Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:27

Jullie ook sterkte en fijne dagen!

Haha waarschijnlijk door dit topic ben ik vannacht gaan dromen en in mijn droom ben ik geopereerd :7 maar volgens mij aan de verkeerde kant hihi stom he.

Caro18, hoe oud ben jij nu? De chirurg heeft al gezegd dat ik ooit geopereerd moet worden, maar ivm mijn leeftijd wil ook hij het zolang mogelijk uitstellen. Daarbij heb ik nog een ander probleem, scoliose in mijn rug en al 7 jaar non stop enorm verkrampte spieren in mijn rug, geen gezonde spierpijn meer. Maar die eventuele hernia operatie haalt alleen de pijn bij mijn arm/nek weg natuurlijk.

Caro18

Re: Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:37

@Coentjuh: ik ben nu 44....Wel wat ouder dan jou. Is er met fysio of iets dergelijks niks aan de spierverkrampingen te doen? Door de scoliose zul je je rugspieren waarschijnlijk wel anders gebruiken.

Hebben jullie ook wel eens dat de dagen vrij "pijnloos" verlopen, maar dat de nachten niet leuk meer zijn vanwege de pijn? Ik kan dan geen houding meer vinden om de pijn te doen minderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 23:40

Ik heb eigenlijk helemaal geen pijn meer sinds ik die Biocell Tabletten slik.
Dit is zó'n verademing! geen pijn meer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:33

Oh dacht dat je jonger was, maar vast nog te jong om dit te hebben Caro18! Ik heb al zoooooveeeeeel therapeuten gezien.. Hou het nu maar bij mijn 'vaste' fysio in het dorp om het een beetje te verlichten. Triggerpoint therapie, Dry needling, Cranio Sacraal in combinatie met homeopathische tabletten, Osteopathie, Ortho-manueel therapie, Mensendieck/Cesar/Houding therapie bij verschillende therapeuten, TENS apparaat gedragen, pijnbestrijding voor de vernauwing nek, daarbij train ik wekelijks op sportschool onder begeleiding fysio om het een beetje sterk te houden.. Maar eigenlijk werkt er niets echt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:54

Dit topic is alweer erg oud,maar om nou een nieuw topic te openen? dus ik probeer of dit topic kan blijven.

Ik moet ondertussen wél geopereerd worden,dit n.a.v. een laatste CT scan in het UMC Utrecht.
Ik ben in Juni [dit jaar] bij de neuroloog geweest,en sta op de wachtlijst van 3 mnd.In Juli ging hij met vakantie,het zal dus in Sept. worden dat ik een oproep krijg.
De reden dat er tóch geopereerd moet worden is,omdat ik steeds die stroomstoten krijg bij een verkeerde beweging in mijn nek en bij het omhoog kijken.

Ik zie hier zó zwaar tegenop! droom er soms zelfs over.
Ik durf écht niet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:38

Oh wat toevallig, heb gisteren nog dit topic opgezocht, ik heb de laatste tijd weer zoo veel pijn en gister nog langs huisarts geweest.

Oh wat spannend Gohya.. maar zo leven is ook niet leuk met zoveel pijn. Artsen kunnen veel tegenwoordig! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 17:48

Nou ik heb helemaal geen pijn meer [na die behandeling van Marleen,Reconectieve Healing] niet in mijn nek of armen,alleen krijg ik stroomstoten bij bepaalde bewegingen.Maar dat is geen pijn,wel een zeer vervelend gevoel.Het gaat hier puur om het risico van een dwarslaesie weg te halen. Natuurlijk is dat ook zeer belangrijk,maar ik weet nu wat ik nog allemaal kan en heb geen pijn.Is dat straks na de operatie ook nog zo? en wat als het mis gaat? oke die kans dat het mis gaat is zeer klein,maar hij is er wel.
Ik ben eigenlijk heel relaxt altijd w.b.t. operatie's,alleen bij deze niet.

Coentjuh wat zei je H.A. gisteren? heb je zenuwpijn?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:56

Zo, dit hele topic nog eens gelezen (was het effe kwijt) en idd jij hebt zo'n behandeling gehad. Wat geweldig dat de pijn weg is zeg! Dus geen pijn in je arm meer begrijp ik? Maar wel die stroomstoten, dat is zeker heel vervelend. Pas nog zo'n hele heftige gehad (+ met pijn), zomer is drama, want dan vliegt er wel eens een daas tegen je kop (schrik/reflex beweging, onbewuste bewegingen waar je zelf geen invloed op hebt) of paard zwaait met zijn staart. Maar risico op een dwarslaesie is ook niet alles zeg. Ik snap dat het heel moeilijk is want aan een operatie zitten ook risico's. Maar stel er gebeurd volgende week iets en je bent helemaal verlamd.. Poeh..

Ik las nog ergens van 'arm in de mitella', nou daar loop ik ook wel eens over na te denken, maar dat leek me zo raar!

Vorig jaar heb ik Amitriptyline gehad en het jaar daarvoor Lyrica, beide voor een bepaalde periode, aangezien het weer onder controle bleek. Aangezien ik deze zomer weer zo'n slechte tijd had qua pijn, ben ik weer met die Amitriptyline begonnen (ik had nog een strip over :D) maar inmiddels 1,5 maand a 2 maanden aan het slikken en het geeft echt geen verlichting.

Donderdag toch maar naar de huisarts geweest (veel zenuwpijn, fulltime kantoorbaan (zittend werk) werkt ook niet mee) of hij nog iets anders voor mij had qua medicijnen, zwaardere versie? Heb nu Sarotex (+ gereguleerde afgifte). En gevraagd voor eventueel weer opnieuw een scan, misschien is het enorm hard achteruit gegaan? Dus weer een doorverwijzing voor de (4e) neuroloog en hopelijk stemt die neuroloog waar ik nu naar toe mag er in toe dat ik weer een MRI mag laten maken. Huisarts adviseerde niet gelijk om te opereren, maar we wachten af wat neuroloog zegt.. Ben 28 (en al 4 jaar deze klachten) en normaal komt stenose bij oudere mensen voor / soort artrose, dus even kijken wat er anders nog qua opties zijn...

Wil binnenkort nog een afspraak maken bij Jan Spooren (via mn collega's gehoord dat dit een hele goede fysio is ook voor dit soort problemen en deze man zou echt wonderen verrichten) dus dat is ook nog een optie. Of voor mijn andere grote probleem (altijd enorme spierspanning/erge spierpijnen in mijn bovenrug schouderbladen waarsch door scoliose etc). Huisarts denkt niet dat het in verband staat met die stenose.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 21:40

Ik had idd. ook geen pijn meer in de arm en ook niet meer in mijn bovenrug.Nou een Mitella helpt echt heel goed hoor,moet je echt doen. Ik heb als pijnstiller Naproxen 500mg,maar dan de variant die heel langzaam in het bloed word opgenomen,dus die werkt pas de volgende dag.Dit is een zeer goede pijnstiller. Ik gebruik hem nu alleen nog als ik erg last van mijn rug of been heb.Mijn linkerbeen is opeens enkele cm's langer,nooit eerder gehad.Mijn bekken staat scheef,ook geen idee hoe dat komt,maar ik denk dat hier de pijn in onderrug en been vandaan komt.

Je moet gewoon eisen dat ze een MRI scan maken,dat hoort trouwens ook om de zoveel tijd.
Ik heb er al een aantal gehad,denk een keer of 4 en ook nog 2 x een CT scan.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:25

Mitella wordt een beetje lastig met mijn 40 urige kantoorjob en die 3 knollen :). Daarvoor is de pijn nog te weinig misschien (die is echt wel heftig aanwezig, maar ik probeer me niet te laten kennen, al lukt dat met zo'n pijn-aanval ook niet altijd...)

Dat van je onderrug/been zou idd kunnen kloppen. Misschien staat het iets scheef en wordt er daardoor het eea afgekneld en heb je wat uitstraling naar je benen.. Kan een manueeltherapeut hier niet iets mee? Ik ga altijd aan de trap hangen, dan knakt er altijd weer iets bij bekken/onderrug.

MRI heb ik gemaakt in sept 2014 en de vorige in febr 2013 geloof ik. Aangezien ze op de 2014 al een duidelijk verslechterend verschil zagen met 2013 (1,5 jaar tussen), ben ik benieuwd wat ze nu zouden gaan zien (2 jaar tussen)

Vandaag begonnen met die Sarotex/Amitriptyline, gisteren had ik een hele drukke/lange dag dus ik dacht eerst dat het daardoor kwam, maar hoe langer ik er over denk..

Ik zat haast slapend op mijn paard, terug van stal gekomen ben ik serieus op bed in slaap gevallen, iedereen praat / hoor ik in de verte, alles kost me heel veel energie, dus alles doe ik langzaam.. Zal wel een bijwerking zijn ofzo?!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 08:43

Amitriptyline is toch een geneesmiddel tegen depressie's? dat spul kreeg ik toen ik depri was,ze noemen het ook wel Triptysol.Ik vond het zo'n troep,ben er toen radicaal mee gestopt,was er behoorlijk ziek van.Je moet het n.l. afbouwen,je mag er niet in 1 keer mee stoppen.
Het is geen bijwerking,het moet je rustig en ontspannen [spieren] maken,daarom word je er ook slaperig van.

Het word echt tijd hoor voor een MRI scan na 2 jaar. Snap sowieso niet dat ze dat niet zelf doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:41

gohya schreef:
Amitriptyline is toch een geneesmiddel tegen depressie's? dat spul kreeg ik toen ik depri was,ze noemen het ook wel Triptysol.Ik vond het zo'n troep,ben er toen radicaal mee gestopt,was er behoorlijk ziek van.Je moet het n.l. afbouwen,je mag er niet in 1 keer mee stoppen.
Het is geen bijwerking,het moet je rustig en ontspannen [spieren] maken,daarom word je er ook slaperig van.

Het word echt tijd hoor voor een MRI scan na 2 jaar. Snap sowieso niet dat ze dat niet zelf doen.

Amitriptilyne is in hoge dosering inderdaad een anti-depressiva, maar in lage dosering middel tegen zenuwpijn. :)

Heb je al idee wanneer de operatie zal zijn? Heb wel ervaring met zo'n zelfde operaties, maar met een andere reden. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:50

Quir schreef:
gohya schreef:

Amitriptilyne is in hoge dosering inderdaad een anti-depressiva, maar in lage dosering middel tegen zenuwpijn. :)

Heb je al idee wanneer de operatie zal zijn? Heb wel ervaring met zo'n zelfde operaties, maar met een andere reden. :)

Oke! ik wist niet dat het ook tegen Zenuwpijn hielp. Weer wat bijgeleerd. 8-)
Ik heb nog geen idee wanneer de operatie is,kan elke dag een oproep krijgen.Ik vind dat erg zenuwslopend zo,elke dag denk ik,zou er wat bij de post zitten? of zouden ze me bellen?
Heb er echt nachtmerrie's van.
Bijna Sept. alweer, kan nu niet lang meer duren dan,zou voor eind Sept. opgeroepen worden.
Ben veel dingen aan het doen,die ik nu nog kan doen, die ik straks voorlopig niet meer mag doen.
Zit nu ook met Fyanne die een bronchoscopie moet hebben,dat moet eerst nog gebeuren.

Ja ik ken de redens van jou operatie's Quir. Gaat het goed met je? nog veel pijn?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:16

Idd wordt het ook verstrekt bij depressies, dat staat zelfs boven aan in de bijsluiter, de arts zei nog dat ik daar maar niet naar moest kijken, dat dit middel ook voor zenuwpijn wordt gebruikt! Haha nou op zich misschien dubbele werking bij mij, ben ook wel een stresskippie, wie weet helpt het daar ook voor :))

Oh eind september, dan schiet het waarschijnlijk wel op Gohya, we leven met je mee hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:02

Tegen zenuwpijn helpt Naproxen 500mg ook heel erg goed! lijkt me toch beter spul dan een anti- depressiva.
Het begint nu idd. op te schieten,maar eigenlijk wil ik het uitstellen, Fyanne heeft me nu nodig.
Straks gebeurt er iets en lig ik in het ziekenhuis!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:42

Ik las je topic, echt verschrikkelijk, heel veel sterkte. Als jij je er beter bij voelt, dan kun je toch vragen om het uit te stellen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:29

Dank je wel Coentjuh .
Ik denk nu,na vanmorgen,dat ik het toch maar niet uitstel. Vanmorgen,schrok me rot,ik was klimoptakken aan het uit trekken en ineens schiet er een tak los die best vast zat.Ik kreeg een klap daardoor in me nek en stond helemaal onder stroom.
Nu 3 uur later nog steeds prikkelend gevoel in beide onderarmen,voel me ook beroerd en heb krachtverlies.Voel me ook erg sloom nu.
Ik wacht tot het weg trekt,maar duurt wel erg lang nu.Ik wilde me H.A. bellen om te vragen wat te doen,maar die is gesloten,dan moet je een vervanger bellen.Maar das ook weer zoiets,die hebben het al druk. Wat is wijsheid? tóch bellen en vragen hoe of wat te doen? of maar gewoon afwachten tot het beter word.Ik weet het niet,maar weet nu wel dat ik de operatie echt niet moet uitstellen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:55

Aahh wat verschrikkelijk rot. Ik weet precies wat je voelt, ik had pas een giga daas in huis die precies tegen mijn kop vloog en dan maak je zo'n reflex beweging waar je geen invloed op hebt. Verschrikkelijke pijn, maar bij jou vast nog erger zo te horen. Je kunt allicht even een belletje wagen toch, voor de zekerheid..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:07

Ik heb een UPJ Stenose gehad, een vernauwing tussen het nierbekken en de urineleider. Ik ben hier met enige spoed aan geopereerd omdat ik én verging van de pijn én mijn nierfunctie aan het afnemen was. Ik heb sindsdien eigenlijk nergens meer last van en ben dus heel blij dat ik er aan geopereerd ben. Ik kan dus alleen maar zeggen: doen!

Heel veel sterkte en succes in elk geval!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:30

Had voor de zekerheid toch even de vervangende H.A. gebelt,en hij zei dat het na 24 uur weg moest zijn.Links is bijna weg,maar rechts prikt nog wel,al is dat ook minder geworden.Zal vandaag wel helemaal weg trekken dan.

Nynke1 daar heb ik nog nooit van gehoord,een stenose op die plek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 19:04

Gister gebelt door UMC Utrecht,geheel onverwachts! er zou op dinsdag of woensdag gebelt worden als je ingepland zou worden,dus ik schrok best wel!
Of ik al bij de Anesthesist was geweest,uhm nee zeg ik,ik heb vanaf Juni niks meer gehoord.
Nou dat had wel gemoeten,want ik sta ingepland voor volgende week.
Ze zou me na half 2 terug bellen,ze moest nu eerst overleggen.
Om half 4 [zat echt in spanning] belde ze terug,op dinsdag 11 okt. belt de Anesthesie mij op tussen 8 en half 10,kon ook wel telefonisch zei ze.
Op woensdag 12 okt. moet ik komen naar UMC en word dan opgenomen,geen idee hoe laat ik er moet zijn,ze heeft geen tijd genoemd [vergeten denk ik?] ikzelf dacht er pas aan toen ze al opgehangen had.
Nou dat vraag ik dan dinsdag wel aan de Anesthesie.
En op donderdag 13 okt. is de operatie,ze dacht in de middag.Op 14 okt. word er een foto gemaakt en als dan alles goed is,mag ik naar huis.
Volgens de brief die ik had gehad [2 mnd.geleden] hoefde ik maar 1 nachtje te blijven,nu zijn het 2 nachten, 3 dagen dus! ben ik helemaal niet blij mee.Ik wil graag bij mijn paard zijn en erheen kunnen gaan alst nodig is.
Miss. kan ik alsnog eerder naar huis? we zien wel.

Ik vind het echt helemaal niks! ik weet dat het echt moet,anders had ik echt afgezegd nu ik met Fyanne zit.

Duimen jullie mee dat alles goed verloopt?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:19

We duimen zeker mee Gohya, wat snel ineens! Ik hoop dat alles goed gaat en je gauw weer naar je paardje kan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 13:19

Gaat opeens zeker snel! Kreeg vanmorgen mail van het UMC w.b.t. de afspraak voor 12 okt. maar ook hier staat geen tijd bij.In mijn medisch dossier gekeken,staat wel 11 okt. bij [bellen anesthesist] en opname 13 okt. Helemaal niks over 12 okt.
Vind dat wel erg vreemd hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 12:14

ff nu helemaal stress! Moet morgen gewoon naar de opname komen,neuroloog is er donderdag wel,maar is niet bekend óf hij ook opereerd.[hij was ziek].Morgen half 2 er zijn,maar ze probeert me voor half 1 te bellen om te zeggen of het doorgaat of niet áls ze meer weet.
Nu weet ik nog totaal niks! stik v.d. stress nu.
Kreeg vanmorgen tel.van de Anesthesist [half 9] en die vertelde ook nog doodleuk dat het een zware ingreep was,dat ik een blaascatheter krijg en dat de operatie geen 3 kwartier,maar 3 uur! duurt.Dat ik na de operatie nog minstens 4 uur op de recovery moet liggen mét blaascatheter.

Dit wist ik allemaal niet! en dat krijg je dan op nuchtere maag ff te horen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:44

Inderdaad geen lichte operatie, vond t ook dat je al wel heel erg snel naar huis zou mogen...

Ik heb met dezelfde operatie (wel lager niveau, maar meerdere wervels en ook nog wat andere (kleinere) ingrepen tegelijkertijd) ruim drie weken in t ziekenhuis gelegen waarvan 1,5 week plat gelegen met inderdaad blaaskatheter (die trouwens ruim 2 weken gehad, maar katheter stelt echt niets voor) en pca pomp. Ook inderdaad hele tijd op recovery gelegen, maar dat kwam voornamelijk ook omdat ik continue stopte met ademen (door de hele hoge dosis morfine, ook al van voor de operatie en in de ambulance gehad)
Wat wel scheelt is dat het voor jou geplande operatie is en bij mij spoed was (zondag midden in de nacht), misschien dat dat anders is.

Weet je ook waarom je dag van te voren aanwezig moet zijn? Gaan ze nog een scan oid maken?

Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid, maar je druk maken heeft helaas niet zoveel zin. Het gaat zoals het gaat en het gaat altijd anders dan gepland (helaas uit ervaring). Maar kan t wel heel erg goed begrijpen!

Veel succes en sterkte.