Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sees schreef:Anoeska, dat je niet bij rokende mensen in de buurt wil zijn als je zwanger bent is jouw keuze en die is te begrijpen. Ik vind alleen dat er hier echt overdreven wordt. Schadelijke stoffen in meubels, uren luchten...
JIJ zou zwanger zijn dus JIJ zou geen rauwe kaas e.d. meer mogen maar een ander kiest niet voor jouw zwangerschap dus die kun je imo niet verbieden te roken. Dat je dat aan je eigen moeder vraagt in haar eigen huis à la maar ik zie het al gebeuren dat mensen dan vervolgens ook op het terras gaan vragen of de buurman zijn sigaret uit wil maken omdat ze zwanger zijn.
?betadine schreef:Ik vind dat er hier wel lichtelijk overdreven wordt over het passieve roken.
Natuurlijk is het best te vermijden, maar een gezonde persoon elemineert deze stoffen wel in tegenstelling tot iemand die dagelijks veel rookt en zijn lichaam dus geen tijd geeft om te herstellen waardoor de teer en andere stoffen opgestapeld worden.
Heel veel producten bevatten nog meer toxische stoffen en worden dagelijks gebruikt en daar mekkert niemand over net zoals de slechte luchtkwaliteit waardoor steeds meer kinderen allergiën en astma krijgen. Dit is volgens mij een stuk schadelijker als 1x per week 2-3 uurtjes passief mee te roken in een goed geventileerde en ruime huiskamer. Begrijpelijk dat TS het beste wilt voor haar kindje en ik hoop dat haar mama hier begrip voor zal tonen, maar sporadisch eens meeroken is nog een meevallertje tov van alle stoffen die we onbewust inademen of zelfs opeten.
Greetje63 schreef:Meeroken: wereldwijd jaarlijks 600.000 doden
Wereldwijd is naar schatting één op de honderd sterfgevallen het gevolg van passief meeroken. Jaarlijks sterven in totaal naar schatting 600.000 niet-rokers aan de gevolgen van passief roken (Öberg et al., 2010; WHO, 2013). De sterfte ontstaat vooral door hartziekten, luchtweginfecties, astma en longkanker.
nelis schreef:Greetje63 schreef:Meeroken: wereldwijd jaarlijks 600.000 doden
Wereldwijd is naar schatting één op de honderd sterfgevallen het gevolg van passief meeroken. Jaarlijks sterven in totaal naar schatting 600.000 niet-rokers aan de gevolgen van passief roken (Öberg et al., 2010; WHO, 2013). De sterfte ontstaat vooral door hartziekten, luchtweginfecties, astma en longkanker.
Jij zit s'zomers zeker ook te klagen op het terras dat je last heb van je buren die roken...
![]()
![]()
Meeroken is slecht, nou weten wet het wel , TS heeft het op kunnen lossen met haar moeder.
Vind alleen jouw manier van reageren zo zuur..
MariekeB schreef:Nope ik loop zelf weg als er iemand naast me rookt, maar ik vertel er wel bij waarom.
Top opgelost TS. Dat soort dingen kunnen heel moeilijk zijn om over te beginnen.
Anoeska schreef:Ik denk dat het ook veel te maken heeft met je eigen standpunt tov roken. Als je zelf rookt, en je hele omgeving ook, dan vind je het waarschijnlijk ook minder erg als er iemand in de buurt rookt als je zwanger bent. Dan denk je dat de risico's allemaal wel meevallen.
Als je zelf niet rookt, en denk dat het vies en ongezond is, dan wil je al helemaal niemand in je buurt als je zwanger bent.
Allemaal je eigen mening, maar de cijfers die Greetje net neerzet, die liegen er niet om.
Anoeska schreef:Ik denk dat het ook veel te maken heeft met je eigen standpunt tov roken. Als je zelf rookt, en je hele omgeving ook, dan vind je het waarschijnlijk ook minder erg als er iemand in de buurt rookt als je zwanger bent. Dan denk je dat de risico's allemaal wel meevallen.
Als je zelf niet rookt, en denk dat het vies en ongezond is, dan wil je al helemaal niemand in je buurt als je zwanger bent.
Allemaal je eigen mening, maar de cijfers die Greetje net neerzet, die liegen er niet om.
Greetje63 schreef:betadine schreef:Ik vind dat er hier wel lichtelijk overdreven wordt over het passieve roken.
Natuurlijk is het best te vermijden, maar een gezonde persoon elemineert deze stoffen wel in tegenstelling tot iemand die dagelijks veel rookt en zijn lichaam dus geen tijd geeft om te herstellen waardoor de teer en andere stoffen opgestapeld worden.
Heel veel producten bevatten nog meer toxische stoffen en worden dagelijks gebruikt en daar mekkert niemand over net zoals de slechte luchtkwaliteit waardoor steeds meer kinderen allergiën en astma krijgen. Dit is volgens mij een stuk schadelijker als 1x per week 2-3 uurtjes passief mee te roken in een goed geventileerde en ruime huiskamer. Begrijpelijk dat TS het beste wilt voor haar kindje en ik hoop dat haar mama hier begrip voor zal tonen, maar sporadisch eens meeroken is nog een meevallertje tov van alle stoffen die we onbewust inademen of zelfs opeten.
En jij vind onderstaande meevallen? Duizenden mensen sterven per jaar tgv ven enkel passief meeroken! Maar jij vind dat mogelijk een overdreven reactie omdat de meerderheid er enkel last van heeft in de zin van stank, luchtwegproblemen maar er niet dood aan gaat. En duizend mensen die doodgaan door meeroken is dan gewoon vette pech? Met deze cijfers spoor je in mijn ogen niet als je een ander laat meeroken. Of je hebt gewoon totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel voor je medemens.
ROKEN IN NEDERLAND: FEITEN EN CIJFERS
Feiten en cijfers over roken
Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt ruim 3,5 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven circa 19.000 mensen als gevolg van roken en 20 tot 30 procent van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.
In 2012 overleden in Nederland 19.030 mensen van twintig jaar en ouder aan de directe gevolgen van roken. De werkelijke sterfte die gerelateerd is aan roken ligt hoger, omdat het effect van passief roken nog niet is verdisconteerd. De jaarlijkse sterfte door meeroken wordt geschat op enkele duizenden gevallen door hartaandoeningen, enkele honderden gevallen door longkanker en enkele tiental gevallen van wiegendood (Hofhuis en Merkus, 2005).

nelis schreef:MariekeB schreef:Nope ik loop zelf weg als er iemand naast me rookt, maar ik vertel er wel bij waarom.
Top opgelost TS. Dat soort dingen kunnen heel moeilijk zijn om over te beginnen.
Kom op zeg.. in het cafe , restaurant etc.. helemaal gelijk. maar terras in de buiten lucht en dan ook vertellen waarom?
doet me denken nu aan dat bord van die ene cafehouder wat geniaal was.. gaat even zoeken.
c_alsemgeest schreef:Krijg jij soms geld voor de anti rook campagne die je aan het voeren bent?
Want je bent erg fanatiek... en je toon is in veel gevallen ook niet prettig.
En nee, ik rook niet... rook ook niet mee, want mijn man rookt ook niet.
Maar de onderzoeken die jij aankaart zijn onvolledige of eenzijdige onderzoeken.
Er zou ook moeten staan 'directe mogelijke oorzaken van kanker' de oorzaak hoeft namelijk niet in het roken zelf te liggen maar kan genetisch bepaald zijn. Roken en andere vormen van blootstelling werken dan "enkel" als versnellende factor. Dat iemand kanker heeft gekregen van het roken an sich is nooit te bewijzen. De nieuwste onderzoeken bekijken de volledige luchtkwaliteit en het effect hiervan op de gezondheid. Hier nemen ze niet enkel roken mee maar ook fijnstoffen (door oa uitlaatgassen e.d.). De hippe scootertjes zijn trouwens de grootste vervuilers... dus die mogen ook naar de schroot als we onze medemens niet willen vergiftigen
Ik vind het trouwens wel heel logisch als je niet in het bijzijn van zwangere dames of kinderen rookt.
En nee, ik ben geen roker. Ik heb ook nooit gerookt trouwens en ik vind roken smerig. Overigens rookt mijn partner wel (sinds eergisteren weeeeeeer gestopt
) En zie ik ook liever dat hij niet rookt. Dat roken schadelijk is weet ik ook, etc.
Helemaal als het om je eigen kind en kleinkind gaat. spatter schreef:Collie het verschil is dat je met roken ook anderen ziek maakt en dat heb je bewust op je geweten.
Hoe erg het uiteindelijk uitvalt zal per persoon verschillen.
Ik verbaas me over zoveel ongezonde dingen van mensen maar zolang ze mij daar niet direkt met schaden val ik ze daar niet mee lastig.
. Link? Een bron is geen bron hè
. chanel1985 schreef:oh, ik denk eerder dat het met een tolerantieniveau te maken heeft (die heel laag is tegenwoordig) dan met het feit of je zelf rookt of niet.
Ik rook bv niet, nooit gedaan, zal het ook nooit doen. Mijn vriend wel. Ben 8 maanden zwanger en ga evengoed mee op het terras staan naast hem als hij een sigaret rookt. Binnen rookt hij niet, heb ik zelfs niet moeten vragen. En mijn vader heeft zware copd door het roken, dus ik weet goed genoeg de gevolgen. Maar overdrijven is ook een vak appart.
Bv niet meer in een ruimte willen komen omdat daar ervoor eens is gerookt.
Dan zou bv greetje ook niet meer op mijn terras komen, haar goed recht, maar mij respect is dan even groot als haar respect naar mij toe.
. En met de post van Vuurneon ook overigens.
. Maar daar zullen vast héél veel anti rokers weer over vallen.
je kan er zelf voor kiezen roken zo veel mogelijk te mijden, maar op een terras of in andermans huis heb je het niet voor het zeggen.. Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek.. Eight schreef:Ik denk dat iedereen die anti roken is en allerlei kankersoorten hier op af schuift eens echt onderzoek moet gaan doen op ncbi. Ga je vooral eens druk maken om alle stralingen waar je je op het moment in bevindje kan er zelf voor kiezen roken zo veel mogelijk te mijden, maar op een terras of in andermans huis heb je het niet voor het zeggen.. Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek..