Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:43

Ik eet altijd vegetarisch, maar af en toe koop ik een vette vis. Makreel ofzo. DAn voel ik echt aan mijn lijf dat het iets mist. Heb het idee dat het helpt om dan vis te eten.
Verder kan je het prima vervangen met noten/peulvruchten etc.

Laat anders je B12 een keer checken, dan weet je het zeker.

Laura_Zodine

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:05

Vegetariër*
Of was je twintig jaar een plant? :+
Ik zou er zeker niet aan beginnen. Je komt al niks tekort en al zou dat zo zijn kan je het ook altijd uit iets plantaardigs halen. Meeste vegetariërs die vlees gaan eten worden juist doodziek en kotsmisselijk.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:22

Ik ben 9 jaar vegetarier geweest en had er ook genoeg van.
Twee weken geleden naar de supermarkt gegaan voor vlees. Wat voelde dat slecht, alsof je iets doet dat niet mag. Ik kocht kip, knakworstjes en leverpastei. Gelijk bij thuiskomst de knakworsten in de pan gedaan. Als ik te lang zou wachten durfde ik vast niet meer. Maar zodra die knakworst in mijn mond was volgde de rest snel! Het was heerlijk. Inde avond de kip gegeten en de leverpastei. Er gebeurde niets, geen buikpijn, geen enkel moment last gehad, alleen last van schuldgevoel.
In mijn eerste vlees week twee keer bbq op en nog steeds nergens last van!

Ik had ook nooit het idee vermoeid te wezen, maar sinds ik weer vlees eet heb ik wel meer energie! En weer puistjes, maar daar moet ik maar mee leven....

Het is praktisch onmogelijk dat je lijf vlees niet meer kan verwerken. Ik geloof dat het vooral ddn mentale blokkade is, een soort van placedo.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:26

Haha, nou zo'n aanval heb ik ook weleens gehad, dat ik knakworst kocht (wel rund) Maar dan kon ik het gewoon toch niet opeten hoor. Ik schakel vrijwel meteen weer terug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:21

energie tekort kan van alles zijn natuurlijk. ik ben er van overtuigd dat " echt niet zonder vlees kunnen " als in lichamelijke noodzakelijkheid echt heel zeldzaam is.
je moet wel een beetje opletten met eiwitten en gevarieerd eten, maar een vegetarisch eetpatroon is vrij simpel volledig te maken . word pas echt lastig als je op de veganistische tour gaat.
de meeste mensen die tekorten krijgen door puur het schrappen van vlees nemen bepaalde stoffen gewoon niet goed op of eten niet gevarieerd genoeg/gebalanceerd genoeg. (de zeldzame uitzondering daargelaten)
maar of jij wel of niet vlees zou moeten gaan eten is natuurlijk geheel aan jezelf.
wil je dat/kun je dat... gewoon doen.
wil je liever vegetarisch blijven eten... dan is het een kwestie van je eetpatroon onder de loep nemen, kijken wat je evt kunt verbeteren, of toch een goede vit/min pil nemen.

en idd, kijk zelf ook even goed naar je D en B gehaltes.m. ook al zijn die volgend de dokter in orde, je zult niet de eerste zijn die meer nodig heeft dan wat als normaal word gezien(zeker als je wat in het lagere segment valt wat betrefte min en max aanbeveling.)
en eiwitten is ook wel iets om even te bekijken of je dat voldoende binnen krijgt.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-10-14 08:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:25

Volgens mij is het ook best een ouderwetse opvatting hoor, dat het komt door geen vlees eten. Echt iets van de oude stempel waar vlees nog zo belangrijk was op tafel. Kijk eens bij de planteneter, wat hij ervan zegt. Dat gaat trouwens over veganistisch dieet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:49

Douce schreef:
Beetje off-topic misschien, maar in mijn ideale wereld bestaat er een label tussen biologisch en conservatieve veehouderij (of kippenhouderij, you name it). Eentje waarbij wél op de dieren wordt gelet, maar het echt niet uit maakt of ze nu biologisch voer krijgen of niet, waarbij ze niet per se 120 dagen op het land moeten omdat het moet (en niet omdat het er goed weer voor is). Ik blijf nog even dromen..

Bestaat ook: kijk maar eens op de website van de Lindenhoff (www.lindenhoff.nl)

Ik ben 15 jaar vegetariër geweest en toen mondjesmaat wat vlees gaan eten. Ik kon veel vleesvervangers niet goed verdragen en op een gegeven moment werd mijn hele dieet wel erg beperkt. Achteraf bleek (blijkt) dat ik lactose-intollerant ben. Zonder melk en zonder vlees is het vrij moeilijk om al je eiwitten binnen te krijgen.

Daarbij sta ik wel achter de biologische veehouderij. Wil je een markt stimuleren, dan help je die markt niet door er zelf niks te kopen. Hoe meer vraag, hoe meer aanbod.

Ik ben wel nog steeds erg strikt: ik eet GEEN vlees buiten de deur als ik niet zeker weet dat het biologisch is. Ik eet geen vleeswaren en ik eet slechts 2x per week vlees.

Aan mijn hele visie over dat ik het walgelijk vind hoe de dieren in de bio-industrie worden gehouden is niks veranderd. Mijn 'verzet' wat vroeger alleen dat ik geen vlees at, nu eet ik alleen biologisch. Ik ben dus benieuwd of de ex-vegetariers hier gewoon bio-industrie vlees eten of nog steeds erg kritisch zijn op vlees?

Aan ts, ik ben van de ene op de andere dag vlees gaan eten en mijn lichaam vond dit prima. Ik ben van mijn 8e tot mijn 23e vegetarisch geweest.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:09

Oh daar zeg je wel wat goeds trouwens. Ik ben ook lactose-intolerant en krijg nu dus ook geen zuivel meer binnen. Ga ik eens even over nadenken. Dank.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:16

Mijn zus is denk ik 10 jaar vegetarier geweest en toen ook weer vlees gaan eten. Gewoon rustig opbouwen dan kan dat echt prima. Zij eet voornamelijk biologisch vlees, maar dat zou op zich niet uit moeten maken. Kip is makkelijk te verteren voor je lichaam, rundvlees iets minder makkelijk. Dus lekker beginnen met een stukje kip en dan maar kijken waar je uitkomt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:40

Melk heb ik eigenlijk nooit gedronken. Als baby was ik ook lactose-intolerant. Maar ik heb het daarna ook nooit lekker gevonden. Chocomel dan weer wel, maar ook niet heel vaak.
Sinds vriendlief ook ineens van mening is dat melk waarschijnlijk niet zo gezond is als we denken zijn wij hier helemaal overgestapt op sojamelk en de andere Alpro melkvervangers. Vooral de hazelnootmelk vind ik erg lekker :9 En hier is ook vit. B12 aan toegevoegd.
Eiwitten uit plantaardige voeding worden inderdaad iets minder goed opgenomen, volgens mij moet je dan ongeveer 10% meer eiwitten eten dan wanneer je het uit vlees zou halen, dus dat valt heel erg mee. In soja zit ongeveer net zoveel eiwit als in rundvlees, en dit eiwit is wél goed opneembaar, vandaar dat soja ook zo vaak als vleesvervanger wordt gebruikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:13

Sojamelk is absoluut niet gezonder of beter dan melk dus dat is een misconceptie. Er zit een hoop rotzooi in soja.

Edit: mannen kunnen er ook sterk verminderd vruchtbaar van worden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-10-14 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:15

En ik vind sojamelk echt heel smerig :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:20

áls je toch overweegt om het een keer te proberen, kun je in ieder geval voor biologisch vlees gaan, of nog beter, vlees wat je bij een plaatselijke boerenslager koopt die zijn eigen vlees fokt.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:25

Citaat:
Ik ben nu zo'n 14 jaar vegetariër en heb eigenlijk hetzelfde verhaal als jij. Ben ook vaak moe, terwijl ik echt meer slaap dan bijvoorbeeld vriendinnen. 8 uur is zelfs eigenlijk te weinig voor mij. Ik eet wel vleesvervangers, maar verder weinig wat de goede dingen uit vlees kan vervangen.

Soms twijfel ik ook wel of het niet beter is om weer vlees te eten, maar de stap is wel heel groot.. Ik vond vlees ook altijd heel lekker, maar de manier waarop met de dieren om gegaan wordt/werd stond me niet aan. Nu is er natuurlijk ook veel biologisch vlees maar omdat nou voor mezelf te gaan kopen... Dat is toch wel een grote stap.

Ik werk in een viswinkel en in principe eet ik geen vlees, maar soms neem ik wel een heel klein stukje kibbeling (waar dan eigenlijk geen vis in zit). :+

Om het te kopen is voor mij niet zon hele grote stap, mijn vriend eet wel gewoon vlees. Maar krijg de kriebels al als ik eraan denk het te moeten eten.
Maar een stukje kibbeling waar dan eigenlijk geen vis in zit??
Hoezo dat dan?? kibbeling is toch gewoon vis??

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:30

Citaat:
TS ik kan je helaass je niet helpen met het vlees eten. Ik word al misselijk als ik het ruik / moet bereiden. Hopelijk helpt het je, maar toch vind ik het vreemd dat je ondanks je goede bloedwaardes heel erg moe bent. Kan het niet door stress o.i.d. komen?

Dat zou wel kunnen hoor Selka, maar bedoel, wie heeft er geen druk leven en af en toe wat stress?
Je zou toch denken dat het dan tussendoor toch echt wel beter moet worden.
We hebben een flinke verbouwing en een verhuizing achter de rug, maar we zijn in juli al verhuisd dus dan moet de verhuisstress ondertussen wel weer weg zijn denk ik dan.
En het is niet met vlagen, het is gewoon altijd. Ik ben echt heel vaak moe en energieloos.
De overgang naar de herfst helpt daar helaas ook aan mee maar het is niet heel het jaar herfst.
Grrrrrrrr.... frustrerend!!
Ben ook iemand die het ontzettend snel koud heeft, daar zal misschien ook een hoop energie aan verloren gaan?!?!?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:31

Sizzle schreef:
Sojamelk is absoluut niet gezonder of beter dan melk dus dat is een misconceptie. Er zit een hoop rotzooi in soja.

Edit: mannen kunnen er ook sterk verminderd vruchtbaar van worden.

Als ik melk drink krijg ik direct uitslag, wat ik van soja niet krijg :)
Ben ik wel benieuwd wat voor rotzooi er dan in soja zit. En dan bedoel ik niet het genetisch gemanipuleerde diervoer, maar de soja die oa alpro gebruikt ;)
Het is helemaal niet natuurlijk om na je zoogperiode nog melk te drinken, en al helemaal niet van een ander dier.

Dat mannen er minder vruchtbaar van zouden worden (wat ik niet geloof trouwens) zou ik helemaal niet erg vinden :') Krijgt ie 's avonds ook nog wel een kopje sojamelk van me :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-10-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:34

Ik krijg hier vast veel commentaar op maar ik ga het toch posten:

Ik ben 12 jaar vegetarisch geweest: van m'n 8e tot mn 20e. Daarna toch vlees gaan eten, vooral omdat ik honger had op een barbecue en er geen vervangers waren.. (ik was een beetje laat en alle salades waren al weg en het stokbrood was op). Heb daar een heerlijke biefstuk gegeten.

Het beste besluit dat ik ooit heb genomen. Sindsdien eet ik weer vlees. Ik probeer het bij 4x per week te houden en de rest van de dagen vis.. Ja ik ben een soort inhaalslag begonnen :o

Kan me geen leven zonder meer voorstellen.. Ik wordt er zo blij en energiek van!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:36

Citaat:
Waar je soms ook heel moe van kan worden is teveel suikers/koolhydraten eten.
Kijk daar eens naar minder pasta, brood, aardappelen, rijst kan goed helpen.
Eet daarvoor eens in de plaats roggebrood of roggekrackers, rogge pasta.
Suiker is een moemaker en we eten er vaak veel meer van dan nodig.
En tarwe produkten zijn koolhydraten

Dat is ook een goede Rumay!
Wat dat betreft heb ik echt geen idee hoeveel suiker ergens inzit. Ik kijk daar helemaal niet naar.
Alles met rogge lust ik helaas niet.
Maar dit is ongeveer wat ik eet per dag:

S'ochtends om half 7 een half bakje halve yoghurt met chiazaden
S'ochtends om 9 uur 2 witte boterhammen met hagelslag
S'ochtends om 11 uur een ontbijtkoek
Smiddags om half 1 3 witte boterhammen met smeerkaas / kaas / vegetarisch spul en 2 stuks fruit
Smiddags om 2 uur een banaan
Smiddags om 3 uur 2 kleine eierkoekjes
S'avonds om half 6 een flink bord met aardappelen en groente en af en toe een vegetarische burger

Door de week eten we eigenlijk altijd groente en aardappelen en in het weekend maken we lekkers.
Een keer pizza, een keer pasta, wraps, noem het maar op.
Vanwege mijn spastische darm syndroom moet ik met regelmaat eten vandaar dat het in kleinere porties is en dan over de hele dag verdeeld.
Verder drink ik s'ochtends een beker milk&fruit en de rest van de dag drink ik kruidenthee zonder suiker.
S'avonds bij het eten een glas cola en s'avonds nog een kop thee of een glas sap.

Gekke dingen hierin??

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:38

Citaat:
Ikzelf ben na 10 jaar vegetarisch eten weer begonnen met vlees eten. Ik hoorde van wat mensen dat ze zich na de omschakeling spontaan weer superfit voelden, dat is bij mij totaal niet. Ik ben me wel minder moe gaan voelen.

Mijn vriend woont tijdelijk bij mij, dat is een echte vleeseter. Ik eet dus ook tijdelijk meer vlees, maar om nu te zeggen dat ik me ook veel fitter voel.. Mwa.

Ik heb echter wel het idee dat wanneer ik nu weer 100% vegetarisch ga eten, ik weer ontzettend tergend moe word.

Nou, dit bedoel ik dus Douce... dit had dat stalgenootje van mij ook.
En daarom twijfel ik eraan... maar ja, liever niet natuurlijk.
Maar altijd moe en futloos zijn is ook geen optie meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:38

Er zit o.a. ontzettend veel allumunium in soja (ongeveer 100x) meer dan in melk. Daarnaast zitten er groei hormonen en plantehormonen in die vrouwelijke hormonen nabootsen in het menselijk lichaam. Voor kinderen is dat vooral slecht, maar ook voor de vruchtbaarheid (niet het libido) van mannen.
Voor vrouwen met overgangsklachten en pms kan het helpen de klachten te verminderen.

Er zit ook nog een stof in die de opname van vitamine D bemoeilijkt en nog een paar andere kleine dingetjes.
Het alluminium is het grootste probleem, dat is gewoon giftig.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:41

Citaat:
Ik kan het niet, de gedachte alleen al en ik ga over mijn nek :')

Ben nu ruim 20 jaar vegetariër.... Slik wel soms vitamine B (maar ik ben ook een slechte pillenslikker).... Het is niet dat ik me niet fit voel, slaap zo'n 5 uur per nacht en dat is ook meer dan genoeg voor me.

Soms heb ik wel dat ik me wat slapper voel, dan weer even de B12 erbij of een extra bordje spinazie en ik trek het wel weer.... (Dat slapper voelen was na het bloed geven aan de bloedbank...) Voor de rest nooit ergens last van :)

5 uur per nacht Lianne86???? wow!!! Ik heb echt zeker minimaal 7 a 8 uur nodig en het liefst nog meer hahaha.
Ik gebruik Instant Energy B1, dat zijn zakjes poeder die je gewoon laat smelten op je tong.
Lekker spul en vind ik fijner dan pillen!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:42

Citaat:
Ik ben 11 jaar vegetarisch geweest, van mijn 9e tot 20,5 jaar oud.(ben nu bijna 22) Ik heb last van oververmoeidheid, chronische vit. B12 tekort en chronisch vit. D tekort. Mij werd geadviseerd om weer vlees te gaan eten. Ik ben met wat moeite van de 1 op de andere dag weer vlees gaan eten en vol vegetarier af. Ik heb geen last gehad van ziek worden of last van darmen ofzo.
Wel kan ik melden dat het weer vlees gaan eten helemaal niks heeft geholpen aan me beter voelen. Ook heb ik nogsteeds extreem chronische vitamine B12 tekort.

Oke, dank je wel voor je verhaal! Het hoeft dus niet altijd te werken bij iedereen.
(godzijdank ;))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:45

Ik weet niet of degene die altijd moe en koud is veel soja drinkt, maar het voedingadvies voor ongefermenteerde soja naar aanleiding van een studie is:

Citaat:
Als je last hebt van het vaak koud hebben, energieverlies of een gediagnosticeerde verminderde schildklierwerking, is het aan te raden dat je een tijdje stopt met alle producten die gemaakt zijn van of een bron zijn van ongefermenteerde soja.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-10-14 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:45

Die heb ik ook onkeltje! beetje apart smaakje :')

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:48

Citaat:
Energie levert energie. Dus als je dingen doet, ga je je ook wel fitter en meer actief voelen. Er is wel een balans tussen jezelf opleven en afmatten en bepaalde dingen doen om er meer fit van te worden.
Dingen gaan doen heeft ook met motivatie te maken. Dat is een veel lastiger probleem. 's ochtends is vaak makkelijker dan 's avonds na het werk.

Overigens, door het korte daglicht zijn de meeste mensen nu wat matter. Gebrek aan zonlicht en de lange avonden zorgt daar wel voor.

Klopt, vroeger (in die goede ouwe tijd) deed ik ontzettend veel aan sport. Dat moest ik wel vanwege de topsport maar ik voelde me toen inderdaad echt fitter!
Maar om nu 6 dagen in de week in de sportschool te lopen dat kan gewoon niet meer. Ik rij gemiddeld 3x in de week paard, ik probeer elke week te skeeleren met de hond en we houden er van als het mooi weer is op zondag lekker ergens te gaan wandelen.
Op zich dus wel beweging zat.... denk ik....