angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:39

Betablokkers zijn verslavend en hebben bijwerkingen waar je niet om kunt lachen. Ik zou er echt echt mee uitkijken.... En ik ben echt niet anti-medicatie, sterker nog, medicatie heeft ervoor gezorgd dat ik ondanks een trauma mijn leven weer voort kan zetten. Maar een betablokker is gewoon echt troep waar je mee op moet passen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:43

Ik ga gelukkig niet echt naar concerten, mij is niks gezegd over inspanningen maar klinkt vrij logisch.

Aan de ene kant denk ik indd ik doe het dan kunnen ze er rekening mee houden

En aan de andere kant houd mij iets van binnen tegen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:59

dnieSz schreef:
JoycexEnya schreef:
Klopt heeft HA gezegd ik moet ze alleen slikken zo nodig. En dit is meer symptoom bestrijding daarom ook nog naar psycholoog.

Ja die beta blokkers zijn mij dus ook aangeraden, maar wel sterk af geraden tijdens concerten ect omdat dan je veel inspanning verricht en je hardslag dus niet omhoog kan en de kans op flauwvallen hoog is. ( is mij verteld hoor :+ )

Als ik het goed onthouden heb (maar ben dus niet 100% zeker) zakt je bloeddruk van betablokkers, net als je hartslag. Waarschijnlijk wordt het daarom bij concerten afgeraden. Maar hoe dat zit met evt paardrijkamp (paardrijden = inspanning) durf ik niet te zeggen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:02

Ik kijk wel even neem sws mee, want kamp is ook veel afleiding dus misschien niet nodig, maar voor het geval. Ik vraag misschien nog even aan de HA over inspannen.

Edit: dit vond ik op internet: vam de hartstichting
Het gebruik van bètablokkers heeft ook voor sporters gevolgen. Met name bij intensief sporten zorgen bètablokkers voor een verminderde prestatie bij inspanning, omdat:de maximale hartslag niet meer bereikt wordt (alsof er een rem op het hart staat)sneller oververhitting ontstaat met klachten zoals moeheid, duizeligheid, misselijkheid, dorst, wazig zicht en krampensneller uitdrogingsverschijnselen optredensneller een te laag glucosegehalte in het bloed ontstaat met klachten zoals duizeligheid, trillen, honger en zwetenSporters kunnen dan ook beter een duursport doen dan een sport waarbij explosieve kracht gevraagd wordt. Vormen van duursporten zijn joggen, fietsen, zwemmen en wandelen. De patiënt merkt misschien dat het duurvermogen minder is dan zonder bètablokkers, maar dit is wel weer te verbeteren door training.Als iemand weer begint met sporten is het verstandig om de behandelend arts advies te vragen. Eventueel kan er eerst een inspanningstest afgenomen worden bij een Sport Medisch Adviescentrum.

r0bijn

Re: angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:28

Wauw, had iemand dit topic nou maar 7 jaar eerder geplaatst. Het is begonnen toen ik 15/16 was en het was vreselijk. Ben toen gestopt met school(havo 3de jaar) omdat ik niet meer erheen durfde. Vanaf ben ik alles gaan vermijden en in een depressie gekomen. Ik heb 9 maanden verplicht in een kliniek gezeten(waar ik ook niet heen durfde, verplicht therapie en leven in een ruimte met anderen), heb allemaal testen gehad. Het heeft allemaal niet geholpen omdat ik vond dat ik niks mankeerde, als die darmen weg konden dan was er niks meer aan de hand. Het heeft even geduurd maar ik ben er soort van overheen gegroeid. Ik zelf denk omdat ik nu ouder ben dus ook stabieler en wijzer. Naar de dokter ga ik nog niet graag of kapper, maar de angst overheerst niet meer of maakt de keuze. Ik voel mij eindelijk weer vrij! Heerlijk! Helaas loop ik nu een beetje achter met alles en ik hoop dat jij snel in een stijgende lijn gaat. Ik kon het toen in school nog door heel geconcentreerd in te ademen richting buik, je gaat onbewust hyperventileren en dan krijg je juist gas in je darmen. En dan zit je in de cirkel! Succes en je mag mij altijd een berichtje sturen voor vragen. Oja ik ben een tijdje naar de haptonoom gegaan wat heel fijn was, die brengt je weer bij jezelf in het nu.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:40

Hier iemand met een paniek- en angstoornis en bètablokkers. Deze medicijnen hebben mij ontzettend (en nog steeds) geholpen. Doordat je hartslag continue laag word gehouden komt er ook minder adrenaline vrij. Je krijgt dus in feite minder snel een paniekaanval. Dit zorgt weer voor meer rust in je hoofd, het idee dat je minder snel of geen paniekaanval kan krijgen zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Als je de bètablokker daarna langzaam afbouwt moet het helemaal goedkomen.

@BizzyBijtje, ik ben heel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt. De psychiater, psycholoog, huisarts én mijn ouders die beide in de zorg werken zeggen namelijk dat dit juist geen troep is. Welke bijwerkingen bedoel je? (Ik heb namelijk alleen maar last van wat kortademigheid tijdens inspanningen, koude tenen en vingers) Verslavend zijn ze volgens mij alleen maar psychisch.

Buiten dat is dit echt een medicijn met de minste bijwerkingen/nadelen. Óf je moet willen voor een benzodiazepine of eventueel antidepressiva, maar de keuze was bij mij snel gemaakt :)

@TS: Heel erg veel succes met je therapie. Deze angst is niet voor altijd ;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:10

Je hartslag gaat omhoog omdat je verkeerd gaat ademen.
Waarschijnlijk ga je vanuit je borst ademen of je stopt zelfs even met ademen. Belangrijk is om in een "benauwde" situatie door te blijven ademen door je buik.
Zodra ik paniek krijg, stop ik met ademen of ga ik door mijn borst ademen. Waardoor de darmklachten gelijk toenemen. Ik hoef maar te denken; "oliebol, straks laat ik een scheet". En hoppa daar ga ik in paniek, mijn ademhaling is dan niet te controleren. Of bij iemand eten en aan tafel denken "oliebol ik moet poepen, hoe genant of hoe vies zullen ze me vinden als ik van tafel ga om naar de wc te gaan?". Zodra ik die gedachten heb, ben ik mezelf helemaal kwijt en kan ik het ook niet meer controleren. Ik sla dan helemaal op slot en krijg een gevoel die niet uit te leggen is.

Zou inderdaad uitkijken met medicatie. Zeker omdat dit iets is wat je in je gedachten moet oplossen. Anders heb je straks het probleem dat je denkt dat je niet meer zonder de pillen kan. Iedergeval dat heb ik heel snel.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 20:56

Dat is het ook ongeveer.
Maar om dat uit je systeem te halen.
Ik durf vooral niet naar de wc te gaan als iemand met me meeloopt of moet wachten, heb dan zo'n gevoel dat ze met hun horloge staan te kijken. En gewoon bang om een harde scheet te laten en iedereen je aan gaat kijken ( dat is al eens gebeurd ttoen ik nerveus was en daardoor is het begonnen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:05

Gek idee: heb jij mensen in je omgeving die voor jou hun scheetjes willen laten vliegen als ze bij jou zijn?
Dat het wellicht wat minder spanning op het onderwerp geeft als je ze scheten hoort laten?
Lekker gekscherend en met humor!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:06

Ja dan maak je een grapje; " excuses die zat dwars!" Doen ze er raar over maak je hun belachelijk dat ze wereldvreemd zijn.
Want die onzin van vrouwen poepen niet of poepen is vies is zo achterhaald.

Die gedachtes helpen mij heel veel.

Ik had pasgeleden nog in een groep waarbij de mannen in de meerderheid waren dat er een zei "mooie dames poepen niet, dat vind ik zo vies". Toen ik de opmerking maakte "nee die schijten!" Was hij geheel gechoqueerd. Dat had hij nooit uit z'n meisje verwacht. Tja dan ben je toch wereldvreemd?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:30

Oh en nog een tip als je een scheet moet laten, ff naar de wc lopen, beide billen uit elkaar trekken. Zo is de scheet geluidloos.
En wat je tegen de stank kan doen is even kort een lucifer opsteken. Haalt het vieze geurtje weg.

Ik ben poep/wind expert geworden -:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:20

Nassie schreef:
Oh en nog een tip als je een scheet moet laten, ff naar de wc lopen, beide billen uit elkaar trekken. Zo is de scheet geluidloos.
En wat je tegen de stank kan doen is even kort een lucifer opsteken. Haalt het vieze geurtje weg.

Ik ben poep/wind expert geworden -:)

Hahahaha! Heerlijk ongegeneerd.
Leuk om te lezen als slaapmutsje.

:#

Toitoitoi mensen in dit topic!
Ik kan mij niet in jullie verplaatsen maar gun jullie allen wat minder stress!