Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:56

_black_rose_ schreef:
Ik vind het bizar en en choquerend hoeveel mensen hier ervaring hebben met het nemen van antidepressiva.

Het is dus inderdaad bewezen dat de middelen vooral veel vervelende bijwerkingen hebben dat je steeds meer nodig hebt om aan de zelfde hoeveelheid serotonine te komen, daarnaast kun je er vraagtekens bij stellen of die antidepressiva echt zo enorm bijdragen aan een verhoogde hoeveelheid serotonine.

Onderzoeken (die ik niet paraat heb maar wel nog zal opzoeken) hebben aangetoond dat je de zelfde positieve effecten of zelfs meer positieve effecten bereikt kunnen worden door goede begeleiding en eventueel therapie.

Het is pappen en nathouden met die antidepressica, diep triest dat artsen dit zo makkelijk voorschrijven.

Makkelijk?! Het is juist helemaal niet makkelijk om te krijgen... En het is toch logisch dat er heel veel mensen reageren die het hebben gebruikt? Zij/wij hebben er ervaring mee.
Overigens heb ik ook geen bijwerkingen gehad, niet tijdens het beginnen en ook niet tijdens het stoppen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:01

_black_rose_ schreef:
Ik vind het bizar en en choquerend hoeveel mensen hier ervaring hebben met het nemen van antidepressiva.

Het is dus inderdaad bewezen dat de middelen vooral veel vervelende bijwerkingen hebben dat je steeds meer nodig hebt om aan de zelfde hoeveelheid serotonine te komen, daarnaast kun je er vraagtekens bij stellen of die antidepressiva echt zo enorm bijdragen aan een verhoogde hoeveelheid serotonine.

Onderzoeken (die ik niet paraat heb maar wel nog zal opzoeken) hebben aangetoond dat je de zelfde positieve effecten of zelfs meer positieve effecten bereikt kunnen worden door goede begeleiding en eventueel therapie.

Het is pappen en nathouden met die antidepressica, diep triest dat artsen dit zo makkelijk voorschrijven.

Nee hoor, je hebt niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te krijgen. Er ontstaat geen tolerantie, mits goed gebruikt. (De uitzondering is hier al enkele keren gezegd, steeds stoppen en starten kan wel voor tolerantie zorgen)

En bijwerkingen komen vooral in de eerste weken voor, daarna veel minder. En dan hebben we het in de meeste gevallen over bijwerkingen waar prima mee te leven is, zoals verminderd libido of wat meer/minder eetlust. Een kleine prijs voor hoeveel positief verschil het kan maken bij mensen waarbij het echt aangewezen is. Bij mensen waarbij het echt het verschil kan maken tussen het huis niet meer verlaten versus functioneren in de maatschappij.

Over die onderzoeken, ik heb ze zo goed als allemaal gelezen ivm studie en persoonlijke interesse.

En jouw stelling klopt in sommige gevallen. Maar je kunt het absoluut niet zo algemeen stellen als jij nu doet. Of AD toegevoegde waarde heeft naast therapie, ligt er maar net aan om welke aandoening het gaat. En om de mate van de aandoening. En dan heb je nog de individuele verschillen.

Dus heeft AD toegevoegde waarde? Soms wel, soms niet. Daar kun je niet zomaar een uitspraak over doen, dat moet je per geval bekijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:03

Citaat:
Diep triest dat artsen dit zo makkelijk voorschrijven.

Het is voor een arts makkelijker om "meteen" een ssri te kiezen, dan om goed lichamelijk onderzoek te doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:06

Janneke2 schreef:
Citaat:

Het is voor een arts makkelijker om "meteen" een ssri te kiezen, dan om goed lichamelijk onderzoek te doen.

Waaruit bestaat zo'n "goed lichamelijk onderzoek" volgens jou?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:10

_black_rose_ schreef:

Misschien zijn er artsen die makkelijk AD voorschrijven, maar de artsen die ik ken doen dat zeker niet. Daar gaat een heel traject aan vooraf en dan nog krijg je begeleiding met het opbouwen, doorslikken en (eventueel) afbouwen. Een goede arts zal dit streng in de gaten houden en je niet zomaar een willekeurige dosis meegeven. Daarnaast is de reden voor het voorschrijven ook heel belangrijk. Het hoeft niet altijd een psychisch verhaal te zijn - wat in sommige gevallen inderdaad met therapie opgelost zou kunnen worden -, maar kan ook een aantoonbaar (medisch) lichamelijke reden hebben. Ik hoop dat je naast de onderzoeken die je tot nu toe hebt doorgelezen ook informatie opzoekt over andere mogelijkheden voor het gebruiken van AD, zodat je je mening hierover wellicht kunt herzien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:16

Citaat:

Vragenlijsten, over je gevoel en over je eten; speeksel ivm cortisol, urine ivm de verhoudingen serotonine/ noradrenaline/ dopamine en ik heb ook nog op een loopband gelopen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:31

Voor 2 week terug heb ik hier ook een topic over geopend.

Ik ben er nu 2 weken af en van 10 mg citalopram naar niks gegaan. 4 dagen lichte bijwerkingen.

Schokjes zoals jij ze ook beschrijft,
Zweten en algemeen paniekerig gevoel

Gelukkig gaat het hier tot nu toe goed :) succes

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:58

Janneke2 schreef:
Citaat:

Vragenlijsten, over je gevoel en over je eten; speeksel ivm cortisol, urine ivm de verhoudingen serotonine/ noradrenaline/ dopamine en ik heb ook nog op een loopband gelopen.

Wat is het nut van de loopband met betrekking tot depressieve klachten?
En van de urinetest om de verhouding tussen deze neurotransmitters te bepalen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:00

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik kwam geeneens het huis uit; dus lopen op een loopband zou niet aan de orde gekomen zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:15

Ik begrijp het niet. :n

Ik kwam vorige week dat therapietopic op MWS tegen en heb dat eens doorgelezen en 2 weken geleden gaf je nog aan dat het zo slecht met je ging en dat je zoveel spanning en angst had en dat daarom je dosis verdubbeld is.

Dan ben je nu toch niet in 1x halleluja? :?

Ik hoop voor je van wel, en dat het allemaal goed blijft gaan enzo.
Maar vind het wel een beetje merkwaardig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:33

Citaat:
Wat is het nut van de loopband met betrekking tot depressieve klachten?
En van de urinetest om de verhouding tussen deze neurotransmitters te bepalen?

De cortisol speekseltest werd voor en na het lopen gedaan. Het verhaal dat erbij hoort is zo'n beetje dat als je al compleet uitgeput bent dat ten eerste de oorzaak van de depressie kan zijn - en dan is beweging verboden. (Of uiterst beperkt, etc.) Verder kan het de depressie in stand houden (inclusief ssri's die niet werken).
Hoeft beweging niet verboden te worden, dan helpt het.

En de urine test was om te kijken of het bijvoorbeeld beter zou zijn om dopamine aan te pakken ipv serotonine. (Eh - dat zijn idd niet de drie waarden tov elkaar, maar ten opzichte van de referentiewaardes van het lab.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:41

Heb je ook bronnen van die beweegtheorie, ik ken 'm niet??
Meting van neurotransmitters via urine vind ik nogal dubieus, omdat je het afbraakproduct meet en je juist wilt weten of en waar het in het brein mis gaat (voor zover we daar al iets nuttigs over kunnen zeggen)

Ik zou eerder nieuwsgierig zijn naar bloedonderzoek gericht op oa schildklier en bepaalde vitaminen :)

SteffiiY

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:45

Ja helaas schrijft een huisarts vaker dit middel voor dan dat ze onderzoek doen.

Helaas heb ik een poosje gekampt met slecht slapen, ik werd vaak in de nachten misselijk wakker en bleef de hele nacht misselijk wakker.
Dokter wist het op een gegeven moment niet meer en wilde ook anti-depressivia voorschrijven, ik heb samen met mijn moeder dit geweigerd en hebben zelf de stoute schoenen aangetrokken.
Na wat eigen onderzoek/rondvragen etc zijn we uitgekomen dat ik emetofobie heb en word hiervoor behandeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:51

Ik ken niet alle bronnen.
Je meet idd de afbraak producten, mijn zegsman stelde enigszins losjes dat wat ooit in het brein geweest is vroeger of later wordt uitgeplast - en dat het gehalte bcaa bepaalt of het spul überhaupt het brein inkomt.

Het bewegen werd oa toegelicht met een onderzoek naar het verschil tussen trauma (ptss) en depressie, waarbij het gehalte aan cortisol het grootste verschil bleek.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:56

Sluit me aan bij brainless. Op mijn absolute dieptepunt kon ik echt niets meer.
Enorme pleinvrees, kon niet meer normaal uit mijn woorden komen, knallende hoofdpijn en zooo moe.., lopen op een loopband?!
Ik heb ook niet meteen AD gekregen. Eerst is met gesprekken en cognitieve gedragstherapie geprobeerd de zaken op orde te brengen maar uiteindelijk heeft de psychiater pillen voorgeschreven

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:01

....ik vermoed dat het hele onderzoek dan niet nodig is: een keer aan huis cortisol meten en op basis daarvan een therapie tegen dit dieptepunt opstellen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:02

Met de neurotransmitterlijst van Braverman kan ook uitgezocht worden welke transmitters dominant zijn en welke een deficiëntie hebben. Enige kanttekening daarbij is dat adrenaline aangezien kan worden voor dopamine en de uitkomst daardoor vertekent.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:08

Dat is op basis van vragenlijsten??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:09

Dat is 1 vragenlijst inderdaad, wel een hele lange.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:19

Mag ik uit jullie antwoorden concluderen dat de aflevering van Zembla waarin dit onderwerp uitgebreid besproken is gebaseerd is op onzin?

Ik ben misschien wat onzorgvuldig geweest in mijn formulering: er zijn zeker gevallen, waarin er sprake is van zware depressie (en in sommige gevallen ook bij psychotische klachten) waarin het zeer zinvol is om een AD te slikken, en natuurlijk zijn er ook gevallen waarin er biologische redenen zijn voor het gebrek aan serotonine. Voor de lichte en matige depressies is het echter even zinvol om aan de slag te gaan met een vorm van therapie als het slikken van AD met alle mogelijke bijwerkingen. Er zullen ook zeker mensen zijn die geen bijwerkingen hadden, en mensen die maar kort bijwerkingen hadden, die zijn statistiek gezien echter in de minderheid.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:26

De aflevering van Zembla heb ik niet gezien, dus daar doe ik geen uitspraken over.

En AD zal best helpen in veel gevallen, maar ook al zijn ze statistisch gezien in de minderheid, als die gevallen met een onderzoekje van te voren uit te sluiten zijn, zijn het er te veel ;) Nu worden ad vooral voorgeschreven naar aanleiding van een diagnose volgens de DSM (Die volledig subjectief is en afhankelijk is van het standpunt van de psych). Ik vind het onverantwoord om dit soort medicatie voor te schrijven zonder uitsluiting van een lichamelijk probleem en in sommige gevallen zelfs zonder gedegen onderzoek naar een DSM-diagnose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:35

Janneke2 schreef:
Citaat:

Wat ik dus eigenlijk heftig vind aan dit medicij, vooral nu ik gestopt ben, is hoe chemisch het is. Nu zijn neuronen natuurlijk ook een soort van chemisch, maar toch. Geestelijk ben ik nog steeds stabiel, iets wat ik eigenlijk wel vreemd vind. Ik heb nog steeds geen last gehad van enige spanning, iemand die daar misschien een verklaring voor heeft? Ik zit te wachten totdat het terug komt maar dat gebeurt nog niet. Verder klopt het dat ik pas geleden nog een dip had, gelukkig niet in de zin van depressief of iets, maar down. Dat kwam omdat ik op school veel te streng voor mezelf was en dat ik daarom alleen maar fouten kon maken imo.
Ik heb deze medicatie niet om een depressie te voorkomen, maar om de spannin te verminderen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:54

Spanning/angst hoeft niet meteen terug te komen.

Net zoals het positieve effect na het opstartem weken tot maanden op zich kan laten wachten, kan het negatieve effect na het stoppen maandenlang op zich laten wachten.

Ik kan je wel precies gaan uitleggen hoe dat komt, maar dat is een vrij diepgaande uitleg en tekeningetjes vind ik daarbij net zo handig als tekst :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 02:46

Je hebt een zeer lage dosering en je slikt het ook maar enkele maanden. Dus dat je dan ook een minimale hoeveelheid terugslag of andere afkickverschijnselen ervaart is niet zo gek dan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 03:28

Ik vraag me ook af in hoeverre het echt goed gaat met je. Ondanks alle adviezen en waarschuwingen die worden gegeven over het stoppen met een ad, licht je nog steeds geen psychiater hierover in en wil je ook nergens op ingaan.
Het klinkt bij mij nu ook eerder als zelfdestructie en ik hoop echt dat dat niet het geval is.
Je kan geestelijk behoorlijk erop achteruit gaan door het 'spelen' met zulke medicatie.
Ik hoop echt dat je toch wilt luisteren naar iemands advies en toch even contact opneemt met psychiater. Puur voor je eigen bestwil.