Zo onzeker in de paardenwereld....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:48

Ik heb 2 dravers zei de gek, (overigens hartstikke leuke en veelzijdige paarden) dus geef geen zak om wat anderen zeggen, doen of vinden.
Echt een verademing hoor, lekker doen wat jij denkt dat goed is en wat jij leuk vind, het is toch nooit goed als je een ander mag geloven ;)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:51

geerke schreef:
geerke schreef:
dit is al de tweede x dat je mij zo ongeveer de schuld geeft van jou onzekerheid...ga eens te raden of die schuld heel misschien niet bij jezelf ligt omdat je je alles persoonlijk aantrekt? ;)

Geerke bedoelde dat juist als compliment :D dat het goed is dat je als recreatieruiter je paard dressuurmatig traint!

Ze bedoeld dressuurmatig trainen is in het belang van je paard, goed gebruik van lichaam/spieren en behoud van een fit/gezond paard op lange termijn :)
Ze zegt daarmee dat het alleen maar goed is dat je dat doet!

Onzekerheid schuilt in mensen zelf :j dat is een "eigen" gevoel.

ze bedoelde dat inderdaad positief, maar zegt daarvoor wel: 'kijk, DAT bedoel ik dus!'
alsof ze dus wilt zeggen dat de rest dat niet doet[/quote]

inderdaad...maar ik geef het nu op.Dit is met hele fluwelen handschoentjes typen,daar word ik een beetje draaierig van.Succes verder TS!Hou er in iedergeval plezier in.[/quote]

Dankjewel, Geerke, plezier hebben we zeker nog hoor :) En dankje dat je nog even reageerde met deze verduidelijking. Ik snap dat het niet fijn is om voorzichtig te moeten zijn met wat je zegt. Dat komt echt door mij.

ingvdh schreef:
Maar Geerke plaatst een hele positieve post, TS trekt hem negatief en zo kan ik die post echt niet lezen.

Aan ts wil ik alleen zeggen dat je gewoon moet genieten van het moment, jij vraagt om bevestiging hiervan, maar dat kan niemand je geven zolang jij alles wat gezegd wordt negatief oppakt.

Nu het benadrukt is dat het niet vervelend bedoeld is, snap ik hem, maar omdat het een beetje dubbel opgevat kan worden, gooit mijn onzekerheid 'm dus meteen de negatieve kant op. Dat ik alles (nou, alles.... veel :+ ) wat gezegd wordt negatief opvat is inderdaad waar, en dat is precies mijn probleem, snap je? Dat wil ik dus juist niet doen maar dat gaat vanzelf, omdat ik dan denk van, zie je wel, ik doe het niet goed! :(

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:54

joyce2 schreef:
Terwijl die gene in werkelijkheid misschien wel denkt "Jeetje, wat heeft ze dat paard lekker aan het lopen vandaag!", of misschien wel gedachteloos naar je zit te kijken, zonder dat ze specifiek wat over je denkt.

Ja, dat kan natuurlijk ook, en dat vergeet ik altijd. :P Moet heel eerlijk zeggen dat het me laatst zelfs overkwam. Ik had mijn knollie aan het galloperen in de bak, eerste keer na de winterstop en voor mijn gevoel ging het echt ZO slecht, en er reed iemand bij me in de bak dus ik dacht nog van 'ooooh wat zal die wel niet denken nu....' en toen zei ze op een gegeven moment, 'wauw, wat heb je hem lekker aan het galloperen, ik wist helemaal niet dat ie dat zo kon!!' :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:54

Overigens recept voor onzekerheid is aan iedereen vragen om tips en hulp, iedereen heeft nl een eigen manier om dingen te doen en je kan onmogelijk alle tips uitvoeren omdat ze soms haaks op elkaar staan :D
Daarnaast gaan al die mensen wel verwachten dat je wat met hun tips gaat doen en moet je ze weer "teleurstellen" als je er verder niets mee doet of kan omdat het niet werkt voor jou.

Het beste is je vast te houden aan een paar mensen bij wie je op een lijn zit en daar je eigen weg in zien te vinden. Dit is mijn manier om me staande te houden en dat werkt goed.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:59

melaniepk schreef:
Ik heb 2 dravers zei de gek, (overigens hartstikke leuke en veelzijdige paarden) dus geef geen zak om wat anderen zeggen, doen of vinden.
Echt een verademing hoor, lekker doen wat jij denkt dat goed is en wat jij leuk vind, het is toch nooit goed als je een ander mag geloven ;)

Wat fijn!! :D Ennuhm, hoe doe je dat dan precies? :o

ingvdh schreef:
Overigens recept voor onzekerheid is aan iedereen vragen om tips en hulp, iedereen heeft nl een eigen manier om dingen te doen en je kan onmogelijk alle tips uitvoeren omdat ze soms haaks op elkaar staan :D
Daarnaast gaan al die mensen wel verwachten dat je wat met hun tips gaat doen en moet je ze weer "teleurstellen" als je er verder niets mee doet of kan omdat het niet werkt voor jou.

Het beste is je vast te houden aan een paar mensen bij wie je op een lijn zit en daar je eigen weg in zien te vinden. Dit is mijn manier om me staande te houden en dat werkt goed.

Tnx for the tip, ik heb inderdaad ook al meermaals geconcludeerd dat ik dat dus niet meer doe ;) Alleen nog aan mijn instructeur, eigenaar van m'n paard en een handjevol mensen die ik echt vertrouw.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:01

Ik snap de verwarring wel. Geerke geeft een reactie op Superfixen, wat tegelijk een aanvulling/verduidelijking is op haar (geerkes) vorige post. Dit is dus tevens een compliment naar Superfixen, maar níet een 'steek' naar TS toe. Dit wordt helaas wel als steek opgevat, aangezien TS juist dingen persoonlijk aantrekt.

En daar ging het in dit topic om, dit was dus een ideaal voorbeeld..

Helaas herken ik het nl ook. Alles op mezelf betrekken/denken dat het negatief bedoeld wordt. Heeft iemand goedbedoelde tips, dan hoor ik het andersom: ik doe het dus niet goed, anders krijg ik de tips toch niet? Terwijl je dus ook kan denken: 'het gaat goed, maar met die aanpassingen gaat het wellicht nog beter?'

Edit: mosterd na de maaltijd geloof ik, er zijn ondertussen al veel reacties bijgekomen..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:04

Hoe bedoel je "hoe doe je dat dan precies"?
Ik doe gewoon mijn ding, vraag anderen niet om hun mening tenzij het mijn instructeur of naaste vriendin is.
Wat anderen vinden of denken vind ik totaal niet boeiend, zolang ik er een goed gevoel bij heb is het goed toch ?
Daarvoor heb je je paard toch, om plezier aan en met hem te beleven.
Dat dat dan niet helemaal volgens bepaalde mensen hun regels gaat is heel jammer voor hun :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:18

Vandaag reed ik voor het eerst mee met een les op mijn nieuwe stal en voor mijn gevoel zat ik maar wat te klungelen. Met zwabberende benen zat ik op paardlief haar rug te stuiteren. Ik hield me vast aan de teugels terwijl ze nog net geen koprol maakte door het op de voorhand lopen. Alle mederuiters vroegen zich af wat ik in godsnaam in de groepsles kwam doen. Hoe ik een dergelijke wanprestatie durfde neer te zetten met een paard dat ik naar eigen zeggen al negen jaar heb. Medelijden met mijn arme pony die maar zo braaf haar rondje bleef lopen ondanks dat incapabele mens.

Op de foto's in de facebookgroep net zie ik gewoon een happy paard dat aan een los teugeltje best aardig rondloopt :+ Er zijn zeker spanningsmomenten geweest, maar ook weer niet 60min aan een stuk en anderen hadden dat ook wel. Ik werd nog meegevraagd voor een rondje naar buiten, dus het viel vast mee :') Bovendien heb ik van een lesgenoot zelfs nog een superlieve lift naar huis gekregen :D

Wèèhh _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:21

Ach ja, of je nou een huis- tuin- en keuken- ruiter bent of Anky/Edward, commentaar krijg je toch.
De meest waardevolle feedback krijg je van je pony/ paard.

melaniepk

Re: Zo onzeker in de paardenwereld....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:25

BAM Senna mept de spijker op z'n hasses :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:26

_/-\o_

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 07:23

Marocje schreef:
Edit: mosterd na de maaltijd geloof ik, er zijn ondertussen al veel reacties bijgekomen..

Niet erg hoor, altijd fijn om te horen dat iemand me begrijpt :)

melaniepk schreef:
Hoe bedoel je "hoe doe je dat dan precies"?
Ik doe gewoon mijn ding, vraag anderen niet om hun mening tenzij het mijn instructeur of naaste vriendin is.
Wat anderen vinden of denken vind ik totaal niet boeiend, zolang ik er een goed gevoel bij heb is het goed toch ?
Daarvoor heb je je paard toch, om plezier aan en met hem te beleven.
Dat dat dan niet helemaal volgens bepaalde mensen hun regels gaat is heel jammer voor hun :Y)

Dit bedoelde ik inderdaad, bedankt voor je tips! +:)+

senna21 schreef:
Ach ja, of je nou een huis- tuin- en keuken- ruiter bent of Anky/Edward, commentaar krijg je toch.
De meest waardevolle feedback krijg je van je pony/ paard.

Mooooi gezegd!! :D :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 07:31

Tja, paardenmensen zijn meestal nogal 'aparte' types... ik ben in geen enkele andere sport of sociale context zoveel asociale en slecht opgevoede betweters tegen gekomen.

Nu is het ook zo dat paardrijden geen teamsport is. Het is een individuele sport waarin ook nog eens 100en manieren zijn om met je paard om te gaan en je sport uit te oefenenen. Het is niet zo zwart wit als bij voetbal.
Dus je hebt dressuurprikkers, springers, recreanten, van alle milieus en achtergronden, allemaal door elkaar. En dan moet je om goed met paarden om te kunnen gaan ook nog wel een beetje karakter hebben en grenzen aan durven geven... recept voor ellende.
Het liefst zouden veel mensen volgens mij alleen of met een paar vriendinnen op een stal staan maar dat kan nou eenmaal niet, dus je hebt noodgedwongen met elkaar te maken.

Na lang zoeken heb ik nu echter een fijne instructrice en stal gevonden, centered riding, natural horsemanship dat soort dingen. De mensen in die takken van de paardenwereld lijken iets gezelliger lijkt het tot nu toe. Misschien kan je die kant op?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:00

Als er iets is waar je je geen waarde aan moet hechten zijn het wel de meningen van andere mensen in de paardenwereld.
Er zijn er 10000000 en zoals iemand anders ergens al zei, de fundering wil nog wel eens ontbreken. Je hebt goed les en als je geen kritiek van anderen wil moet je dat ook niet gaan vragen. Er is niemand die op zn teentjes gaan lopen omdat ze bang zijn dat je het verkeerd opvat. Gewoon doen wat je altijd doet en niet aan de anderen denken, hier in dit topic is al zo veel herkenning en waarschijnlijk hebben wat van jouw stalgenoten er ook last van

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:18

Waves schreef:
Na lang zoeken heb ik nu echter een fijne instructrice en stal gevonden, centered riding, natural horsemanship dat soort dingen. De mensen in die takken van de paardenwereld lijken iets gezelliger lijkt het tot nu toe. Misschien kan je die kant op?

Ja, dit herken ik.
Plat gezegd gaat het bij nogal wat dressuur/wedstrijd ruiters er om, "dat hij het moet doen".
(Waarmee het paard ongemerkd, "stiekem" een soort vijand kan worden - "hij moet mij niet de baas zijn" en wat al niet...)

De mensen van CR en NH die ik ken, praten met hun paard 'wat probeer je me te vertellen? ' en praten met elkaar over wat ze denken dat het dier 'zegt' en om daar dan zelf een zinnige reactie tegenover te zetten. Dat is een andere sfeer.
Zowel op stal als met je dier.
(En het levert in mijn ervaring ook een blij, gezond en loyaal paard op.)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 14:46

Waves schreef:

Hier kan ik me inderdaad wel wat bij voorstellen. Ik gebruik zelf wel wat elementen uit natural horsemanship, en rij veel buiten met mijn paardje (en dan heb ik inderdaad veel minder last van die onzekerheid). Maar ik vind het stukje (recreatieve) dressuur ook echt heel erg leuk en zou dat niet willen missen, alleen omdat ik zo onzeker wordt van andermans commentaar... Dat zou ik zonde vinden. Wil gewoon mijn eigen ding blijven doen!