houden..hoeveel celdelingen er per seconde plaatsvinden en hoeveel complexiteit er in een lichaam zit..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:31

Je hoeft van de combinatie van vet en koolhydraten helemaal niet dik te worden. Mensen die fanatiek fitnessen eten dat ook gewoon hoor, juist om hun lijf te onderhouden. Het gaat om de hoeveelheid tov je activiteiten.