Tandenpoetsen voor of na het eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poets jij je tanden voor of na je ontbijt?

Voor
94 (26%)
Na
235 (66%)
Ik poets 's ochtends mijn tanden niet
27 (7%)

Totaal aantal stemmen: 356

Anoniem

Re: Tandenpoetsen voor of na het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:17

Het ligt eraan wat je als ontbijt eet of het voor of na beter is... Als je koffie drinkt of zure dranken is het beter om na te poetsen, ivm je glazuur. Dat is wat mijn tandarts me wijs heeft gemaakt in ieder geval

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:04

Tanden poetsen doe ik altijd 's avonds, voor het ontbijt (ben het eens met de meesten hier, ik krijg altijd zo'n vieze smaak waardoor ik echt geen zin meer in mijn ontbijt heb als ik het ervoor doe) en soms voordat ik naar een afspraak ga, omdat ik het fris vind :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:39

Ik zat zo te denken.. Mensen hebben het er hier over dat ze het 's ochtends niet fris vinden om te eten als ze hun tanden niet gepoetst hebben doordat ze zo'n vieze smaak in hun mond hebben: Heb ik geen last van. Maar misschien komt dat omdat je je tanden voor de maaltijd poetst dus ook s avonds? Ik poets heel soms niet meer nadat ik wat gegeten heb en ja dan heb ik 's ochtends ook een vieze smaak...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:05

oomens schreef:
badeendje schreef:
En poetsen met paradontax

:r

Lastminute een mini tube tandpasta bij de drogist gekocht, backpack was te klein om allerlei mega verpakkingen mee te nemen. Parodontax was de énige die ze toen hadden, pas toen ik eenmaal op vakantie was kwam ik erachter dat dit 'van die vieze zout tandpasta' was, maar na 3 dagen was ik eraan gewend en nu zijn sterk schuimende tandpasta's smerig geworden :').

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:11

Zwerte schreef:
Gydja schreef:
Ik poets mijn tanden 's ochtends nooit. Voor dat ik naar bed ga poets ik wel mijn tanden. Ik heb ook nog nooit gaatjes gehad. Vind het 's ochtends gewoon niet lekker om mijn tanden te poetsen zeker niet voor mijn ontbijt. dat heeft toch helemaal geen nut? De avond daar voor heb je je tanden al gepoetst en dan ga je het 's ochtends voor je ontbijt weer doen. Kan je het er beter na doen want dan zitten er allemaal restjes in je mond. Maar dat vind ik vies smaken. Ben niet zo'n fan van tandpasta smaak. Als ik veel gaatjes zou hebben zou ik misschien wel overwegen om ook 's ochtends te gaan poetsen. Maar vind het nu niet nodig.

Foute aanname doe je hier. Niet iedereen poetst ook voor je naar bed gaat. Ikke dus niet. Ik weet dat tweemaal daags veel beter zou zijn, maar ik ben er nogal lui in. Ook nooit problemen gehad, altijd een mooi sterk gebit zonder gaatjes en daar ben ik lui door geworden. Smorgens fris starten vind ik belangrijk, daarom poets ik in de ochtend dus altijd wel.

Waar zie jij dat ik een aanname doe? >;) Ik beschrijf toch alleen wat ik vind en wat ik doe. Ik zeg ook nergens dat 1x poetsen verkeerd is. Poets zelf ook maar 1x per dag en ja ik ben er ook lui in. En nee ik heb ook nog nooit gaatjes gehad.

Ik vraag me alleen af waarom je 's ochtends voor het eten zou poetsen omdat je daarna weer kruimels tussen je kiezen krijgt. Na mijn idee kan je het dan beter na het eten doen. Maar als er hier ergens een tandarts is die zegt dat voor het ontbijt beter is met een goede reden zou ik dat wel graag willen weten. Lijkt mij best interessant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:06

Mijn tandarts zegt dat voor het eten beter is dan binnen het uur na het eten :j na het eten is i.p. beter als je een uur (of half uur) wacht. Als je die tijd niet neemt dan nog liever voor het eten poetsen, of niet poetsen maar spoelen met mondwater.

Zegt de mijne, heb hier ook andere dingen van tandartsen gelezen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:59

Grappig dat elke tandarts wat anders zegt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:05

Ik vraag mij alleen één ding af: de kleine groep mensen die aangeeft 's ochtends niet hun tanden te poetsen, krijgen die nooit klachten uit hun omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:11

Palmera schreef:
Ik vraag mij alleen één ding af: de kleine groep mensen die aangeeft 's ochtends niet hun tanden te poetsen, krijgen die nooit klachten uit hun omgeving?

Dat lijkt mij dus ook... Mijn collega heeft ook niet echt een lekkere adem en dat al meteen 'smorgens vroeg. Ik vermoed dus dat zij 's ochtend geen tanden poetst.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:12

De enige keer dat ik soms 's ochtends niet m'n tanden poets is als ik uitslaap, en de hele dag thuis ben en (bijna) niemand zie :+

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:46

Ik poets mijn tanden altijd na het ontbijt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:51

luuntje schreef:
Grappig dat elke tandarts wat anders zegt.

Daarom volg ik de richtlijn van het ivoren kruis :j en eet/drink geen glazuurweekmakende dingen als ontbijt zodat ik tenminste nog veilig mijn tanden erna kan poetsen een half uur later.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:27

Relaxed schreef:
Sleeper schreef:
beide, bij het opstaan en na het ontbijt :) Gewoon omdat het lekker fris is als je opstaat en na het eten omdat.... euh het ook weer lekker fris is. Na het eten ga je je dag beginnen dus kans op geur uit je mond door het eten :)

Maar doe je het dan gedurende dag steeds weer na iedere maaltijd? :? Vreemd om 2x zo kort op elkaar te poetsen, is volgens mij helemaal niet goed voor je tanden.

Nee, alleen bij het opstaan. Overigens vroeger, toen ik jong was :') , werd er altijd gezegd 3x per dag je tanden poetsen dus na elke maaltijd =3x pd. Mijn tanden gaan al vele vele jaren goed mee hoor :)

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:54

Absoluut na het eten.. Ik krijg geen hap door mijn keel met zo'n vieze tandpastasmaak in mijn mond :+

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:34

Ik heb het hier toevallig een paar weken terug met mijn tandarts over gehad. Ik poetste nooit mijn tanden 's morgens, maar inmiddels dus braaf wel. Hij gaf aan dat het opzich niet zoveel uitmaakt of je voor of na het eten je tanden poetst (tenzij je zuren eet, zoals bijvoorbeeld sinaasappel, dan moet je een half uur wachten voordat je je tanden mag poetsen). Het gaat namelijk om de fluoride die je tanden krijgen. Ik vind na het eten mijn tanden poetsen heel smerig dus ik doe het van tevoren.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:02

Ik poets mn tanden altijd onder de douche (nouja, erg vaak iig). Dat is vaker voor het ontbijt, dan na het ontbijt. Verder kan ik er niet wakker van liggen wanneer ik mijn tanden poets. Soms sla ik onbewust zelfs een dag over, omdat ik snel moet douchen of gewoon geen zin heb om mn tanden te poetsen. Zolang ze nog glad aanvoelen maak ik me er niet druk over. Heb voor 4 maand terug mijn eerste gaatje sinds +- 10 jaar gehad en nog nooit een klacht gehad over stinkende adem. Ik snap dat hysterische gedoe over tanden poetsen nooit namelijk. Mijn broer bijvoorbeeld poetst heel frequent, het liefst na elke maaltijd en kwam de vorige keer thuis met het probleem dat hij alweer 2 gaatjes moest laten vullen...