Knarsen/klemmen met je tanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:06

Ohw heerlijk om te weten dat ik niet alleen ben in het kaakklemmen.
Ik heb sinds een half jaar een knarsplaatje, speciaal door de tandarts gemaakt, mijn kaken zitten niet steeds weer 'klem', stond dan op het laatst zo'n spanning op dat mijn kaak vast ging zitten o.i.d. dan kon ik heel slecht kauwen. Of mond bleef op kiertje staan en verder wou hij niet open.
Ook zeggen mijn kaken niet constant meer knak met het eten van een hard broodje.
Zag alleen dit topic en wist meteen weer, ohw ik doe het nu ook, oeps.
Toen hielp overigens ook wel dat ik van de tandarts geen harde dingen meer mocht eten en 's morgens beginnen met brinta dat ik niet hoefde te kauwen dan. Kan alleen slecht tegen melk dus dat heb ik niet vol kunnen houden. Toen andere tandarts gekregen en die kwam met dat plaatje. Is nu nog steeds niet helemaal goed maar, kan in ieder geval weer normaal eten (nouja niet teveel harde broodjes).

Nu komt mijn vraag
Kan oorpijn ook door kaken klemmen komen? Ik heb echt al sinds jongs af aan last van mijn oren.
Ze worden niet goed schoon als ik gewoon slik dus moet 's morgens en 's avonds mijn oren 3 keer klaren zo met de neus dicht en dan slikken (niet dat het altijd wil lukken). Kan het zijn dat ik door het klemmen die boel ook dicht knijp o.i.d.? Heb namelijk deze zomer toch minder last gehad van mijn oren dan anders, had ik gewoon een goede zomer of zou dat samen kunnen hangen met het knarsplaatje waardoor dat klemmen blijkbaar ook minder zou moeten zijn.

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:18

Nog een knarser en klemmer die zich meldt.

Knarsen valt tegenwoordig wel mee, dit doe ik meer als ik gestresst ben en ik deed het vroeger echt heel vaak. Ik heb het al van kleins af aan (inmiddels ben ik 31). Ooit een gebitje gekregen van de tandarts maar daar kan ik niet goed mee slapen.
Wat overigens wel grappig om te melden is dat ik bewust/onbewust weet dat ik knars. Ik doe het namelijk als ik niet helemaal diep in slaap ben. Mijn vriend laat mij stoppen met knarsen door mijn kaken vast te houden of het gewoon tegen mij te zeggen.

Klemmen is iets wat ik de afgelopen jaren pas ben gaan doen. Voornamelijk overdag als ik heel er geconcentreerd ben of spanning heb. Als ik het 's nachts gedaan heb dan heb ik gevoelige kaken en kiezen. De gevoelige kiezen kunnen tot 3 dagen 'pijn' blijven doen.

Ik heb een zwak gebit, alles is al gevuld wat gevuld kan worden en ik heb bij heel veel kiezen al een wortelkanaalbehandeling gehad :(

Als je nog vragen hebt laat je het maar weten. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar jouw visie/uitleg/oorzaak van knarsentanden en klemmen.

Sababber

Re: Knarsen/klemmen met je tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:23

Ik meld me. Ik knars al jaren.. ik zit nu aan mijn 2e type protese omdat de eerste kapot gekauwd werd. Heb je iets aan me? :p

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:04

Ik gebruik nu enkele weken een bitje, ik hoop dat die lang mee zal gaan want duuuuur :(

Ik wist niet dat ik klemde of knarsetande, dat hoorde ik van de paradontoloog.
Ik werd heel vaak wakker met verkrampte vingers, dat is nu plots over! Is dat herkenbaar voor iemand?
Het geeft me schijnbaar rust 's nachts. Hoewel ik geen idee had dat ik 's nachts niet ontspannen ben, ik slaap prima.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:08

Ligt er aan. Ik kreeg eerst een dun plastic bitje dat over mijn boventanden ging. Dat werd gemaakt door plastic vacuüm te zuigen over een gips afdruk van mijn tanden. Die dingen kauwde ik in enkele weken kapot. Toen kreeg ik een echte prothese, eentje die geklemd word om mijn achterste kiezen en waar een gleuf onderin zit voor mijn onderkiezen zodat mijn gebit word vastgezet. Het doet wel pijn als ik hem draag hij zit erg strak..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:09

Ja ik doe het ook.. En ik ben er de laatste tijd ook vaak bewust van, heel irritant!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:28

Ik was voorheen een fanatieker knarsser en ik kon ook goed klemmen. Ik heb toen een opbeetplaat gekregen met knopankertjes. Ik heb deze een tijdje fanatiek gedragen en het knarssen nam af. Ik ben gestopt met dragen en ik ik heb een jaar of 8 niet meer geknarst of geklemt in mijn slaap. Overdag klem ik nog wel eens als ik iets moeilijk vind.Daar ben ik mij ook van bewust. Sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met klemmen in mijn slaap. Ikw ord hier wakker van met zere kaken. Ik droom ook dat ik klem, kramp krijg en mijn kaken niet meer van elkaar willen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:31

Hopke89 schreef:
Ohw heerlijk om te weten dat ik niet alleen ben in het kaakklemmen.
Ik heb sinds een half jaar een knarsplaatje, speciaal door de tandarts gemaakt, mijn kaken zitten niet steeds weer 'klem', stond dan op het laatst zo'n spanning op dat mijn kaak vast ging zitten o.i.d. dan kon ik heel slecht kauwen. Of mond bleef op kiertje staan en verder wou hij niet open.
Ook zeggen mijn kaken niet constant meer knak met het eten van een hard broodje.
Zag alleen dit topic en wist meteen weer, ohw ik doe het nu ook, oeps.
Toen hielp overigens ook wel dat ik van de tandarts geen harde dingen meer mocht eten en 's morgens beginnen met brinta dat ik niet hoefde te kauwen dan. Kan alleen slecht tegen melk dus dat heb ik niet vol kunnen houden. Toen andere tandarts gekregen en die kwam met dat plaatje. Is nu nog steeds niet helemaal goed maar, kan in ieder geval weer normaal eten (nouja niet teveel harde broodjes).

Nu komt mijn vraag
Kan oorpijn ook door kaken klemmen komen? Ik heb echt al sinds jongs af aan last van mijn oren.
Ze worden niet goed schoon als ik gewoon slik dus moet 's morgens en 's avonds mijn oren 3 keer klaren zo met de neus dicht en dan slikken (niet dat het altijd wil lukken). Kan het zijn dat ik door het klemmen die boel ook dicht knijp o.i.d.? Heb namelijk deze zomer toch minder last gehad van mijn oren dan anders, had ik gewoon een goede zomer of zou dat samen kunnen hangen met het knarsplaatje waardoor dat klemmen blijkbaar ook minder zou moeten zijn.

Vervelend dat je zo gruwelijk knarst. Oorpijn kan er zeker door ontstaan. Je kan oorpijn krijgen door nagelbijten, wangbijten etc en ook door het klemmen/knarsen van je tanden.
Een knarsplaatje is eigenlijk alleen voor dat de kracht op je tanden afneemt en dus ook de slijtage. Maar het is logisch, dat als je er iets zachter (kunststof) tussenstopt ipv glazuur op glazuur dat dit voor je oren als minder belastend ervaren wordt.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:36

Sababber schreef:
Ligt er aan. Ik kreeg eerst een dun plastic bitje dat over mijn boventanden ging. Dat werd gemaakt door plastic vacuüm te zuigen over een gips afdruk van mijn tanden. Die dingen kauwde ik in enkele weken kapot. Toen kreeg ik een echte prothese, eentje die geklemd word om mijn achterste kiezen en waar een gleuf onderin zit voor mijn onderkiezen zodat mijn gebit word vastgezet. Het doet wel pijn als ik hem draag hij zit erg strak..

Dan zit hij toch niet helemaal goed.. Ik zou hier wel mee terug gaan. Zulke dingen zijn niet goedkoop en dan moet het natuurlijk wel helemaal goed zitten, anders draag je hem niet en heb je er uiteindelijk niets aan..

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:41

Sincere schreef:
Fijn dit topic!

Over een bitje ben ik ietwa twijfelig, aangezien ik mijn nachtbeugels ook kapot geknaagt had :Y)

Begrijp ik.. maar liever het bitje kapot dan je eigen tandweefsel toch? een bitje is vervangbaar, tandweefsel is onomkeerbaar..

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:56

Ik klem ook mijn tanden opelkaar vooral bij spanning en stress.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:03

Ik klem ook maar heb een bitje voor 's nachts.
Mijn moeder knarst ook overdag trouwens, kan erg irritant zijn.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:05

Ik klem ook heel erg, had het eerst niet in de gaten maar ben me er sinds een halfjaar bewust van, voel veel spanning op m'n kaken en heb er ook dagelijks veel hoofdpijn van.
Heb je nog mensen nodig voor je onderzoek?

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 10:28

Zeker heb ik nog mensen nodig!

Ookal twijfel je of je misschien deel kan nemen, toch graag even mailen naar bruxisme.onderzoek@gmail.com . Dan kan ik vanaf daar het beste beslissen. En 9 vd 10 mensen kunnen deelnemen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:39

Ik doe het ookal jaren. Heb er vaak hoofdpijn van. Mijn tandarts zei dat er niks aan te doen is. Het begint nu wel zichtbaar te worden. De kaakchirurg zag het gelijk. Ik probeer wel te stoppen maar zodra ik slecht in m'n vel zit wordt het erger.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:46

Ik klem en knars helaas. Mijn vriend knarst verschrikkelijk in zijn slaap.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:59

Een stipje.

ik knars snachts heel erg word er soms wakker van en heb daardoor zeer waarschijnlijk bijna elke dag hoofdpijn. heb geen bitje in of dergelijke.

Nu weer lekker gaan knarsen (slapen)

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 06:47

Waar kun je eigenlijk zo'n bitje kopen? En hoeveel kost dat?

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 06:53

Ik ben een echte nachtmerrie voor mijn tanden volgens mijn tandarts. Ik knars in mijn slaap en al mijn tanden zijn minuscuul en mijn kiezen open geknarst (zenuwen liggen bloot) Heb kiezen al een keer laten vullen maarja, die knars ik er ook weer uit. Doordat ik een (ENORM) late wisselaar ben heb ik niet heel wat melktanden dus opzich is het niet altijd heel erg omdat mijn kiezen nog allemaal gewisseld moeten worden maar irritant en pijnelijk is het wel

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 06:56

:wave:

Ik klem/knars en ben me hier heel erg bewust van. Het is een soort van tic en kan niet echt aanwijzen op welke momenten ik het wel of niet doe maar merk wel dat het door spanning of stress erger wordt. Ik krijg er steken van in mijn slaap maar geen kramp in mijn kaken. Ik geloof niet dat ik er in mijn slaap ook last van heb.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:04

ook ik klem mijn kaken op elkaar, vooral bij stress. Ik heb ook een 'bitje', maar ik ben ondertussen zo handig geworden dat ik bijna mijn kaken uit de kom klem en met bitje in, toch mijn kiezen op elkaar krijg...
ik doe het vooral 's nachts en als ik voor de tv zit of achter de computer.
ik heb je een mailtje gestuurd.
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 20-10-14 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:05

Hoihoi, Ik heb je een mailtje gestuurd hoor, hier nog een knarser!

Grappig dat er zoveel mensen zijn die dat doen.

Ben ook benieuwd of er tegenwoordig meer mensen zijn die knarsen dan vroegah. Ivm hogere werkdruk en stress (al dan niet door de crisis) enzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:18

Wat n interessant onderwerp TS. Doe je ook onderzoek naar osteopathie, fysiotherapie of andere spannings verlagende therapieën?

Hier n ex knarser, klemmer. Al mijn kiezen werden craquelé. Jaren met n blokje geslapen. Gelukkig ben ik er nu van af.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:20

Ik klem ook. Wat houd het onderzoek buiten de vragenlijst verder in?

Ik zou graag weten waar mijn klemmen vandaan komt . Kan het zo zijn dat je ook strakke schouders krijgt door het klemmen. Ik heb nl altijd strakke pijnlijke schouders.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 08:51

Super bedankt allemaal, de mailbox zit al weer flink vol!
Mail jullie allemaal zsm terug.

Even wat vragen (proberen) te beantwoorden.
Laten we eerst voorop stellen dat we nog niet HEEL ver zijn in de wetenschap.
Wel is het zo, veel tandartsen die zich daar niet in verdiepen weten weinig over bruxisme( = overkoepelende naam voor het klemmen en knarsen) vanaf nu gebruik ik deze term even, is wat makkelijker typen ;) :)

Op dit moment zijn er al vele relaties gelegd wat bruxisme kan bevorderen. Het onderzoek doen is daarnaast ook lastig om dat er vele correlaties zijn waardoor je snel foute conclusies kan trekken.
Bijv: jongens met petjes roken. Roken veroorzaakt kanker. Jongens met petjes krijgen kanker.

Dit is vooral zo als je onderzoek doet naar alcohol/roken/drugsgebruik icm bruxisme dat je dit dus erg goed scheidt.
Roken, alcohol en xtc (vooral xtc natuurlijk, valt ook wel te begrijpen als je aan die klapperkaken denkt) zijn aangetoond dat ze een versterkende werking op bruxisme hebben. Vooral roken, zij bruxeren tot wel 2x vaker dan niet rokers en hebben 5 meer bruxeerperiodes in hun slaap.

Daarnaast is het rusteloze benensyndroom ook een significante aanwijzing, dit wordt ook verklaard dat het een bewegingsstoornis is (dit is bruxisme eigenlijk ook)

Wbt stress zijn er veel tegenstrijdige onderzoeken. Hier loopt nog veel onderzoek naar (waaronder het mijne)
Ik ben nu ook bezig met cafeine en slaap boosheid frustratie en de diepte van de slaap/aantal malen wakker worden/ toiletbezoek.

Al met al dus erg breed. Over de etiologie (=het ontstaan) van bruxisme is dus nog niet heel veel bekend, en daarnaast zijn resultaten ook vaak tegenstrijdig. Daarom is het nog lastig om een goede behandeling te starten.

Ik schrijf dit allemaal vrij kort op, omdat ik hier echt dagen aan kan wijden natuurlijk. Er zijn veel meer risicofactoren die ik later nog wel een keer zal posten, nu even wat minder tijd.

Wbt de behandeling:
Op dit moment richt de behandeling zich alleen maar op preventie van bruxisme:
dit zijn ff snel de mogelijkheden:

Opbeetplaat: beperkt alleen de schade(slijtage)
Psycholoog: ontspanningsoefeningen
Botoxinjecties: is op dit moment enige werkende behandeling. Kauwspieractiviteit wordt hiermee geremd

Rien10; op jouw bericht reageer ik later, is niet tot zijn recht als ik hier kort op reageer.

Zoals ik al zei, dit is even heel kort maar ik denk dat jullie er ook niet heel veel aan hebben als ik jullie bombardeer met worddocumenten van 200 pagina's, probeer de belangrijkste info even uit te filteren :) !