Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:01

Citaat:
Ja balen he dat niks helpt....die pijn is echt zo, allesomvattend..

Ja - bij mij viel de pijn mee, maar het is idd dat je lichaam er in vastloopt. Vanwege een gevaarlijke situatie krijg je pijn als waarschuwing (een te scherpe steen kan je galwegen beschadigen 'en dat moet niet') - maar die pijn geeft ook kramp en verhoogt het gevaar.

Maar er is gelukkig wel veel tegen te doen!
Eerst even dieet houden om nieuwe klemmen te voorkomen en je kunt de stenen kleiner en zachter laten worden.
Ik weet de recepten niet meer uit mijn hoofd dus Google naar goede begeleiding.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:04

Anoniem schreef:
Nou, klinkt erg herkenbaar LisaFaded.
Het zit bij mij echt hoog, dus idd echt maag en uitstralend naar rug en zijkant net onder de borsten zal ik maar zeggen.

Zou toch vragen om een echo of mri als je klachten aanhouden!

Ja dat klopt heel hoog. Ik ga dan toch maar de huisarts ook bellen. Elke keer weer met die onzin naar huis te worden gestuurd. Ze doen bij mij altijd zo moeilijk!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:05

Lisafed: bij mij dacht de huisarts ook eerst een maagklachten, en wilde ze een echoscopie vd maag, echter bij het voorafgaande standaard bloedonderzoek bleken mijn leverwaarden echt volledig mis, en pas toen dacht ze aan galstenen.
Kortom: artsen denken er niet altijd direct aan, mede ook omdat mensen ( ik ook) het omschrijven als hele erge maagpijn.
Morgen gewoon even je huisarts bellen, en zeggen dat je heel veel pijn hebt, en dan zeggen dat je bang bent dat je last hebt van galstenen, en datje dat onderzocht wil hebben.

Als je snachts van pijn de HA post belt, dan ook zeggen dat je bang bent dat je galstenen hebt, dan komen ze toch met een iets beter pijnstillingstraject.

Mij poeierden ze aanvankelijk ook af met warme melk en een paracetamol ..oehhhh wát een ellende!

Maar noem het woord: galsteenkoliek......en iedereen gaat ineens dík respect hebben voor je pijn, en je daar ook serieus in nemen ( en terecht ook....wat een ellende!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:09

Punz schreef:
Feit dat het besproken wordt maakt dat er kennelijk toch gedacht wordt dat dit niet simpelweg met dieet adviezen of een sapkuurtje overgaat.

Je gezondheid is veel te kostbaar voor wat slordigheden.
Afvallen kan juist galsteen aanvallen triggeren.
'Dieet houden' is ten eerste afzien van 'zware' maaltijden, waarbij je lichaam aan de galblaas vraagt om zich nadrukkelijk leeg te knijpen.
Verder zijn er mogelijkheden om de stenen kleiner en zachter te laten worden - en voor wie dat wil langs natuurlijke weg te laten verdwijnen, maar dat is wel vakwerk: je hebt er echt begeleiding bij nodig!

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:13

Ik word normaal ook niet snel serieus genomen bij de huisarts hoor, de eerste keer dat ik belde met de HA post werd er ook niet aan iets gedacht, alleen wat stress.
Pas later namen ze me serieus, dokter dact eerst aan een breukje, dus echo...
En pas dáár constateerden ze de galstenen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:15

janneke2:Waar heb ik het over afvallen?
Ik reageerde op voedingsadviezen en aanbevolen drankjes.

Verder: mijn aanvallen stonden helaas volledig los van wat ik at, kwamen bij voorkeur snachts en hadden geen boodschap aan mijn gezonde leefstijl...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:18

ik heb meer als driekwart jaar gelopen met galsteenaanvallen.
huisartsenpost, huisarts, chirurg wisten niet wat het was.
ik was schijnt te jong om aan galstenen te denken, echter was ik wel 50 kilo ervoor afgevallen. wat dus galstenen kan veroorzaken.
uiteindelijk heb ik mijn poot stijf gehouden in het ziekenhuis en kwamen ze er dus achter dat de galblaas ontstoken was.
deze is verwijdert. ik kan alles eten, naja alles, ik heb ook een gbp gehad. dus mijn eetpatroon is toch al anders.
gelukkig nu nergens geen last meer van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:19

Wat naar dat je er zo lang mee hebt moeten lopen Magicmist, en vooral dat ook een chirurg het dan niet weet..ergens best zorgelijk hoor....

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:22

ja dat was echt naar. driekwart jaar is lang als je op een gegeven moment dagelijks aanvallen hebt.
je kan dan echt niets, meestal kwam het s'nachts en ik werk dus s'nachts. het ergste vond ik dat niemand mij meer geloofde dat ik pijn had.
de huisarts deed het af met het syndroom van tietze, de maag( had destijds een maagband) etc etc.

het is de ergste pijn die ik heb meegemaakt en wens dat niemand toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:24

Dat je nog kón werken zeg,jeetje mina....en inderdaad, als mensen je dan niet serieus nemen 'want er wordt niks gevonden', dat is echt vreselijk.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:29

ja ik heb gewoon doorgewerkt. met pijn en al. al ging ik soms kruipend op de grond van de pijn.
hopelijk voor jou komt het ook goed. bij mij was het iig een hele opluchting toen de gal eruit was!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:44

Jemig wat erg zeg! Ik lig al twee weken gestrekt en kan niet werken. Maar laat staan driekwart jaar, dan word je gek! Was nog even op het internet aan het kijken en zag dit: Aanvallen van vage pijn, misselijkheid en een naar gevoel in de (rechter)bovenbuik, vooral na het eten van vet, ei, chocola of bepaalde groenten, zoals koolsoorten. Precies wat ik heb. Ik ga morgen de dokter bellen! Dankje voor het openen van dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 06:36

Ik zou op mijn strepen gaan staan :j , niet laten afschepen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:48

Eieren kan ik ook echt niet eten, dat is meteen mis.
Die pijn... Oh man, ik had het ook niet meer. Het zit bij ons in de familie, dus vandaar dat ze er bij mij wel meteen aan dachten. Inderdaad ook veel afgevallen, wat het getriggerd schijnt te hebben.

Een aanval kun je inderdaad niet met een kuurtje of dieet oplossen. Maar na een aanval en om de volgende te voorkomen, kun je wel degelijk iets met je eten doen. Ik heb nu ruim een jaar geen aanval gehad door gezond te eten, weinig vet, enz. Toevallig met kerst en oud en nieuw laten versloffen (lekker eten, oliebollen, eiersalade, enz.) en afgelopen zaterdag begon het rechts te zeuren. Meteen de vettigheid laten staan en citroen gekocht (helpt echt, was advies van de osteopaat én arts in het ziekenhuis). Het zuur breekt het vet af, waardoor de steentjes niet gaan drijven en in de doorgangen kunnen gaan vastzitten. En dat heeft waarschijnlijk wel een aanval voorkomen nu.
En nee, dat zal ook niet voor iedereen gelden, maar voor veel mensen kan het misschien wél een goed advies zijn :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:56

LisaFaded: hou je ons op de hoogte ?
( als je dat niet erg vind in jouw topic TS?)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:35

Bij mij wisten ze het dus ook niet (zelf academisch ziekenhuis niet), het was de huisarts die er mee kwam. Inderdaad hebben mensen die afvallen meer kans op galstenen, net als vrouwen die zwanger zijn (zoals ik).

Ik heb gelukkig geen last met eten van bepaalde voeding.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:58

Janneke2 schreef:
Punz schreef:
Feit dat het besproken wordt maakt dat er kennelijk toch gedacht wordt dat dit niet simpelweg met dieet adviezen of een sapkuurtje overgaat.

Je gezondheid is veel te kostbaar voor wat slordigheden.
Afvallen kan juist galsteen aanvallen triggeren.
'Dieet houden' is ten eerste afzien van 'zware' maaltijden, waarbij je lichaam aan de galblaas vraagt om zich nadrukkelijk leeg te knijpen.
Verder zijn er mogelijkheden om de stenen kleiner en zachter te laten worden - en voor wie dat wil langs natuurlijke weg te laten verdwijnen, maar dat is wel vakwerk: je hebt er echt begeleiding bij nodig!

.
Als er vermoeden bestaat van galstenen is een echo van de bovenbuik en bij aangetoonde stenen een operatieve galblaasverwijdering de aangewezen weg. En niet wachten tot de natuur het wel oplost. Je weet zonder echo namelijk niet hoe de situatie in de galblaas is, en of de stenen niet tóch verder groeien, in het uiterste geval kan een galblaas barsten en dat is net zo erg als een gescheurde blindedarm.

Die huisarts is gek als hij/zij geen verwijzing geeft voor een echo, of TS bagatelliseert de klachten naar de huisarts toe/is niet duidelijk genoeg. (Of de stenen zijn nog zó klein dat ze relatief gemakkelijk passeren, maar meestal krijg je dan nog niet zulke langdurige kolieken.)
Ik had de mazzel dat de vrouw van mijn huisarts galstenen had, zodat hij bij mij de klachten ook direct herkende.

Vraagje aan TS: heb je het gevoel dat je de hele tijd heen en weer moet lopen vanwege de pijn tijdens een aanval? (Of op de grond liggen rollen, dat kan ook, heb ik ook al gehad). Als je dat noemt wordt een beetje arts wel wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:04

Ik heb al een echo gehad hoor??
Alles is toch al duidelijk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:36

@ Zoolgangster: ik heb een en ander luid en duidelijk gezegd bij de arts.
Toegegeven: mijn aanvallen waren mild, het was zonder pijnstiller uit te houden, maar traden op op typische galsteen momenten en de pijn zat op de plek van de galblaas.
Als de arts dan geen poot uit wenst te steken doe ik zelf wel iets. In principe hoeven stenen niet operatief verwijderd te worden - laat staan dat de galblaas weg zou moeten. Ik ben erg blij dat ik daaraan ontkomen ben (al had de arts daar een andere rol in kunnen spelen)
...en het is toch echt beslist iets heel erg anders dan 'afwachten' of 'het de natuur zelf laten doen'.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:10

Janneke : als de aanvallen zonder pijnstilling uit te houden zijn, dan heb je het toch echt over een ander verhaal. Kan dan nog best de gal/ galsteen zijn, maar een echte galsteen koliek zit je écht niet uit zonder pijnstilling ( en inderdaad : bij mij was ook de beweegdrang énorm!)

Zoolgangster: ook als je de klachten bij de huisarts omschrijft zoals ze letterlijk in het boekje staan ( bleek ik achteraf gezien gedaan te hebben ), dan nog kan het zijn dat de diagnose gemist wordt.

En bij TS is het inmiddels helder , voor LisaFaded kan het zijn dat nu juist door dit topic de diagnose gesteld gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:17

Ik wilde ook alleen maar lopen, maar merkte al dat dit niks uithaalde...
Heb zaterdag de hele dag opgevouwen op de bank gezeten als een ziek vogeltje,
zondagochtend om 4.30 alweer opgestaan omdat ik het in bed ook niet meer volhield.
Je weet gewoon niet meer waar je het zoeken moet dan....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:30

Hoe is het nu dan met je TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:36

Nu goed hoor, zondagochtend was de pijn opeens weg.
Tot nu iig niet meer terug gekomen.
Ik let wel op eten, drink iig al vanaf vrijdag geen koffie meer. (had ik ook geen behoefte aan met die pijn,haha).
Gisterenavond bij het stamppotje geen rookworstje,maar stukje kip...
En nu maar wachten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:44

Ok, dan is het steentje nu waarschijnlijk losgeschoten. Wat een opluchting dan, hè!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:05

Wat goed dat het nu beter gaat.

Even een update:
Ik ben nu net terug van de huisarts terug.

Ze zei inderdaad galstenen of maagvliesontsteking. Ik krijg nu een echo op 14 januari, moet bloedprikken en ontlasting na laten kijken.