Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:49

Jessdaniels, als je goed had gelezen heeft de TS het al aangekaart. Daarna is de discussie verder gegaan over het onderwerp (mee)roken zelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:49

Sees schreef:
Anoeska, dat je niet bij rokende mensen in de buurt wil zijn als je zwanger bent is jouw keuze en die is te begrijpen. Ik vind alleen dat er hier echt overdreven wordt :o. Schadelijke stoffen in meubels, uren luchten...

JIJ zou zwanger zijn dus JIJ zou geen rauwe kaas e.d. meer mogen maar een ander kiest niet voor jouw zwangerschap dus die kun je imo niet verbieden te roken. Dat je dat aan je eigen moeder vraagt in haar eigen huis à la maar ik zie het al gebeuren dat mensen dan vervolgens ook op het terras gaan vragen of de buurman zijn sigaret uit wil maken omdat ze zwanger zijn :roll: .

Jessie; ik geloof dat ik onder meer hiermee meer dan genoeg in ga op het probleem van de TS? Zéker als je mijn voorgaande posts hebt gelezen? Ik snap het probleem geloof ik dan ook niet helemaal :o ?

Verder reageer ik op een post van Anoeska, dat is dan toch niet off topic? Of ging zij dan dus ook al off topic?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:18

betadine schreef:
Ik vind dat er hier wel lichtelijk overdreven wordt over het passieve roken.
Natuurlijk is het best te vermijden, maar een gezonde persoon elemineert deze stoffen wel in tegenstelling tot iemand die dagelijks veel rookt en zijn lichaam dus geen tijd geeft om te herstellen waardoor de teer en andere stoffen opgestapeld worden.
Heel veel producten bevatten nog meer toxische stoffen en worden dagelijks gebruikt en daar mekkert niemand over net zoals de slechte luchtkwaliteit waardoor steeds meer kinderen allergiën en astma krijgen. Dit is volgens mij een stuk schadelijker als 1x per week 2-3 uurtjes passief mee te roken in een goed geventileerde en ruime huiskamer. Begrijpelijk dat TS het beste wilt voor haar kindje en ik hoop dat haar mama hier begrip voor zal tonen, maar sporadisch eens meeroken is nog een meevallertje tov van alle stoffen die we onbewust inademen of zelfs opeten.

En jij vind onderstaande meevallen? Duizenden mensen sterven per jaar tgv ven enkel passief meeroken! Maar jij vind dat mogelijk een overdreven reactie omdat de meerderheid er enkel last van heeft in de zin van stank, luchtwegproblemen maar er niet dood aan gaat. En duizend mensen die doodgaan door meeroken is dan gewoon vette pech? Met deze cijfers spoor je in mijn ogen niet als je een ander laat meeroken. Of je hebt gewoon totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel voor je medemens.

ROKEN IN NEDERLAND: FEITEN EN CIJFERS

Feiten en cijfers over roken

Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt ruim 3,5 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven circa 19.000 mensen als gevolg van roken en 20 tot 30 procent van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.

In 2012 overleden in Nederland 19.030 mensen van twintig jaar en ouder aan de directe gevolgen van roken. De werkelijke sterfte die gerelateerd is aan roken ligt hoger, omdat het effect van passief roken nog niet is verdisconteerd. De jaarlijkse sterfte door meeroken wordt geschat op enkele duizenden gevallen door hartaandoeningen, enkele honderden gevallen door longkanker en enkele tiental gevallen van wiegendood (Hofhuis en Merkus, 2005).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:19

Meeroken: wereldwijd jaarlijks 600.000 doden

Wereldwijd is naar schatting één op de honderd sterfgevallen het gevolg van passief meeroken. Jaarlijks sterven in totaal naar schatting 600.000 niet­-rokers aan de gevolgen van passief roken (Öberg et al., 2010; WHO, 2013). De sterfte ontstaat vooral door hartziekten, luchtweginfecties, astma en longkanker.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:22

Greetje63 schreef:

Wereldwijd is naar schatting één op de honderd sterfgevallen het gevolg van passief meeroken. Jaarlijks sterven in totaal naar schatting 600.000 niet­-rokers aan de gevolgen van passief roken (Öberg et al., 2010; WHO, 2013). De sterfte ontstaat vooral door hartziekten, luchtweginfecties, astma en longkanker.

Jij zit s'zomers zeker ook te klagen op het terras dat je last heb van je buren die roken...

:') :x

Meeroken is slecht, nou weten wet het wel , TS heeft het op kunnen lossen met haar moeder.
Vind alleen jouw manier van reageren zo zuur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:32

nelis schreef:
Greetje63 schreef:

Jij zit s'zomers zeker ook te klagen op het terras dat je last heb van je buren die roken...

:') :x

Meeroken is slecht, nou weten wet het wel , TS heeft het op kunnen lossen met haar moeder.
Vind alleen jouw manier van reageren zo zuur..

Nope ik loop zelf weg als er iemand naast me rookt, maar ik vertel er wel bij waarom.
Top opgelost TS. Dat soort dingen kunnen heel moeilijk zijn om over te beginnen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:34

MariekeB schreef:
Nope ik loop zelf weg als er iemand naast me rookt, maar ik vertel er wel bij waarom.
Top opgelost TS. Dat soort dingen kunnen heel moeilijk zijn om over te beginnen.

Kom op zeg.. in het cafe , restaurant etc.. helemaal gelijk. maar terras in de buiten lucht en dan ook vertellen waarom?
doet me denken nu aan dat bord van die ene cafehouder wat geniaal was.. gaat even zoeken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:35

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met je eigen standpunt tov roken. Als je zelf rookt, en je hele omgeving ook, dan vind je het waarschijnlijk ook minder erg als er iemand in de buurt rookt als je zwanger bent. Dan denk je dat de risico's allemaal wel meevallen.

Als je zelf niet rookt, en denk dat het vies en ongezond is, dan wil je al helemaal niemand in je buurt als je zwanger bent.

Allemaal je eigen mening, maar de cijfers die Greetje net neerzet, die liegen er niet om.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:35

Afbeelding

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:40

Anoeska schreef:
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met je eigen standpunt tov roken. Als je zelf rookt, en je hele omgeving ook, dan vind je het waarschijnlijk ook minder erg als er iemand in de buurt rookt als je zwanger bent. Dan denk je dat de risico's allemaal wel meevallen.

Als je zelf niet rookt, en denk dat het vies en ongezond is, dan wil je al helemaal niemand in je buurt als je zwanger bent.

Allemaal je eigen mening, maar de cijfers die Greetje net neerzet, die liegen er niet om.

oh, ik denk eerder dat het met een tolerantieniveau te maken heeft (die heel laag is tegenwoordig) dan met het feit of je zelf rookt of niet.

Ik rook bv niet, nooit gedaan, zal het ook nooit doen. Mijn vriend wel. Ben 8 maanden zwanger en ga evengoed mee op het terras staan naast hem als hij een sigaret rookt. Binnen rookt hij niet, heb ik zelfs niet moeten vragen. En mijn vader heeft zware copd door het roken, dus ik weet goed genoeg de gevolgen. Maar overdrijven is ook een vak appart.
Bv niet meer in een ruimte willen komen omdat daar ervoor eens is gerookt.
Dan zou bv greetje ook niet meer op mijn terras komen, haar goed recht, maar mij respect is dan even groot als haar respect naar mij toe.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:42

Anoeska schreef:

Tuurlijk die cijfers liegen er niet om..
Echter hebben we ook cijfers van de Luchtkwaliteit in laat ik zeggen botlek en omgeving ... denk dat die ook niet liegen.

Zeker als je zwanger bent wil je het beste voor je ongeboren spruit, dat is logisch! ik vind alleen het belerende toontje hier af en toe nogal irritant.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:42

En dan nu even on topic:
TS, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Knap dat je het besproken hebt met je moeder.
Misschien dat de last van je schouders alsnog verdwijnt/vermindert als je ook tegen haar zegt dat je het zo moeilijk vind om met haar te bespreken... Hoe JIJ je erbij voelt, wat het met JOU doet. Dus niet: je moeder doet zus fout, zo fout, enz. JIJ wilt graag het beste voor je kindje, daarom ben je ook gestopt (goed gedaan!). Hou het in de ik-vorm en praat over gevoel. En als het naar jouw gevoel niet genoeg is wat je moeder doet, kun je altijd nog aangeven dat je liever niet bij haar thuis komt, niet om haar, maar om het roken. Dan is het haar nóg duidelijker dat het je echt menens is qua gezondheid.
Roken is nu eenmaal verslavend, dus voor je moeder enorm lastig. Jij kunt daar vast over meepraten, maar jij hebt nu de drive gevonden -zwangerschap- om te kunnen stoppen. Je moeder nog niet... maar dat kan vast nog wel veranderen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:44

Greetje63 schreef:
betadine schreef:
Ik vind dat er hier wel lichtelijk overdreven wordt over het passieve roken.
Natuurlijk is het best te vermijden, maar een gezonde persoon elemineert deze stoffen wel in tegenstelling tot iemand die dagelijks veel rookt en zijn lichaam dus geen tijd geeft om te herstellen waardoor de teer en andere stoffen opgestapeld worden.
Heel veel producten bevatten nog meer toxische stoffen en worden dagelijks gebruikt en daar mekkert niemand over net zoals de slechte luchtkwaliteit waardoor steeds meer kinderen allergiën en astma krijgen. Dit is volgens mij een stuk schadelijker als 1x per week 2-3 uurtjes passief mee te roken in een goed geventileerde en ruime huiskamer. Begrijpelijk dat TS het beste wilt voor haar kindje en ik hoop dat haar mama hier begrip voor zal tonen, maar sporadisch eens meeroken is nog een meevallertje tov van alle stoffen die we onbewust inademen of zelfs opeten.

En jij vind onderstaande meevallen? Duizenden mensen sterven per jaar tgv ven enkel passief meeroken! Maar jij vind dat mogelijk een overdreven reactie omdat de meerderheid er enkel last van heeft in de zin van stank, luchtwegproblemen maar er niet dood aan gaat. En duizend mensen die doodgaan door meeroken is dan gewoon vette pech? Met deze cijfers spoor je in mijn ogen niet als je een ander laat meeroken. Of je hebt gewoon totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel voor je medemens.

ROKEN IN NEDERLAND: FEITEN EN CIJFERS

Feiten en cijfers over roken

Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt ruim 3,5 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven circa 19.000 mensen als gevolg van roken en 20 tot 30 procent van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.

In 2012 overleden in Nederland 19.030 mensen van twintig jaar en ouder aan de directe gevolgen van roken. De werkelijke sterfte die gerelateerd is aan roken ligt hoger, omdat het effect van passief roken nog niet is verdisconteerd. De jaarlijkse sterfte door meeroken wordt geschat op enkele duizenden gevallen door hartaandoeningen, enkele honderden gevallen door longkanker en enkele tiental gevallen van wiegendood (Hofhuis en Merkus, 2005).

Krijg jij soms geld voor de anti rook campagne die je aan het voeren bent? :')
Want je bent erg fanatiek... en je toon is in veel gevallen ook niet prettig.
En nee, ik rook niet... rook ook niet mee, want mijn man rookt ook niet.
Maar de onderzoeken die jij aankaart zijn onvolledige of eenzijdige onderzoeken.
Er zou ook moeten staan 'directe mogelijke oorzaken van kanker' de oorzaak hoeft namelijk niet in het roken zelf te liggen maar kan genetisch bepaald zijn. Roken en andere vormen van blootstelling werken dan "enkel" als versnellende factor. Dat iemand kanker heeft gekregen van het roken an sich is nooit te bewijzen. De nieuwste onderzoeken bekijken de volledige luchtkwaliteit en het effect hiervan op de gezondheid. Hier nemen ze niet enkel roken mee maar ook fijnstoffen (door oa uitlaatgassen e.d.). De hippe scootertjes zijn trouwens de grootste vervuilers... dus die mogen ook naar de schroot als we onze medemens niet willen vergiftigen :+

Ik vind het trouwens wel heel logisch als je niet in het bijzijn van zwangere dames of kinderen rookt.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-05-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:44

Roken is heel slecht en het is triest dat er tegenwoordig nog zoveel mensen zo makkelijk over doen.
Schrik best van de reacties in dit topic van naar ik vermoet jongere mensen als ik die veel beter zouden moeten weten.

Toen ik 21 jaar geleden zwanger werd was er veel minder bekend maar ik eiste ook dat er in mijn huis niet meer gerookt werd.
We rookten beide zelf niet en waarom zou ik nog langer in de stank van anderen gaan zitten als dat schade zou berokkenen aan mij en mijn kinderen.
Mijn moeder rookte niet en mijn zusje alleen bij gelegenheden maar die was antie kind en zette de kont tegen de krib door bewust een sigaret op te steken als ik er was(ze woonde nog thuis en vond dat ze daar recht op had), gevolg was dat ik niet meer thuis kwam.
Kreeg ik het verwijt dat ik me niet volwassen gedroeg :')

Ik kan niemand verplichten om niet te roken maar ik vertrek wel uit diegene zijn omgeving .

Inmiddels is de kennis over de schade van roken in mijn familie en kennissenkring wel zo bekend dat iedereen buiten rookt, zelfs bij hun eigen thuis gaan ze nu op de veranda staan :D

En nog als laatste
Ik werkte toendertijd in de glastuinbouw en toen mijn werkgever hoorde dat ik zwanger was, mochten de andere personeels leden niet meer roken in de kleine kantine +:)+
Wel mochten ze voor die periode een sigaret opsteken onder het werk in de kas.

TS ik hoop dat je er uit komt met je familie en het beste is toch om hun artkelen te laten lezen over de gevolgen en dat jij heel graag er alles aan doet om je kleine zo gezond mogelijk te laten opgroeien en dat begint al in je buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:57

nelis schreef:
MariekeB schreef:

Kom op zeg.. in het cafe , restaurant etc.. helemaal gelijk. maar terras in de buiten lucht en dan ook vertellen waarom?
doet me denken nu aan dat bord van die ene cafehouder wat geniaal was.. gaat even zoeken.

Ik krijg zeer ernstige astma aanvallen van rook. Dus ja ik stap op ( en het vertel het heel vriendelijk, misschien draagt het bij aan de bewustwording ).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:58

c_alsemgeest schreef:
Krijg jij soms geld voor de anti rook campagne die je aan het voeren bent? :')
Want je bent erg fanatiek... en je toon is in veel gevallen ook niet prettig.
En nee, ik rook niet... rook ook niet mee, want mijn man rookt ook niet.
Maar de onderzoeken die jij aankaart zijn onvolledige of eenzijdige onderzoeken.
Er zou ook moeten staan 'directe mogelijke oorzaken van kanker' de oorzaak hoeft namelijk niet in het roken zelf te liggen maar kan genetisch bepaald zijn. Roken en andere vormen van blootstelling werken dan "enkel" als versnellende factor. Dat iemand kanker heeft gekregen van het roken an sich is nooit te bewijzen. De nieuwste onderzoeken bekijken de volledige luchtkwaliteit en het effect hiervan op de gezondheid. Hier nemen ze niet enkel roken mee maar ook fijnstoffen (door oa uitlaatgassen e.d.). De hippe scootertjes zijn trouwens de grootste vervuilers... dus die mogen ook naar de schroot als we onze medemens niet willen vergiftigen :+

Ik vind het trouwens wel heel logisch als je niet in het bijzijn van zwangere dames of kinderen rookt.

Nou inderdaad, alleen de toon al :+ En nee, ik ben geen roker. Ik heb ook nooit gerookt trouwens en ik vind roken smerig. Overigens rookt mijn partner wel (sinds eergisteren weeeeeeer gestopt :') ) En zie ik ook liever dat hij niet rookt. Dat roken schadelijk is weet ik ook, etc.

Ik ben wel benieuwd naar die onderzoeken die gedaan zijn want inderdaad volgens mij zijn er geen onderzoeken waarin onomstotelijk is vastgesteld dat roken de doodsoorzaak zelf is al geloof ik echt wel dat roken nog steeds onderschat wordt.

Meeroken in een auto of slecht geventileerde kantine vind ik ook heel anders dan in een modern huis waar 1 iemand af en toe een sigaret opsteekt. Of de bekleding van opa's stoel.

En hoewel het een andere discussie is sta ik altijd nog verbaasd te kijken hoe anti rokers wel met grote hoeveelheden slecht voedsel consumeren of andere schadelijke dingen doen. Maar goed het is maar net wat je stokpaardje is denk ik

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:06

Collie het verschil is dat je met roken ook anderen ziek maakt en dat heb je bewust op je geweten.
Hoe erg het uiteindelijk uitvalt zal per persoon verschillen.

Ik verbaas me over zoveel ongezonde dingen van mensen maar zolang ze mij daar niet direkt met schaden val ik ze daar niet mee lastig.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:06

MariekeB schreef:
Ik krijg zeer ernstige astma aanvallen van rook. Dus ja ik stap op ( en het vertel het heel vriendelijk, misschien draagt het bij aan de bewustwording ).

Dat verklaart een boel! ik snap je punt helemaal! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:07

Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen 1 sigaret in de week passief meeroken of opgroeien/wonen in een huis waarbij je elke sigaret jarenlang passief meerookt die in huis wordt gerookt. Al zou de ts in huis zitten bij de moeder die ene dag en de moeder rookt naast haar, dan is het onwaarschijnlijk dat de longen daar blijvende schade van oplopen dus al die dreigende extreme voorbeelden zijn niet echt van toepassing. Is het daarom maar harstikke gezond? Nee uiteraard niet. Maar of het echt zo extreem schadelijk is als een aantal beweren, ook dat geloof ik niet in deze situatie.
T is een keuze of je je in die situatie wil bevinden uiteraard, maar goed zal vast wel loslopen tussen de ts en de moeder. Meeste mensen zijn echt niet te beroerd om rekening te houden met je als je het netjes vraagt :) Helemaal als het om je eigen kind en kleinkind gaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-05-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:07

spatter schreef:
Collie het verschil is dat je met roken ook anderen ziek maakt en dat heb je bewust op je geweten.
Hoe erg het uiteindelijk uitvalt zal per persoon verschillen.

Ik verbaas me over zoveel ongezonde dingen van mensen maar zolang ze mij daar niet direkt met schaden val ik ze daar niet mee lastig.

En luchtkwaliteit dan? daar waar rokers en niet rokers geen invloed op hebben?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:10

Ik geloof de cijfers van Greetje eerlijk gezegd niet ;). Link? Een bron is geen bron hè ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:12

chanel1985 schreef:
oh, ik denk eerder dat het met een tolerantieniveau te maken heeft (die heel laag is tegenwoordig) dan met het feit of je zelf rookt of niet.

Ik rook bv niet, nooit gedaan, zal het ook nooit doen. Mijn vriend wel. Ben 8 maanden zwanger en ga evengoed mee op het terras staan naast hem als hij een sigaret rookt. Binnen rookt hij niet, heb ik zelfs niet moeten vragen. En mijn vader heeft zware copd door het roken, dus ik weet goed genoeg de gevolgen. Maar overdrijven is ook een vak appart.
Bv niet meer in een ruimte willen komen omdat daar ervoor eens is gerookt.
Dan zou bv greetje ook niet meer op mijn terras komen, haar goed recht, maar mij respect is dan even groot als haar respect naar mij toe.

En hier kan ik het alleen maar mee eens zijn :j. En met de post van Vuurneon ook overigens.
Zou ook wat zijn als ik ook zo belerend zou gaan doen tegen iedereen die op een scooter of in een auto rookt, of met het vliegtuig op vakantie gaat, of...
En voor de volledigheid, al doet het imo totaal niet toe, nee ik rook niet.

En nogmaals, ik vind het wel degelijk goed dat TS het aangekaart heeft.

En Nelis, ik had 'm gezien op FB, briljant :D. Maar daar zullen vast héél veel anti rokers weer over vallen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:21

Ik denk dat iedereen die anti roken is en allerlei kankersoorten hier op af schuift eens echt onderzoek moet gaan doen op ncbi. Ga je vooral eens druk maken om alle stralingen waar je je op het moment in bevind :j je kan er zelf voor kiezen roken zo veel mogelijk te mijden, maar op een terras of in andermans huis heb je het niet voor het zeggen.. Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:22

Eight schreef:
Ik denk dat iedereen die anti roken is en allerlei kankersoorten hier op af schuift eens echt onderzoek moet gaan doen op ncbi. Ga je vooral eens druk maken om alle stralingen waar je je op het moment in bevind :j je kan er zelf voor kiezen roken zo veel mogelijk te mijden, maar op een terras of in andermans huis heb je het niet voor het zeggen.. Ik ben zelf een nietroker, maar kanker afschuiven op roken is not done, welvaartsziekte en verdiep je eens in al het bewerkte eten dat wij eten, de stoffen die vrijkomen bij die processen zijn ook iets om je druk over te maken. Die zitten namelijk niet alleen in de lucht maar ook in ons eten.. Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk rekening houd met de zwangere vrouwen maar je kunt de rokers niets zelf opleggen helaas. Ik vind het knap dat ze kunnen bepalen dat de kanker doof meeroken komt, en niet door alle andere troep die in de lucht hangt, klinkt mij in de oren als een gekleurd onderzoek..

hele mooie post Eight.! _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:31

Overigen gebruiken onderzoeken geen direct oorzaak -> gevolg. Ze werken met kansen, dus roken vergroot de kans op bv copd. Zijn gewoon goede onderzoeken naar gedaan, niets gelijk gekleurd (want er wordt ook bepaald hoeveel van de verklaarde variantie door toeval kan komen en daar zitten ook marges aan). Helaas nemen alleen veel kranten en bladen het zwart/wit over.... Dus geeft een zwaar vertekend beeld van daadwerkelijk fatsoenlijk onderzoek. Helpt ook niet als mensen die onderzoeken dan aangrijpen en dan verkondigen als de enige waarheid uiteraard. Want de wetenschap doet dat ook niet, ook inzichten veranderen en een goede onderzoeker probeert zijn/haar hypothesen te ontkrachten ipv te bevestigen. Want zo voorkom je dat je tunnelvisie krijgt. Dus als lezer moet je ook kritisch kijken naar het onderzoek :)