Griepprik... Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:14

Anoniem schreef:
SuzanH schreef:
Als je bijv. Diabetes hebt o.i.d. word je vaak uitgenodigd. Dan is het slim om hem te halen. Maar als er niets met je mis is, vreemd dat je dan een uitnodiging krijgt!

Dan is het niet slim om hem te halen. Een immuunsysteem dat al de fout heeft gemaakt om het eigen lichaam aan te vallen wil je toch niet verder treiteren en verzwakken met die rotzooi uit de griepspuit. Mijn dochter heeft diabetes type 1 en haalt nooit de griepspuit.
Haar lichaam heeft meer aan gezonde voeding, frisse lucht, beweging en goede bloedsuikerwaarden om haar natuurlijke afweer op peil te houden dan aan die troepspuit die haar lichaam alleen maar verzwakt.

Hier wil ik als diabetes patient (type 1) toch op reageren. Ik haal elk jaar trouw de griepprik. Al die jaren nooit een griepje gehad.
Laatst was ik enkele dagen niet lekker, wat verhoging, misselijk, spierpijn ( dus geeneens echt een griep) en mijn waardes vlogen letterlijk alle kanten op.
Als ik door een simpel prikje dit grotendeels (je bent immers niet voor elk virus geent) kan voorkomen, graag!

Daarnaast heb ik uiteraard al heel gezond leefpatroon, gezonde voeding, sporten, buitenlucht, etc.

Ik denk dus dat het per persoon verschilt. Elk lichaam is immers anders...

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:12

Ik 'werk' (voor mijn opleiding) in de gezondheidszorg, en krijg hier ook dagelijks mee te maken.
Als mensen aan de balie komen vragen of ze de griepprik nu wel of niet moeten nemen, dan heb ik daar geen concreet antwoord op. ;)
De keuze is aan jezelf, en het is ook niet helemaal zeker dat je de griep niet krijgt.
Bovendien zijn er vaak heel wat mensen die ziek worden van de prik, dus moet je goed nagaan bij jezelf of je dat er voor over hebt :j

Ik heb zelf ook de keuze gehad om hem te nemen, maar ik hoef hem niet.

MISTRAL94

Re: Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:35

Ik krijg ook sinds enkele jaren een oproep. Dit jaar besloten om hem toch maar te nemen afgelopen jaren ben ik maanden verkouden geweest wil toch kijken hoe ik nu de winter door kom.

ik zie opmerkingen hier dat je voor een bepaald virus geënt wordt en dat als het andere virus de kop op steekt je pech hebt. Dit is natuurlijk niet zo. Een griepprik voorkomt niet dat je ziek wordt maar doordat je lichaam antistoffen aangemaakt heeft na de enting voorkomt het wel dat je erg ziek wordt. Een gezond mens kan een griepje aan maar mensen in de risico groep kan het wel degelijk fataal worden!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:29

Vandaag met een arts gesproken over de griepprik, gaf aan m zelf ook niet te nemen en alle collega's ook niet. De griepprik is een enting voor het meest voorkomende virus, echter muteert dit virus heel snel en dan helpt je enting niet daarvoor.
Overigens is de effectiviteit van de enting ook nooit bewezen!! Het is dus niet aangetoond dat mensen in de risicogroep minder snel overlijdt in de winter door griep...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:59

Voor de gezonde mensen onder ons is het idd onzin. Ik werk ook in de gezondheidszorg en heb ook nooit de griepprik genomen, tot nu. Maar voor de risico groepen vind ik het zeker goed.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 01:09

Ik werd altijd opgeroepen omdat ik long problemen heb. Ik haat naalden en heb twee jaar geleden besloten om hem gewoon niet meer te halen. Nooit ergens last van gehad meer. Ben bijna niet ziek. Na die spuit was ik altijd een paar dagen uit de running. Dus ik zou het niet doen echt onzin die prik.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 05:53

Ik haal al jaren de griepspuit, ik werk in de zorg (spoeddienst, dus zie verschillende pathologiën) Alsook behoor ikzelf tot een risicogroep.

In al die jaren nooit ziek geweest en enkel een stijve arm na de prik.
Stom dat sommigen zich niet willen baseren op cijfers maar wat ze hebben van horen zeggen. Het negatieve is vaak het enige wat men hoort. Je familielid zal niet vertellen over de prik en dat ze hier geen last van had, maar eerder dat je de prik niet moet halen want daar wordt je zeker ziek van.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:08

Hier exact dezelfde twijfel als Ts. Vanaf mijn 13e ook bekent dat ik reuma heb. Aan de ene kant is je weerstand verlaagd, maar
heb je daar veel last van? Ik zit namelijk met hetzelfde in mijn hoofd als jou, die medicijnen zijn ook troep voor je lichaam!
Welke medcijnen gebruik jij? Ik gebruik MTX 10mg (tablet vorm) en Embrel (injectie) 1xper week.
Verstandig dat je er zo goed over nadenkt! Ik ga vandaag mijn reumatoloog even een mail sturen wat die adviseert!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:21

Hier ook ieder jaar weer de twijfel wel of niet....
Ik ben ook absoluut iemand die niet van 'troep' in je lichaam houdt.
2 jaar terug ben ik zo ziek gewest (had hem niet gehaald) dat ik uiteindelijk aan een flinke dosis prednisol zat (wat weer een drama is met je diabetes..) om het onder controle te krijgen.
Vorig jaar ben ik hem toen wel gaan halen. Dacht als ik nu ook (zo) ziek wordt, ligt het er dus niet aan dat ik hem niet gehaald had. Vorig jaar niet ziek geweest. nu weet je natuurlijk nooit of het nu wel of niet door het halen van de griepprik komt :P
Dit jaar weer de twijfel. Maar precies toen ik hem moest halen, was ik verkouden en dus afgebeld. Nu kan ik nog een afspraak maken om hem alsnog te halen, maar ik ben er nog steeds niet uit :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:28

Ik heb geen uitnodiging gehad, raar eigenlijk.

Heb een hartafwijking en als ik koorts heb ligt ik meteen op IC aan hartbewaking.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:47

Ik kan morgen de griepprik halen en twijfel nog steeds. Ik denk dat ik hem niet ga halen, voel me daarna vaak niet lekker en heb al eens een flinke bult ten grootte van mijn halve bovenarm gehad waar ik een tijd last van heb gehad. En maandag begin ik aan mijn nieuwe baan, dus wil wel fit zijn.

Ik wil sommige mensen aanraden om wat meer te gaan lezen over de prikken.
Je krijgt elk jaar een andere prik die weer helpt tegen een andere griep. Als jij dan 1 of 2 jaar niet gaat kan het zo zijn dat de griepprik van jaren terug jou nog beschermt.

Edit: Friesam, als ik jou was zou ik even bellen naar je huisarts, grote kans dat ze vergeten zijn om je in het systeem te zetten.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:31

Ik heb hem in de jaren hiervoor elk jaar gehaald, en toch was ik altijd regelmatig grieperig. Zeker om de 3 maanden.
Sinds ik hem niet meer haal, nergens meer last van, hoogstens 1 keer per jaar. Haal hem dus niet meer :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:35

Ik ben "verplicht" om hem te halen aangezien ik als ik ziek word een sterk vergrote kans heb op longontsteking (astma) en dan erg last krijg van m'n longen, maar voor gezonde mensen vind ik het onzin :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:39

Ik krijg hem ook jaarlijks, toen ik hem niet haalde had ik jaar in jaar uit een longontsteking. Sinds de griepprik niks meer aan de hand :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:41

Ik haal de prik absoluut :j omdat ik tot de risicogroep behoor. Vanuit mijn werk in de zorg is de griepprik al jaren geleden eruit gehaald, dus voor het werk heb ik het niet nodig en vind ik het voor gezonde mensen overbodig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-10-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:41

Ik ook... :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:43

verootjoo schreef:
Nooit gehaald... Gekkigheid... Als het nu een of andere levensbedreigende ziekte is, maar zelfs dat is het niet.

Er gaan jaarlijks toch heeeel erg veel mensen dood aan griep :) Vooral 'risico'-groepen, dus jonge kindjes, ouderen, zieken, mensen met hart/vaatproblemen, etc.
Als je het niet voor jezelf doet, kan het ook een ander helpen beschermen. Jij gaat misschien niet dood van een griepbesmetting, maar als jij besmet bent, kun jij misschien wel weer iemand besmetten voor wie het wel gevaarlijk kan zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:58

MISTRAL94 schreef:
Ik krijg ook sinds enkele jaren een oproep. Dit jaar besloten om hem toch maar te nemen afgelopen jaren ben ik maanden verkouden geweest wil toch kijken hoe ik nu de winter door kom.

ik zie opmerkingen hier dat je voor een bepaald virus geënt wordt en dat als het andere virus de kop op steekt je pech hebt. Dit is natuurlijk niet zo. Een griepprik voorkomt niet dat je ziek wordt maar doordat je lichaam antistoffen aangemaakt heeft na de enting voorkomt het wel dat je erg ziek wordt. Een gezond mens kan een griepje aan maar mensen in de risico groep kan het wel degelijk fataal worden!

Dat ligt er maar net aan. Door mutaties kan er ineens een heel ander soort griepvirus rondgaan waarop je antistoffen niet kunnen aangrijpen. Ondanks de griepprik kan je nog net zo doodziek worden van de griep, in andere mutatievorm.

Hoe vaak ik juist wel niet hoor hoe "boos" mensen kunnen zijn dat ze toch heel ziek werden, terwijl zoals ze zeggen "ze wel de griepprik hebben gehaald".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:59

Het verkleint de kans op griep maar maakt de kans niet 0.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:25

Precies!^^^
Maar als je tot een risicogroep behoort, waarom zou je 'm dan niet halen? Je hebt niks te verliezen :) Sowieso snap ik niet helemaal waarom zoveel mensen zeggen flink ziek te worden na zo'n prik. Het is namelijk een zeer verzwakte versie van de griep waarvan het RIVM denkt dat dat jaar groot zal worden/waar veel mensen besmet mee zullen raken. Een verzwakte versie -> zeer mild voor het immuunsysteem. Hij is zo ontwikkeld dat je er niet ziek van wordt, maar dat je wel antistoffen aanmaakt. Dan vraag ik mij af, hebben die mensen die naderhand ziek zijn geworden last van een soort placeboeffect(dat kan!), of een zeer zwak immuunsysteem?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:39

Tytonidae schreef:
Precies!^^^
Maar als je tot een risicogroep behoort, waarom zou je 'm dan niet halen? Je hebt niks te verliezen :) Sowieso snap ik niet helemaal waarom zoveel mensen zeggen flink ziek te worden na zo'n prik. Het is namelijk een zeer verzwakte versie van de griep waarvan het RIVM denkt dat dat jaar groot zal worden/waar veel mensen besmet mee zullen raken. Een verzwakte versie -> zeer mild voor het immuunsysteem. Hij is zo ontwikkeld dat je er niet ziek van wordt, maar dat je wel antistoffen aanmaakt. Dan vraag ik mij af, hebben die mensen die naderhand ziek zijn geworden last van een soort placeboeffect(dat kan!), of een zeer zwak immuunsysteem?

Het kan zijn dat deze mensen al een virusje bij zich dragen, door de griepprik daalt je afweer iets, waardoor dat virus de kans krijgt. Daarom worden mensen ziek na het krijgen van de griepprik.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:44

Je hebt gelijk! Alleen veel mensen geven het vaccin zelf de schuld. Dat is jammer, want het vaccin werkt namelijk wel naar toebehoren. Het al bij je dragen van een virus is dan een ongelukkige toevalligheid. Dat betekent toch niet dat je er elke keer ziek van wordt? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:56

Jasmijn159 schreef:
verootjoo schreef:
Nooit gehaald... Gekkigheid... Als het nu een of andere levensbedreigende ziekte is, maar zelfs dat is het niet.

Er gaan jaarlijks toch heeeel erg veel mensen dood aan griep :) Vooral 'risico'-groepen, dus jonge kindjes, ouderen, zieken, mensen met hart/vaatproblemen, etc.
Als je het niet voor jezelf doet, kan het ook een ander helpen beschermen. Jij gaat misschien niet dood van een griepbesmetting, maar als jij besmet bent, kun jij misschien wel weer iemand besmetten voor wie het wel gevaarlijk kan zijn.

Er gaan niet minder mensen dood ondanks de griepprik... Effectiviteit is nooit bewezen. Dat staat me tegen. Ik ga daarom de enting niet nemen, ze geven aan dat je anderen helpt, maar het is gewoon onzin, je verkleint de kans op besmetting niet.
De kans dat je precies die variant krijgt waar de griepprik voor is is zeer klein, het griepvirus muteert zeer snel waardoor de enting geen effect meer heeft.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:21

Na een verhuizing ben ik het afgelopen jaar van huisarts gewisseld en nu viel hier laatst voor het eerst een uitnodiging voor de griepprik op de mat. Ik heb de assistente maar even gebeld met het verzoek mij van het lijstje te schrappen en me volgend jaar ook geen uitnodiging meer te sturen.
Ik houd niet van overbodige medicatie en heb me echt wel in de griepprik verdiept. Ik heb nog nergens een hard bewijs kunnen vinden dat die griepprik werkt en daarbij behoor ik volgens de richtlijnen van het RIVM ook helemaal niet tot een risicogroep. Dus voor mij geen griepprik.
Wat mij ook tegenstaat in het systeem is dat artsen per prik toch een leuk bedrag ontvangen. Ze worden er dus financieel beter van als er zoveel mogelijk patiënten komen voor zo'n prik. Dan kan de verleiding groot zijn om patiënten overbodig in een risicogroep te plaatsen. Wie controleert dat?
Mijn huisarts organiseert 2 middagjes waarop je die prik kunt komen halen. Dan is het zo ongeveer lopende band werk. Als je even uitrekent wat zo'n middagje hem oplevert. En wie betaalt dan uiteindelijk de kosten voor al die prikken waarvan de werking discutabel is? Gek toch, dat we met z'n allen zoveel geld moeten neertellen aan zorgpremie.