MightyMike schreef:En bedankt AmyII, dat zou beteken dat mijn kieskeur zo is door mijn opvoeding.. Erg kort door de bocht om dat te zeggen. Mijn schoonmoeder was ook zo, het ligt aan jezelf, haar kinderen aten vroeger alles. Fijn voor haar, maar toen kwamen haar kleinkinderen en die zijn veel bij haar, maar helaas, met dezelfde manieren eten daar er een paar niet van en haar mening was heel snel bijgesteld. Ik heb nog een dochter, 2 jaar ouder en met dezelfde opvoeding, moeten we dit meisje soms remmen met eten. Ze eet en probeert alles. De jongste echter begon al als baby moeizaam met haar eerste hapjes (en dan zijn ze 4 maand). Het zit gewoon soms echt in het kind en dan hebben ouders met makkelijke eters, makkelijk praten. Maar tips hoe ze het dan doen lees ik niet, behalve dat moest, deze ouders willen ook allemaal erg graag dat hun kinderen eten, echt geloof me, er is er niet 1 die zegt geeft niets, we willen allemaal dat ze het gaan proberen en lusten.
Eten moet leuk zijn en het negeren gaat over het zeurgedrag dat het kind niet wil eten, daar niet op in te gaan. Dwingen werkt echt niet en kan zelfs averechts werken. Het idee dat eten leuk is en het kind een supertrots gevoel geven wanneer het wel wat proeft, werkt volgens mij echt het beste. Mijn huisarts en het consultatieburo riepen dat ze letterlijk en figuurlijk van een plakje kaas kunnen leven. Al willen we natuurlijk alle vitaminen er wel in proppen, geduld is ook een schone zaak en inmiddels 2-3 jaar verder is onze dame voor haar doen goed aan het eten. Ik denk dan ook wel dat het goed gaat komen voor ts.
Mightymike, jij hebt het over een kieskeur. Ik ga er van uit dat jij niet alleen maar patat of pannenkoeken eet.
De ervaring die ik tot nu toe heb met iemand die weinig eet is een kind van 13 die uitsluitend patat en pannenkoeken lustte. Tot ik uitlegde dat patat en chips gemaakt werd van aardappel, toen lustte ze dat ook niet meer. Zij at geen groente om het niet eten van groente.
Kleine nuance zegmaar. Met haar heb ik zeer, zeeer weinig geduld en er is zeker iets mis met haar opvoeding.
Mijn partner daarentegen, lust bepaalde groenten niet. Jammer, maar helaas. Zo gebeurd het dat ik soms 1 persoons (voor iedere persoon een andere portie) porties groenten klaarmaak als ik weer eens trek heb ik spruiten, rode kool of tuinbonen.
Dat bedoelde ik te zeggen. Sorry dat ik je tegen het verkeerde been heb geschopt.
Ik begrijp best dat mensen dingen niet lusten (echt niet lusten) ik heb zelf ook 1 ding dat ik echt niet lust (ook niet ergens doorheen) en dat is vis, nouja, niks aan te doen. Als mijn partner vis wil, dan maak ik voor hem een visje klaar.
En zo gaat dat ook bij ons toekomstige kind. Hij of zij zal van alles wat proeven en van alles voor zijn of haar neusje krijgen, ook al lusten wij het zelf misschien niet.