Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:39

Oh handig! Al heb ik mijn bestelling net binnen :')

Zij is overigens geniaal. Heb veel filmpjes over menstruatie cups van haar gezien. Legt erg goed uit. Vind het alleen een beetje bizar aangezien ze me erg jong lijkt :o

En weer fijne inspiratie dames, laat de tips en lijstjes maar komen hoor! Top! :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:42

Ze is geloof ik 17 of 18 :)
Vind het een superstoere dame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:44

Ja zoiets dacht ik al :j
Zeker stoer, heb flink wat respect voor haar :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:48

Ik doe niet zo heel veel. Ik verwarm alleen mijn woonkamer en natuurlijk alleen als ik thuis ben. Verder neem ik groene energie af. En ik scheid mijn afval, plastic, papier en rest.

Al moet ik eerlijk bekennen dat mijn meeste maatregelen (verwarming, afval) uiteindelijk meer financiële dan groene overwegingen zijn.

Je huis verwarmen is duur, en bij ons in Nijmegen mag je rest afval alleen aanbieden in dure afvalzakken van de DAR a 10 zakken voor 9 euro nog wat de rol. Terwijl papier en plastic gratis aangeboden mag worden. Enige wat ik wel echt bewust is uitgekozen is groene energie, maar dat was op jaarbasis maar iets van 5 euro duurder of zo, en waar ik straks naar ga overstappen is zelfs de goedkoopste.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:07

Leuke tips hier. Ik ga proberen zelf wasmiddel te maken, dat lijkt me leuk om te doen. Verder verwarm ik alleen de woonkamer en de keuken en doe ik aan afval scheiden. Ik heb stadsverwarming, dus geen keuze voor groene energie. Ik heb bijna overal spaarlampen of ledlampen, alle lampen die nu kapotgaan zullen worden vervangen door ledlampen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:02

Wat een leuk topic! :) Mijn vriend en ik doen ook ons best om zo groen mogelijk te leven.
Leuk om alle tips van anderen te lezen. Ik vertel later meer, typen gaat nu niet zo handig. Nu kan ik het topic weer goed vinden ;)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:23

Ik heb hier een paar keer gelezen over zelf wasmiddel maken, iemand daar een goede link voor hoe je dat het beste doet? :)

De no-poo methode voor mijn haar, daar twijfel ik toch nog over ;)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:01

Bedankt!
Weer wat leesmateriaal en dingen om uit te testen :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:44

Zo, ik heb tijd om een wat uitgebreider stuk te typen. ;)

Leuk om ook op Bokt te ontdekken dat steeds meer mensen groen (gaan/willen) leven. Ik heb ook door de tips van Yucca 'Vroege Vogels': Ik kocht een regenwoud en wat afleveringen van Kassa groen terug gekeken. Erg leuk om te zien!

Wij hebben in september een huis gekocht en elektrische vloerverwarming laten leggen, de elektriciteit hiervoor wordt door onze 15 zonnepanelen opgewekt. Uiteraard staat hij 's nachts en als we niet thuis zijn laag. De bovenverdieping verwarmen we niet, en dat is 's winters onder de douche best koud, haha. Des te meer reden om kort te douchen! ;) Sowieso probeer ik ons energie-, water- en gasverbruik zo laag mogelijk te houden.

Al het afval scheiden we zoveel mogelijk en ik probeer ook mijn afval te verminderen door het niet te kopen. Mijn broodzakken van de bakker herbruik ik bijvoorbeeld en zelf een tas mee voor de boodschappen. De website van Green Evelien heb ik ook vrijwel helemaal doorgespit, erg veel inspiratie daar!

De auto proberen we zo min mogelijk te gebruiken, ik ga op de elektrische fiets naar mijn werk (14 km). Ik werk bij een duurzaam bedrijf, waar ik heel bewust voor gekozen heb. Ik wil ook op mijn werk het gevoel hebben dat ik iets toevoeg aan een betere wereld. Het is heerlijk dat mijn collega's daar hetzelfde over denken en iedereen zich daar voor inzet.

Ons eten kopen we zo veel mogelijk van 't seizoen en biologisch en ook eten we niet teveel vlees (meestal 1 á 2 keer per week). Ik wil ook een groentetuin gaan aanleggen in onze tuin en bij de paarden ook wat pompoenen e.d. verbouwen zodat ik wat dat betreft wat minder afhankelijk ben van de winkel.

Mijn pony staat op een wei die we zelf beheren. Ik zorg dat hier geen gif op komt, we hebben een composthoop en ik probeer de wei ook zo duurzaam mogelijk te beheren. Soms wel lastig met ons enorme zuringprobleem maar ach, bespaart weer sportschoolkosten zullen we maar zeggen. ;) Ook voor de pony koop ik geen overbodige dingen (onder meer omdat ik dat grondstofverspilling vind).

Eerder in het topic staat nog wat over wasbaar maandverband & de menstruatiecup. Ik heb beide en gebruik vooral de cup: geweldig! Ik heb hem nu ruim een jaar en het bevalt mij erg goed. Ik zal hier niet teveel in detail treden, mocht iemand meer willen weten vraag maar raak. ;) Het is ook gezonder voor je 'interne milieu'. Ik heb hem gekocht in de webshop van http://www.groenevrouw.nl/ , zij heeft een leuke en interessante blog over voeding voornamelijk. Op haar website staat ook meer informatie over de cups enz.

Zelf tandpasta/shampoo/wasmiddel maken zie ik voorlopig nog niet zitten. Ik heb ook nog een berg voorraad, dus die maak ik eerst op. Daarna ga ik het weer overwegen. ;) Haren minder wassen werkt voor mij niet goed, het wordt heel snel vet.
De was doe ik met wasnoten en een paar druppels etherische olie, werkt erg goed en minder vervuilend voor het milieu dan wasmiddel. Eco-wasbal hebben we ook! Werkt volgens mij ook wel aardig, wij hebben in ieder geval nooit stinkende was. ;) Een droger hebben we niet, we hebben een prima droogrek.

Leuk ook om over Knert's 'insectentuin' te lezen. Dat zou ik ook graag willen. We hebben wel een vlinderstruik in de tuin die 's zomers vol zit met vlinders en bijen maar dat kan nog veel beter natuurlijk, daar wil ik me ook in gaan verdiepen.

Yucca, super goed dat je zwerf afval opraapt! Ik erger me er altijd groen en geel aan en toch raap ik het vrijwel nooit op. Ik neem me altijd voor om er eens tijd voor te maken, maar moet ook nog een keer de daad bij het woord gaan voegen!

Zelf vind ik het ook altijd lastig om verantwoorde kleding te kopen. Ik koop wel eens wat bij http://www.missgreen.nl , mooie basics, maar dat is wel vrij prijzig. Ik heb wel begrepen dat de H&M één van de betere is uit hun segment wat betreft werk omstandigheden rondom de productie. Zij hebben ook kleding van biologisch katoen etc. Toch blijft het altijd lastig, zelf maken kan ik het helaas niet, dat zou ik het liefste willen.

Zo, heel verhaal geworden. Ik ben bijna alle punten uit het topic langs gegaan. Sorry als het te lang is, haha. O:) Kan hier nog veel meer verhalen over typen! Hoop dat het topic een beetje blijft leven en niet stil valt, zou zonde zijn!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:52

Hier komen ook nog een keer 1of 2 bijenkasten. Dat is lekker voor de honing, goed voor de bijen en voor onze fruit "boomgaard" met appels, peren, pruimen, perziken, kersen en noten. Verder hebben we dan nog een witte en een rode bessenstruik en frambozen.
In de groentetuin hadden we dit jaar nog niet zo veel, aardbeien, prei, wat kruiden, winterpeen, courgettes, tomaten en komkommers.
Over een week of 2 maken we het stuk 3 keer zo groot en zal er wat meer op komen te staan dit jaar.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:57

Leuk palousa_boy! Hoe jullie leven lijkt me zo gaaf! Alleen mijn eigen konijnen opeten zou ik nooit kunnen, haha. Het zijn echt mijn knuffels.

Wonen jullie al lang in Frankrijk en zijn jullie daar ook met het idee gaan wonen zo duurzaam te leven of is dat gekomen toen jullie er woonden? :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:22

Haha nee we wonen hier net 13 maanden dus het meeste wat we willen moeten we nog realiseren maar we moeten eerst ons huis wat bewoonbaarder maken want toen we dit kochten was er eigenlijk weinig mee te beginnen, maar daar was de prijs ook naar :P
Dus zoals we nu leven is nog niet echt een droom. We hebben van januari tot kerst (vorig jaar dus) in een stacaravan gewoond, die we nu nog gebruiken voor de badkamer en wc want die hebben we ook nog niet in huis. Een keuken hebben we inmiddels wel gelukkig. Die wilden we eerst eind jullie af hebben maar dat is de week voor kerst geworden :) dit omdat we er tellen weer wat bij verzinnen.

Buiten de verbouwing van het huis om moeten we de rest een beetje proberen bij te houden, dus de 3ha wei met de 4 paarden, de groentetuin en de tuin om het huis heen met de schuren en garage. Daar komen de honden, katten, konijnen, kippen en papegaai nog bij, met in de toekomst dan ook nog schapen, een paar geiten en wat varkens bij komen.

Het vlees daarvan eten we zelf en zullen ook wat verkopen tzt want we zullen niet alles op krijgen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:35

Wop, ik ben weer hard van mijn roze wolk afgevallen, haha. Klinkt nog niet echt als een droom nee. ;) Maar je weet waar je het voor doet! Dat scheelt natuurlijk. Ik zal je topic eens doorlezen en volgen, lijkt me leuk. In ieder geval veel succes en houd ons in dit topic op de hoogte van je duurzame vorderingen. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:49

Even een schopje naar boven :+

Ik heb deze week wasbare reinigingspads gekocht voor het verwijderen van make-up. Ik gebruik namelijk verschillende pads/doekjes die allemaal in de afvalbak belanden en niet gescheiden kunnen worden. Ik zag in een filmpje een vrouw die wasbare pads had en toen dacht ik: ik ga eens opzoek!

Ik heb twee verschillende soorten besteld: echt (eco)katoenen pads en vierkante doekjes die zeggen dat ze zonder reinigingsproduct werken. Gisteren heb ik ze thuis gekregen en ik heb er eentje gebruikt, die katoenen pad. Ik moet zeggen dat ze samen met micelair water wat ik altijd gebruik erg fijn waren. Binnenkort even de andere testen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:58

Wij gaan dinsdag even kijken en praten bij het bedrijf dat bij ons de geothermie gaat aanleggen.
Even kijken wat ik allemaal nog kan doen om de boel voor te bereiden zodat alles gewoon soepel verloopt :) kunnen we ook eventuele extra materiaal alvast aanschaffen.
Als we het dit jaar nog laten aanleggen krijgen we nog bijna €5000 subsidie dus dat is nog wel interessant :) volgend jaar is die subsidie er niet meer.
Maar volgens mij kost alles dan nog €17000 bij elkaar dus dat is nog niet echt goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:16

Yucca, heb jij een linkje voor me/ons? Ik ben reuze benieuwd! Ik was mijn gezicht gewoon 2 keer per dag nu met een washandje, werkt ook prima. Ik draag ook doorgaans nauwelijks make-up dus dat scheelt ook een hoop.

Palousa, wowie wat een bedragen. Zeker interessant als je dan bijna 5000 terug kan krijgen, scheelt een boel!

Diane, ook een hele handige post!!

Ik ben dol op de AH actie en vrolijk mijn moestuintjes aan het zaaien. Ik ga als het weer wat beter is een heus moestuintje op mijn balkon realiseren, lekker vers en scheelt weer in de kosten ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:30

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:38

Sinds vandaag staat er een emmer bij ons op de badkamer.
Telkens als we douchen, laten we het water lopen tot het warm is alvorens we er onder gaan staan. Nu vangen we dat water, in afwachting tot het warm is, op in een emmer. Dat is ongeveer 3 à 4 liter per douchebeurt. We hebben een toilet in de badkamer staan, kunnen we dat doorspoelen met het 'opvangwater' van de douche :)
Uiteindelijk is dat toch een heleboel water dat je per keer gewoon laat weg stromen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:42

Ik heb sinds begin van deze week een grote pan met water op ons fornuis staan, deze brand de hele dag want het is ook onze kachel :)
Kan hier dan weer de afwas mee doen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:07

Iemand al bezig met de 'no-poo'-methode? Heb baking soda in huis gehaald en kan er eigenlijk straks mee beginnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:45

Nog niet, mijn shampoo is nog laaaaang niet op (en duurt ook nog wel ff met maar 1 a 2 keer per week haar wassen :') ) en ivm verspilling wil ik die wel eerst ff op maken. :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:52

Hier staat ook nog wel shampoo + enkele reserve flessen, gelukkig wonen er nog andere familieleden in dit huis en maken zij dit wel op ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:03

Leuk topic!
Wij proberen ook zo groen mogelijk te leven. Voor het milieu, voor onze eigen gezondheid, maar ook om gewoon te bezuinigen.
Ik heb een vrij grote moestuin, we maken heel veel zelf waar onder brood en pastadeeg en wijn enzo.. Vlees eten we niet. De verwarming staat altijd laag en vanaf dit jaar hebben we een houtkachel waarmee we het huis willen verwarmen en waar we pizza en brood in kunnen bakken :)
We hebben overal ledlampen.. Was drogen we buiten.. En we willen ooit zonnenpanelen :)