Antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Re: Antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:48

Ik ben voor!
Ik heb zelf zn 2 jaar Fluoxetine 50 mg geslikt, ik was al 6 jaar depressief en kwam er zelf niet meer uit met alleen hulp van de psycholoog.
Heb verschrikkelijke bijwerkingen gehad! Sliep in het begin zn 20 uur per dag en was er erg misselijk door. Maar toen het eenmaal ingewerkt was, jee was een verlichting! Ik kon weer lachen, voelde me weer goed en werd weer lief.
Eindelijk kon ik me fijn voelen, wist niet eens meer dat dat kon..
Na 1 jaar gebruik leerde ik mijn man kennen, deze wilde dat ik zou stoppen ermee.. Een jaar later ben ik in samenwerking met de huisarts af gaan bouwen. Ging allemaal goed, heb 1 malig een terug val gekregen en moest eigenlijk van de huisarts weer beginnen met het laagste mg, had de pillen in huis en dacht nee dit wil ik niet meer. Ik wil me goed voelen door mezelf en niet door een pil. Is zwaar geweest maar ben er zelf weer uitgekomen dankzij mijn man. Nu inmiddels een jaar zonder en voel me als herboren.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:57

Brainless schreef:
@Siesjuh
1 van de kenmerken van AD is juist dat ze niet verslavend zijn en er treed geen gewenning op (waardoor je meer zou moeten sikken voor hetzelfde effect).
http://www.proud2bme.nl/De_psychologie_ ... depressiva

Vraag maar eens aan mensen als ze er weer af moeten. Bij de meeste kost dat echt behoorlijk wat moeite. Verslaving in de zin van steeds meer treedt meestal inderdaad niet op :-)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:03

Tiggs schreef:
Siesjuh schreef:
Verder hoor ik ook vaak dat mensen op bepaalde dagen een extra pilletje nemen, omdat ze zich slechter voelen dan een andere dag...snap niet hoe je dat zonder overleg met je huisarts kunt doen.

Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje een vreemd verhaal, aangezien je je echt niet beter gaat voelen van een keertje een pil extra nemen. Je zult je juist eerder slechter gaan voelen.

Ben je niet in de war met benzodiazepinen?

Nee AD. Mensen doen rare dingen ;-). En ze geloven serieus dat het helpt...waarbij ik niet zeg dat dat daadwerkelijk ook zo is. Maar dat zijn vaak de mensen die eens terug moeten voor controle omdat ze al 100 jaar dezelfde medicatie slikken en er verder nooit wat mee doen, zelfs niet als overduidelijk is dat het slechter gaat...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:16

Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie artsen met de eigen input om gaan.
Zelf mag ik eigenlijk mijn hele eigen medicijngebruik bepalen. Wil ik meer van het ene dan pak ik dat, wil ik proberen of ik het zonder de andere kan dan doe ik dat gewoon. Achteraf praat ik dan over hoe het ging met de psychiater als ik hem weer spreek. Eigen input word enorm gewaardeerd en ik moet zelf maar aan voelen wat goed is voor me.
Worden jullie ook zo los gelaten?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 13:39

De psychiater vraagt me wel of het zo goed is of dat ik liever meer wil bijvoorbeeld.

Ik probeer het niet zomaar zelf uit, maar ik kan wel gewoon aangeven wat ik wil.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:44

Ik heb al een hele tijd last van een depressie die steeds erger wordt. Ik, mijn ouders en psychiaters twijfelen al bijna een half jaar over medicatie of niet..

Wat zouden jullie doen? Ik lees geen goede dingen op internet over AD bij minderjarigen.. Vooral dat dit zelfmoord gedachtes kan versterken, die heb ik ook al erg sterk..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:47

ilangok schreef:
Ik heb al een hele tijd last van een depressie die steeds erger wordt. Ik, mijn ouders en psychiaters twijfelen al bijna een half jaar over medicatie of niet..

Wat zouden jullie doen? Ik lees geen goede dingen op internet over AD bij minderjarigen.. Vooral dat dit zelfmoord gedachtes kan versterken, die heb ik ook al erg sterk..

Onder goede begeleiding doen en niet te hoog beginnen. Zelf merkte ik na 2 weken al heel positief resultaat toen ik eenmaal de goede medicatie had. Ik zag het op een manier waarop het me mogelijk enorm kon helpen en weinig kon schaden. Ik zou het voorzichtig proberen, een depressie overwinnen is veel makkelijker als je antidepressiva bij slikt. Laat wel je bloedwaarden en dergelijke ook controleren, want dat kan ook veel invloed hebben.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:50

Azmay schreef:
ilangok schreef:

Onder goede begeleiding doen en niet te hoog beginnen. Zelf merkte ik na 2 weken al heel positief resultaat toen ik eenmaal de goede medicatie had. Ik zag het op een manier waarop het me mogelijk enorm kon helpen en weinig kon schaden. Ik zou het voorzichtig proberen, een depressie overwinnen is veel makkelijker als je antidepressiva bij slikt. Laat wel je bloedwaarden en dergelijke ook controleren, want dat kan ook veel invloed hebben.

Oh, oke.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:02

Zoals Azmay al zegt. Het kan veel toevoegen bij het overwinnen van een depressie.
Als je al wat beter in je vel zit is het ook veel makkelijker om over je problemen te praten.
Voordat ik AD had kon ik echt met moeite praten en als ik dat al deed moest ik heel de tijd huilen (wat ook niet verkeerd is, want daarvoor zat ik echt helemaal dicht en kon ik ook niet huilen.

Beter met een te lage dosering beginnen en dan langzaam opschroeven.
Het is een mogelijke bijwerking om zelfmoord gedachtes (extra) te krijgen. Het hoeft dus niet.
En ik neem aan dat je psychiater wel weet hoe hiermee om te gaan.
En daarbij woon je nog thuis neem ik aan? Dus je hebt ook je ouders om een oogje in het zeil te houden.

AD bij minderjarigen, ik weet niet of dat een veel andere uitwerking heeft dan bij volwassenen?

Het is toch aftasten. Mijn medicatie werkt super, maar als je gaat googlen op wellbutrin dan kom je ook hele negatieve ervaringen tegen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:06

ginger18 schreef:
Zoals Azmay al zegt. Het kan veel toevoegen bij het overwinnen van een depressie.
Als je al wat beter in je vel zit is het ook veel makkelijker om over je problemen te praten.
Voordat ik AD had kon ik echt met moeite praten en als ik dat al deed moest ik heel de tijd huilen (wat ook niet verkeerd is, want daarvoor zat ik echt helemaal dicht en kon ik ook niet huilen.

Beter met een te lage dosering beginnen en dan langzaam opschroeven.
Het is een mogelijke bijwerking om zelfmoord gedachtes (extra) te krijgen. Het hoeft dus niet.
En ik neem aan dat je psychiater wel weet hoe hiermee om te gaan.
En daarbij woon je nog thuis neem ik aan? Dus je hebt ook je ouders om een oogje in het zeil te houden.

AD bij minderjarigen, ik weet niet of dat een veel andere uitwerking heeft dan bij volwassenen?

Het is toch aftasten. Mijn medicatie werkt super, maar als je gaat googlen op wellbutrin dan kom je ook hele negatieve ervaringen tegen.

Andere uitwerking niet, maar omdat de hersenen nog aan het ontwikkelen zijn zijn ze er uiteraard voorzichtig mee. Wellbutrin was voor mij gruwelijk(constant duizelig en niet prettig in mijn vel), mirtazepine was het ook niet en ben nu heel blij met mijn (es)citalopram. Bijwerkingen zijn mogelijk, maar bij mijn huidige heb ik geen enkele bijwerking. Die zelfmoordneigingen zijn een beetje zoals je van paracetamol ook hoofdpijn kan krijgen zeg maar, ze dekken zichzelf graag in tegen aanklachten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:42

Bij mij heeft het jaren geduurd voordat ik de juiste meds tegen mijn depressie had.
Slik nu een antipsychoticum en lithium, maar dus niet omdat ik psychotisch geweest ben of bipolair ben.
Had een flinke depressie en werd eigenlijk van alle AD die ik geprobeerd heb slechter. Eerst Prozac waar ik erg suicidaal van werd (ik was ook nog minderjarig in die tijd) toen clomipramine waar ik heel onrustig van werd. En heb er nog wel meerdere gehad denk ik.

Ik ben dus een van de mensen waarbij AD niet werkt. Maar ik geloof zeker dat ze heel erg kunnen helpen, heb dat in mijn omgeving meermaals gezien. Voor mij het allerbelangrijkste: een deskundige psychiater waar je vertrouwen in hebt!