Zwangerschap af moeten breken???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:22

esmolove schreef:
LinSa schreef:
Ik ken wel enkele verhalen waar de artsen ook gezegd hadden dat het kindje waarschijnlijk niet goed was, maar waar het kindje volledig gezond geboren is.

Heb ik ook 1 keer gehoord. kindje zou als het zou leven max 1-2weken leven. Is nu bijna een jaar oud.

Wat een moeilijke oneerlijke beslissing.
Heel veel sterkte met je keuze :(:)

De kans dat ze ongelijk hebben is tegenwoordig veel kleiner dan dat ze gelijj hebben. Enkele succesverhalen blijven lang bij...en worden ook vaak gedeeld. Maar wat met al die kinderen waarbij het verhaal anders was? Dan zijn wij toch minder spraakzaam.

@ts... Het is jullie kind, wat voor jullie altijd volmaakt zal zijn. Of het wijs is om te houden in deze wereld is aan jullie.
Is een extra overleg met deskundigen een mogelijjheid?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:27

Wens je ook veel sterkte!

Wij hebben van te voren besproken dat bij een slechte prognose de zwangerschap zouden afbreken.

Echter voor de nekplooimeeting voelde die beslissing al heel anders.
Al die hormonen die door je lijf gieren en de kinderwens die groot is.
Gelukkig hadden wij goed nieuws, maar ik kan je tegenstrijdige gevoelens wel begrijpen, zeker zo ver in je zwangerschap en met artsen die toch weinig zekerheid kunnen geven.

Welke beslissing je ook neemt, hij is goed!
Er is geen verkeerde beslissing!

Wel moet je goed nadenken of je het aan kan als de zorgen van de dokters wel blijken te kloppen. Dat jullie levens daardoor onwijs zullen veranderen - of jullie dat samen aan kunnen.

Ik wens je echt veel sterkte!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:43

Jeetje, meiske. Wat een beslissing.
Allereerst heel erg veel sterkte.

Ook van hieruit een nuchtere kijk op het leven. En ook al besproken wat wij zouden doen in een geval als die van jullie. Ik sta volledig achter Niene1987. Een kindje in deze wereld krijgen is al bijna onmogelijk in deze wereld. Ik zou zelf ook kiezen voor afbreken.

En waarom? Niet alleen financieel. Alles word moeilijker, duurder, de zorg verslechterd. Niet door de verplegers maar door alle subsidies die weg vallen. Als je wat moet gaan aanpassen kan het haast niet. Groter huis, slim aangepast, aangepast vervoer. Aangepaste zorg. Aangepast eten. En dan, komt t punt dat ze niet meer thuis kan zijn. Dan moet ze naar een speciaal tehuis. Wat voor de buitenwereld een prachtoplossing is. Steek ze maar weg.
Maar in werkelijkheid zit daar je kindje. Je komt er niet elke dag. Ze kan misschien wel helemaal niks. En misschien blijft ze een baby of klein kindje in een volwassen lijf.

Als ik in dit scenario zou zitten, mogen ze mijn leven stopzetten.
Wat voor leven heb je, als je er niks uit kan halen? Dat is geen kwaliteit.

Anderzijds, als jullie besluiten toch uit te dragen, en het kindje blijkt toch gezond te zijn? Want dat is de tegenhanger. Je zult eeuwig spijt hebben.

Het is nu net de staatsloterij.. je wacht met spanning of jullie het goeie lot hebben.. het antwoord kan niemand je geven, totdat t kindje op de wereld is.

Heel heel heel erg veel sterkte.
Dikke knuffel

Riddershow

Re: Zwangerschap af moeten breken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:17

Ik denk dat je voor jezelf eerst helder moet maken of het het financieel, sociaal en psychisch zou trekken als het kindje met een (grote) handicap wordt geboren. Dus hoeveel financiële ruimte heb je, heb je back-up in de regio of het een optie richting familie/vrienden te verhuizen die er voor je klaar staan en hoe sta je er zelf in? Ik denk dat wel duidelijk mag zijn van diverse ervaringen (gelukkig niet de mijne) dat een gehandicapt kind veel van je vergt.

Als je voor een stabiele basis kunnen zorgen, dan is in mijn opinie de keus om de gok te wagen aanwezig. Al moet ik zelf zeggen dat ik denk dat ik bij een dergelijke keuze (na de nodige onderzoeken om alles uit te sluiten) eerder ervoor zou kiezen om de zwangerschap af te breken.

In ieder geval sterkte komende tijd en met de beslissing!

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:35

Advies geven is heel moeilijk. De ene handicap is de andere niet, maar als je baby echt zwaar gehandicapt ter wereld komt, zowel verstandelijk als lichamelijk, moet je beseffen dat straks je hele wereld om het kind draait. Natuurlijk is dat ook bij een gezonde beeb, maar bij een zwaar gehandicapt kind wordt ook je eigen wereld heel erg klein en hoe ouder het kindje wordt hoe zwaarder. Een luier verschonen van een baby is iets heel anders dan een kind van 12. Je kind zal dan nooit zelfstandig worden. En ik weet niet of je meer kinderen hebt of wilt, maar als jij je mogelijk gehandicapte kind overleeft, worden de broers en zussen verantwoordelijk voor de verzorging. In de Margriet staan enkele week columns van Sanne Kloosterboer, moeder van een 9-jarig meisje dat in haar ontwikkeling niet verder is dan een 1-jarige. Zij schrijft altijd hele mooie columns en houdt ook een blog bij, ze heeft ook een boek geschreven. Zij geeft een hele mooie inkijk in haar leven met dochter Yael en schuwt ook taboes niet van wat als Yael er niet was. Misschien heb je iets aan haar ervaringen, zie ook

http://sannekloosterboer.nl/

Ik wil je verder heel veel sterkte met je keuze wensen, advies geven is makkelijk, maar zelf voor de keuze staan is toch wel even heel anders.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:03

Ikzelf ben van mening dat zoon gigantische keuze af moet hangen van de kwaliteit van leven voor het kind.
Hoe groot is de kans dat er iets mis is, waar het kindje niet naar wens mee kan leven (wellicht kansen misloopt of voor andere ongemakken komt te staan).. en hoe groot is de kans dat het kind met een eventuele handicap wel pijnloos en goed kan leven (ook kijkend naar de omgeving, is er kans dat het kind gepest gaat worden/niet geaccepteerd wordt ed). Misschien denk je: waarom zou je daarna moeten kijken, maar dat soort dingen hebben heel veel invloed op de psyche.
En natuurlijk wat het kind zelf met een eventuele handicap doet/omgaat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:56

Ik zou zonder zekerheid nooit een zwangerschap afbreken omdat ik niet zou kunnen leven met het 'wat als..'

Ik wens je heel veel kracht :(:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:01

Is er geen mogelijkheid om het uit te sluiten door bv die bloedtest die ze in amerika kunnen draaien, kost wat maar dan sluiten ze 40 aandoeningen uit. Mss dat je dit eens kunt overleggen.
Wat een ontzettend moeilijke keus trouwens, als je nou 100% zekerheid had...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:12

Welke aandoening denken ze aan?

Wij kennen het van 2 kanten. Het leven met een meervoudig gehandicapt kind, mijn zusje en mijn man een broertje dat met 9 maand is overleden aan de gevolgen van een spierziekte.
En de keuze voor en tijdens de zwangerschap kennen we helaas ook.

Mocht je meer willen weten mag dat natuurlijk per pb.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:37

Wat moeilijk dat ze jullie zo'n onzekere diagnose geven. Daar kun je toch geen goede keuze op maken?

Wij zijn na vroegtijdig breken van de vliezen met 19, 5 week ook voor die keuze gezet toen we met 20 weken een guo kregen. met het verschil dat het kindje op de echo helemaal goed was. De risico's zaten hem in het vervolg en verdere verloop van de zwangerschap zonder vruchtwater. Wij hebben er toen voor
gekozen evt wel een afspraak in te plannen
zo laat mogelijk, maar voor onszelf de keuze zo lang mogelijk uit te stellen omdat we liever niet zelf die beslissing namen en er zo nog tijd was om te kijken hoe alles zich zou
ontwikkelen. Ze kunnen je niet dwingen af te breken dus op het laatste moment kun je altijd nog kiezen er vanaf te zien. Bij ons kwamen er in de 21e week zoveel complicaties overheen waarbij op het laatst het kindje vanwege dubbelgeknakte navelstreng is overleden en de bevalling opgewekt werd. Het leek mij vreselijk wanneer het kindje levend maar kansloos naar adem happend op de wereld zou komen en je lijdzaam af moet wachten tot het sterft. Want dat is wat kan gebeuren wanneer een zwangerschap rond de 20-24 weken afgebroken wordt. Als dat kindje een vechter is en sterk, kan er best tijd overheen gaan voor zo'n kindje sterft... tegenwoordig kunnen ze veel kindjes die met 24 weken gwboren worden in leven houden.
Als niet heel erg zeker is hoe ernstig gehandicapt het kindje kan zijn en e zelfs kans is dat het niets mankeert, zou ik er denk ik niet voor kunnen kiezen het actief af te laten breken. Voor mijzelf voelde ik me nu al enorm schuldig dat we het kindje gewoon lieten sterven in mijn buik terwijl je met je verstand weet dat ze het met een spoedkeizersnee niet hadden kunnen redden omdat het nog niet levensvatbaar was met ruim 21 weken. Waren we 2, 5 week verder geweest (23week en 5 dagen hielden ze aan als grens) hadden de artsen mogelijk wel alles uit de kast getrokken om het kindje te redden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:40

Cemlys schreef:
Is er geen mogelijkheid om het uit te sluiten door bv die bloedtest die ze in amerika kunnen draaien, kost wat maar dan sluiten ze 40 aandoeningen uit. Mss dat je dit eens kunt overleggen.
Wat een ontzettend moeilijke keus trouwens, als je nou 100% zekerheid had...

En in België kunnen ze ook veel meer met bloed toch?
+- 500€ geloof ik

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:53

Kennissenvan mij hebben die test gedaan in België. Geloof 800€. Wordt in Amerika gedaan.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:00

Doe wat goed voelt! Heel veel sterkte met het nemen van deze beslissing :(:)

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:02

aller eerst heel veel sterkte met wat voor keuze je ook maakt..er komt een hele moeilijke tijd voor jullie aan wat jullie ook kiezen.
Wij hebben 13 jaar terug voor de zelfde keuze gestaan..Of voor 24 weken laten komen of de gok nemen want tja dat is het gewoon een gok!
wij hebben nog ze zelfde week een vruchtwater punctie laten doen ,Als daar iets uit zou komen hadden we onze dochter NIET laten komen.
Omdat waar ze op testen en wat onze dochter heeft er bij chromosomen afwijkingen dan heel erg veel bij zou komen,het niet voor ons een levenswaardig leven zou krijgen.
Helaas zijn ze na de geboorten achter gekomen dat ze toch een chromosomen afwijking heeft die heel zeldzaam voorkomt en waar ze dus op dat moment niet op testen.
Dat is wat bij mij heel hard is aan gekomen ,als we het namelijk toen al wisten dat ze dat had was ze er dus nu niet geweest.
Onze dochter is behoorlijk verstandelijk en lichamelijk beperkt.
We zijn erg blij met haar hoor MAAR toch zou ik als ik weer voor de keus zou komen te staan en dat gebeurt niet meer hoor .Dan had ik het laten komen..

Maar zoals ik het al zeg ,wij kunnen je daar niet in helpen dat moet je echt samen met je partner doen en dan ook echt samen
Heel veel sterkte

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:07

Dat is heel moeilijk.

Mijn broer is 3 jaar jonger en zwaar gehandicapt. Dit was pas na de geboorte te zien en destijds ( 37jr ) waren ze ook nog niet zover.
Mijn ouders hebben het zeker toen heel moeilijk gehad, maar ze hebben het goed opgepakt. Ze hebben zich wel altijd meer beperkt gevoeld denk ik. Wij gingen niet als gezin op vakantie. Of dit alleen door mijn broer kwam, durf ik niet te zeggen.

Nu is mijn moeder weduwe en 71. Mijn broer woont nog thuis en gaat alleen overdag naar dagbesteding. Mijn moeder zorgt verder zelf voor hem en heel goed. Mijn broer is super gelukkig. We kunnen met hem communiceren en hij is ''gezond''. Ook zijn ze wel op vakantie en vaker weg geweest sinds mn moeder geen eigen bedrijf meer heeft. OOk doen wij veel samen.

Toch heeft mijn moeder altijd gezegd dat ze het had laten weghalen als ze dit had geweten. Ze houdt zielsveel van mijn broer ( anders zorg je ook niet dagelijks voor hem als je 71 bent ) maar dan had ze al deze jaren met hem niet gehad en hem niet echt gekend.
Mijn moeder vind echt dat je een gehandicapt kind altijd minder kan bieden, hoe goed je ook je best doet. Hij is gewoon beperkt in zijn kunnen.
Daarnaast vind ze ook dat je hele gezin eronder te lijden heeft, dus ook ik als oudere zus.

Nu heb ik dit nooit echt zo ervaren, maar ben me altijd bewust geweest dat het anders was. Voor mij normaal, maar wel anders dan bij anderen. Ik denk ook wel dat het onbewust soms effect heeft gehad op mij. Maar ik ben stapel gek met hem.

Toen ik zwanger was, was ik ook overtuigd dat ik zou afbreken als er iets mis zou zijn. Maar bij de eerste gaf ik aan dat er iets mis was rond de 6 maanden en dat werd niet gezien. Enkele dagen later was ons zoontje overleden in mijn buik. Het verdriet toen is onbeschrijfelijk en ik weet niet of ik die keus ook echt bewust had kunnen maken. Voor een groot deel hebben we er wel vrede mee gekregen, want ons zoontje was waarschijnlijk niet oke geweest en dan kun je gewoon je kind niet alles bieden. Dat wil een ouder van nature wel.

We hebben ruim een jaar latern een prachtige, gezonde zoon gekregen. de band die je direct hebt met je levende kindje is niet te beschrijven. Hij is nu 17,5, maar al na dag 1 had ik hem nooit geruild voor ons eerste zoontje. Het kindje wat je wel hebt en echt meemaakt.............ja, ik kan dat niet goed beschrijven gewoon.
Ons eerste zoontje, is een herinnering. Zelf praat ik er weinig over en het is ook lang geleden nu, maar ik was er heel eerlijk over en dat is soms moeilijk. Mensen willen dat je op een bepaalde manier denkt en voelt. Je kan vaak niet zeggen wat je echt voelt.

Dat zal voor jullie ook zwaar zijn. Een gezond kindje missen, is echt vreselijk en draag je altijd bij je. Maar een kindje zien lijden is minstens zo erg, vooral omdat je machteloos staat.
Als het niet levensvatbaar is, denken de artsen vast niet aan een lichte handicap. Of misschien tegenwoordig wel.

Buiten dit om wordt het steeds slechter in Nederland met de voorzieningen helaas. Kan je relatie het aan? Wil je eventueel nog meer kinderen? Hoe stevig sta je in je schoenen? Je zal heel veel moeten aanpassen en het vaak zwaar krijgen. Maar je zal nooit minder van je kind houden.

Als je het wel laat weghalen, ga je een zware tijd tegemoet. Dubbel als het gezond bljkt te zijn. Maar bedenk dan ook, dat je erger wilde voorkomen als het wel had moeten lijden.

Jullie weten het gewoon niet en moeten beslissen wat het beste is voor jullie en het kind. Zelfs als het gezond had kunnen zijn. Het is vrijwel niet te doen, dus ik hoop dat je de allerbeste begeleiding krijgt en die ook blijft zoeken.

Sta samen achter de keus en trek je verder vooral van niemand wat aan!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:27

Jeetje wat een domper op jullie zwangerschap!

Ikzelf ben tegen abortus omdat ik van mening ben dat je niet voor iemand kan kiezen. (Een mens met een beperking kan namelijk soms nog gelukkiger zijn als een gezond persoon.) Daardebij bedoelen ze met afbreken, het kindje levend ter wereld laten komen.. zou er niet aan moeten denken dat hij/zij daar dan naar adem loopt te snakken..

Luister naar je gevoel!♡

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:09

In principe laten ze mensen niet lijden als het niet nodig is. Bij iets wat zo gepland is, kun je dat ook goed voorkomen. Een kind wat gewoon te wereld komt en dan iets blijkt te mankeren, kan ook even lijden voor ze kunnen ingrijpen.

Kinderen zijn wel afhankelijk van de ouders. Je kan en mag allemaal tegen abortus zijn, maar de meesten doen het niet voor hun plezier. Kinderen een leven lang laten lijden, omdat ouders het te moeilijk hebben, is minstens zo erg. Ouders zijn ook maar mensen.

Daarbij kun je denk ik pas goed oordelen als je zelf een gehandicapt kind hebt gehad of her en der bij wat instellingen gaat kijken. Mijn broer heeft het getroffen, maar hij heeft 2 weken ergens gelogeerd en het is vreselijk wat je daar ziet.

Mensen die wel oud worden en geen familie hebben die naar ze omkijken. Ouder die allang overleden zijn etc. Instellingen doen hun best, maar hun leven is zeer beperkt. EN het wordt steeds slechter door alle bezuinigingen.
Kinderen die in instellingen wonen en nog iets van besef hebben en het steeds weer vreselijk vinden dat ouders na een bezoekje weer weg moeten. En hoe denk je dat het is voor de ouders?

Abortus kan ook een redmiddel zijn. Dat is ook niet het probleem van TS, want daar is ze niet tegen, die overwegen zij ook. Het probleem is dat ze geen zekerheid heeft of het kind wel of niet gezond is. Ze beseft duidelijk dat het veel impact zal hebben. Iets wat iedereen die zelf ervaring heeft met gehandicapten ook zal beamen. Buitenstaanders zien inderdaad dat de ouders wel van hun kind houden en het kind gelukkig is. Maar buitenstaanders vertel je niet alles en sommige dingen kun je niet vertellen, omdat de buitenwereld daar geen begrip voor heeft.

TS moet hopen dat ze zoveel mogelijk antwoorden krijgen en met partner op 1 lijn zit. Elke beslissing zal zwaar zijn.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:51

Allereerst veel sterkte bij je keus.
Ik ben zelf zwanger, en ik moet er niet aan denken om zo'n zorgelijk bericht te krijgen. En dan die vaagheid van de artsen...

Ik wil toch een andere kijk op de zaak toevoegen:
Je bent nooit zeker van een gezond kindje. Al doe je alle tests die er zijn en lijkt alles goed, nog is er altijd een kans op een kind met een beperking. Er zijn stoornissen die zich pas later openbaren en bijvoorbeeld autisme (kan heel ernstig zijn) is niet zichtbaar.
Het is een risico wat er altijd in zit als je zwanger wordt. Ben je echt wel zoveel verder van huis dan voor de 20 weken echo?

Voor het zelfde geld is er niets aan de hand. Het kan een gezond kind zijn, en daarnaast zijn er nog legio mogelijkheden voor een 'lichte' aandoening, én er is een kans op een kind met een zware handicap.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:56

Is de aandoening vast te stellen met de NIPT test? Dat wordt vanaf 1 januari gewoon vergoed uit de basisverzekering. Als deze test uitsluitsel kan geven zou ik die uitslag afwachten en daarna de beslissing nemen hoe verder.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 02:44

Ts hoe gaat het nu met jou?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 05:51

Jeetje ik heb er geen woorden voor. Dit is een keuze die geen enkele ouder moet hoeven nemen! Ik wil je heel veel sterkte wensen met je besluit wat het ook mag gaan zijn.

Je komt hier op mij over als een heel sterk dapper iemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 05:58

Jeetje wat een keuze , zijn zoveel vragen nog. . Succes ts

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 06:47

De zus van vrienden van ons heeft dit ook ooit eens te horen gekregen bij haar tweede kindje.
De kans was groot dat het kindje gehandicapt zou zijn, het kon zwaar zijn maar er was ook een kans dat het niet zo was.
Na wat wikken en wegen maar eigenlijk sowieso het kindje toch willen laten komen, hebben ze dat ook gedaan.
Er kwam een kern gezond jongetje.

Soms vraag ik me af waarom al die vooronderzoeken en alles gedaan worden, veel ouders kiezen vaak toch om het kind te laten komen.
Die meid hierboven heeft een verschrikkelijke zwangerschap gehad door dit hele gedoe.
Want eigenlijk weet je nu nog niks.

Ts, niemand kan deze beslissing voor je maken maar ga voor jezelf na of het haalbaar is om eventueel een gehandicapt kind groot te brengen.
Ik wens je veel kracht en wijsheid toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:31

jesito schreef:
De zus van vrienden van ons heeft dit ook ooit eens te horen gekregen bij haar tweede kindje.
De kans was groot dat het kindje gehandicapt zou zijn, het kon zwaar zijn maar er was ook een kans dat het niet zo was.
Na wat wikken en wegen maar eigenlijk sowieso het kindje toch willen laten komen, hebben ze dat ook gedaan.
Er kwam een kern gezond jongetje.

Soms vraag ik me af waarom al die vooronderzoeken en alles gedaan worden, veel ouders kiezen vaak toch om het kind te laten komen.
Die meid hierboven heeft een verschrikkelijke zwangerschap gehad door dit hele gedoe.
Want eigenlijk weet je nu nog niks.

Ts, niemand kan deze beslissing voor je maken maar ga voor jezelf na of het haalbaar is om eventueel een gehandicapt kind groot te brengen.
Ik wens je veel kracht en wijsheid toe.

Het nut van die onderzoeken snap ik nog wel maar sommige dingen zouden de artsen wellicht beter voor zich kunnen houden.

Vrienden van ons hebben hartproblemen erfelijk in de familie zitten, dus daar werd extra naar gekeken, kwam eruit dat het kind een hazelip had maar geen hartprobleem. Mede hierdoor waren ze wel goed voorbereid op wat er zou komen dankzij internet en de verenigingen die voor deze ouders bestaan en goede voorlichting geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:28

Maar blijkbaar zegt zo'n onderzoek niks, want ook al vinden ze iets dan kan het nog alle kanten op.
Het is en blijft allemaal een gok als je zoiets te horen krijgt.