baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:46

Vroeger werd er op uur en tijd gevoed en mocht de baby vaak maar bepaalde tijd aan de borst drinken. Dit verstoorde het vraag en aanbod systeem met als resultaat dat de meeste moeders na een tijdje te weinig melk voor hun kindje hadden. maar in plaats van dit als oorzaak aan te wijzen werd gezegd dat de melk te weinig voedingsstoffen bevatte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:48

Snap ik wel Mioux. Dat is inderdaad de Esplendido die ik bedoelde. :)
Weet zeker dat je haar vragen mag stellen per pb. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het heel erg jammer vindt. Stoppen is niet fijn, helemaal niet om zo'n reden. Ik kan wel een aantal dingen opnoemen, maar ik weet zeker dat je bij Es helemaal aan het goede adres zit. :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:49

Mioux, ik ben leidster bij LLL. Stel je vragen maar per pb. Ik weet alleen niet of ik ze vanavond nog kan beantwoorden.

Mioux

Re: baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:55

is goed super dankjewel ! (sorry voor offtopic TS!) En ja vond ik erg jammer, want had genoeg aanbod en kon altijd heerlijk genieten zo samen op de bank !

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:56

Mag ik jou morgen ook pb n. Heb er nu geen puf meer voor. Haha. De kleine ligt momenteel weer zeer alert aan de borst. Ik ga nu proberen weer de regelmaat terug te vinden voor beiden want deze is nogal ontregelt.
Dus in principe kan de kleine ondanks tekorten bij moeder geen tekorten in de melk hebben. Dat is al fijn om te weten iig

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:56

Mioux schreef:
is goed super dankjewel ! (sorry voor offtopic TS!) En ja vond ik erg jammer, want had genoeg aanbod en kon altijd heerlijk genieten zo samen op de bank !

Geeft niet hoor.
Is fijn toch als je elkaar kan helpen!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:57

Dat kan inderdaad niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:59

Regelmaat is gewoon lastig de eerste drie maanden. Dat is de reden waarom we gelukkig ook kraamverlof hebben. En dan heb je eindelijk samen een beetje je draai gevonden mag je weer gaan werken...

Kan me de wakkere uurtjes snachts nog helemaal voor de geest halen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:26

magicmist schreef:
Een foto van de kleine grote man }>
[ [url=m/fp4HGR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ligt hij altijd zo? Kijk uit dat hij geen plat/scheef hoofdje krijgt!

Je kunt het nu nog gemakkelijk voorkomen door ervoor te zorgen dat hij met zijn hoofdje steeds op zijn andere wang ligt.
Ik weet dat het consternatiebureau zegt dat het vanzelf weer goedkomt. Ik heb genoeg kinderen gezien waarbij dat niet het geval is! Moeten ze een helmpje op, terwijl dat dus gemakkelijk te voorkomen was geweest.

Trouwens ik was zo bang voor die scheve hoofden dat ik mijn kinderen heel ouderwets tot 8 weken dag en nacht en daarna tot 3 maanden overdag steeds om-en-om op de zij liet slapen. Ze sliepen heerlijk rustig, lekker geborgen in "foetushouding". Omdat ze in kinderwagen lagen kon ik ze goed in de gaten houden. Trouwens zelf slaap ik ook het liefst op mijn zij.

Verder vind ik het persoonlijk niks zo'n hummeltje in zo'n groot bed. Sommige babies voelen zich dan "verloren". Mijn kinderen lagen tot 3 maanden 's nachts in de wieg en heel in het begin in kinderwagenbak naast ons bed. Verder sliepen ze overdag altijd in de kinderwagenbak in woonkamer en later buiten (tot wel 8 maanden).

Maar dit is dus terzijde.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:58

ik ben mij bewust van voorkeurszijde. was hier al voor gewaarschuwd.en we proberen dit te voorkomen dat hij scheef groeit.
Hij heeft de 1e week op de slaapkamer in een wieg gelegen. Helaas werkte dit niet. In overleg met de verloskundige is hij naar zijn eigen bedje gegaan.
Ik heb niet het idee dat hij dit vervelend vindt. aangezien hij overdag goed slaapt over het algemeen.

de verloskundige raad het overigens ook altijd aan, om de baby op de slaapkamer in een wieg bij je te leggen. ook ivm hechtig naar de ouders en slaap-wakker ritme.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:03

Ik bedenk me nu ineens wat: hoor je zijn eerste hongersignalen wel wanneer hij 's nachts niet naast je ligt? Ik weet nog van die eerste weken dat ik hartstikke alert was op het kleinste geluid van mijn dochter. Zodra ze begon te bewegen en te smakken, was ik wakker en ging ik haar voeden. Maar stel nou dat je dat niet hoort een je kindje gaat ipv huilen uiteindelijk weer verder slapen, kan dat dan niet een reden zijn van te weinig voeding?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:56

Esplendido schreef:
Vroeger werd er op uur en tijd gevoed en mocht de baby vaak maar bepaalde tijd aan de borst drinken. Dit verstoorde het vraag en aanbod systeem met als resultaat dat de meeste moeders na een tijdje te weinig melk voor hun kindje hadden. maar in plaats van dit als oorzaak aan te wijzen werd gezegd dat de melk te weinig voedingsstoffen bevatte.

Eens en KV bijgeven is eigenlijk funest voor je borstvoeding. Meer aanleggen krikt de productie op. BV bevat eigenlijk bijna nooit te weinig voedingsstoffen. Dat is vaak moeders eigen onzekerheid.

Edit: Ik heb die van mij ook met slapen steeds om en om gelegd. Hier geen problemen gehad met platte hoofdjes. Maar ze sliep ook beter op de zij. Op de rug was minder een succes. Dus ik legde haar om en om op de zij en had de eerste tijd een kruik tegen haar buik aanliggen zodat ze niet om kon rollen naar de buik.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:40

magicmist schreef:
ik ben mij bewust van voorkeurszijde. was hier al voor gewaarschuwd.en we proberen dit te voorkomen dat hij scheef groeit.
Hij heeft de 1e week op de slaapkamer in een wieg gelegen. Helaas werkte dit niet. In overleg met de verloskundige is hij naar zijn eigen bedje gegaan.
Ik heb niet het idee dat hij dit vervelend vindt. aangezien hij overdag goed slaapt over het algemeen.

de verloskundige raad het overigens ook altijd aan, om de baby op de slaapkamer in een wieg bij je te leggen. ook ivm hechtig naar de ouders en slaap-wakker ritme.

Je kunt hem toch ook in de wieg op zijn kamertje leggen?

Trouwens ik werd bij de oudste knettergek toen ze bij ons op de kamer lag. Ze had constant honger en was dag en nacht aan het "kreunen". Omdat ik bang was om haar niet te horen (ik kan heel diep slapen), sliep ik dus helemaal niet! Was na 4 dagen, waarbij ik ook nog koorts had, helemaal op! En dan die tepelkloven, tot bloedens toe.....
Toen heeft de verloskundige besloten dat ze op haar eigen kamer moest gaan liggen, zodat ik kon gaan slapen en dat kon ik toen eindelijk. En we werden toch nog gewoon wakker als ze honger had.
De jongste heeft wel paar weken bij ons op de kamer geslapen. Die was veel rustiger en had ook een betere drinktechniek. Geen tepelkloven, gewoon voeden "volgens het boekje".

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:30

@mioux (sorry als jij het niet was, maar iemand anders):

Een klein voorbeeld. Mijn vriendin is ca 3,5 jaar geleden bevallen van een zoon. Ik was (en ben) voorstander van bv (ik ben het onderzoekstyp, heb me helemaal ingelezen voor de bevalling en google is my best friend bij problemen (en bokt/fora hielpen ook erg mee :o )) en ik deel graag mijn kennis O: ) . En toen mijn vriendin dus problemen kreeg met haar bv en haar kraam gelijk zei dat ze te weinig/mindere kwaliteit bv had, heb ik haar aangeraden een lactatiedeskundige op te zoeken. Dit heeft ze gedaan en het bleek een aanlegprobleempje te zijn. Ze heeft naar eigen tevredenheid een tijd bv kunnen geven. Het aanlegprobleem was ook niet herkend door de kraam.

Daarmee wil ik zeggen dat er dus schijnbaar bij de kraamhulp een achterstand aan kennis kan zijn wat betreft bv. Het niveau op bv schommelt dus nogal, want de enige kraamzorg die ik heb gehad (bij de derde, was er leuk voor haar :Y) zo'n eigenwijze mams) had wel de nodige basiskennis waarmee de meeste moeders voldoende aan zouden hebben.

En eigenlijk vind ik als bv-mama dat de kennis wat betreft bv omhoog zou moeten bij de kraamzorg. Want zonder mijn advies had mijn vriendin waarschijnlijk al na 2 weken kv gegeven terwijl ze wel graag langer bv wilde geven.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:21

Hoe gaat het nu Magicmist? Als je nog vragen hebt mag je me altijd een pb sturen hoor.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:39

Allereerst van harte gefeliciteerd met je mooie mannetje <3 . Ik hoop dat jullie veel genieten van elkaar en natuurlijk moeten jullie nog erg wennen aan elkaar.

Voor mij is het al weer een tijd geleden dat ik mijn kindjes aan de borst had (de jongste wordt van de zomer al weer 18 :o ). Ik heb bij alle drie gewoon een speen aangeboden en geen van drieën raakte hiervan in de war. Wel dronken de twee oudste bij alle voedingen bij beide borsten en mijn jongste deed dit borst voor borst. Wat inhield dat zij wat vaker kwam voor de voeding.

Misschien helpt inbakeren wel bij jouw mannetje, hij is iets te vroeg geboren en zou nog lekker in je buik gezeten hebben, waar het een behoorlijk lawaai is, en wij stoppen onze kindjes direct in een stil eigen bedje op een eigen kamer.
Bij inbakeren pak je hem "stevig" in, ik deed dit door een hydrofiel luier om de beentjes te doen nog een beetje de stand van de foetushouding. Misschien is een buikzak of draagdoek een oplossing, wel op jezelf letten het moet voor jou ook prettig blijven.
Past het bij jou en je man om lekker met je kind op de bank te hangen en je mannetje heerlijk op jouw buik laten liggen, geef hem wat tijd om te wennen aan de buitenwereld.
Je hoeft nog niet optimaal te functioneren he!! Je hebt negen maanden een kind gedragen en een bevalling gedaan,neem de tijd voor alles. Wanneer je geopereerd bent vindt iedereen het normaal dat je de tijd neemt maar wat mij opvalt is dat je na een bevalling weer tip top alles moet kunnen 8)7 , nou mooi niet dus.
Neem ook voor het ontzwangeren en wennen aan elkaar ook maar een paar maanden de tijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:42

Zo sta ik er ook in Riddershow. Zelf veel gelezen en onderzoek gedaan. Dat heeft mij prima door de bv periode heen geholpen. Toen mijn zusje bevallen was vorig jaar moest ze van de verpleegkundige in het ziekenhuis met een tepelhoedje voeden omdat het aanleggen en voeden pijnlijk was. Ik zag gelijk dat ze de baby niet goed voor de borst had waardoor hij niet goed kon aanhappen. Door mijn tips voor het aanleggen kon ze na 2 dagen zonder hoedje voeden en kwam alles goed op gang. Kennis van kraamhulpen en verpleegkundigen in het ziekenhuis kan echt veel beter vind ik.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:46

Hier alles ok.
Vanmiddag bij cb geweest. De kleine man is 300 gr aangekomen in 1.5 week tijd. Dus dat is zeer goed.
Maar vind het wel tegenstrijdig Kwa advies.
Zij raadde aan om een speen te geven bij clusteren en niet binnen 2 uur weer aan te leggen. Dit omdat hij dan te veel voormelk binnen zou krijgen en dat veroorzaakt krampen.
Tevens raadde ze aan om 1x per dag fles te geven. Dit om mij te ontzien als het te veel wordt.
Nja. Ik ben het er niet geheel mee eens.

Over het ziekenhuis. Ik heb er 3 dag gelegen met mijn zoontje. Ik kreeg totaal geen begeleiding in het geven van Bv. Waardoor de kleine maar 2x goed gedronken had en tekort kwam. Ze waren druk bezig met van alles maar niet met de patiënten. Jammer want had ik de begeleiding al eerder gehad was het makkelijker geweest. Gelukkig deed mijn kraamzorg het goed oppakken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:38

Een baby clustert niet voor niets. Een manier om te voorkomen dat hij teveel 'voormelk' binnen krijgt is door tijdens het clusteren niet steeds van borst te wisselen. Maar bijvoorbeeld een of twee uur steeds dezelfde borst aan te bieden. En na dat uur of die twee uur de andere borst. Als je merkt dat hij ontevreden is aan de borst kun je eerder wisselen.
Met en een speen geven en dagelijks een flesje kv ondermijn je het vraag en aanbod systeem en bestaat de kans dat je op (korte) termijn niet meer voldoende melk hebt voor hem.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:41

Esplendido schreef:
Een baby clustert niet voor niets. Een manier om te voorkomen dat hij teveel 'voormelk' binnen krijgt is door tijdens het clusteren niet steeds van borst te wisselen. Maar bijvoorbeeld een of twee uur steeds dezelfde borst aan te bieden. En na dat uur of die twee uur de andere borst. Als je merkt dat hij ontevreden is aan de borst kun je eerder wisselen.
Met en een speen geven en dagelijks een flesje kv ondermijn je het vraag en aanbod systeem en bestaat de kans dat je op (korte) termijn niet meer voldoende melk hebt voor hem.

dit had ik idd ook begrepen. Jammer dat het cb dan eigenlijk het verkeerde advies geeft.
want dat zijn toch degene die je begeleiden in deze fase.
gelukkig verdiep ik mij erin en krijg ik van jullie goede adviezen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:53

Ik ben zelf in februari 12 weken te vroeg bevallen van mijn extreem prematuur zoontje.
Inmiddels zou hij 3 weken zijn in gecorrigeerde leeftijd. Mijn zoontje heeft ongeveer hetzelfde gedrag alleen ik geef flesvoeding. Hij heeft last van darmkrampen en verborgen reflux en heeft hier via het ziekenhuis medicatie voor gekregen.
Soms willen ze zuigen ivm ongemak.

Met clusteren heb ik geen ervaring, hij heeft dat niet gehad.

Wel heeft hij de behoefte om alleen maar bij ons te slapen en niet in bed. Mij is verteld er aan toe te geven. Ik draag hem in een draagdoek de hele dag en hij vind het heerlijk..

Je mag altijd een pb sturen voor vragen. Mijn zoontje is sinds twee weken eindelijk thuis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:19

Consultatiebureau heeft vaak helemaal geen verstand van BV. Wie adviseert nou om de fles te geven tussen de BV door??? Dat is echt het stomste wat je zou kunnen doen en is meestal einde borstvoeding.
Om teveel voormelk te voorkomen kan je beter 2 x dezelfde borst aanbieden en eventueel (als de andere borst op springen zou staan) de andere borst kolven tot de ergste druk eraf is. Dan drinkt hij goed de vettere achtermelk van de ene borst weg.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:50

Majabeestje schreef:
Ik wil je alleen even sterkte wensen.
Mijn kinderen zijn nu bijna 5 en 7, maar als ik dit zo lees allemaal dan breekt het zweet me weer uit :')

Het wordt beter!

(Ook ervaring met clusteren, koemelkallergie, te vroeg geboren kindje, reflux, huilen.. veel huilen..)

Dit komt me bekend voor, ik heb Door het vele huilen gewoon een trauma voor huilende kinderen.

In de supermarkt kan ik ook gerust naar buiten lopen als er een baby krijst. .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:35

Heb me ooit laten vertellen (of het waar is weet ik niet!) dat oa nutricia de bv cursus aan consultatiebureau's geeft. Een kv fabrikant die advies over bv geeft kan nooit een advies geven wat ervoor gaat zorgen dat je lang bv gaat geven. Als je de reclame op tv ziet wordt het iig normaal gevonden om na die 6 zware maanden van bv geven voor het "gemak" van een flesje te kiezen. CB heeft mij ook diverse malen een afbouwschema willen geven, waarvoor ik steeds vriendelijk bedankte. Tot ze 9 maanden was, en ik het zat was }> toen werd de boodschap eindelijk wel begrepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:00

Als het huilen te lang duurde dan deed ik koptelefoontjes met muziek in (bij mij uiteraard). Dan had ik wat afleiding en kon ze bij me zijn zonder dat ik mee ging zitten janken (al is dat ook genoeg gebeurd).