Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
imd schreef:Ik heb niet alles gelezen, ga ik later even doen, maar het FODMAP dieet is een echte aanrader. Ik ben nu net klaar met de eliminatiefase (daarin laat je alles wat mogelijk een trigger kan zijn, staan. Even puzzelen maar goed te doen!) en heb afgelopen week lactose geintroduceerd. Dat ging niet helemaal lekker dus dat is nummer één waar ik niet goed tegen kan. Volgende week is fructose aan de beurt geloof ik.
Ik ga hier even volgen en meelezen. Mijn klachten waren bij de FODMAP-vrije periode zo goed als weg gelukkig, maar nog niet helemaal.
moonfish13 schreef:imd schreef:Ik heb niet alles gelezen, ga ik later even doen, maar het FODMAP dieet is een echte aanrader. Ik ben nu net klaar met de eliminatiefase (daarin laat je alles wat mogelijk een trigger kan zijn, staan. Even puzzelen maar goed te doen!) en heb afgelopen week lactose geintroduceerd. Dat ging niet helemaal lekker dus dat is nummer één waar ik niet goed tegen kan. Volgende week is fructose aan de beurt geloof ik.
Ik ga hier even volgen en meelezen. Mijn klachten waren bij de FODMAP-vrije periode zo goed als weg gelukkig, maar nog niet helemaal.
Top toch die manier?![]()
Ik heb iets soortgelijks gedaan zoals ik omschreef eerder in het topic, maar dit is echt het meest simpel en je hebt er geen ziekenhuis bij nodig!![]()
En een troost, ik ben nu twee jaar op dieet en ik kan nu bijna zonder gevolgen naar de mac donalds zonder er ziek van te worden. En ik werd echt hondsberoerd van zowel gluten als melk.
Het is dus niet per definitie levenslang, al houd ik er wel goed rekening mee dat ik op af en toe smokkelen na verder het dieet netjes aan houd.
LiesbethDW schreef:Ik heb PDS en ben lactose-intolerant, geweldige combinatie.
Ik let dus enorm op mijn voeding, maar in tijden van stress of als ik eens iets verkeerds eet, lig ik weer met krampen op de bank. De lactose-intolerantie kan ik redelijk onder controle houden, de PDS helaas niet. Die komt gewoon opzetten, en dan is er niets tegen te doen... Ik heb wel Spasmomen voorgeschreven gekregen, dat verlicht iets, maar is zeker niet heiligmakend.
_Jessie schreef:Hier nog iemand met een prikkelbare darm/PDS
Ik heb een endoscopie gehad om uit te sluiten dat het niets anders was.
Waar ik heel veel baat bij heb ik het (drastisch) verminderen van zuivel producten en dierlijk vet.
Naamloos1 schreef:Hebben jullie ook altijd de volgende dag na een 'aanval' nog zo'n 'zeurende' buik?
vanPrinster schreef:Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik genoeg blijf bewegen, want als ik veel stilzit 's avonds krijg ik nog meer last van een opgezette buik en gasvorming.
Het gekke is dat het soms helpt om prik of bier te drinken, want dan gaat het opgezette/volle gevoel weg.
) cappuccino bij mij heel goed. Terwijl koffie juist niet zou moeten helpen 
moonfish13 schreef:Goed dat er op ingesprongen is, van mij betreft hoeft het geen tropische naam te hebben als FODMAP maar kennelijk hebben mensen het nodig dus dan is het prima.
callum schreef:Mariiska wat noem jij gezond eten?
Ik dacht ook dat ik dat deed. Maar ik heb nu al mijn volkoren eruit gegooid en ben echt gaan letten op geraffineerde suikers en dat scheelt enorm in mijn opgeblazen buik.
Het gaat niey altijd goed maar wel een stuk beter.
imd schreef:Zijn er hier ook mensen die het merken aan hun huid? Ik heb een enorm droge, schilferige hoofdhuid
Esther43 schreef:EDIT: Ik heb ook een enorm jeukende hoofdhuis en heb een vaak terugkomende schimmel op mijn huid (van die oranje wat verhoogde plekjes). Ik was mijn hoofd nu met zuiveringszout (natriumbicarbonaat) en azijn en dit werkt tot nu toe best heel aardig, jeukt al veel minder
imd schreef:Esther43 schreef:EDIT: Ik heb ook een enorm jeukende hoofdhuis en heb een vaak terugkomende schimmel op mijn huid (van die oranje wat verhoogde plekjes). Ik was mijn hoofd nu met zuiveringszout (natriumbicarbonaat) en azijn en dit werkt tot nu toe best heel aardig, jeukt al veel minder
Huisarts had er bij mij een soort van eczeem bij benoemd. Maar azijn & zz was het volgende wat ik ging proberen idd, ik ben benieuwd!
callum schreef:Oh wat een goed idee ga ik ook eens proberen. Waar haal je zuiveringszout
).
Beetje Belastingsdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker