Het leed dat shampoo heet: Jeuk of vet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:14

gekvanfleur schreef:
Yes to carrots is toch gewoon siliconen en parabene vrij??

Nee. Heb hier ook al via PB antwoord op gegeven, maar zal het ook even voor de rest neer zetten.
De volgende ingrediënten zitten in Yes to Carrots shampoo:
Water (Aqua), Sodium Coceth Sulfate, Magnesium Chloride, Water uit de Doze Zee (Maris Aqua), Prunus Amygdalus Dulcis (Zoete Amandel) Olie, Olea Europaea (Olijf) Olie, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Olie, Dimethicone, Propylene Glycol, Aloe Barbadensis Extract, Daucus Carota (Wiortel Sap en Olie), Cucurbita Pepo (Pompoen) Sap, Ipomoera Batatas (Zoete Aardappel) Extract, Cucumis Melo (Meloen) Extract, Citrus Aurantium Dulcis (Sinaasappel) Fruit Extract, Honing Extract, Fragrance (Parfum), Algae Extracts (Rhodella, Dunaliella, Spirulina), Silt (Maris Limus), Niacinamide, Vitamine E (Tocopheryl Acetate), Ginkgo Biloba Leaf Extract, Imidazolidinyl Urea, Punica Granatum (Granaatappel) Extract.

Zulke ingrediënten lijsten gaan van meer naar minder. Dus er zit heel veel water in en weinig Granaatappel extract. Op nummer 2 (!!!) in de lijst staat Sodium Coceth Sulfate, dit zijn synthetische siliconen. Deze zijn huidonvriendelijk en laten een laagje op de huid achter dat de huid afsluit. SCS is iets vriendelijker dan zijn broertje SLS maar het kan o.a. oogirritaties, huiduitslag, haaruitval, roos en allergische reacties veroorzaken. SLS en soortgelijke ingrediënten (zoals SCS) zijn agressieve reinigers die de natuurlijke beschermingslaag van de huid aantasten (deze is nodig voor immuniteit en gezondheid van de huid). SLS en SCS ontdoet de huid van vocht en olie.
Iets verder staat Dimethicone. Dit is een siliconenolie, deze zijn schadelijk voor het milieu. Zegt genoeg denk ik wat voor rotzooi het is..

Daarnaast heb ik mij vergist. In Yes to Cucumbers zit wel een parabeen.
In Yes to Cucumber zit Fenoxyethanol. Dit is een parabeen. Ik heb me er nog eens in verdiept en kwam er achter dat Fenoxyethanol een parabeen is. Dit wist ik niet. Weer wat geleerd. :D
Voor de geïnteresseerden een link over SLS en Parabenen: http://www.goedeshampoo.nl/sls-parabenen-shampoo/
Op deze site staat ook shampoo van o.a. JASON, deze zou volledig SLS en parabenen vrij zijn. Ik ben me hier momenteel in aan het verdiepen. Ik hou jullie op de hoogte. :j

Citaat:
"Fenoxyethanol is irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. Het ontvet de huid en kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, met als gevolg gestoorde werking."
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 09-12-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:24

Er staat op "Formulated without Parabens, SLS and petroleum"

En op de website: "We are all about saying YES, but there are some things that we very clearly say
NO to. They include: parabens, phthalates, SLS, petroleum, silicones, chemical sunscreens and other potentially harmful ingredients."

Creatief taalgebruik dan? We say no but we do anyway, en formulated without maar produced with?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:25

Ingrediënten lijsten liegen niet. ;-) En ik verzin het niet. Ik haal alleen maar de feiten naar voren. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:29

Vandaar ook mijn vragen in de laatste zin.

Edit: Ik dacht overigens dat die reclamestatements ook getoetst werden? In dat geval moet je ergens een klacht in kunnen dienen als het niet klopt lijkt me, zoiets als de reclame code commissie oid. Weet iemand waar?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:34

Laatst bijgewerkt door shilady op 09-12-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Re: Het leed dat shampoo heet: Jeuk of vet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:38

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:42

_Ekenna schreef:
Op deze site staat ook shampoo van o.a. JASON, deze zou volledig SLS en parabenen vrij zijn. Ik ben me hier momenteel in aan het verdiepen. Ik hou jullie op de hoogte. :j

Hmm.. er zit Sodium Sulfate in. Dit is iets van een SLS/SCS/SLES, maar kan er niet veel over vinden. Onder SLS worden o.a. Sodium lauryl sulfate, Sodium laureth sulfate, Sodium acetyl sulfate verstaan. Alsof er nog een woord tussen mist. Misschien dat iemand anders mij hier het antwoord op kan geven? Wat dit precies is?
Verder zit er nog (op nr. 3 en 4 in de ingrediënten lijst) , Sodium Coco-Sulfate en Sodium Cocoyl Isethionate in. Deze zijn beiden familie van de SLS, maar op een veel mildere manier en SCS is biologisch afbreekbaar. Ook bevat Sodium Coco Sulfaat geen (vermoedelijk) kankerverwekkende bijproducten zoals dioxaan, in tegenstelling tot SLS. Verder zit er in JASON shampoo's Benzyl Alcohol. Als alcohol hoog op de ingrediëntenlijst staat kan je beter verder zoeken naar een andere shampoo, bij JASON staat deze relatief laag op de lijst en zit er dus vrij weinig van in.

Nog even een toevoeging:
Ik had Amodimethicone over het hoofd gezien. Dit is een silicoon.

Voor de geïnteresseerden een ingrediënten lijst van JASON jojoba shampoo:
    Aqua (Water), Cocamidopropyl Betaine, Sodium Coco-Sulfate, Sodium Cocoyl Isethionate, Lauryl Glucoside, Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Calendula Officinalis Flower Extract*, Camellia Sinensis Leaf Extract*, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract*, Citrus Grandis (Grapefruit) Fruit Extract*, Equisetum Arvense Leaf Extract*, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel) Extract, Hydrolyzed Sweet Almond Seedcake, Lavandula Angustifolia (Lavender) Flower/Leaf/Stem Extract*, Yucca Filamentosa Extract, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Amodimethicone, Ascorbic Acid, Citric Acid, Glycerin, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Hydrolyzed Wheat Protein, Linoleic Acid, Linolenic Acid, Panthenol, Phospholipids , Retinyl Palmitate, Sodium Chloride, Sodium Sulfate, Tocopherol, Tocopheryl Acetate, Alcohol*, Benzyl Alcohol, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Benzyl Benzoate, Citronellol, Geraniol, Hydroxycitronellal, Fragrance (Parfum)
    * Certified organic ingredien

Edit 1; typo.
Edit 2; ingrediënten dikgedrukt
Edit 3; Amodimethicone over het hoofd gezien
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 09-12-14 21:51, in het totaal 3 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:44

imd schreef:
Er staat op "Formulated without Parabens, SLS and petroleum"

En op de website: "We are all about saying YES, but there are some things that we very clearly say
NO to. They include: parabens, phthalates, SLS, petroleum, silicones, chemical sunscreens and other potentially harmful ingredients."

Creatief taalgebruik dan? We say no but we do anyway, en formulated without maar produced with?

imd schreef:
Vandaar ook mijn vragen in de laatste zin.

Edit: Ik dacht overigens dat die reclamestatements ook getoetst werden? In dat geval moet je ergens een klacht in kunnen dienen als het niet klopt lijkt me, zoiets als de reclame code commissie oid. Weet iemand waar?

Ze hebben het niet over de SCS (ook al is het familie van de SLS, maar dan wat milder), als jouw post volledig gequote is van de site (ik heb het niet meer opgezocht). Over de Dimethicone zullen ze misschien ook wel een mooi verhaaltje over kunnen verzinnen? "Het zijn geen siliconen, het is een siliconenolie" o.i.d.? Niet dat ik het verschil daar in zie... :Y)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:53

Nog even over conditioner.. Als je haar vet wordt en je hoofd geïrriteerd is.. Misschien een idee om eens met conditioner te stoppen. Dat maakt het namelijk alleen maar vetter..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:27

was ik eindelijk eens blij met een shampoo...blijkt dat er wel rotzooi inzit..op naar een zoektocht naar iets dat echt natuurlijk is..

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:32

san4nie schreef:
Nog even over conditioner.. Als je haar vet wordt en je hoofd geïrriteerd is.. Misschien een idee om eens met conditioner te stoppen. Dat maakt het namelijk alleen maar vetter..

Conditioner kan je eigenlijk beter alleen in de puntjes smeren. Anders heeft het inderdaad weinig zin

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:44

N.a.v. het stukje van LoesVDB kan ik de shampoo's van Dr. Organic (Lavendel, Aloë Vera, Tea Trea en Rozen) en die van Weleda (havershampoo) dus ook maar beter laten. -O- Staat mooi naast mijn Yes to... shampoo's die achteraf ook niets bleken (na enkele weken toch weer een lichte irritatie). :roll:

Conditioner gebruik ik sowieso al niet. Dan die van Bol.com denk ik maar proberen, is daar ook een ingrediëntenlijst van bekend?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:00

magda_90 schreef:
Conditioner gebruik ik sowieso al niet. Dan die van Bol.com denk ik maar proberen, is daar ook een ingrediëntenlijst van bekend?

Ik ga op zoek! Ken de shampoo niet, dus ben er ook wel benieuwd naar. :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:13

Ingrediënten Urtekram shampoo:
Urtekram Aloe vera shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerin**, melissa officinalis leaf extract*, mentha piperita leaf extract*, sodium cocoyl glutamate, citric acid, perfume, limonene

Urtekram Baby - No Perfume Shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, glycerin**, coco-glucoside, alcohol**, sodium cocoyl glutamate, cocamidopropyl betaine, glyceryl caprylate, glyceryl oleate, xanthan gum, citric acid.

Urtekram Brandnetel shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, urtica dioica extract*, glycerin**, arctium lappa root extract*, sodium cocoyl glutamate, perfume, citric acid.

Urtekram Calendula Kinder shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerin**, perfume, sodium cocoyl glutamate, citric acid, calendula officinalis flower extract *.

Urtekram Henna Rood shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, lawsonia inermis extract*, hectorite, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, glycerin**, coco-glucoside, sodium cocoyl glutamate, xanthan gum, citric acid, sodium citrate, perfume, limonene.

Urtekram Kamille shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerin**, chamomilla recutita flower extract*, sodium cocoyl glutamate, perfum, citric acid.

Urtekram Lavendel shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract *, Lavandula angustifolia flower extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerine**, sodium cocoyl glutamate, perfume, citric acid, linalool.

Urtekram Rozen shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, , coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerin**, perfum, sodium cocoyl glutamate, rosa damascens extract*, citric acid, geraniol, linalool.

Urtekram Tea tree shampoo
International list of ingredients (INCI): Aqua, aloe barbadensis extract*, cocamidopropyl betaine, coco-glucoside, sodium coco-sulfate, glycerin**, sodium cocoyl glutamate, perfum, Lavandula angustifolia flower extract*, sodium citrate.

Urtekram Shampoo Zonder Parfum
International list of ingredients (INCI): Aqua, glycerin**, coco-glucoside, cocamidopropyl betaine, sodium coco-sulfate, alcohol**, glyceryl caprylate, glyceryl oleate, sodium cocoyl glutamate, citric acid.
* Dit Urtekram ingredient is van biologische herkomst
** Dit Urtekram ingredient is van biologisch dynamische herkomst

In alle Utrekram shampoos zit dus SCS en SCG. De mildere varianten van de SLS. Verder zit er in álle Utrekram shampoo cocamidopropyl betaine. Dit is een chemische stof wat het schuimen van de shampoo veroorzaakt. Bij regelmatig gebruik kan dit irritatie en allergie veroorzaken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:16

Valt dus ook al af. -O- Bestaan er naast neutral en SebaMed ook nog shampoo's waar deze irriterende bestandsdelen niet in zitten?
Van SebaMed begon de jeuk explosief toe te nemen (over het hele lichaam ook), daar kom ik niet meer aan. :=
Neutral heb ik nog nooit geprobeerd, even spieken of dat zou kunnen.

[edit] Laat Neutral ook maar... het is dat ik zonder shampoo echt vies haar krijg, maar hier wordt je toch ook gedemotiveerd van. :=

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:20

Ik heb de ingrediënten lijst van Neutral opgezocht, dit had ik nooit gedaan, ik geloofde de 0% Parabenen etc. die voorop de verpakking staat. Op deze shampoo heb ik altijd het beste gereageerd, maar nog steeds niet zoals ik het zou willen.
Ingrediënten:
Aqua
Sodium Laureth Sulfate SLS
Sodium chloride SC?
Cocamidopropyl Betaine
Behenoyl PG-Trimonium Chloride
Sodium Cocoyl Glutamate SCG
Hexylene Glycol
Citric acid
Sodium benzoate
Sorbic acid
Dus inderdaad, geen parabenen. Wel siliconen.. hmpf. Vind ik nog te overzien om in m'n haar te smeren. Ik kan namelijk beter tegen siliconen dan parabenen. :')

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:23

magda_90 schreef:
[edit] Laat Neutral ook maar... het is dat ik zonder shampoo echt vies haar krijg, maar hier wordt je toch ook gedemotiveerd van. :=

Sorry. :(:) Ik ben ook nog steeds opzoek naar de perfecte shampoo, en ik ben er al maaaanden mee bezig. :')

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:27

Oh als ik dit zo lees, valt me echt tegen van sommige biologische shampoos... Die heb ik zelf nog verkocht aan mensen als zijnde helemaal natuurlijk.
Wij hebben waar ik werk nog twee andere biologische shampoo merken. lavera en de traay. Daar ben ik wel benieuwd naar, ik ga zoeken en anders kijk ik als ik morgen moet werken wel ff.
Oh we hebben ook nog Dr. Hauschka, die is alleen niet budget.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:30

_Ekenna schreef:
Dus inderdaad, geen parabenen. Wel siliconen.. hmpf. Vind ik nog te overzien om in m'n haar te smeren. Ik kan namelijk beter tegen siliconen dan parabenen. :')

Die indruk begin ik hier ook te krijgen namelijk, dat siliconen beter te verduren zijn dan parabenen, maar nu nog dé shampoo vinden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:38

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:51

Ik neem aan dat je seborroisch eczeem hebt aangezien je het hebt over schilvers en dat je ketoconazol gebruikt hebt, of heeft de huisarts het daar niet over gehad?
Ik had ook altijd enorme jeuk na het wassen van mijn haar en heb ook seborroisch eczeem.
Ik heb vrijwel alle zogenaamd natuurlijke shampoos zoals urtekram en dr. Organic gebruikt maar niets was volledig natuurlijk of maakte m'n huid jeukvrij.
Wat wel topshampoo is is purenuffstuff, had geen jeuk meer en is echt natuurlijk!
Alleen ben ik later op nog wat fijners overgestapt. De zepen van werfzeep. Spoel het na met appelciderazijn en heb geen jeuk.
Het eczeem is niet weg maar de oorzaak daarvan ligt vrijwel altijd in je darmen dus daar kan een shampoo niks aan veranderen!
Daarvoor loop ik overigens bij een osteopaat en diëtist.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:58

Bellen naar by Jeffrey in breda. Die heeft hiervoor zeker te weten de juiste shampo! 2 flessen zijn dat (mijn man hd hezelfde probleem hiermee). Kom even niet op de naam maar als je het hem uitlegt kan hij je vast helpen of meedenken met je. Een fles is shampo en andere wat je daarna moet aanbrengen geeft een soort tintelend gevoel op je hoofd (aldus mijn man). Maar geen schilfers en droge hoofdhuid meer met dit spul. Prijzig maar werkt wel echt!

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:18

Heel herkenbaar probleem! Ik kwam na talloze 'standaard' shampoos uit bij Guhl (groen spul) wat heel goed hielp. Toen realiseerde ik me dat het wat hypocriet is om geteste shampoo te gebruiken en tegelijk tegen dierproeven te zijn. Dus een nieuwe zoektocht begon. Kwam uiteindelijk uit op de gember shampoo van The Bodyshop. Na zo'n twee jaar hielp dat helaas niet meer en kon ik weer op zoek. Ik heb toen een poos Yes tot carrots gebruikt, in eerste instantie was ik er heel blij mee maar uiteindelijk toch weer jeuk en vet haar. Yes to tomatoes was het ook niet. Weer een heleboel geprobeerd (duur probleem dit..) waarna ik bij Rehab van Lush uitkwam. Eerder al vaste shampoos shampoos van Lush geprobeerd die ook niet hielpen maar deze gebruik ik alweer anderhalf jaar naar tevredenheid. Het is niet perfect, heb bij vlagen ook wel flink last van roos en soms jeuk, maar het is prima te doen en geen vet haar bij twee keer per week wassen. Is geen vaste shampoo overigens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:51

Taartje dat klinkt érg bekend. Idd dat type eczeem, ketaconazol meegekregen én ik loop al bij de diëtist ivm darmen. Had de link alleen nog nooit gelegd. Als ik Yes To fatsoenlijk geprobeerd heb en t werkt niet, ga ik jouw methode proberen!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:54

Stephanie_M schreef:
Bij mij werkt de shampoo van rituals wel goed, duur spul alleen maar ik had t zelfde na jarenlang andrelon te gebruiken.

Hier ook Rituals! Ik gebruik die met argan olie.. de conditioner daarvan kan ik dan weer niet tegen, brand zelfs op mn schouders.