Scheenbeenblessure verdwijnt niet..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 18:47

Danique denk dat als je mijn posts leest je vragen grotendeels beantwoord worden :j Ik heb looptraining en aan mijn manier van lopen is in principe niets mis. Het was waarschijnlijk echt een combinatie van snel veel willen hardlopen, ineens op voetbalschoenen en harde velden.. Ik heb geen compressiekousen en ik ben ook (nog) niet van plan ze aan te schaffen :)

Overigens, ik heb voor de winterstop nog looptraining gehad en kon toen 10 minuten/kwartier hardlopen zonder echte pijn (wel een zeurend gevoel), dat is al een hele prestatie want sinds de blessure kon ik niet pijnvrij lopen. Echter heb ik tot nu winterstop gehouden, denk dus nu al weer 1,5 maand rust, en ik krijg na een kleine sprint toch lichte reactie op mijn linker scheenbeen. Daarom heeft hij nu mijn linker kuit behandeld.

Ik had een tijdje ook last van mijn kuit trouwens, alsof het vanuit mijn scheen doortrok naar mijn kuit dus ik verwachtte al wel dat het uit mijn kuit kwam. Vind ik ook heel logisch want na vandaag merkte ik echt wel dat mijn kuit super gevoelig is en de spieren opgezet zijn :')

@Gohya, dan denk ik toch dat je fysio bij wie je dat hebt laten doen dit niet juist heeft gedaan.. Jammer dat je daardoor zo'n negatieve ervaring hebt met dry needling :(

gohya

Re: Scheenbeenblessure verdwijnt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:59

Dat is idd. zeker jammer Rubber_Duck door die ervaring durf ik dus écht niet meer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:00

6 weken rust is niets bij een scheenbeen blessure.. Meeste mensen zijn maanden bezig.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:04

Ik heb hier ook last van "gehad". En voetbal ook.
Ik heb kousen aan laten meten bij een hardloop winkel. (daardoor geen kousen die te strak zijn) en goede schoenen met zooltjes. Ik speel nu 1,5 seizoen pijnvrij inmiddels.
Wel moet ik zeggen dat als ik last krijg dat ik er door heen loop. Ben er klaar mee, wil lekker kunnen sporten en ga voor wat brandende pijn niet aan de kant zitten.

Waar ik wel rekening mee hou is met de intensiteit van trainingen. Bepaalde oefeningen waar bij je een grotere "klap" maakt doe ik niet. Ook mag ik niet hardlopen op harde bodems omdat je dan veel grotere schokken op moet vangen. Daarnaast train ik maximaal 1x in de week en 1 wedstrijd. Ga ik meer doen dan krijg ik ook sneller en meer last.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:06

Ik heb daarvoor ook al ruim rust gehouden hoor, staat ook in de OP en in mijn andere posts. In augustus kreeg ik de blessure, ben toen gestopt met voetballen en in oktober/november begonnen met 'looptraining' wat in eerste instantie niet eens hardlopen was. Heb dus 2,5 maand zeker rust gehad. Het is gewoon zo goed als weg maar die kleine reactie wil ik ook weg hebben. Oppervlakte van zo'n 3 bij 7 cm op mn scheen. Dat was mn hele scheen ooit.

Edit: lees net mn OP terug en het staat er een beetje krom. Die 8 weken en drie maand is een beetje dubbel omdat ik tussendoor 1 training heb geprobeerd. Maar zoals hier boven staat klopt.

Evony bedankt voor je reactie! Ik hoop dat ik ook snel zo'n post kan plaatsen :) De intensiteit pas ik ook aan ja, geen gekke sprongen en niet meer op een hard veld trainen :n Dan maar niet..

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:27

@Danique, je zal toch niet de hele houding mbt het lopen willen gaan aanpassen? Dit is je natuurlijke houding dus moet je niet veel aan gaan sleutelen.. Wel kun je natuurlijk na gaan hoe je land op je voet en mis dat je met begeleiding hier mee kan gaan trainen en eventueel kleine aanpassingen kan inbrengen.

Ik heb nu zelf ongeveer een half jaar niet meer hardgelopen en dacht wel van mijn scheenbeenblessure af te zijn... Maandag een intensieve training gehad mbt uithoudingsvermogen etc. waarbij we veel moesten springen op hoge blokken enzo, daarna toch gelijk weer gevoelig in mijn schenen helaas. Voelde ze toen voor het eerst na een lange tijd weer.. Zal voor mij wel een zwak punt blijven, was wel weer even een domper.

TS heb je mijn artikel gelezen die ik had geplaatst? Daar concluderen ze dat een scheenbeenblessure voortkomt uit je kuit dus dat je last van je kuit hebt gehad kan dan wel kloppen ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:30

Lieke schreef:
Toch meer rust en misschien een bezoekje aan een (sport)fysio.

Dit en diclovenac.

Ik heb er zelf ervaring mee en 3 familieleden die fervent hardlopers zijn (marathon) en alle 4 zijn we er zo vanaf gekomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:33

Bono, dat zei ik toch ook niet? :) alleen manier van lopen. Desondanks, vaak heeft iedereen wel een bepaald tikje in het lopen wat blessure opwekkend is (voeten scheef neerzetten bijvoorbeeld) of iets wat zorgt dat je minder efficiënt loopt (verkrampte schouders, borst niet 'open'). Loophouding valt altijd aan te sleutelen. Totdat je zowat kaarsrecht met gelijke spanning loopt aan beide kanten met correcte spanning waar het hoort en ontspanning waar het ook hoort. Dat is niet een direct aangeboren manier. De vergelijking met dressuurpaard ligt niet zo ver :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 08:49

En toch blijft men hier maar hameren op rust. Rust alleen geneest helemaal niets, de pijn verdwijnt de belastbaarheid blijft ver ondermaats dus natuurlijk treed er dan herhaling op bij het wederom opbouwen van de belasting.In een bepaald (acuut) stadium van blessure kan enkel rust voldoende zijn. (maar dan heeft men het in dat stadium maar over een korte periode). In een verder gevorderd stadium zal er voor de heftigste pijnklachten rust nodig zijn maar daarna zal er dus gewoon moeten worden gewerkt aan de belastbaarheid. Een proces met gerichte oefeningen, gedoseerde belasting van soms een paar maanden. En daar hoor ik hier niemand anders over. Welke behandelmethode er ook wordt toegepast om van de pijnklachten af te komen dat revalidatie proces is gewoon nodig om de optimale belasting (en dus een werkbare situatie) weer terug te krijgen.
maar nogmaals je moet dat bij een fysiotherapeut aangeven. Die zal beginnen met een vragen lijst met o a de vraag wat je van hem verwacht. Vele zullen dan zeggen 'van de pijn afkomen'. Mar je moet dan aangeven dat je wil dat je weer optimaal belastbaar wordt. En dan gaat de behandeling dus na het verdwijnen van de pijnklachten gewoon weer door.
Mensen met steeds weer recidieven hoor je over rust periodes, behandeling zus en behandeling zo. Maar als ik dan vraag en wat doe je om je lichaam belastbaarder te maken staan ze met een mond vol tanden. Ja en achteraf zeggen ze dan maar ik heb wel oefeningen gedaan. Maar het is niet een oefening het is plichtsgetrouw specifieke oefeningen icm gedoseerde belasting. Een sportfysiotherapaeut kan je daar bij helpen maar dan moet je niet stopen met de begeleiding zodra je zelf wel denkt dat het goed zit.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:41

Ik zit momenteel het laatste kwartier van de training te kijken, zelf een uur meegedaan :)) Geen last tot nu toe, duimen jullie mee dat ik morgen niet kreupel ben?
Thuis zo koelen en beentjes hoog, morgen gelukkig dagje vrij dus veel met de benen hoog, moet goedkomen! :D