Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:15

amandananana

Re: Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:24

Ik heb enorme hoogtevrees. En verder heb ik echt een fobie voor navels :') ik vind het echt verschrikkelijk om mijn navel aan te raken of als mijn vriend dat bijvoorbeeld een keer doet om te pesten, vind dat zo'n naar gevoel. Ik word ook echt onpasselijk als iemand het over zijn navel heeft, dan voel ik dat al in mijn eigen navel. Ook als ik dit typ. Echt stom _O-

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:35

Voor van alles :')

Claustrofobie, heel irritant! Liften en tunnels en krappe gangen echt not done :n
In een grote groep mensen, als de trein niet op tijd rijd raak ik ook in de paniek.
Op plekken waar ik het idee heb dat ik niet snel weg kan gaan.
WC deur op slot doen, ik test dat ding wel 100 keer of hij wel open gaat :')
Kan absoluut niet tegen kotsende mensen, het geluid alleen al brr.
Bang om de controle te verliezen.
Het het zwembad niet vrijwillig kopje onder
Horror films, ben altijd bang dat ik het in huis tegen kom.
Nog nooit iets tegen gekomen, maar durf soms de trap niet op :P
Als mensen bloed hebben..
Bang om een paniekaanval te krijgen

Enzz.. Heel irritant!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:56

Bij mij zijn het niet alleen clowns .. Maar geschminkte mensen opzich. Of mensen met maskers. Zo vind ik zwartepieten ook eng. op tv niet maar in het echt. Omdat ik dan geen gezicht kan zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:10

Oh het heeft een naam!! Trypofobie! Ik had daar als kind enorm last van en werd nooit begrepen. Honingraten ofzo gruwelde ik van en moest ik naar mijn idee altijd stukmaken. Alles wat erop leek wat kleine gaatjes had. Ik wilde dat met mijn nagels kapot maken. Ik wist ook nooit waar het vandaan kwam. Ik googlede net op het woord en nog steeds heb ik dat gevoel, dat het niet prettig is en onaangenaam maar ik voel het niet zo extreem als vroeger.

Wat grappig dat meerdere mensen dat hebben zeg. Ik dacht altijd dat ik gewoon een rare tic had. :)

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:12

__Sannne schreef:
Hoogtevrees, en ik heb iets tegen polsen en enkels, en dan vooral de aderen die je langs je pols ziet lopen. Alleen al het beschrijven hiervan geeft me de kriebels..

+1 :(
vreselijk! het woord al. en ik ben ook nog bang om de hartslag van iemand te horen/voelen. ook van mezelf :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:26

Ik heb geen vastgestelde angst of fobie, maar ik vind clownen niet tof en ook hoogtes zijn niet favoriet.

Als ik lijsten van sommigen hier bekijk, mag ik mezelf in mn handen knijpen. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:27

Spinnen :brr:
Echt dat is mijn grootste angst :brr:
En ook wespen,bijen,hommels :brr:

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:31

ik ben heel erg bang voor slakken. geen idee waarom en andere dieren heb ik ook echt totaal geen angst voor en ben een echte dierenvriend maar een slak durf ik nog geen meter bij in de buurt te komen.

en deze poppetjes: http://www.tweedehands.nu/foto/8/6/8/22 ... 905b6b.jpg

geen idee waarom maar ik begin al te zweten als ik ze zie.
(ik weet nog wel iets van een droom van toen ik 4 was ofzo dat die poppetjes hele nare dingen deden)

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:45

Wow, nu ik trypofobie heb gegoogled snap ik eindelijk waarom ik altijd zo walg van dingen als kleine gaatjes enzo, bah! Het is niet echt dat ik er bang voor ben maar ik krijg er wel echt rillingen van!
Verder heb ik lichte faalangst, ik ben bang voor het einde van de wereld, bang om ontvoerd te worden of dat er bij ons ingebroken wordt en ik word mishandeld of aangerand.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:49

Goh wat veel fobieën. Ik heb alleen wat last van hoogtevrees. Bijvoorbeeld over een brug over de snelweg lopen of fietsen vind ik heel vervelend en krijg de neiging om heel hard te gaan lopen/fietsen om er zo snel mogelijk af te zijn. Maar ik ga er wel overheen, de angst is niet dermate groot dat ik er twintig minuten voor omfiets. Het beklimmen van hoge gebouwen doe ik gewoon niet meer. Laatste keer dat ik de domtoren beklom en mensen over het hekje zag leunen om van het uitzicht te genieten, daar krijg ik het Spaans benauwd van. Zelf genoot ik helemaal niet van het uitzicht en bleef met mijn rug tegen de muur gedrukt staan.

Waar ik wel een beetje paniekerig van kan worden is om een volledig donkere kamer te zijn/moeten slapen. Dus waar je echt niets ziet, geen contouren enzo. Ik slaap thuis altijd met de gordijnen open.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:51

Captain schreef:
Dingen onder water.. En dan niet rietstengels of vis ofzo maar de onderkant van schepen.. Of palen die in het water staan..(Het idee hier naast te moeten zwemmen.. Brrr.. http://www.geenstijl.nl/archives/images/gullfaksc01.jpg) Of van die grote boeien in de zee.. Of een wrak ergens op de bodem.. Of filters in een zwembad..

Ja, dit heb ik ook! Kan ook niet uitleggen waarom het een soort angst is.

En dat over die technische constructies als zendmasten en windmolens heb ik ook! Noem het altijd laagtevrees. :P

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:00

Ik ben bang voor ananassen, slaat helemaal nergens op maar ik vind ze echt niet leuk! Staan ze me een beetje aan te staren in de supermarkt met hun stekels :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:01

Lisamartine schreef:
Ik ben bang voor ananassen, slaat helemaal nergens op maar ik vind ze echt niet leuk! Staan ze me een beetje aan te staren in de supermarkt met hun stekels :\

Afbeelding

:D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:14

Ik ben als de dood voor brand. Niet specifiek voor vuur, een kampvuur, kaarsen of aansteker vind ik niet eng. Het is puur angst dat er een brand uitbreekt. Ik kan er nachten van wakker liggen en als ik van huis ben maak ik mij ook veel zorgen. Deze angst komt voort uit een brand en de gevolgen die ik als kind meegemaakt heb bij de overburen. Bij deze brand zijn ook gewonden gevallen. Ook zelf hebben we een keer een brandje gehad (wel tijdig kunnen blussen gelukkig!).

Edit; en angst voor hoge kerktorens, windmolens etc. Bang dat ze omvallen :+
Hier had ik vroeger ook steevast nachtmerries over. De kerktoren viel om op de supermarkt en veroorzaakte een grote brand. Tegenwoordig kijk ik gewoon niet meer omhoog als ik langs een kerk of windmolen fiets/loop.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:18

Spinnen ... dat zijn echt de naarste dingen ...
Ik ga echt huilen als je mij achterna zit met zowel een levende als dode ... jeetje ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:24

Animal schreef:
Edit; en angst voor hoge kerktorens, windmolens etc. Bang dat ze omvallen :+
Hier had ik vroeger ook steevast nachtmerries over. De kerktoren viel om op de supermarkt en veroorzaakte een grote brand. Tegenwoordig kijk ik gewoon niet meer omhoog als ik langs een kerk of windmolen fiets/loop.

Dat heb ik dus ook. En vooral als dingen "alleen" in de ruimte staan. Een stad met wolkenkrabbers is geen probleem, maar ik ga niet blij onder een windmolen staan. Of onder de Euromast.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:24

poppen, voornamelijk diegene die zo echt lijken bah.., krijg er spontaan de kriebels van. Mijn moeder had er vroeger 2 op de kast en ik sliep er altijd met mijn rug naartoe omdat ik ze doodeng vind. is helaas nu nog steeds zo.

Vrdr zo niet echt fobieen en of angsten waar ik gelijk op kan komen.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:30

Spinnen en wespen. |(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:32

Ik ben panisch in het donker. Heb altijd veel licht aan, schemerlampjes vind ik niet licht genoeg. Soms valt het licht uit in de centrale hal van mijn appartementencomplex, dan doe ik mijn ogen dicht en wacht ik tot het weer aan gaat.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:49

Ik heb geen fobie ofzo...
Ik hou alleen niet zo van hooiwagen spinnen en grote harige spinnen in tropische landen (niet horige spinnen in tropische landen trouwens ook :P ) ik ga niet huilen als ik ze zie ofzo maar ik heb ze gewoon lieven niet op me of boven mijn bed :+
En ik hou niet van wespen of horenaars, als die aankomen vliegen loop ik altijd weg :+ maar ik ben er niet echt doodsbang voor ofzo. En ik hou er niet van om alleen in het donker door het bos te lopen maar volgensmij is dat niet zo raar :Y)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:53

Mensen. Maar niet op de manier dat ik ze angstaanjagend vind maar meer dat ze me niet mogen of zo :'). Ik hou er niet van om na/aangekeken te worden of als mensen over me praten. In mn tussenuur ga ik liever twintig minuten fietsen, kwartiertje thuis zijn en twintig minuten terug fietsen dan een uur in de aula zitten :brr:.

Ben niet zo zeer bang voor tastbare dingen maar mentale dingen.

@Suzanne F. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:16

Het heerlijkste van ouder worden vind ik toch wel dat ik de meeste dingen niet meer zo eng vind. Of eigenlijk, ik ben niet meer zo bang voor het bang zijn. Het is allemaal net wat minder overweldigend, heel bevrijdend.
Daarnaast weet ik inmiddels dat ik in panieksituaties behoorlijk goed kan handelen, ook dat geeft vertrouwen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:36

Emetofobie ( angst voor misselijkheid/overgeven) hierdoor ben ik juist vaak misselijk omdat ik er teveel aan denk :=