Wortel schieten na de dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:33

Ailill schreef:
joyce83 schreef:
Ook mooi, wordt je eerst begraven, groei je uit tot boom en jaren later wordt je alsnog gekapt en gecremeerd :+

Of je eindigt als 6 plankjes -O-

Of als lucifers... Als je t nou hebt over n trage crematie...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:34

AmoorM schreef:
Even een offtopic vraag: Als je graf wordt opgeruimd wat gebeurt er dan met het lijk?

Van het lijk is dan niet veel meer over, als het goed is enkel wat botten. De resten worden geruimd en verdwijnen in een gemeentelijk depot.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:35

Bellatrix schreef:
WildDreams schreef:
Ik vind het wel een mooi idee, tot het winter of herfst wordt en er geen blaadjes meer aan zitten, dan zou ik op zo'n plaats met allemaal dode rottende mensen niet meer willen komen :=

Maar als je op een begraafplaats loopt liggen daar ook rottende mensen. :+ Alleen in een kist? Maar dat zie je toch niet als je bovenop loopt...

Nee dat klopt, maar in de zomer en lente is het heel mooi, en als het dan winter wordt met kale takken dan krijg ik altijd zo'n horror idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:35

AmoorM schreef:
Amaris schreef:
Ja maar een graf ligt er 30 jaar (toch?) en dan kan je er zelf, tegen betaling, voor kiezen of je 'm langer wilt houden of dat je het goed vind zo en het 'opgeruimd' mag worden.

Even een offtopic vraag: Als je graf wordt opgeruimd wat gebeurt er dan met het lijk?

Na 30 jaar is er niets meer over. Een lichaam vergaat volledig in 30 jaar.[/quote]

Dan is er gewoon een lege kist? Ook geen resten?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:36

Volgens mij zijn er nog wel botten soms als graven geruimd worden. Ik dacht dat deze resten alsnog de verbrandingsoven ingaan..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:37

AmoorM schreef:
Vjestagirl schreef:

Na 30 jaar is er niets meer over. Een lichaam vergaat volledig in 30 jaar.

De kist vergaat ook volledig :). Heel cru gezegd: alles wat onder de grond verdwijnt rot weg en wordt opgegeten door de beestjes.

Het kan zijn dat er nog wat botresten zijn, die worden volgens mij vermalen en verstrooid, of in een algemeen graf gestopt.

Mag ik vragen hoe jij dacht dat dat ging bij begrafenissen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 03-03-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:39

Suzanne F. schreef:
Klinkt wel mooi. Maar ik moet eerst nog zien dat dit in Nederland kan. Dan moet er inderdaad een soort bos worden aangelegd hiervoor.

Ik denk dat het wel mogelijk kan worden. Er komen ook steeds meer natuurbegraafplaatsen. Daar worden mensen ook zonder grafsteen begraven.
Ik denk dat deze bomen een stap verder gaan, maar wel in het verlengde van dat denkbeeld liggen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:40

WildDreams schreef:
Nee dat klopt, maar in de zomer en lente is het heel mooi, en als het dan winter wordt met kale takken dan krijg ik altijd zo'n horror idee
Een bos in de winter vind ik altijd nog minder horror dan een begraafplaats.. Maar dat is mijn mening ;)

Ik vind dit wel een heel mooie manier van begraven worden :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:45

piezze schreef:
Volgens mij zijn er nog wel botten soms als graven geruimd worden. Ik dacht dat deze resten alsnog de verbrandingsoven ingaan..

In de knekelput, oftewel een 'graf' waarin alle resten gaan

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:49

_Ekenna schreef:
Ailill schreef:
We begrepen elkaar verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat nabestaanden lastig kunnen gaan doen wanneer een boom ziek zou zijn en/of gekapt moet worden. Diezelfde mensen kunnen namelijk ook -tot op zekere hoogte, moeilijk doen wanneer een graf geruimd moet worden.

Al kan je er natuurlijk wel persoonlijk voor zorgen dat je langer kunt blijven liggen op een begraafplaats, een boom geeft minder garanties.

Dat is ook exact wat ik er mee bedoelde. :D
Maar het laatste stukje, daar doel ik inderdaad op. Op een begraafplaats kan er voor gezorgd worden dat het lichaam (voor zover dat er dan nog is) langer kan blijven liggen. Maar als er een boom boven je wordt geplant en de gemeente vindt dat de boom gekapt moet worden, maar de nabestaanden van het lichaam daar onder zijn het er niet mee eens.. Tja, dan denk ik dat er een hoop heibel van zou kunnen komen. Vooral in de wat kleinere (meer gelovige) steden/dorpen.

Ik vermoed dat hiervoor wel een aparte plek komt en het niet een gemeentebos is. In Nederland kan en mag je niet zomaar overal een lijk in de grond stoppen. Daarvoor zijn wetten. Zo'n bos moet je vergelijken met een begraafplaats. Alleen dan in een andere vorm. Het omzagen van de bomen zoals hier bedoeld worden zal eerder vergeleken kunnen worden met het ruimen van een graf i.p.v. onderhoud van een park of bos. Dus vermoed dat het ook onder de regels voor begraafplaatsen valt en zo'n boom niet zomaar omgehakt kan worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:50

AmoorM schreef:

Vjestagirl schreef:
De kist vergaat ook volledig :). Heel cru gezegd: alles wat onder de grond verdwijnt rot weg en wordt opgegeten door de beestjes.

Het kan zijn dat er nog wat botresten zijn, die worden volgens mij vermalen en verstrooid, of in een algemeen graf gestopt.

Botten gaan in een knekelput:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9000,d.d2s

Of een lichaam in 30 jaar volledig vergaan is, is afhankelijk van hoe het de grond in is gegaan en de staat van de grond. Grondwaterstanden zijn van invloed, rotting gaat sneller wanneer de grondwaterstand fluctueert. In permanent natte of juist kurkdroge omstandigheden gaat het langzamer. Verder is het materiaal van de kist van invloed en zelfs de kleding waarin iemand wordt begraven (licht katoen is sneller weg dan zware materialen met een basis van kunststof. Tot slot nog de staat van het lichaam zelf, als iemand overlijdt aan kanker maar veel bestraling en chemo heeft ondergaan, duurt het een stuk langer voordat de beestjes die voor de ontbinding zorgen hun werk hebben gedaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:51

Best een goed idee eigenlijk. Zou ook liever een rondje door het bos lopen waar dierbaren liggen dan dat ik op een kerkhof loop. Voel me daar nooit prettig. Een bos is dan misschien toch wat fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:54

AmoorM schreef:
Vjestagirl schreef:

Na 30 jaar is er niets meer over. Een lichaam vergaat volledig in 30 jaar.

Mag ik vragen hoe jij dacht dat dat ging bij begrafenissen?[/quote]

Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik vindt dat soort dingen altijd wel interessant.

Maar hoe kan het dat er een boom uit een rottend lijkt groeit?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:55

Mijn vader heeft ook zoiets gedaan met mijn moeder. Mijn moeder is gecremeerd en haar as is in aarde verwerkt waar mijn vader een olijfboom in heeft gepland. Een deel van de as is in een koker onder in de bak begraven, dat mocht de boom binnen drie jaar dood gaan, kan hij met die koker dit nog een keer herhalen, mocht het niet nodig zijn verteerd de koker uiteindelijk en komt de as ook vrij in de aarde. De boom staat in een bak op het terras van mijn vader. Mijn vader is gelukkig met deze manier, dat mijn moeder zo nog bij hem is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:56

Op dezelfde manier dat een boom groeit uit iets anders. Een lichaam bestaat uit een hoop verschillende stoffen, die bruikbaar kunnen zijn voor een boom. En anders eten beestjes het op en hun poep is dan weer bruikbaar voor de boom.

Als je wil zien hoe een lichaam (en kist) er naar een paar jaar uitzien kun je ervoor kiezen om eens te googlen op 'exhumation casket". Ik raadt het je niet aan als je een zwakke maag hebt of snel nachtmerries...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:57

Tigra_ schreef:
Best een goed idee eigenlijk. Zou ook liever een rondje door het bos lopen waar dierbaren liggen dan dat ik op een kerkhof loop. Voel me daar nooit prettig. Een bos is dan misschien toch wat fijner.

Ik twijfel, ik denk dat ik bij een bos met lijken meer aan horror of geesten ect zou denken dan als ik over een kerkhof loop.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:58

Kirsha schreef:
Ailill schreef:

Interessant, waarom niet?

Ik vind het juist erg mooi, je ontstaat als mens - deels, vanuit een zaadje en in foetushouding. Vervolgens verlaat je de aarde weer in foetushouding, om vervolgens vanuit diezelfde houding i.c.m. een zaadje uit te groeien tot een boom. . . volgens mij begin ik te zweven :D

Omdat het in mijn hoofd niet 'klopt'. Zal wel iets met vastgeroeste gedachtes zijn, normaal gesproken lig je in je kist ook niet in foetushouding.

Doorgaans niet, maar je mag wel degelijk 'anders' in je kist gelegd worden. Op je zij of hoofd beneden en voeten naar boven, op je buik.

Alleen moet dat wel aan verschillende instanties doorgegeven worden. Stel dat ze je een keer opgraven en jij ligt binnenste buiten of achterstevoren schrikken ze zich kapot :')

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:02

Ik vind het een ontzettend mooi idee, maar het enige waar ik me zorgen over maak is dat zo'n bos de ideale plek zou zijn om een lichaam te dumpen :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:03

Susannah92 schreef:
Ik vind het een ontzettend mooi idee, maar het enige waar ik me zorgen over maak is dat zo'n bos de ideale plek zou zijn om een lichaam te dumpen :P

Lijken dumpen op een begraafplaats lukt Dexter ook aardig, goed idee :P

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:08

Ailill schreef:
Susannah92 schreef:

Lijken dumpen op een begraafplaats lukt Dexter ook aardig, goed idee :P

+:)+ +1 like

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:09

Hier is een stukje te lezen over grafrechten op de natuurbegraafplaats hier in de buurt:
http://www.natuurbegraafplaatsslangenbu ... ten_43889/

Komt erop neer dat graven hier nooit worden geruimd. Graven worden gemarkeerd met een boomschijf, welke na verloop van tijd vergaat. Het graf is wel altijd terug te vinden met GPS.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:20

Ik vind het wel wat. Hetgeen mij tegenstaat aan een kerkhof is dat je het graf moet onderhouden. Ik heb niets met graven en dood is dood. Mijn pa is gecremeerd en uitgestrooid over t grasveld van het crematorium (was in 1985) dus nog niet zo bekend dat cremeren toen. Mijn moeder is ook gecremeerd en ik heb haar uitgestrooid waar zij graag wou zijn. In het bos bij de hunnebedden vlak bij haar woning. Mijn man zou het liefst door een versnipperaar het bos in gespuugd willen worden. Maar daar krijg je geen toestemming voor.
Je hoeft niet in een kist begraven gecremeerd te worden, dat is een fabeltje. Ook hoef je geen lijkwagen te huren.. Heel veel word in je maag gesplitst door de begrafenisondernemer. Je mag zelfs in je tuin begraven worden, mits je een vergunning krijgt. En dat zijn moeilijke dingen.
Nogmaals op zich vind ik het wel wat, maar kan ook gewoon in een mooie kartonnen doos of in een katoenen zak of gewoon je kleding. Waarom dan weer 1 of ander futuristisch ei? Bomen hebben ruimte nodig om te groeien en te dicht op elkaar zal dus betekenen dat de ene de ander zal overheersen.. Is er zoveel ruimte ?? Of is het zoals in het leven.. kom maar op we zien wel waar het strandt???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:22

Mooi idee :j

Alleen zou ik de uitvaart zelf een beetje apart vinden als mijn geliefde in zo'n zak/doos opgevouwen zit. Crematie as is toch veel voedzamer voor een plant dan een rottend lichaam?

De wortels van de boom, gaan die niet flink aan de wandel met botten in de loop der tijd?

Desty

Re: Wortel schieten na de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:27

Ik wil dit graag (of in doeken), maar een boom hoeft er niet per ce op. Ook wel een mooi gebaar als het wel zo is.

Goof

Re: Wortel schieten na de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:28

Hoppa, ben je dood, word je gewoon mest +:)+