Op ieder potje past een deksel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:44

Ik weet niet of het hier al gevraagt is om in te haken op de vraag:
waarom blijven de meeste mensen hun hele leven samen? Zwanen hebben dat ook en ik vroeg me af of dit een evolutionaire reden heeft?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:48

Ik denk dat de meeste mensen juist niet hun hele leven samen blijven of ben ik nou gek? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:50

eclair98 schreef:
Ik weet niet of het hier al gevraagt is om in te haken op de vraag:
waarom blijven de meeste mensen hun hele leven samen? Zwanen hebben dat ook en ik vroeg me af of dit een evolutionaire reden heeft?

*zoekt even in haar schoolboek op*

'gebondenheid zorgt ervoor dat mensen bij elkaar blijven, dat ze niet meteen op zoek gaan naar een ander nadat de verliefdheid is uitgeraasd. Dot heeft te maken met tevredenheid, kwaliteit van alternatieven en investeringen die men doet in de relatie. En men is van nature geneigd om zich af te sluiten voor die aantrekkelijke alternatieven.'
Sociale psychologie, Roos Vonk 2014. Hoofdstuk attractie en intieme relaties pag. 251.
:P

eclair98

Re: Op ieder potje past een deksel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:51

Aaa snel antwoord Jolien :P Maar waarom doen bijv. apen dit niet?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:53

En volgens de biologie: omdat een man kinderen bij verschillende vrouwen kan verwekken. Een vrouw kan achtergelaten worden met kinderen, zonder dat ervoor gezorgd wordt. Door een man aan haar te binden (monogamie) is ze verzekerd van verzorging van haar en vooral van haar kinderen. Vandaar dat bij mannen vooral uitgekozen wordt op vlak van status (kan het gezin onderhouden) en bij vrouwen op vlak van uiterlijk (gezonde uiterlijke kenmerken voor het baren van kinderen).

edit: we zagen hier natuurlijk nog een hoop leuke onderzoeken en grafieken bij. Oa dat vrouwen in de overgang (dus 'nutteloos' want niet meer vruchtbaar) blijkbaar toch hun nut hebben: gezinnen waarbij de grootmoeder nog leefde, daarvan hadden de (klein)kinderen een grotere overlevingskans.

Zo gezien in het vak ethologie een aantal jaar geleden :)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 03-12-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:54

eclair98 schreef:
Aaa snel antwoord Jolien :P Maar waarom doen bijv. apen dit niet?

Dat weet ik niet ;) Misschien omdat die van nature niet monogaam zijn. Maar er is ook nog steeds onenigheid of de mens van nature nou wel of niet monogaam is.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:54

Corally_B schreef:
Haha dan maar een zak over de kop of het licht uit? ;) Ik vind zelfvertrouwen aantrekkelijk, misschie wel net zo veel als humor en net zo belangrijk.... Aantrekkingskracht. Maarja een man MOET ook groter zijn dan mij.... Ben maar 1.70 maar die combi schijnt toch best lastig te zijn. Of ben ik dan nu te kritisch?... Ik vraag het me oprecht wel eens af.... Ben al bijna 5 jaar vrijgezel en ben genoeg " op pad" om mensen te ontmoeten....

Maarja, heb ook verschillende keren van mannen opmerkingen gehoord als " je bent onbereikbaar", je ziet er "te zelfstandig uit" en meer in die trant..... Doe ik niet bewust nie.... :(

Beetje offtopic, maar voor wat betreft die langere man, zie: Paisano @ [LZP] Daten / relatie: Man kleiner dan vrouw. Go or No?. Inmiddels alweer een jaar verder en nog altijd gelukkig samen :D Natuurlijk valt iedereen op een ander type, maar probeer open te zijn wanneer je mensen ontmoet. Liefde is niet afhankelijk van een eisenlijstje :)

Solleke_Noah schreef:
En volgens de biologie: omdat een man kinderen bij verschillende vrouwen kan verwekken. Een vrouw kan achtergelaten worden met kinderen, zonder dat ervoor gezorgd wordt. Door een man aan haar te binden (monogamie) is ze verzekerd van verzorging van haar en vooral van haar kinderen. Vandaar dat bij mannen vooral uitgekozen wordt op vlak van status (kan het gezin onderhouden) en bij vrouwen op vlak van uiterlijk (gezonde uiterlijke kenmerken voor het baren van kinderen).

Zo gezien in ethologie een aantal jaar geleden :)

Ik zocht even naar de goede manier om het te verwoorden, maar dit wilde ik ook zeggen inderdaad. Zo heb ik het altijd geleerd :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:56

Ik ontmoet gewoon eigenlijk nooit iemand die ik echt leuk vind. De meesten van mijn leeftijd zijn ook al getrouwd/bezet maar sowieso zie ik nooit iemand waarvan ik denk: Ja dat is nou een leuke man. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:00

Solleke_Noah schreef:

edit: we zagen hier natuurlijk nog een hoop leuke onderzoeken en grafieken bij. Oa dat vrouwen in de overgang (dus 'nutteloos' want niet meer vruchtbaar) blijkbaar toch hun nut hebben: gezinnen waarbij de grootmoeder nog leefde, daarvan hadden de (klein)kinderen een grotere overlevingskans.

Zo gezien in het vak ethologie een aantal jaar geleden :)

Nog een toevoeging, van nature vallen mannen meer op vrouwen met de correcte heup-taille verhouding. Dat is de taille 0.7 keer de omtrek van de heupen. Deze verhouding zou aangeven dat de vrouw vruchtbaarder is en makkelijker kinderen baart :P Het maakt dan niet uit hoe dik of dun je bent, als die verhouding maar klopt :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:08

Over 2 jaar ben ik 25 jaar getrouwd met mijn deksel en geloof me hij is mijn ware liefde.....
Voor hem heb ik echt wel meerdere deksels uit geprobeerd maar bij geen een deksel sloot mijn potje zo goed af als bij hem bij wijze van spreken.
Ware liefde bestaat dus echt en als je dat eenmaal gevonden hebt zoek je niet meer verder {heb je geen behoefte meer aan dan} En ja er is dus ook een passende deksel voor een ieder alleen voor sommige deksels moet je even meer moeite doen maar dan sluit hij wel goed het potje af. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:10

Ik ben bijna 33 en heb ook nog geen dekseltje gevonden hoor...
Heb ook nog nooit een relatie gehad. :o
Denk ook niet dat ik ooit een relatie krijg...volgens mij kan ik helemaal niet met iemand samenwonen...ik woon al zo lang alleen dat ik de vrijheid gewend ben en volgens mij niet meer anders kan leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:12

Bellatrix schreef:
Denk ook niet dat ik ooit een relatie krijg...volgens mij kan ik helemaal niet met iemand samenwonen...ik woon al zo lang alleen dat ik de vrijheid gewend ben en volgens mij niet meer anders kan leven...

Of ben je stiekem bang voor het onbekende? En ben je bang om pijn gedaan te worden? Dat zijn altijd meteen vragen die bij mij opkomen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:14

Bang voor het onbekende? Nou nee, meer voor verandering denk ik. Ik hoef nu met niemand rekening te houden en kan doen wat ik wil. Dat kan niet meer in een relatie...dan moet je rekening houden met elkaar...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:15

Bellatrix schreef:

Mijn tante/vriendin van oom hetzelfde verhaal... toch zijn ze nu al 3 jaar samen en gaan samenwonen. Dat hou ik voor me, ben 17 met nog nooit een relatie gehad, maar het kan toch nog na zoveel jaar :D.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:16

EskeGirl schreef:
Bellatrix schreef:

Mijn tante/vriendin van oom hetzelfde verhaal... toch zijn ze nu al 3 jaar samen en gaan samenwonen. Dat hou ik voor me, ben 17 met nog nooit een relatie gehad, maar het kan toch nog na zoveel jaar :D.

Mijn schoonbroer ook hoor! 31 jaar en nog nooit een relatie gehad... nu 35 jaar, getrouwd en twee kleine kindjes! Zeker op die leeftijd kan het héél snel gaan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:17

M'n oom ook, eerste vriendin op 35 jaar, ze zijn nu 10 jaar samen, getrouwd en een kind.
Wat niet is kan nog komen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:18

Hmm als je het zo leest zou het kunnen ja maar eerlijk gezegd geloof ik er niet meer in. :\
Maar het móet ook niet...ik heb best een leuk leven hoor, leuke vriendinnen en hobby's enzo.
Een relatie móet niet...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:18

nee Joolien, dat is zeker niet altijd het geval.
Ik ben 36 en heb nog niet eerder een "echte" relatie gehad. Lees: langdurig.
Ik ben al erg lang alleen en dat bevalt mij prima. Ik hoef mij op niemand aan te passen, heb alles zelf voor elkaar en ben volledig onafhankelijk van een ander. Dat is natuurlijk niet altijd leuk, maar ik heb gelukkig wel goede vrienden waar ik op kan terugvallen, daar heb ik echt geen man voor nodig.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:30

Heb 6 jaar lang op mezelf gewoond en heus wel in die periode een scharrel gehad en zelfs een relatie van 1,5 jaar.
Maar met degene van die relatie nooit het gevoel gehad hier wil ik mee samen wonen.

Ben nu zelf richting de 37 (slik) en mijn vriend is net 32 en we zijn bijna 5 jaar samen waarvan 4 jaar samen wonend.
Hij vult me aan en zorg ervoor als ik weer eens aan de loop gaat met het 1 of ander (iets met het paard of met de dieren of gewoon met mezelf en onze relatie) dat ik weer met beide voetjes op de grond komt te staan.
we hebben onze "problemen" ook wel gehad hoor en zware emotionele klappen gehad (mijn ouders en zijn vader zijn in deze 5 jaar overleden) en heb ook wel op het punt gestaan om er mee te kappen.
Maar als je daar door heen komt... :+:

We hebben eigenlijk in die 5 jaar tijd best veel mee gemaakt en hij is niet de meest makkelijke persoon..
En op zulke momenten denk ik even aan hoe ik en ben en hoe hij het al die tijd met me uit hou en dan hou ik weer een beetje meer van hem!
Tot het volgende behangplakmoment... _-:(

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:28

Je moet je vooral niet blindstaren op het perfecte dekseltje.....
Ga voor een goed hart en een lief karakter!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:55

Bellatrix schreef:
Hmm als je het zo leest zou het kunnen ja maar eerlijk gezegd geloof ik er niet meer in. :\
Maar het móet ook niet...ik heb best een leuk leven hoor, leuke vriendinnen en hobby's enzo.
Een relatie móet niet...

Een relatie moet ook zeker niet :).

Maar als je een leuk persoon hebt, is het echt een aanvulling op je huidige leven :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:28

Bellatrix schreef:
Een relatie móet niet...

Wij kunnen elkaar wel een hand geven denk ik.
Zo sta ik er ook in. Voor mij zal het heel moeilijk worden om nog met iemand samen te leven. Ik denk dat ik me heel snel erger en mijn eigen dingen wil blijven doen. Mijn partner zal het zodanig zwaar krijgen dat hij snel wegrent denk ik. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:56

Haha!! Dat denk ik dus ook. :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:07

Ik ben 19 en heb nog nooit een relatie gehad en ben ook bang dat ik dat nooit zal krijgen.....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:09

Ruby1995 schreef:
Ik ben 19 en heb nog nooit een relatie gehad en ben ook bang dat ik dat nooit zal krijgen.....

Niet met zo'n instelling :Y)
Komt vanzelf wel en tot die tijd.. beetje rondkijken? Tinder downloaden? :P