Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Douce schreef:Beetje off-topic misschien, maar in mijn ideale wereld bestaat er een label tussen biologisch en conservatieve veehouderij (of kippenhouderij, you name it). Eentje waarbij wél op de dieren wordt gelet, maar het echt niet uit maakt of ze nu biologisch voer krijgen of niet, waarbij ze niet per se 120 dagen op het land moeten omdat het moet (en niet omdat het er goed weer voor is). Ik blijf nog even dromen..
Citaat:Ik ben nu zo'n 14 jaar vegetariër en heb eigenlijk hetzelfde verhaal als jij. Ben ook vaak moe, terwijl ik echt meer slaap dan bijvoorbeeld vriendinnen. 8 uur is zelfs eigenlijk te weinig voor mij. Ik eet wel vleesvervangers, maar verder weinig wat de goede dingen uit vlees kan vervangen.
Soms twijfel ik ook wel of het niet beter is om weer vlees te eten, maar de stap is wel heel groot.. Ik vond vlees ook altijd heel lekker, maar de manier waarop met de dieren om gegaan wordt/werd stond me niet aan. Nu is er natuurlijk ook veel biologisch vlees maar omdat nou voor mezelf te gaan kopen... Dat is toch wel een grote stap.
Ik werk in een viswinkel en in principe eet ik geen vlees, maar soms neem ik wel een heel klein stukje kibbeling (waar dan eigenlijk geen vis in zit).
Citaat:TS ik kan je helaass je niet helpen met het vlees eten. Ik word al misselijk als ik het ruik / moet bereiden. Hopelijk helpt het je, maar toch vind ik het vreemd dat je ondanks je goede bloedwaardes heel erg moe bent. Kan het niet door stress o.i.d. komen?
Sizzle schreef:Sojamelk is absoluut niet gezonder of beter dan melk dus dat is een misconceptie. Er zit een hoop rotzooi in soja.
Edit: mannen kunnen er ook sterk verminderd vruchtbaar van worden.
Citaat:Waar je soms ook heel moe van kan worden is teveel suikers/koolhydraten eten.
Kijk daar eens naar minder pasta, brood, aardappelen, rijst kan goed helpen.
Eet daarvoor eens in de plaats roggebrood of roggekrackers, rogge pasta.
Suiker is een moemaker en we eten er vaak veel meer van dan nodig.
En tarwe produkten zijn koolhydraten
Citaat:Ikzelf ben na 10 jaar vegetarisch eten weer begonnen met vlees eten. Ik hoorde van wat mensen dat ze zich na de omschakeling spontaan weer superfit voelden, dat is bij mij totaal niet. Ik ben me wel minder moe gaan voelen.
Mijn vriend woont tijdelijk bij mij, dat is een echte vleeseter. Ik eet dus ook tijdelijk meer vlees, maar om nu te zeggen dat ik me ook veel fitter voel.. Mwa.
Ik heb echter wel het idee dat wanneer ik nu weer 100% vegetarisch ga eten, ik weer ontzettend tergend moe word.
Citaat:Ik kan het niet, de gedachte alleen al en ik ga over mijn nek
Ben nu ruim 20 jaar vegetariër.... Slik wel soms vitamine B (maar ik ben ook een slechte pillenslikker).... Het is niet dat ik me niet fit voel, slaap zo'n 5 uur per nacht en dat is ook meer dan genoeg voor me.
Soms heb ik wel dat ik me wat slapper voel, dan weer even de B12 erbij of een extra bordje spinazie en ik trek het wel weer.... (Dat slapper voelen was na het bloed geven aan de bloedbank...) Voor de rest nooit ergens last van
Citaat:Ik ben 11 jaar vegetarisch geweest, van mijn 9e tot 20,5 jaar oud.(ben nu bijna 22) Ik heb last van oververmoeidheid, chronische vit. B12 tekort en chronisch vit. D tekort. Mij werd geadviseerd om weer vlees te gaan eten. Ik ben met wat moeite van de 1 op de andere dag weer vlees gaan eten en vol vegetarier af. Ik heb geen last gehad van ziek worden of last van darmen ofzo.
Wel kan ik melden dat het weer vlees gaan eten helemaal niks heeft geholpen aan me beter voelen. Ook heb ik nogsteeds extreem chronische vitamine B12 tekort.
Citaat:Als je last hebt van het vaak koud hebben, energieverlies of een gediagnosticeerde verminderde schildklierwerking, is het aan te raden dat je een tijdje stopt met alle producten die gemaakt zijn van of een bron zijn van ongefermenteerde soja.
Citaat:Energie levert energie. Dus als je dingen doet, ga je je ook wel fitter en meer actief voelen. Er is wel een balans tussen jezelf opleven en afmatten en bepaalde dingen doen om er meer fit van te worden.
Dingen gaan doen heeft ook met motivatie te maken. Dat is een veel lastiger probleem. 's ochtends is vaak makkelijker dan 's avonds na het werk.
Overigens, door het korte daglicht zijn de meeste mensen nu wat matter. Gebrek aan zonlicht en de lange avonden zorgt daar wel voor.