Het allergieëntopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:12

Ernstige peulvruchtenallergie, normale tot lichte kiwi en ananas allergie en een lactose intollerantie. Verder allergisch voor pollen en overgevoelig voor alles wat slijmvliezen van de neus en omgeving prikkelt.

Je wilt niet weten waar ze allemaal peulvruchten (of bonenmeel) in verwerken: koekjes, taart, pepernoten, spijs etc etc. Het is een goedkoop bindmiddel. Kan dan wel weer prima tegen soja. Samen met peultjes, sperziebonen en doperwtjes zijn dat de uitzonderingen die ik wel kan eten.

Probeer maar eens vegetarisch te eten met een peulvruchtenallergie en niet al te veel soja ivm effect op hormoonbalans. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:26

Ik meld me ook!
Sinds dat ik 14 jaar was zat ik altijd vol met uitslag.. Uiteindelijk naar een dermatoloog gestuurd en die kon niks vinden dus was nergens allergisch voor. Maar zat wel vol uitslag. Dus kreeg prednison mee en moest na een week of 2 terug komen voor een bloedtest waar niks uit is gekomen omdat ik dus aan de prednison zat.. December 2013(20jaar) bij een allergoloog terecht gekomen nadat mijn handen steeds opzwollen en vol kwamen met blaren en het ook op voeten,benen en armen kwam.
Nu heb ik een lijstje..

Ik krijg brandwonden van alles wat elastisch is(rekt) en rubber( ook kabels, sokken ondergoed,afstand bedieningen)
Een heftiger wordende allergie voor vis schelp en schaaldieren ,benauwd,jeuk, hoofdpijn
Conserverings middelen die gebruikt worden voor metaal,hout,plastic,lijm,verf,papier,kunststof, schoonmaakmiddelen, haar en body producten was middelen.(jeuk dikke rode vlekken,hoofdpijn )
Ohwja hooikoorts hebben we ook nog.

Glas, 100%katoen en leer gaat wel. Maar er blijft niet veel over.
Maar bijvoorbeeld de kerstboom op en af tuigen heb ik bijna een week last van
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 04-01-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:28

Ik heb hooikoorts en nog iets, ik weet alleen niet wat?
Om daar achter te komen moet er natuurlijk weer bloed worden geprikt maar dat zie ik niet zo zitten.
Even over de symptomen:
- Ik nies heel erg veel, het hele jaar door
- Vorig jaar (2013) begin winter heel erg last van jeukende/geïrrireerde ogen
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Het lijkt dus heel erg op hooikoorts alleen dan heel het jaar door, kan dat het zijn? Alvast bedankt!

Dribbel

Re: Het allergieëntopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:29

Huisstof misschien? Komt veel voor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:31

Deze winter heeft alles lang gebloeid en sommige planten zijn "tevroeg" opnieuw begonnen. Maar je hebt ook winter planten waar je last van kan krijgen. Heb ik ook last van. Al is huisstofmijt ook erg logisch

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:42

Zou kunnen! Is daar een medicijn voor dat je zonder recept kunt krijgen en geen/weinig bijwerkingen heeft?
Ik wil ook best langs de huisarts gaan maar als jullie iets snellers weten :D :=

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:43

manou_diablo schreef:
Zou kunnen! Is daar een medicijn voor dat je zonder recept kunt krijgen en geen/weinig bijwerkingen heeft?
Ik wil ook best langs de huisarts gaan maar als jullie iets snellers weten :D :=

Langs de huisarts gaan is sowieso een goed idee.

(Levo)cetirizine is zonder recept te verkrijgen en is een antihistamine (5 of 10mg). Of je last hebt van bijwerkingen is per persoon verschillend.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 04-01-15 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:43

Debbels schreef:
mala26 schreef:
ja want tarwe is geen gluten

Ah oke, dankjewel. Omdat wikipedia dit zegt: Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van granen (tarwe, rogge, gerst, spelt, teff, rijst en mais) en de producten die ervan worden gemaakt. twijfelde ik even.

Mij is altijd verteld dat ook tarwe gluten bevat ;) Ik mag zowel geen gluten als geen lactose hebben. Ik word toch wel degelijk ziek van tarwe.. Of ik moet ook nog niet tegen tarwe kunnen. Maar volgens mij bevat tarwe wel degelijk gluten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:44

Hooikoortspilletjes van de huisarts als het daarmee over gaat of minder word kun je bijna zeker zijn van een allergie.. Anders naar de huisarts voor simpel bloedtestje.
En niet te lang neusspray gebruiken. Dan bij de huisarts iets van flixonase halen die mag je altijd blijven gebruiken

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:45

Hee ik lees ook even mee :)

Ik heb wat vage allergieen en weet nog niet goed waarvoor.

- heel veel cremes
- rood vlees (rund, varken, lam etc)
- lichtelijk pollenallergie, wordt eigenlijk met het jaar erger.

Zijn er nog meer mensen die een soort allergie hebben voor rood vlees??

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:50

sadekeshia schreef:
Hee ik lees ook even mee :)

Ik heb wat vage allergieen en weet nog niet goed waarvoor.

- heel veel cremes
- rood vlees (rund, varken, lam etc)
- lichtelijk pollenallergie, wordt eigenlijk met het jaar erger.

Zijn er nog meer mensen die een soort allergie hebben voor rood vlees??

Via de huisarts een doorverwijzing aanvragen naar een allergoloog. Daar aangeven waar je dagelijks of vaak mee in aanraking komt En dan kunnen hun er achter komen waar je allemaal allergisch voor bent en in welke klasse.
Van rood vlees nog niet gehoord haha

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:51

Tarwe bevat wel gluten hoor.

Ik kan zelf niet tegen melk en tarwe maar wist dit niet. Het kan wel een verklaring zijn voor mn vermoeidheid. Verder heb ik hooikoorts maar dat heeft niet echt invloed op mn leven. ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:59

Huisarts en ziekenhuis geloofde ons niet.
Wij hebben ons door de huisarts laten doorverwijzen (ging niet van harte).
We lopen nu idd bij een allergoloog. Echt ontzettend fijn

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:01

Ik heb zelf een glutenallergie. Heb dit sinds vorig jaar zomer ondekt. Nu ik glutenvrij eet voel ik me stukken beter!
Voor vragen stuur maar een pb ;)

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:06

mala26 schreef:
Ik heb een tarwe allergie.
Ben vanaf zeg maar dag 1 tot mijn 16de elke dag ziek geweest. Werd elke keer op spastische darm enzo gegooid. Tot een homeopaat een keer zei stop eens met het eten van tarwe.
Zo gezegd zo gedaan. Binnen een week merkte ik zo veel verschil. Had weer energie, minder tot weinig buikpijn, niet meer misselijk, zo ontzettend fijn.
"Gelukkig" is er nu meer bekendheid en dus ook steeds en steeds meer producten die tarwevrij zijn en staat er nu duidelijk aangegeven op potjes wat voor zetmeel erin zit. Maakt het een stukje makkelijker.

Nu ik dit lees zie ik mezelf er gewoon in. Ook mijn hele leven ziek geweest, jaren lang de verkeerde antibiotica geslikt hebben. En uiteindelijk een intollerantie te hebben voor gluten ( tarwe enz. )

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:10

Debbels schreef:
mala26 schreef:
ja want tarwe is geen gluten

Ah oke, dankjewel. Omdat wikipedia dit zegt: Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van granen (tarwe, rogge, gerst, spelt, teff, rijst en mais) en de producten die ervan worden gemaakt. twijfelde ik even.

Zoals het mij is vertelt zijn tarwe wel gluten. Maar gluten zijn niet alleen tarwe maar ook wat hierboven al werd genoemd rogge,gerst,spelt,teff,rijst en mais. Heb ook eens gehoord dat iemand met een glutenallergie speltbrood at. Maar spelt valt ook onder gluten, sommige mensen vergissen zich hierin.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:12

Spelt werd altijd verteld als glutenvrij :) Zo heb ik het ook een keer gegeten, ben er behoorlijk ziek van geworden. Achteraf gezien valt spelt idd. onder producten die gluten bevatten :)

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:18

soloro schreef:
Spelt werd altijd verteld als glutenvrij :) Zo heb ik het ook een keer gegeten, ben er behoorlijk ziek van geworden. Achteraf gezien valt spelt idd. onder producten die gluten bevatten :)

Ja de meeste denken dat het glutenvrij is. Bij de bakker dachten ze hetzelfde over. Ben me toch wel behoorlijk ziek van geworden!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:20

_Sapphire schreef:
soloro schreef:

Ja de meeste denken dat het glutenvrij is. Bij de bakker dachten ze hetzelfde over. Ben me toch wel behoorlijk ziek van geworden!

Klopt veel mensen halen tarwevrij (wat spelt is) en glutenvrij door elkaar ;) Ik ben dan niet allergie's voor gluten, maar intolerant. Maar alsnog reageer ik heel heftig op gluten. Dus ja ik ben der ook flink ziek van geweest van die paar happen speltbrood :P

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:26

auk schreef:
Is er toevallig iemand met een hazelnootallergie die ook reageert op mosterd? Ik heb al gezocht op kruisreacties maar daar wordt niet over mosterd gesproken. Wel heb ik al een paar keer gehad dat ik benauwd word na het eten van mayonaise. Ik vermoed althans dat het daar vandaan komt. Verder zit er eigenlijk weinig in waar ik op zou kunnen reageren dus ik hoopte dat iemand van jullie hier misschien iets zinnigs over kon zeggen.

Ik heb een hazelnootallergie, maar niet heel ernstig. Geen last van mosterd/mayonaise oid. Ben je niet allergisch voor ei of bepaalde olieën?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:41

Voor ei sowieso niet. Inderdaad misschien olieën dan. Heel vervelend want schijnbaar kunnen er diverse kruisreacties optreden waardoor het nogal lastig uitzoeken is wat het nou veroorzaakt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:04

Mayonaise bevat rauw ei.
De eiwitten van rauw ei zjjn anders dan gekookt of gebakken ei. Mijn zoontje reageert op rauw ei

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:10

Ik meld me ook hier! Heb sinds mn kinderjaren al last van eczeem. Heb vele dermatologen en allergologen gezien destijds. Ben er grotendeels uitgegroeid maar heb er vaak nog erg last van op mn handen en hoofdhuid. Helaas werk ik in de horeca en het spoelen van glazen maakt het erger. Het eczeem komt vooral door kobalt (geen chocola pour moi :()

Ook ben ik erg allergisch voor dieren (ja, ook paarden...), huismijt, nickel en waarschijnlijk ook hooikoorst.

Vroeger veel hormoonzalf gebruikt maar daar ben ik nu helemaal vanaf gestapt. Heb nu sinds een paar weekjes dagcreme van Eucerin die special voor droge huid door eczeem is en die is echt aan te raden! Verder gewoon vochtinbrengende zalven zonder parfum etc. en citrizine en neusspray als ik last heb van mn luchtwegen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:52

Ik ga donderdag een uitgebreide allergietest laten doen in het ziekenhuis.

Aan de hand van mijn huid, darmen en gemoedstoestand verdenkt de huisarts me van een allergie voor tarwe. Ik vind het best spannend...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:25

Wat laat je doen? Bloed?, prikjes? Plakkers? Stelt allemaal weinig voor hoor. Prikjes voel je amper.. Alleen die plaktest duurt zo lang en die plakkers zijn vervelend