Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:34

xEmily schreef:
Volgens mij konden alleen psychiaters diagnoses stellen, en psychologen niet? Correct me if im wrong ... bij mij was dit nml. wel het geval. Mijn psycholoog mocht eig geen diagnoses stellen. En psychologen hebben zich toch niet verdiept in het fysieke gedeelte, dus dan mogen ze toch eig geen medicatie voorschrijven? Of is dat met ritalin anders? Of was het een psycholoog die doorgestuurd had ervoor? Zo werd het mij allemaal uitgelegd eigenlijk dus :+

Tja - de medische wereld is nogal hiërarchisch. Bij riaggs/ ggz.instellingen vinden de artsen (....psychiaters....) doorgaans dat zij 'de baas zijn', en roepen doodleuk dat alleen zij diagnoses mogen stellen.
(Alsof de arts/ psychiater psychologie gestudeerd zou hebben - er zijn nogal wat subtiliteiten in de studie psychologie die niet aan bod komen in de opleidingsroute basisarts - psychiater, al is die route lang en in zichzelf grondig en gedegen. )

Medicatie voorschrijven kan alleen een arts.
(Zij het dat een psycholoog wel kan adviseren : 'mijn diagnose is dit en er zijn pillen die kunnen helpen met aspect zus of zo'.)

VogeltjeM

Re: Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:46

Inderdaad, als psycholoog mag je wel diagnoses stellen, al verschilt het per setting (zwaarte van de zorg) wat voor kwalificaties je moet hebben om dit te mogen. Een psychiater mag ook diagnoses stellen en daarnaast ook medicatie voorschrijven, want is een arts.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:22

Balou_k schreef:
Vind het absoluut niet netjes dat personen die een borderline stoornis door jou worden benoemd als 'Borderliners'.. Zeg je ook tegen Pietje die last heeft van een depressie 'Depressieveling'.

Iemand is zijn/haar ziekte/stoornis niet..

Verder vind ik het reuze interessant om hier mee te lezen. Onder andere mijn nichtje heeft de borderline stoornis, zij heeft een heel heftige periode achter de rug en kon door haar stoornis/haar ontkenning hiervan niet goed functioneren.

Ik denk dat er ten eerste meer informatie is over de mens en zijn gedragingen. Daarnaast is de wereld veranderd, alles moet sneller, beter en iedereen moet presteren. Dit geeft veel druk op de mens.

Er zullen ook genoeg mensen verkeerd worden gediagnosticeerd, maar er zijn ook veel mensen die baat hebben bij hun diagnose.

Dat zal een vakterm zijn, het is niet denigrerend bedoeld.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:33

maai_ke schreef:
Er zit echter ook een postieve kant aan, ik zie veel cliënten die ouder zijn, vroeger was je dan gek. Nu leert de familie ook om te gaan met het feit dat het schizofrenie, autisme of ADHD is. En dit met de bijbehorende handvaten, dat kan soms een hoop opluchting geven.
We starten vroeger met het behandelen van ziektebeelden waardoor er meer kans op herstel of ontwikkeling is. En er zijn meer handvaten beschikbaar, dat is alleen maar goed voor mensen met een aandoening/ziekte. Helaas hoort daar ook bij dat er misbruik kan worden gemaakt. Dat is dan de andere kant.

Zet jij adhd in hetzelfde rijtje als chizofrenie, borderline of autisme. Die eerste 2 zijn trouwens voornamelijk mensen die te maken krijgen met psychoses. Weet jij wel wat dat is ? Een psychose veroorzaakt zichtbare schade aan de hersenen. Dit heeft een zware impact op deze mensen hun directe omgeving. Autisme wordt geassocieerd met een handicap.

Las hier ook iemand die zijn symtomen beschrijft. Nou ik heb ze allemaal hoor, maar om nu daarvoor te gaan raadplegen. Mijn huishouden is ook vaak chaos en mijn hoofd ook, maar ik ben dan ook heel druk en dat hoort voor mij bij mijn persoonlijkheid. Het is een illusie te denken dat iedereen altijd alles op orde heeft en dat ieder kind goede punten kan halen op school. Ik heb mijn tekortkomingen leren aanvaarden en mijn enthousiasme en experimentendrang weet mijn omgeving dan wel weer te waarderen. Iemand met adhd kan prima functioneren zonder medicatie. Bij iemand met borderline of schizofrenie is dat vaak niet het geval.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:10

Jaimyliefje: oja ? Op hoeveel personen zijn die scans getest ? Graag een seintje als je het antwoordt vindt. Daar zijn enkel zeer vage artikels over te vinden. Waarschijnlijk een of andere rilatine gigant die het gepubliceert wou hebben. Denk dat aangepaste voeding baat kan hebben bij iedereen. Meer als zo een onbestaande hersenscan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:13

ik had m'n comment nog ff geëdit maar toen had je al gereageerd: dat jij van jezelf zegt dat je alle symptomen hebt wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk de stoornis hebt en betekent dus ook niet dat jij ineens het recht hebt om de stoornis te gaan bagatalliseren.
Verder weet ik dat uit verschillende betrouwbare bronnen waaronder mijn psychiater en een speech van een bekende professor die daar zelf onderzoek naar uitvoert.

Ohja en verder heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat bepaalde voeding de oorzaak is van adhd terwijl dat wel uitgebreid onderzocht wordt. Wel maken adhd'ers sneller slechte keuzes qua voeding en zijn ze sneller verslaafd aan voeding maar dat maakt slechte voeding dus een gevolg en geen oorzaak ;)

(p.s. ik denk eerder dat jouw mening gebaseerd is op 'zeer vage artikelen' :+ )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:38

Betadine: je bewering over dat ADHD'ers prima zonder medicatie kunnen, laat zien dat je je niet verdiept hebt in de stoornis. Sommige ADHD'ers kunnen zonder, met bijv. gedragsaanpassingen en veel inzicht in het eigen functioneren. Sommigen lukt het echter ook niet in te functioneren zonder medicatie. Vergeet niet dat er sprake moet zijn van fors disfunctioneren alvorens de diagnose überhaupt gesteld mag worden. Dat iemand dus alle symptomen herkent, wil nog niet zeggen dat er sprake is van de stoornis. Mensen vergeten het stukje 'disfunctioneren' dat bij de diagnose hoort nogal eens, of weten het niet omdat ze zich niet echt verdiepen en te snel een mening klaar hebben.

Overigens wil ik je niet persoonlijk aanvallen (echt helemaal niet), maar ook je bewering over borderline en psychoses klopt niet. Wellicht verdiep je je best eerst wat beter alvorens je in discussie gaat over deze beladen onderwerpen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:46

Zonder ritalin heb ik een concentratievermogen van 2 seconde, praat ik heel veel en ben impulsiever en bovenal wordt ik gek van mezelf door alle onrust in m'n lichaam, en ja ik heb ADHD.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:50

Ik kan wel prima zonder medicatie, gebruik het alleen op werkdagen. Verschilt denk ik echt van persoon tot persoon met ADHD.

Mij is door de psychiater verteld dat ik zeer veel succesvolle coping-manieren heb ontwikkelt om naar wens te kunnen functioneren. Ben ook pas 2 jaar gediagnosticeerd, toen ik 24 was en ik er echt last van kreeg.
Ik vind het geen beperking, het maakt mij uniek en brengt me soms in situaties waar ik zonder mijn impulsiviteit nooit was gekomen :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:06

EskeGirl schreef:
Zonder ritalin heb ik een concentratievermogen van 2 seconde, praat ik heel veel en ben impulsiever en bovenal wordt ik gek van mezelf door alle onrust in m'n lichaam, en ja ik heb ADHD.

Een kindje dat ik ken heeft precies hetzelfde, muv het ritalinverhaal, aangezien dit kind niet gediagnosiceerd is.

Als dit kindje bij de moeder is, is het op school onhandelbaar (ongeconcentreerd, de clown, kan niet stil zitten). Is het kind bij de vader, dan valt dit direct op bij de juffen. Hij is nog steeds druk(-ker dan een gemiddeld kind), maar meer controleerbaar. Dit wordt beter naarmate het kind langer bij de vader is. Geef dit kind "verkeerd" voedsel en het is net een tikkende tijdbom. Dat kind weet met zichzelf geen raad, maar moeder propt hem stampensvol met verkeerd voedsel, en de drie R-en heeft ze bij het grof vuil gezet. Ik vind het zo sneu om te zien dat dit kind willens en wetens dus niet de kans krijgt (ze blijft hem volproppen ondanks dat ze weet dat dit haar kind geen goed doet...)

Hiermee wil ik NIET zeggen dat ADHD niet bestaat. Ik wil wel zeggen dat de mensen met ADD / ADHD-kenmerken een mooie melkkoe blijken / lijken te zijn voor de farmaceutische industrie. Er liggen dus nogal wat (financiele) belangen om de werking van medicatie te bewijzen en de werking van regelmaat en rust en de juiste voeding en de juiste omgeving te weerleggen.

Daarnaast zie ik zat kinderen waarvan gezegd wordt dat ze ADHD hebben, die nog amper grenzen krijgen van ouders. Hij/zij kan er niets aan doen, want hij/zij heeft ADHD. Het gebrek aan opvoedkundige capaciteiten wordt op die manier mooi verbloemd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:16

Gelukkig heb ik daar verder geen last van qua opvoeding. Ik heb een prima opvoeding gehad en de ritalin helpt me bijvoorbeeld om ook niet te impulsief te zijn, vroeger bijvoorbeeld ook met op m'n beurt wachten. Het helpt me eigenlijk om mee te draaien in deze maatschappij...

En verkeerd voedsel, tja? 2x per dag brood met beleg als pindakaas, jam, kaas. 'S avonds groente, aardappelen en vlees. Snoep is regelmatig een blokje chocola (nooit een hele reep, met een milkareep kan ik 2 weken doen) en in het weekend wat chips. Drink vooral water en thee. Ik ben nooit volgestouwt met snoep en frisdrank.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:27

EskeGirl schreef:
Gelukkig heb ik daar verder geen last van qua opvoeding. Ik heb een prima opvoeding gehad en de ritalin helpt me bijvoorbeeld om ook niet te impulsief te zijn, vroeger bijvoorbeeld ook met op m'n beurt wachten. Het helpt me eigenlijk om mee te draaien in deze maatschappij...

En verkeerd voedsel, tja? 2x per dag brood met beleg als pindakaas, jam, kaas. 'S avonds groente, aardappelen en vlees. Snoep is regelmatig een blokje chocola (nooit een hele reep, met een milkareep kan ik 2 weken doen) en in het weekend wat chips. Drink vooral water en thee. Ik ben nooit volgestouwt met snoep en frisdrank.

Daarom schreef ik ook dat het niet voor iedereen opgaat. Maar dat ik wel het gevoel heb dat veel maar onder labeltjes wordt "verstopt", zodat de buitenwereld geen blaam treft omdat een kind anders reageert / doet dan verwacht.

En wat is verkeerd voedsel? Ja, goede vraag. Mijn lichaam verdraagt bijvoorbeeld geen appels. En als ik aardappels of andere KH-bommen eet, word ik een wandelende waterballon. Terwijl dat door het gros van de mensen gezien wordt als gezonde dingen. Het juiste voedsel voor jou is imo (!) dus niet het juiste voedsel voor mij, of voor mijn buurvrouw. Of voor dat kindje waar ik het net over had. Dat is iets heel persoonsgebonden.

Maar volgens mij gaat dit topic ook niet over die mensen die echt een stoornis hebben, maar meer over het feit dat er te pas en te onpas met labeltjes gesmeten wordt (of althans, dat dit zo lijkt).

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:30

goed nieuws..(??) volgens de DSM 5 die we als het goed is dit jaar gaan hanteren, bestaat er geen asperger, MCDD, PDD-NOS enz. meer, maar word er enkel "Autisme Spectrum Stoornis" uitgedeeld.

Mocht je alleen moeite hebben met communicatie en mis je een paar punten om "ASS" toegewezen te krijgen, dan word er waarschijnlijk een "Communicatie Stoornis" uitgedeeld.

Iemand met een communicatieve stoornis hoeft niet mee te tellen op de zorg die iemand met ASS kan krijgen, omdat dit dan als lichte beperking word gezien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:31

Er wordt naar mijn idee zeker meer met labeltjes gesmeten, juist daardoor worden mensen die echt iet hebben minder serieus genomen. Ik wilde aangeven dat mensen met een 'echte' stoornis nog steeds bestaan :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:34

tegenwoordig is men er alerter op en wordt het sneller gediagnoseerd, maar het is nu niets meer of minder dan vroeger. -O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:39

Ik denk dat veel stoornissen in het autistisch spectrum veroorzaakt worden door de geweldige inentingen vandaag de dag. ADHD kan imo goed aangepakt worden met voeding (en sommige voedingsmiddelen hebben ook een positief effect op bv Asperger).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:40

Sinds autisme in je hersens zit of DNA (erfelijk iig), snap ik niet waar mensen het idee vandaan halen dat een verzwakte vorm van een virus je hersens of DNA aanpast? Op basis van 1 verdomd neponderzoek?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:44

Quellian schreef:
Ik denk dat veel stoornissen in het autistisch spectrum veroorzaakt worden door de geweldige inentingen vandaag de dag.

Weet je hoe dat verhaal de wereld in gekomen is? Door een frauduleus onderzoek wat door tientallen wetenschappers onderuit is gehaald omdat de data van geen kant klopt. Dus niet omdat ze het ermee oneens zijn: het onderzoek deugt simpelweg niet. Alleen was dat verhaal toen al bekend en dat is al die tijd blijven hangen, want de buurvrouw van Pietje d'r moeder haar zoontje heeft ook autisme zegt ze zelf, en hij is óók ingeënt dus dan weet je 't wel. Maar de hele link autisme-inentingen is dus gebaseerd op één ondeugdelijk onderzoek.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:46

EskeGirl, mijn vriend zit in het autistisch spectrum (voor mij lastig verkroppen hoor) en mijn zoon heeft ook wat 'trekjes' die ik van zijn vader in hem zie. Ik merk dat er op bepaalde voedingsmiddelen positief wordt gereageerd. Niet álles zit in je hersenen of genen, net als ADHD, 90% wordt weggenomen door voeding.

Dami, lees je eens in in de illumininatie. Ik heb er oprecht spijt van dat mijn zoon is ingeënt, maar het heeft gezorgd voor flinke ruzies thuis, omdat ik het niet wilde :D
Zoals hierboven gezegd, zal het ook bij mijn zoon deels in de genen zitten (hoewel ik mijlen verschil zie tussen hoogsensitief vriendje en PDD-NOS neefje).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:51

Daar heb ik me voldoende over ingelezen om te bepalen dat ik het aperte onzin vind. ;)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:12

Ik las net dat er iemand op een ouderavond was en in het gesprek er veel kinderen besproken werden met een labetje/rugzakje. En aan de hand daarvan vraag ik me af, ook in mijn naaste omgeving, hoeveel van die kinderen hebben echt een stoornis? Zijn het misschien toch alleen de ouders die zoeken op bepaalde symptomen op het internet en het gelijk op hun eigen kind plakken als er ook maar 5 van de 15 symptomen van toepassing zijn?
Ik heb het idee dat het een samenhang heeft tussen de maatschappij zelf, de mogelijkheid zelf te "dokteren" op het internet en dat de kinderen tegenwoordig minder actief zijn op lichamelijk vlak. En daarbij wil ik ook nog even opmerken dat er veel kinderen zijn die liters energydrink opslurpen op een dag. Dat lijkt me ook niet zo gezond en kunnen ze ook druk van worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:23

Quellian schreef:
EskeGirl, mijn vriend zit in het autistisch spectrum (voor mij lastig verkroppen hoor) en mijn zoon heeft ook wat 'trekjes' die ik van zijn vader in hem zie. Ik merk dat er op bepaalde voedingsmiddelen positief wordt gereageerd. Niet álles zit in je hersenen of genen, net als ADHD, 90% wordt weggenomen door voeding.

Dami, lees je eens in in de illumininatie
. Ik heb er oprecht spijt van dat mijn zoon is ingeënt, maar het heeft gezorgd voor flinke ruzies thuis, omdat ik het niet wilde :D
Zoals hierboven gezegd, zal het ook bij mijn zoon deels in de genen zitten (hoewel ik mijlen verschil zie tussen hoogsensitief vriendje en PDD-NOS neefje).

:') _O- hahahahaha wauw. Meen je die?
Ben blij dat jouw zoontje is ingeënt voor dat je in dat soort bullshit ging geloven. Wauw.
Werkelijk triest dat kinderen niet ingeënt worden door de ignorance van hun ouders.
En dan ben ik iemand die ook erg kritisch is en ook wel eens complottheorieën aanhangt.. Maar gelukkig weet ik ook het e.e.a. van biologie een ziektebestrijding, en overige relevante onderwerpen als ik me ergens een mening over vorm.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:24

Ik geloofde al in dit soort bullshit, ik werkte in het ziekenhuis, kreeg zelfs afgeraden om me te laten enten tegen Mexicaanse griep tijdens mijn zwangerschap. Rara politiepet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:30

Quellian schreef:
Ik geloofde al in dit soort bullshit, ik werkte in het ziekenhuis, kreeg zelfs afgeraden om me te laten enten tegen Mexicaanse griep tijdens mijn zwangerschap. Rara politiepet.

De ene enting is de andere niet hè. Maar zoals jij het verwoordt lijkt het er toch wel erg op dat je steeds twee dingen ziet en vervolgens denkt dat er een causaal verband is tussen dingen wat er domweg niet is.
Het is bijvoorbeeld uitgebreid onderzocht wat voor effect voeding heeft op patiënten met adhd, en er kan geen enkel bijzonder positief effect gevonden worden anders dan bij mensen zonder adhd hoor. De enige mensen die beweren dat t wel zo is zijn mensen die valse aannames maken dus.. Jaa..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:33

Jaimyliefje schreef:
Het is bijvoorbeeld uitgebreid onderzocht wat voor effect voeding heeft op patiënten met adhd, en er kan geen enkel bijzonder positief effect gevonden worden anders dan bij mensen zonder adhd hoor.

Weten instanties dit ook?
Het neefje van mijn vriend (diagnose ADHD) is op aanraden van Altrecht doorgestuurd naar een diëtist. Door andere voeding heeft hij kunnen stoppen met Ritalin.

Geloof niet alles wat je leest, maar kijk om je heen en denk na. Dat is wat mensen te weinig doen; zelf nadenken. Mensen lezen iets, geloven dat graag en dat is de waarheid.