Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariiska

Re: Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:07

Ik heb dit ook. Het is begonnen nadat ik bevallen ben. In de zwangerschap nergens last van gehad, daarvoor ook nooit problemen gehad met m'n darmen. Vorig jaar allemaal onderzoeken gehad in het ziekenhuis (Röntgenfoto van de buik, bloedonderzoek, ontlasting laten onderzoeken, echo van de buik), heeft niets opgeleverd. Dus dan is het waarschijnlijk PDS zei de dokter. Heb er echt erge last van, elke dag. Ik probeer wat op m'n voeding te letten, gezonder te eten, maar merk nog geen verschil. Drink elke dag een yakult, maar dit is juist niet goed lees ik hier? Vooral 's avonds heb ik erg last. Opgezette buik, veel vastzittend gas, het gevoel dat ik naar de wc moet maar er komt niets uit, soms dagen geen ontlasting en soms 4 keer per dag. Ook vaak krampen onderin de buik. Erg vervelend..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:50

Mariiska wat noem jij gezond eten?

Ik dacht ook dat ik dat deed. Maar ik heb nu al mijn volkoren eruit gegooid en ben echt gaan letten op geraffineerde suikers en dat scheelt enorm in mijn opgeblazen buik.

Het gaat niey altijd goed maar wel een stuk beter.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:55

Een oude vriendin van mij had altijd heel erg last van haar darmen.
Heel vaak was ze ziek thuis en kon ze echt niets.

Ze heeft allerlei allergie testen laten doen, ik weet niet precies welke allemaal.

Hier kwam uit dat ze voor ontzettend veel dingen allergisch was.
Waaronder suiker, heel veel E nummers die eigenlijk in elk product te vinden waren, gluten etc.

Op het moment eet zij zelfgemaakt brood met zelfgemaakt beleg.
Als tussendoortje eet ze noten en andere natuurlijke dingen.

Het idee van haar dieet is zo rauw en natuurlijk mogelijk.
De laatste keer dat ik haar zag ging het super en ze voelde zich een stuk beter..

Geen tips helaas, wel even een ervaring gedeeld :)

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:04

Hoi, ik heb bijna 1jaar gelden ook te horen gekregen dat ik pds heb.

Voor mij is het eigenlijk alleen buikpijn en vaak naar de wc.

tip van mij is:
kijken waar je darmen goed en slecht reageren. Dit heb ik 3 maanden gedaan en heb daar uit een soort lijstje gemaakt met wat ik wel en wat ik niet kan eten.

Dit heeft bij mij heel erg geholpen met de 'controle' over pds te krijgen .
misschien dat het ook bij jou werkt ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:09

Ik heb niet alles gelezen, ga ik later even doen, maar het FODMAP dieet is een echte aanrader. Ik ben nu net klaar met de eliminatiefase (daarin laat je alles wat mogelijk een trigger kan zijn, staan. Even puzzelen maar goed te doen!) en heb afgelopen week lactose geintroduceerd. Dat ging niet helemaal lekker dus dat is nummer één waar ik niet goed tegen kan. Volgende week is fructose aan de beurt geloof ik.

Ik ga hier even volgen en meelezen. Mijn klachten waren bij de FODMAP-vrije periode zo goed als weg gelukkig, maar nog niet helemaal.

Edit: overigens zei mijn huisarts ook letterlijk dat PDS zo'n restdiagnose is, als ze niet weten wat je hebt heet het PDS. En stress kan ook echt een trigger zijn inderdaad.

Zijn er hier ook mensen die het merken aan hun huid? Ik heb een enorm droge, schilferige hoofdhuid :(
Laatst bijgewerkt door imd op 15-01-15 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:14

imd schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ga ik later even doen, maar het FODMAP dieet is een echte aanrader. Ik ben nu net klaar met de eliminatiefase (daarin laat je alles wat mogelijk een trigger kan zijn, staan. Even puzzelen maar goed te doen!) en heb afgelopen week lactose geintroduceerd. Dat ging niet helemaal lekker dus dat is nummer één waar ik niet goed tegen kan. Volgende week is fructose aan de beurt geloof ik.

Ik ga hier even volgen en meelezen. Mijn klachten waren bij de FODMAP-vrije periode zo goed als weg gelukkig, maar nog niet helemaal.

Top toch die manier? :)
Ik heb iets soortgelijks gedaan zoals ik omschreef eerder in het topic, maar dit is echt het meest simpel en je hebt er geen ziekenhuis bij nodig! :)
En een troost, ik ben nu twee jaar op dieet en ik kan nu bijna zonder gevolgen naar de mac donalds zonder er ziek van te worden. En ik werd echt hondsberoerd van zowel gluten als melk.
Het is dus niet per definitie levenslang, al houd ik er wel goed rekening mee dat ik op af en toe smokkelen na verder het dieet netjes aan houd. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:16

moonfish13 schreef:
imd schreef:

Top toch die manier? :)
Ik heb iets soortgelijks gedaan zoals ik omschreef eerder in het topic, maar dit is echt het meest simpel en je hebt er geen ziekenhuis bij nodig! :)
En een troost, ik ben nu twee jaar op dieet en ik kan nu bijna zonder gevolgen naar de mac donalds zonder er ziek van te worden. En ik werd echt hondsberoerd van zowel gluten als melk.
Het is dus niet per definitie levenslang, al houd ik er wel goed rekening mee dat ik op af en toe smokkelen na verder het dieet netjes aan houd. :j

Ik vind het ideaal ja. Je test het één keer goed, en dan weet je vervolgens ook wat de gevolgen zijn. Zoals mijn diëtiste ook zei: je kunt dan zelf beslissen wat je liever hebt, of het etentje in het restaurant je symptomen de volgende dag(en) waard is.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:19

Ik had gister zo'n pijn in m'n buik dat ik er gewoon misselijk van was. Vanmiddag ook last gehad maar niet zo erg als gister.
Twijfel of ik naar de dokter ga, is namelijk niks voor mij. (Vroeger niet zo'n fijne dokter gehad - volgens hem stelde vrouwen (en ik dus) zichzelf aan) En heb pas paar weken last.

Ik krijg nu de neiging om niet meer te eten, zodat ik geen last heb..
De klachten die ik heb is dus buikpijn, veel lucht in darmen, voel soms alles door m'n darmen heen gaan. Heb trouwens ook een schilferige huid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:21

Ik was echt een week uit de running, bij mij sloeg het enorm op mijn hoofd en op mijn spieren.
De eerste twee dagen wist ik echt niet hoe ik het had zo slecht voelde ik me dan.
Goed dat er op ingesprongen is, van mij betreft hoeft het geen tropische naam te hebben als FODMAP maar kennelijk hebben mensen het nodig dus dan is het prima. :)

Eerder heb ik wel eens gereageerd in een soortgelijk topic, en dan werd het platgebombardeerd met dat een dokter het uit moet zoeken en testen, bloedonderzoeken en biopties onder narcose.
Waarom zou je dat doen als dit een veel minder belastend is en twee veel minder kost?
Vaak hoor je ook nog dat er niks uit komt, en dat later TOCH blijkt dat men allergisch of intolerant is!

Ik kreeg soms pas reacties na 4 dagen op gluten of melk, en ik kreeg er vrijwel geen darmklachten van.
Durf te wedden dat er bij mij nooit iets uitgekomen zou zijn in de reguliere mallemolen.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:28

Ik meld me ook...

Ik heb vanaf heel kleins af aan buikpijn, altijd naar huis gestuurd met "spanningsbuikpijn"
Ook B12 spuiten gehad, daarmee zijn ze gestopt (was nog niet goed maar ze vonden het goed zo)
Toen het een aantal jaar geleden de spuigaten uitliep heb ik ge-eist doorgestuurd te worden.. wilden ze niet.. ik had namelijk niets...
Toch moesten ze luisteren en kwam ik terecht bij een maagdarm arts.
Héél veel onderzoek gehad op 1 dag. Onder andere röntgen en bloedonderzoek.
Daaruit kwam als eerste een bijna dode darm, mijn darm werkte zo slecht door de gevoeligheid hiervan dat het helemaal niet gek was dat ik al weken niet naar de wc hoefde (note: ik ga mn leven lang normaal maar 1 of 2x per week en soms minder, nu weet ik waarom)
De oorzaak lag bij PDS, en een chronisch vit D en magnesium tekort, dit alles zorgde voor die obstipatie en de darm die op een gegeven moment gestopt is.
Gelukkig op tijd bij, ik kreeg zetpillen om de darmen leeg te maken, vit D, magnesiumpillen (6x per dag.. heel erg vies) en een medicijn.

Ik ben overigens meteen van huisarts gewisseld (was maar goed ook, maar is een ander verhaal) en inmiddels jaren later gaat het nog steeds met ups en downs, ook inderdaad zeer afhankelijk van wat ik eet.
Ik ben allergisch voor vis/schaal en schelpdieren/ soja en mango, de lactose allergie begin ik nu aardig de baas te krijgen maar deze allergieën hebben denk ik wel te maken met die rottige darm.
Het is gewoon gevoelig en het is heel moeilijk een middenweg te vinden vind ik.

Ik vind de ervaringen hierboven mij allemaal heel interessant, opmerkelijk veel mensen hebben er last van zeg!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:39

Uhh ik heb het topic even doorgenomen, post is een beetje lang geworden, sorry :P
LiesbethDW schreef:
Ik heb PDS en ben lactose-intolerant, geweldige combinatie.

Ik let dus enorm op mijn voeding, maar in tijden van stress of als ik eens iets verkeerds eet, lig ik weer met krampen op de bank. De lactose-intolerantie kan ik redelijk onder controle houden, de PDS helaas niet. Die komt gewoon opzetten, en dan is er niets tegen te doen... Ik heb wel Spasmomen voorgeschreven gekregen, dat verlicht iets, maar is zeker niet heiligmakend.

Spasmomen, is dat voor je latose-intolerantie? Ik las op de FODMAP-facebookpagina iets over bepaalde pillen waardoor je ineens wel lactose kunt verdragen/afbreken.
_Jessie schreef:
Hier nog iemand met een prikkelbare darm/PDS :wave:
Ik heb een endoscopie gehad om uit te sluiten dat het niets anders was.
Waar ik heel veel baat bij heb ik het (drastisch) verminderen van zuivel producten en dierlijk vet.

Domme vraag hoor, maar waar zit dierlijk vet allemaal in behalve in spek oid?
Naamloos1 schreef:
Hebben jullie ook altijd de volgende dag na een 'aanval' nog zo'n 'zeurende' buik?

Vaak wel. Ook heb ik weleens last van een hele warme (ook licht zeurende) onderbuik..
vanPrinster schreef:
Wat voor mij ook belangrijk is, is dat ik genoeg blijf bewegen, want als ik veel stilzit 's avonds krijg ik nog meer last van een opgezette buik en gasvorming.
Het gekke is dat het soms helpt om prik of bier te drinken, want dan gaat het opgezette/volle gevoel weg.

Beweging merk ik zelf ook dat het verbeterd ja! Prik of bier niet, maar tegen maagzuur helpt een (lactosevrije ;) ) cappuccino bij mij heel goed. Terwijl koffie juist niet zou moeten helpen :P
moonfish13 schreef:
Goed dat er op ingesprongen is, van mij betreft hoeft het geen tropische naam te hebben als FODMAP maar kennelijk hebben mensen het nodig dus dan is het prima. :)

Dat staat voor de voedingsgroepen die je elimineert en stap voor stap invoert. Of voedingsstoffen oid. Tropisch valt wel mee dus. Iig praktisch want zo kun je wel websites en pagina's vinden met mensen die hetzelfde doen, staan enorm veel goede tips op :)

Overigens heb ik het niet zo heftig als sommigen hier, zelf heb ik meer last van kramp/buikpijn, obstipatie, winderigheid en maagzuur. Maagzuur al heel m'n leven, zit nogal in de familie ook dus of dat gerelateerd is aan de PDS weet ik niet..

Wat lees ik hier veel slechte huisartsen trouwens! Mijn was erg begripvol, ik kon medicijnen krijgen maar als het aan hield en haar eerste adviezen niet hielpen kon ik beter naar de diëtiste, wat nu dus ook gebeurd is.

TS, lidl heeft goedkope lactosevrije melk! Jumbo heeft slagroom, roomkaas en meer van MinusL, is ook lactosevrij. Ideaal!

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:49

Ik meld me ook heb al 4 jaar pds waarvan ik 2 jaar elke maand 2 weken in het ziekenhuis lag om doormiddel van cleanprep via een neusmaag sonde mijn darmen weer leeg te maken.
ik ben toen door gestuurd naar het antonius ziekenhuis in Nieuwegein daar heb ik een half jaar lang hypnotherapie gehad en na die therapie heb ik er nooit meer last van gehad!

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:22

callum schreef:
Mariiska wat noem jij gezond eten?

Ik dacht ook dat ik dat deed. Maar ik heb nu al mijn volkoren eruit gegooid en ben echt gaan letten op geraffineerde suikers en dat scheelt enorm in mijn opgeblazen buik.

Het gaat niey altijd goed maar wel een stuk beter.

Vooral veel fruit eten in plaats van koek/snoep/chips 's avonds. At altijd witbrood. Nu volkoren crackers of bruinbrood :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:25

Lactose en melk is wel een ander verhaal hoor, ik kan ook niet tegen melkeiwit en dan is lactosevrij niet aan te raden. Dan kun je beter eerst alles van melk schrappen om te kijken waar je wel/niet tegen kan, bijvoorbeeld als eerste ding lactosevrije melk proberen na uitsluiten van melk, in plaats van normale melk met lactose.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:35

imd schreef:
Zijn er hier ook mensen die het merken aan hun huid? Ik heb een enorm droge, schilferige hoofdhuid :(

Ja,ik heb er psoriasis bij op mn hoofdhuid. Bij stress speelt de PDS op en de psoriasis ook. Dan gaat de huid stuk,en bloeden.

WBT de pds,bij een gevoelige periode gebruik ik pepermuntcapsules.

Soms werd ik er midden in de nacht wakker van,hele hevige pijn laag in mijn buik. In mijn geval niet door bepaalde voeding

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:01

Ik heb ook PDS, een natuur genezer had uitgelezen uit mijn lichaam met bioresonantie dat ik melk allergie had, en ik heb toen tabletten gekregen om lactose te verteren (lactaze pillen) maar dit hielp niets. Ik ben denk ik een van de weinigen die geen melk allergie heeft. Ik kan rustig yoghurt en kaas eten. Gewone melk lust ik niet en yoghurt drink is vaak erg ongezond dus drink ik ook niet :o

Bij mij helpt het heel goed als ik niet vet en zout eet. Ik eet vaak yoghurt met gebroken lijnzaad, gekookte of gebakken eieren met groentes en probeer mijn brood ook wat te minderen. Nu ik meer water drink gaat het ook al beter!

EDIT: Ik heb ook een enorm jeukende hoofdhuis en heb een vaak terugkomende schimmel op mijn huid (van die oranje wat verhoogde plekjes). Ik was mijn hoofd nu met zuiveringszout (natriumbicarbonaat) en azijn en dit werkt tot nu toe best heel aardig, jeukt al veel minder *\o/*

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:08

Esther43 schreef:
EDIT: Ik heb ook een enorm jeukende hoofdhuis en heb een vaak terugkomende schimmel op mijn huid (van die oranje wat verhoogde plekjes). Ik was mijn hoofd nu met zuiveringszout (natriumbicarbonaat) en azijn en dit werkt tot nu toe best heel aardig, jeukt al veel minder *\o/*

Huisarts had er bij mij een soort van eczeem bij benoemd. Maar azijn & zz was het volgende wat ik ging proberen idd, ik ben benieuwd!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:12

imd schreef:
Esther43 schreef:

Huisarts had er bij mij een soort van eczeem bij benoemd. Maar azijn & zz was het volgende wat ik ging proberen idd, ik ben benieuwd!

Ik vind het heel prettig. Ik doe 1 eetlepel zz in een kop water en masseer dat op mijn hoofdhuid (giet het er op), daarna spoel ik het door met 2 eetlepels natuur azijn in een 500 ml flesje water. Ik doe er wel altijd geurende olie druppeltjes bij in, anders ruikt het onder de douche zo vies. Als je haar droog is ruik je nergens meer wat van :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:16

Oh wat een goed idee ga ik ook eens proberen. Waar haal je zuiveringszout

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:18

callum schreef:
Oh wat een goed idee ga ik ook eens proberen. Waar haal je zuiveringszout

Wel een beetje off-topic, hoop dat we worden vergeven haha.

Je kunt het bij bijna elke drogist wel kopen. Kruitvat heeft het sowieso wel. Het wordt verkocht onder de namen zuiveringszout, baksoda, bakingsoda, eetzout. Let goed op de verpakking, je wilt natriumBIcarbonaat. Deze kun je ook opeten en is niet schadelijk voor jou en het millieu

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:23

Hahahahaha ok thnx. Nou ja ik heb gelezen dat jeuk vaak voorkomt bij pds.

bah heb veel last op het moment. Denk dat ik teveel vezels heb gehad.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:24

Super, dank voor de beschrijving Esther!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:21

Mag ik zeggen dat ik dit een heel verhelderend topic vind over dit onderwerp? Eindelijk iets waar wordt gedacht en gesproken over verlichtende maatregelen (wil het geen oplossingen noemen ;) ).

Niet gelijk het verwijtende vingertje naar de medici die je een uitsluitingsdiagnose hebben gegeven. Ook al kan ik mij dat soms heel goed indenken hoor, maar zelfzorg is het belangrijkste en eerste wat je jezelf kan bieden. Goed om te zien dat iedereen daar zo hard mee bezig is :j Beetje Belastingsdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:27

Ik vind het ook lastig. Soms lijkt het 1 te helpen en dan eet je het nog een keer en dan gaat het mis. Ik geloof dat ik me er maar bij neerleg dat ik regelmatig niet goed weg kan ivm diarree

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:56

Ik heb ook een erg droge huid en erg jeuk overal. Denk dat het idd een combi is van allergieen, alleen geen idee waarvoor. Heb al best veel allergietesten gehad, bij de internist, dermatoloog, huisarts en daar kwam eigenlijk niets uit. Was vorige week ook erg beroerd geworden bij de Chinees, maar dat was anders dan de PDS, ik denk zelf een allergische reactie.
Ben nu weer een week aan het smeren met corticosteroiden zalf, want had droge, schilferige plekken rond mijn ogen, gelukkig is dat nu helemaal weg getrokken.
Kwa eten weer ik helaas nog steeds niet waar ik wel een niet op reageer, behalve de gebruikelijk dingen zoals uien, knoflook, prei, kool ed.