Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:09

geerke schreef:
Daphne__ schreef:
Nee,.de huisarts heeft de echo niet gemaakt. Ik moest naar het diagnosepunt in Zwolle, daar is de echo gemaakt. En degene die de echo heeft gemaakt, die heeft hem daarna besproken met de radioloog.



normaal gesproken kunnen ze zien of het een tumor is of niet,niet 100% zeker maar toch...bij een tumor zijn namelijk duidelijk bloedvaten te zien,ook op een echo.


Dat is niet waar. In vergevorderde tumoren met een prominent vaatbed kan dat wel, maar vaker niet dan wel.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:44

Daphne__ schreef:
Heb vandaag m'n huisarts gevraagd of ik de uitslag van de echo kon krijgen, en dat kon :) Vind het fijn die even te kunnen lezen, gewoon om zeker te zijn dat ik alles goed begrepen heb. En helaas heb ik het helemaal goed begrepen :+

Toen het bij mij speelde heeft juist de huisarts er voor gezorgd dat ik heel snel in het ziekenhuis terecht kon. Vind het eigenlijk een beetje vreemd dat jouw huisarts dat nu niet doet.
Zou je het de huisarts niet kunnen vragen om er druk achter te zetten?

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:58

Ik zou het niet weten. Ik heb alleen de informatie die de huisarts me gegeven heeft en wat de radioloog naar mijn huisarts gestuurd heeft.


''Beeld kan nog passen bij een angiomyolipoom. Klein RCC niet geheel uit te sluiten op deze beeldvorming.''

En ''conclusie; Groeiende hyperechogene afwijking midpolair rechternier. D.d. angiomyolipoom of RCC.''



Wendy; Ik heb gisteren contact opgenomen met mijn huisarts, hij wou me eerst naar een ander ziekenhuis sturen, maar dat zou nog langer duren, omdat ik nog nooit in dat ziekenhuis geweest ben -O-

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:11

Daphne__ schreef:
Wendy; Ik heb gisteren contact opgenomen met mijn huisarts, hij wou me eerst naar een ander ziekenhuis sturen, maar dat zou nog langer duren, omdat ik nog nooit in dat ziekenhuis geweest ben -O-

Dat is echt onzin, een belletje van de huisarts kan er echt voor zorgen dat het allemaal veel sneller gaat. Maar dan moet ie wel willen, zo te horen wil je huisarts gewoon niet.

BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:47

Nogmaals de huisarts bellen en anders in ieder geval je zorgverzekering, zij kunnen heel veel. Kijken, indien nodig, direct waar wel plaats is voor dit onderzoek.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:49

Waarschijnlijk wordt je dan niet als spoed gezien.
Toen mijn huisarts dacht dat er iets flink mis wat bij mij (en dat was het ook), zat ik een dag later al in het ziekenhuis voor röntgenfoto's, een afspraak bij een orthopeed en daarna ook direct een mri-scan.

Misschien is dat wel een geruststelling voor je? Als ze denken dat het mis is, ben je echt wel snel aan de beurt over het algemeen..

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:59

Oftewel klachten kunnen passen bij een lipoom ivm bloed in urine etc..
Maar kanker niet uit te sluiten.
Ja.. Dan zou ik spoed willen.
Ivm je leeftijd zullen ze er wel vanuit gaan dat het een lipoom is.. En handelen ze daardoor nu flauwtjes.
Feit is echter dat zolang er geen goed onderzoek gedaan wordt het niet zeker is of je kanker hebt ja/nee.
En hoe langer dat duurt hoe meer vrijheid de kanker blijft houden als het kwaadaardig is.

Nogmaals, ik zou dit niet pikken.

Ik heb op jonge leeftijd (22) een schilferend plekje gehad (wat open/vochtig/pijnlijk) op mijn schouder.
Eerst een hormoon zalf en half jaar aangemodderd. Zal wel eczeem zijn.
Ik bleef er last van houden en uiteindelijk toch weg gehaald vanwege m'n klachten.
Huisarts wilde het al weggooien maar ik had liever dat het getest werd.
Bleek dus mooi huidkanker.
Stel dat het de foute vorm was geweest., dat kreng ongetest in de kliko was beland en het had kunnen uitzaaien?

...

Minder denken meer doen.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:26

Wij waren pas te gast bij een symposium over longkanker en waren daar in gesprek met huisartsen. Gefrustreerd maakte ik de opmerking: "ik heb het idee dat huisartsen de taak hebben om patiënten uit het ziekenhuis te houden" en kreeg hierin gelijk van de huisartsen. Ik was sprakeloos ...

Ook wij werden maanden aan het lijntje gehouden met een longontsteking die uiteindelijk longkanker met uitzaaiing bleek...

Dus actie ondernemen !! Niet bang zijn dat de kanker binnen een paar maanden helemaal uitzaait, vaak gaat dit relatief langzaam maar er moet wel gedegen onderzoek gedaan worden.
Bel je verzekering als je HA niet meewerkt en meld hem dit, dit helpt vaak. En wat je gedaan hebt is slim, altijd de labuitslagen vragen. Het is jouw uitslag, daar heb je recht op maar lang niet altijd willen ze die info delen want dan wordt de patiënt te mondig...

Het is jouw lijf dus jij bent er de baas over, niet de artsen. Die werken voor jóu, ipv andersom zoals menig arts het graag wil !! Die houding heb je nodig tegenwoordig want anders kom je niet verder.

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:48

Nog even contact opgenomen met het ziekenhuis over de CT Scan.. Die moest namelijk vóór 25 november gemaakt zijn. Maar daarvoor moet ik de 18e naar het ziekenhuis. Ik neem aan dat als ze dan zien dat het fout is, ik dat al wel eerder hoor dan de 25e.

Vind het moeilijk om te denken dat het wel meevalt als ik niet sneller naar het ziekenhuis moet, vooral omdat ik bij mijn moeder heb gezien dat ze net zo lang moest wachten en dat was ook foute boel. En de bult zit er al een poos natuurlijk, dus misschien heeft het daarom minder haast... Maar ik maak mezelf gek %)



Dat ik de uitslag mocht hebben, dat verraste me wel. Mocht bloeduitslagen een poos geleden niet hebben, omdat ze niet wisten wat ik er mee van plan was ( 8)7 ). En nu krijg ik zonder problemen papieren mee waarop ook staat dat ze niet snappen dat er na de vorige echo geen verder onderzoek is gedaan. Nu zijn ze opeens niet bang dat ik daar wat mee ga doen :+
Doe ik ook niet, zou niet weten wat ik er mee moet doen... Maar apart vind ik het wel.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:14

Waarschijnlijk krijg je het eerder te horen als er serieus iets is, maar je weet maar nooit met de huidige zorg. De 18e is nog altijd 2 weken wachten, het is te overzien, maar ik vind het vrij lang.

Ik weet wel dat als wij een CT maken en daar serieus een afwijking op zien (wij zelf mogen geen diagnoses stellen, maar je ziet zoveel voorbij komen dat je echt wel weet wat goed is en wat niet) direct een radioloog er bij halen om dit eventueel te beoordelen, deze zal dan (sneller) stappen ondernemen wanneer het ook daadwerkelijk zo is.

Overigens zijn ze verplicht jouw gegevens aan jou te geven wanneer je daar om vraagt! Ook lab uitslagen van bloedonderzoeken en zo. En dat je jezelf gek maakt, is denk ik niet meer dan logisch. Als het zo dichtbij komt, maakt zo'n "simpele" term enorm veel indruk.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:11

Uit ervaring kan ik zeggen dat ze je ook als er iets ernstigs gevonden wordt, niet eerder laten komen als er al een afspraak staat. En heel tegenstrijdig, ook als blijkt dat je kanker hebt, moet je nog steeds wachten tot er plek is om met chemo te beginnen. Viel mij ook tegen, wij hoorden rond 20 oktober de uitslag en konden pas eind november met chemo starten omdat dit met opname ging en er niet eerder een bed vrij was... Als je eens in de cyclus zit, gaat alles wel volgens schema.
Maar voor de eerlijkheid moet ik zeggen dat ons streekziekenhuis alles met het Radbout geregeld had in de tijd tussen CT-scan en de slecht-nieuws-afspraak. We konden dus ook meteen de dag erna daarheen voor de PET-scan en gesprekken...

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat maar het is belangrijk dat mensen beseffen dat ziek zijn ook inhoudt dat je heel lang en heel vaak moet wachten ... De artsen willen wel maar worden ook beperkt langs alle kanten...

En uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat je wereld stilstaat en je wil maar één ding en dat is metéén beginnen met behandelen maar dat is een utopie... En is ook niet direct nodig, je hebt ook tijd nodig om dingen te bespreken, overdenken en verwerken want als je eens begint met de behandelingen, ga je alleen nog maar vooruit... Dus achteraf ben ik blij met die maand rust, we hebben nog leuke dingen gedaan, veel erover gepraat en ons mentaal voorbereid zover dat kon.

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:16

Hai TS, ik werk voor een zorgverzekeraar. En zoals je in dit topic al vaker aangeraden is: neem contact op met je zorgverzekeraar. Deze kan zeker kijken of je sneller terecht kan. En als dat in een ander ziekenhuis is helpen ze je ook met het maken van de afspraak.

Dus klim in de telefoon (de meeste verzekeraars zijn tot 18 uur telefonisch bereikbaar) of in de mail en ga informeren.

Succes en sterkte!

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:16

jeetje heftig !! 1 ding geloof me als het niet goed voelt blijf naar de dokter gaan wand mijn moeder werd gw keihard uitgelaggen en ze bleek kanker te hebben . (helaas niet overleefd ) ik hoop dat je snel meer weet zodat ze er meer aan kunnen doen .
je leeftijd zeft helaas niks over kanker je krijgt het of niet maakt niet uit hoe oud je bent. ik hoop voor je dat het onschuldig is !
sterkte xx

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:21

Dat klopt wel Ibonn, maar nu uit mijn eigen ervaring weet ik ook dat artsen als ze echt willen echt wel heel veel invloed kunnen hebben (dan gaan zij ook zelf en direct waar je bij zit afspraken maken).

Nu gaat het bij mij bijvoorbeeld echt in een sneltrein vaart en de eerst mogelijke dag zijn de onderzoeken gepland (in verband met medicatie/bloedverdunners die ik nu gebruik en hier moet je een x aantal dagen mee stoppen voor ze het onderzoek kunnen doen). Gisteren was ik bij de arts en vrijdag en dinsdag heb ik onderzoeken staan... Het kán dus wel echt heel erg snel gaan.

Maar ik kan je ook zeggen dat het per definitie niet per se prettiger is. Het gaat eigenlijk té snel, je hebt geen tijd om het te kunnen verwerken. Nu belt einde van de maand (als er een stuk meer duidelijk is hopelijk (groot deel) van de onderzoeken klaar zijn) de ziekenhuis psychiater (die mensen begeleid die chronisch ziek zijn of heftige dingen mee maken) die, als ik dit wil en er behoefte aan heb, mij kan gaan helpen alles te verwerken en een plek te geven.

Ik heb geen ervaring met de verzekeringen om hier mee eerder te kunnen, maar blijkbaar is dit heel goed mogelijk. Dus als jouw huisarts dit niet doet/niet wil doen, is dat denk ik wel een hele goede stap. Het haalt een beetje onzekerheden weg, maar als het té snel gaat kan je dit ook echt opbreken. Het is kiezen tussen twee kwade, maar ik geloof wel dat zeker in de begin periode het je kan helpen als je alles wat sneller weet. Zeker als je jezelf zo gek om maakt, wat niet meer dan logisch is!

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 12:14

Heb net contact gehad met m'n verzekering... Maar ze willen/kunnen niet helpen.


Edit; Verkeerde begrepen. Ze bedoelden dat 3 weken héééél normaal was, ook als de kans op kanker groot is. Dus als het langer duurde dan 3 weken konden ze helpen, nu niet.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:22

Welke verzekeringsmaatschappij zit je?? >;)

Hier meerdere malen meegemaakt dat het via de zorgverzkering ging en dat heeft altijd zeker twee weken gescheelt. Maar die zocht dan ook actief mee. :j

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 12:29

Zilveren kruis -O-

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:36

Ik snap wel dat het vervelend is dat je nu nog weken moet wachten, je wil liever nog dat het gisteren was dat het is uitgezocht. Drie weken wachten klinkt voor jou enorm lang... maar dat is het gewoon wel de tijd die ervoor staat heb ik het idee.
Misschien dat anderen geluk hebben gehad dat die wel sneller geholpen konden worden... ik heb ruim 5 weken moeten wachten voor mijn verwijzing naar de internist en daar kon ook weinig aan worden gedaan... het was geen spoed en het was druk.

Gewoon dus even je gedachtes te verzetten... je kan er niet meer aan doen dan je al gedaan hebt... dus leg het naast je neer... ga iets leuks doen :)

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:43

Wat een verhaal en heel veel strerkte. Wachten duurt altijd lang, het lieftste wil je dit uur duidelijkheid, i

Mijn moeder heeft in het voorjaar hetzelfde mee gemaakt, per toeval ondekt. Bij haar hing de bult echt aan de nier en was 5,8 cm groot. Bij haar is alles heel snel gegaan (1.5 maand in totaal, van uitslag tot operatie). Het bleek bij haar een tumor te zijn (dit konden ze pas vertellen nadat de bult verwijderd was en op kweek had gestaan). Zij is in Nijmegen geopereerd met een robot. Ze heeft verder geen behandelingen van bestralingen en Chemo gehad.
Die tumor die mijn moeder had, gaf meestal uitzaaiingen vanaf 6 cm (volgens de artsen), dus wij waren er net op tijd bij.

Dus ook al is het kanker, misschien ben je geholpen met een operatie en hoef je verder geen behandelingen

Heel veel sterkte

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 15:25

Bedankt! Heb ondertussen maar besloten dat ik wacht tot de 18e en 25e, leuk is het niet, maar het is niet anders. En het is zo de 18e... Het is ook al 2 weken geleden dat ik hoorde dat de bult er zit, terwijl het voor mijn gevoel maar een paar dagen geleden was.


Heb vandaag nog een brief van het ziekenhuis gekregen over 18 November, met wat papieren over wat ze gaan doen en een vragenlijst. CT Scan met contrastmiddel via infuus. Nouja tot nu toe zie ik er nog niet tegenop :)

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:31

Nou fijn dat je weer iets hebt gehoord. Echt maar hopen voor het goede XD

Daphne__
Berichten: 12527
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 00:36

Morgen de CT scan... Zag er niet tegenop, maar dat was blijkbaar omdat het toch nog een poosje duurde :') Vandaag denk ik er toch wel wat anders over... CT scan, geen probleem. Infuus, zijn leukere dingen, maar niet echt reden tot stress. Maar dat contrastmiddel... Ben niet heel bang ofzo, maar vind het wel een eng idee dat het in een ader gespoten word :=

senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:38

Veel sterkte, ik zal voor je duimen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bult van 2,5 cm op m'n nier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:50

Ik zal ook voor je duimen TS!

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:52

Hier ook duim duim duim :(:)