En daar lig je dan (rug gebroken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:33

Jolliegirl het was ook helemaal niet zo'n harde of rotte val. Alleen kwam gewoon net verkeerd terecht. En qua eten ben ik ook meteen gaan minderen enz. In het ziekenhuis al meteen. En daar vonden ze het maar slecht. Drink ook alleen water. Dat vonden ze helemaal raar. Haha

Wat ik in mijn verhaal nog vergeten was, is dat ik nog een klein letsel van de val opgelopen heb. Namelijk in mijn val toen ik nog in de lucht hing kreeg ik een achterhoef in mijn kruis -O-
Gelukkig geen last van en was ook geen trap maar kwam er gewoon langs gevlogen haha. Enigste wat ik daaraan kver gehouden heb ik een schaafwondje op de binnenkant van mijn bovenbeen.

Het filmpje lukt me niet via de telefoon up te loaden maar heb wel wat stills gemaakt die doe ik zo nog even uploaden.

_Mellanie

Re: En daar lig je dan (rug gebroken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:39

Welke wervel heb je gebroken ?
4,5 jaar terug mijn L3 wervel gebroken gehad, advies wat ik kan mee geven doe rustig aan en straks na de 6 weken rustig na de fysio. Zodat je rug en buikspieren weer sterker worden.

Dat heb ik helaas te weinig gedaan, waardoor op dit moment dus ook mijn bekken vast zitten wat nog meer pijn mee brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:41

Heel veel sterkte!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zoo blij met mijn bok riempje want zoals op de foto's te zien is hingen de teugels in een boogje. Maar met de foto's is het al een beetje een idee hoe het ging.
Overigens reden we een halve minuut voor de val nog zo rond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:51

Zo gek viel je niet , je viel gewoon compleet verkeerd

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:54

Oh op je kont. Net als ik toen...

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:18

dat heb ik inderdaad ook gehad... op mijn kont gevallen.... rug gebroken B-)
je kan wat dat aangaat beter plat op je rug landen heb je minder schade..

maar in ieder geval beterschap!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:26

Je bent echt gewoon verkeerd terecht gekomen zeg. Bah.

Van op je rug of op je zij........ denk dat je rug als een plank moet blijven en als je op je zij draait ook als een plank je rug moet houden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:27

Getsie, wat een ongelukkige val zeg. Het verbaast me dat je stuitje is heel gebleven als ik zo die laatste foto zie. Veel sterkte met het herstel. :(:)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:28

Ja het lijkt echt alsof ik op mijn kont terecht kom maar kwam net boven mijn kont als 1e op de grond. Maar het was zo'n normale val maar gewoon net dikke vette pech dat ik net iets verkeerd neer kwam. Het ging zelfs niet eens zo heel hard.
Net 2 keer eventjes in de kamer op een eetkamer stoel gezeten en eventjes gestaan. De pijn lijkt met momenten best aardig weg te zakken maar helaas niet langer dan een minuut of 5 :(

Over anderhalf uur ongeveer stopt mijn vader met varen dus dan ga ik nog eventjes gezellig erbij zitten als dat lukt of kijken of ik op de bank kan liggen.

Ben het filmpje net echt helemaal frame voor frame gaan analyseren hoe het nou fout kon gaan. Maar ik kon het heel goed uit zitten ook zo der stijgbeugel tot ik door een klein sprongetje voorover onhoog gegooid werd en als reactie daarop maakte huppel de paar sprongetjes waarbij ze achter naar buiten uit gooide en voor naar binnen bleef vallen en dat kon ik niet uit zitten doordat ik niet meer zo stevig zat.

Gewoon stomme pech majha. oliebol happens. Ben wel onwijs onwijs blij met mijn stalgenootjes! Want hoe iedereen reageerde sat was gewoon echt bijzonder!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:13

Als je je corset snachts uit mag dan kan je gerust ook op je zij gaan liggen, je rolt ook in je slaap. Vind het persoonlijk wel raar dat je hem dan mag uitdoen.
Verder, ik viel op mijn schouder. had mijn rug gebroken en paard was op voet gaan staat (ook gebroken) maar hier hadden ze eer niks mee gedaan, omdat ik mijn gemak toch zou houden met mijn rug hihi.

Ik mocht mijn corset absoluut niet uit, zelfs niet om te douchen en dat ding mocht niet nat worden... fijn jho als je hem dan 10 weken aanmoet....

Verder is het helemaal geen rare val, maarja het doet helaas wel genoeg met je lichaam.

De belangrijkste tip die ik kan geven is, luister naar je lichaam en zondig niet teveel met eten. Want je hebt ook heel veel energie nodig om te genezen.
Bij mij lag het voornamelijk aan, dat ik in een bakkerij werk en ze regelmatig langskwamen met chocolade taart enzovoort... zo goed als elke dag en ik een ontiegelijke zoetekouw ben

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:26

Gadsie wat een nare val TS. :(:)
Veel beterschap en sterkte gewenst! Hopelijk zakt de pijn gauw weg.

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:27

Wat een val zeg. Of vooral de gevolgen dan. Veel beterschap en sterkte!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:22

Zoo nacht nummer 3 achter de rug. Eindelijk een nacht goed geslapen :D
Ben wel 2 keer wakker geworden dat ik me wilde gaan omdraaien maar werd ik op tijd wakker en ging ik niet draaien gelukkig.
Vannacht gelukkig ook echt heel erg weinig pijn gehad :D

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:59

Fijn om te horen!! Hopelijk blijft het nu de goede kant op gaan *\o/* .

En, hoe ga je vandaag de dag doorkomen? :P

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:18

Sterkte TS!

Ik ben vorig jaar met paardlief onderuit gegaan in de duinen en toen ook mijn wervel gebroken. Bij mij waren ze gelukkiger iets minder knullig dan de ambancebroeders bij jou, ben toch van mening dat ze het beste van het ergste uit kunnen gaan.. Het had maar onstabiel geweest..

Ik heb 7 weken in korset gelopen, mocht wel op mijn zij liggen, maar verder moest dat ding altijd om.. Ik was vrij eigenwijs en zat na een week alweer op school en bij vrienden zover dat ging. Wel volledig en vrij vlot herstelt. Fysio vond mijn arts destijds niet nodig, maar dat raad ik je echt aan! Ik was onwijs scheef en had een verkorte heupspier. Nu is ook dat goed gekomen, maar dat had sneller gegaan als ik meteen fysiotherapie had gehad..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:15

Vandaag ga ik door komen met slapen, lezen en serie kijken denk ik Marloes. :)

Heb vanaf half 9 op een eetkamer stoel gezeten en van half 10 tot 10 nog weer gelegen en daarna eventjes bij de koffie erbij gezeten. De matroos ook het filmpje laten zien enz. Om half 11 weer plat gegaan.
Maar so far so good vandaag :D :D
De pijn is echt goed te doen :D alleen alles is heel vermoeiend.

Mandynop dat klinkt wel als een goed herstel! Had jij een zelfde korset als ik heb? Want ik kan echt niet met deze op mijn zij liggen. :P Hihi eigenwijs ben ik ook vaak. Maar heb mijn ouders en mijn vriend toch beloofd nu heel erg braaf te zijn. Zowieso ga ik mijn knappe knol niet meer zelf inrijden. Dat lijkt mij niet verstandig nu.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:15

Oei... wat een pech..
Mocht je behoefte hebben aan gezelschap, ik heb vorige week dinsdag een auto-ongeluk gehad dus zit ook thuis :+

sterkte nog! :(:)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:35

Ik ken het afdoen 's nachts wel van de moeder van een vriendin van mij, die mocht ook zonder korset (echter wel een andere als die van jou) slapen. Ik heb zelf eind 2013 mijn nek gebroken (de laatste nekwervel, C7), na de val ben ik opnieuw opgestapt en heb vervolgens nog twee dagen gewoon doorgelopen voordat de pijn mij toch te heftig werd. Hoewel het een stabiele breuk was gezien mijn spieren alles op zijn plaats hielden, mocht ik mijn nekbrace ab-so-luut niet af. Geen pretje met slapen, eten of douchen. Enige waar ik op mijn knietjes voor dankte was het feit dat het winter was, want ik kan me helemaal niet voorstellen wat een hel het is om zo'n ding in de zomer om te hebben. Je kan je namelijk indenken dat de huid zo al genoeg geïrriteerd raakte, vooral op mijn kin en daaronder.

Overigens wil ik je, net zoals hierboven al genoemd, aanraden om direct nadat je uit je brace komt op zoek te gaan naar een goede fysio. Sorry voor de misschien wat overdreven onderstrepingen, maar ik ben na mijn brace na een aantal maanden wel bij de fysio in het ziekenhuis zelf geweest, helaas had ik mij die afspraken uit kunnen sparen. Ik heb tot noch toe nog elke ochtend een vreselijk stijve rug (tot echt pijnlijk toe) als ik mijn bed uit kom, en heb nu toch de stap naar een fysio/manueel therapeut weer gezet. Bij deze merkte ik gelijk vanaf afspraak 1 al verschil in mijn houding, en alles wat ze noemt a.d.h. van onderzoek is ook vreselijk herkenbaar. Overigens zijn mijn spieren aan de rechterkant zo verstrakt en verkort dat ze het vreemd vind dat ik geen knallende hoofdpijn en zo weinig beperkingen heb. Ofwel, je wilt geen chronische rugpijn ontwikkelen, dus ga vast informeren in je omgeving!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:12

Ik had je al 'gesproken' wat een pech zeg. Ik heb L2,L3 en L4 gebroken na een rodeo. Ik moest enkele dagen in het ziekenhuis geheel plat. Gelukkig waren het stabiele breuken waardoor ik geen korset hoefde en mocht ik na een dag of 4 naar huis. Ik moest plat blijven liggen en mocht alleen naar de WC schuivelen en douchen. Ik mocht absoluut de eerste 6 weken niet zitten, niet op mijn zij of buik liggen. Na 1 week thuis (2 weken na de val) kreeg ik voor het eerst Fysio ook huis en oefeningen, bekkenkantelen e.d. terwijl ik plat lag en relatief simpele dingen. Zij kwam 2 maal per week. Na 4 weken mocht ik kleine stukjes wandelen. 3 keer daags een rondje om het huis. Na 6 weken zijn er nieuwe rontgen gemaakt om de breuken te beoordelen. vanaf toen mocht ik weer zitten en ook weer te paard(wel rustig aan opbouwen) Dat heb ik niet helemaal gedaan ik vond elke dag 1 paard meer ook rustig opbouwen. Na 8 weken was ik volledig aan het werk (24 boxen mesten en 6 a7 paarden per dag rijden) Nu bijna 6 jaar later ben ik nog steeds nagenoeg klachten vrij. Ik heb rugpijn als ik lang moet staan of na een lange vlucht. Bioscoop stoelen waar je onderuit zakt staan ook garant voor flink rugpijn. Maar als ik dan een nachtje plat lig is het altijd de volgende dag over.

Wat betreft Huppel. Ze is ook nog geen 3 dus echt haast heeft het ook niet lijkt mij. Mogelijk uitbesteden aan een prof zodat je straks wel makkelijk weg kan rijden. Beter dat dan dat het nu weer mis gaat en je straks met een lastige knol zit door dit soort 'foutjes'

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 19:41

Bedankt voor de tips over goede fysio. Hier ga ik zeker wat mee doen!
Je nek breken lijkt me misschien nog wel erger dan je rug! hihi dat over de zomer zei ik vandaag ook tegen mam. Lijkt me echt zweterig enz.

Kim klinkt als een heel flot herstel wat je gehad hebt.
Met huppel heb ik de planning al soort van klaar. Een prof gaat er nu een paar keer op en dan gaat ze weer de wei op. Als ik dan zo ver hersteld ben dat ik weer langzaam aan rijden mag denken gaat een prof haar verder nog een stukje oppakken voor ik er weer op ga. En tegelijk kan ik met een stalgenootje meerijden met haar ijslanders. Dan kan ik weer opbouwen en die ijslanders zijn super braaf. Met huppel wil ik geen fouten meer maken. Zondag was dikke vette pech maar wil mijn rug niet nog een keer riskeren met het beleren.

Ik mis mijn geweldige en knappe huppel nu al wel al super! Gelukkig dat ik weet dat ze in goede handen is

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:07

Ziet er inderdaad als een vervelende val uit, maar bizar dat je daar je rug van breekt..dan ben je echt hard gevallen, oei. :(:) Hopelijk gaat het snel beter.

Spoiler:
laat het inrijden iddmaar aan een prof over, en wacht nog even wat langer. Beeesie is nog niets eens drie en dit had wel een beetje kunnen zien aankomen,gaat teveel fout. ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 02:16

Ik zou ook gelijk zodra het kan met fysio beginnen. Weet van Bear grylls dat ie zn rug gebroken had, 3 maanden plat en daarna 5 maanden 10 uur per dag fysio! Dat heeft m een operatie bespaart. Was na 18 maanden weer topfit!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 09:56

Gekvanfleur dit aan zien komen door haar leeftijd is echt niet het geval. Huppel is juist heel erg toe aan wat te mogen doen. Was ook heel rustig en goed bezig. Nooit over haar grens heen gaan en overal rustig en goed aan laten wennen. Het was gewoon echt een stom pech ongeluk wat echt niks te maken heeft met haar leeftijd. Overigens heb ik vaak zat paarden zadel mak gemaakt en met ontelbaar paarden geholpen. Het was dus ook echt niet dat ik niet weet waar ik mee bezig was/ben. Huppel is mij heel erg dierbaar en zou nooit bewust iets doen wat niet goed voor haar is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:04

Na dat gezegd te hebben.

Gisteren avond waren mijn ouders even een van de 2 auto's 40 km verderop zetten omdat door lage bruggen er maar 1 op het schip kon. In de tussentijd werd het schip ook gelost en waren ze bezig met het laatste beetje uit het ruim te halen. Dit word dan bij elkaar gereden met een bobcat ( mini budozer ). Hier begon het schip soms best van te hobbelen dus was erg blij toen mijn ouders terug waren en ik van het bed af kon want liggend was het erg pijnlijk. Daarna heb ik nog 2,5 uur in de kamer op een eetkamer stoel gezeten wat echt heel erg goed ging. Kreeg niet meer pijn ervan dus dat was goed. :D

Afgelopen nacht wel weer stukje minder goed geslapen. Had gewoon geen slaap en was klaar wakker haha.
Nu zit ik ook weer anderhalf uur al op een stoel maar ga zo weer eventjes lekker liggen :)

Voor degene die ook zoiets hebben gehad. Wat deden jullie met jullie haren? Mijn haar is ondertussen zo vet als maar kan maar zou niet weten hoe ik het kan wassen ofzo zonder onder de douche te gaan.