Euthanasieverklaring (16+ ?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:04

Toen mijn schoonvader euthanasie had laten plegen werd er duidelijk gezegd dat het een 'plaats delict' was tot de officier van justitie langs was geweest. Dat duurde ongeveer een uur, al die tijd moesten we overal vanaf blijven mochten niet eens aan hem komen, en hij lag er een beetje ongemakkelijk bij..Wat een poppenkast. Dat voelde door alle emoties die er toch al waren echt niet fijn. Ik vind eigenlijk dat nabestaanden van te voren ook wel wat beter geinformeerd mogen worden, dat was bij ons iig niet het geval. Ik vond het al met al best een traumatisch gebeuren en ben toch wel wat gewend.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:30

Miryamk schreef:
Toen mijn schoonvader euthanasie had laten plegen werd er duidelijk gezegd dat het een 'plaats delict' was tot de officier van justitie langs was geweest. Dat duurde ongeveer een uur, al die tijd moesten we overal vanaf blijven mochten niet eens aan hem komen, en hij lag er een beetje ongemakkelijk bij..Wat een poppenkast. Dat voelde door alle emoties die er toch al waren echt niet fijn. Ik vind eigenlijk dat nabestaanden van te voren ook wel wat beter geinformeerd mogen worden, dat was bij ons iig niet het geval. Ik vond het al met al best een traumatisch gebeuren en ben toch wel wat gewend.

waarom wordt het een plaats delict als je er zelf voor gekozen hebt :o :)

minikatje

Re: Euthanasieverklaring (16+ ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:36

Omdat elke zelfdoding pas een zelfdoding wordt als dat is vastgesteld, anders is het moord :)
Helaas gaat het niet allemaal even netjes in de mensenwereld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:42

minikatje schreef:
Omdat elke zelfdoding pas een zelfdoding wordt als dat is vastgesteld, anders is het moord :)

Nee - omdat sommige officieren van justitie horken zijn.

Als een en ander netjes is geregeld hoeft er geen enkele wetsdienaar ter plekke de snuit te laten zien.
En soms heeft de arts echt alles netjes geregeld en blijft de arts nog een tijd 'bungelen': gaat de hork vervolgen of niet? (Doorgaans volgt vrijspraak, maar idd: bakken stress.)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:51

Horken worden gemaakt, niet geboren (over het algemeen) ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:04

minikatje schreef:

zelfdoding en euthanasie zijn geen natuurlijke dood, dan is het altijd een 'plaats delict'.
er moet geconstateerd worden dat het idd zelfmoord of euthanasie is en daarmee is het dan ook klaar..
een natuurlijke dood is het echter niet, vandaar dat er soms 'onderzoek' gedaan moet worden.
verder inderdaad precies zoals je het zegt.

ligt er overigens vaak wel aan op welke wijze er euthanasie is toegepast begreep ik elders.. Als het netjes volgens het boekjes is met de juiste medicamenten dan is er vaak geen onderzoek (verklaring en papieren zijn dan afdoende). Soms betreft het 'hulp bij zelfdoding' bijvoorbeeld door bepaalde medicamenten te verhogen of overdosis morfine, in zo'n geval willen de 'horken' soms wel efkes hun vinger in de pap steken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:04

Nee - ik begon met het woord hork.
Ivm met een braaf uitgevoerde euthanasie waar een jurist zich nadrukkelijk op het verkeerde moment er tegenaan bemoeide.

Als iemand irregulier veel medicatie krijgt en als gevolg daarvan overlijdt, kan een strafrechtelijk onderzoek terecht zijn. (Al ben ik Lucia de Berk nog niet vergeten: zij diende correct een hoge dosis digoxine toe, keurig volgens voorschrift - en als uitvoerend verpleegkundige heeft zij er levenslang voor gekregen. Bij dat soort doseringen hoort de arts voor het hekje te staan.)

Tot een correct uitgevoerde hulp bij zelfdoding hoort een duidelijke schriftelijke verklaring die analoog is aan een euthanasieverzoek. Zodat klip en klaar is dat het nadrukkelijk om de eigen wens ging en eventuele hulp nadrukkelijk op verzoek is gegeven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:06

Ik zit nu midden in het proces en ik moet je zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat het allemaal moeilijke regels zijn.
Mijn moeder ligt echt hier te versterven met heel veel pijn maar hulp is er niet op korte termijn.
Een dier doe je dit niet aan maar een mens wel.
Verschrikkelijk voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:15

kohtje schreef:
Ik zit nu midden in het proces en ik moet je zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat het allemaal moeilijke regels zijn.
Mijn moeder ligt echt hier te versterven met heel veel pijn maar hulp is er niet op korte termijn.

Dit hoeft echt niet. Mijn moeder werkt als zzp'er in de terminale zorg. En zorgt ervoor dat haar zorgvragers geen pijn lijden. En als de huisarts niet meewerkt, dan zorgt ze er wel voor dat hij meewerkt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:18

De thuiszorg doet er ook alles aan om de huisarts te overtuigen. Die verhoogt nu de morfine pleisters weer een beetje.
En zo ploeteren we weer verder.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:25

Bij mijn tante die euthanasie heeft gehad is er geen sprake geweest van een plaats delict?
Er is nadat zij overleden was een arts gekomen om 'de dood te verklaren' en is alles eigenlijk gegaan zoals het bij een 'gewoon' overlijden gegaan zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:26

kohtje schreef:
De thuiszorg doet er ook alles aan om de huisarts te overtuigen. Die verhoogt nu de morfine pleisters weer een beetje.
En zo ploeteren we weer verder.

Ik mag zelf geen advies geven. Maar er is veel betere pijnstilling te verkrijgen. Vind het echt spijtig dat de ha niet meewerkt :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:28

Duidelijk geschreven stuk over palliatieve sedatie: http://www.retecool.com/de-dood/
(Let op: de site zelf kent nogal wat harde humor en onsubtiele zaken... Maar dit raakt de kern spot on.)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:29

Ik heb het ook van dichtbij meegemaakt, en wil zelf ook alles nu al goed gaan regelen. Maar ook ik verblijf momenteel in het buitenland, dus er nog geen tijd voor gehad.

Je moet heel veel tijd besteden aan hoe de verklaring op te stellen, om later misstanden te voorkomen. Ook regelmatig 'updaten' dat het nog steeds is wat jij wilt. Dat is misschien wat er mis gaat bij mensen die er gebruik van willen maken maar dan 'te slecht ' zijn. Dat is absoluut niet de ervaring die ik zelf heb gehad. In je verklaring moet ook opgenomen zijn wie voor jou de keuze mag maken als je er zelf niet meer toe in staat bent...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:00

Bij mijn vader was de euthanasieverklaring nog geen jaar ervoor opgesteld en was er heel duideelijk in opgenomen dat zodra hij niet meer helder was hij euthanasie wilde.
Toen het zover was kreeg hij de euthanasie niet want hij was niet meer helder.
Gelukkig is hij dezelfde dag nog overleden, maar het had zo nog een aantal weken kunnen voortduren. -O-

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:09

Ja, ik heb het ook niet omdat het volgens mij geen zin heeft; zodra je bijvoorbeeld in vegetatieve staat bent heb je volgens mij niet meer het 'recht' om dingen te beslissen, ook al heb je die zelf schriftelijk besloten voor je in die staat terecht kwam. Dan bespreek ik liever met mijn man wat hij in zo'n situatie zou doen - wat mij betreft - zodat hij daar in ieder geval geen gewetenswroegingen over hoeft te hebben, als hij moeilijke beslissingen zou moeten maken. Ik denk echter dat het in de praktijk weinig voor zal komen.

Ik vind de term 'euthanasieverklaring' wel ernstig misplaatst in de titel en OP van dit topic, omdat, zoals aangegeven door mensen voor mij, een euthanasieverklaring iets is wat je echt pas krijgt als er een gegronde reden toe is, niet iets wat je zelf opstelt of aanvraagt 'just in case'.

Wat erg om te lezen dat er hier mensen zijn met nare ervaringen. Mijn eigen ervaringen met euthanasie zijn gelukkig een stuk prettiger geweest. Je hebt op zo'n moment al genoeg op je bord zonder bijkomende ellende...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:22

kohtje schreef:

Heel veel sterkte! !

(En sla op de momenten dat het aan de orde is maar met de vuist op tafel! )