Ervaringen met tibia plateau breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:59

Marrit13 schreef:
Oh goed zeg! Dat kon ik zo snel nog niet *\o/* Ik heb momenteel wel meer last, denk echt door het weer. Kan nog wel alles, maar kost ff wat meer moeite.

Zwieke, jij nog last gehad na je pijnlijke moment?

Ik heb deze periode ook meer last. Zoals jij het beschrijft, alles lukt, maar veel trager. Het enige nadeel is dat zeer weinig mensen snappen dat ik nog steeds pijn heb...... *na 5 maand moet de pijn toch al minder tot nihil zijn?!? :roll: *

meggiemeg

Re: Ervaringen met tibia plateau breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:52

Ik ben 3 jaar verder en heb nog altijd vaak en soms ook veel pijn!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:09

Ik heb het een aantal jaren geleden gehad. Omdat we er pas na drie weken achter kwamen kon ik niet meer geopereerd worden en heb ik injecties gekregen voor goed herstel van het bot. Achteraf kan ik m'n knie nog heel behoorlijk gebruiken. Waarschijnlijk beter dan wanneer ik in het gips was gegaan. Toch is ie niet meer zoals het was en is hardlopen onmogelijk. Vraag me niet waarom maar het gaat gewoon niet. Heb het een aantal keren weer geprobeerd om op te bouwen maar helaas. Wel merk ik dat er nog steeds progressie in zit en ik nu toch al wel een jaar volledig pijnvrij ben. Maar dat is jaren anders geweest. Niet dat het steeds heel erg pijn deed maar ongemakkelijk was het wel.
En paardrijden voelt ook niet heel fijn. Recreatief uurtje gaat wel maar serieus rijden zit er niet meer in.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:06

Jennyj01 schreef:
Ik heb het een aantal jaren geleden gehad. Omdat we er pas na drie weken achter kwamen kon ik niet meer geopereerd worden en heb ik injecties gekregen voor goed herstel van het bot. Achteraf kan ik m'n knie nog heel behoorlijk gebruiken. Waarschijnlijk beter dan wanneer ik in het gips was gegaan. Toch is ie niet meer zoals het was en is hardlopen onmogelijk. Vraag me niet waarom maar het gaat gewoon niet. Heb het een aantal keren weer geprobeerd om op te bouwen maar helaas. Wel merk ik dat er nog steeds progressie in zit en ik nu toch al wel een jaar volledig pijnvrij ben. Maar dat is jaren anders geweest. Niet dat het steeds heel erg pijn deed maar ongemakkelijk was het wel.
En paardrijden voelt ook niet heel fijn. Recreatief uurtje gaat wel maar serieus rijden zit er niet meer in.

Dat is niet niets :(:)

Ik heb een leuke "oefening" gevonden bij de fysio, steppen :)) Ik kan er geweldig goed mijn energie in kwijt en het lukt ook met de knie. *hallooooo conditie :Y) *

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:21

Ik doe ook steppen inderdaad! Thuis op de salontafel :+ en bij de fysio. Inderdaad leuk en echt goed!

Dinsdag mn eerste fysio fit les gehad, nou haalde de gemiddelde leeftijd mooi naar beneden :') maar leuk oefenschema meegekregen in ieder geval.

Verder is de ergste stijfheid vd weersomslag voorbij geloof ik.

Hoe gaat het met de rest?

Zo Jenny, heftig -O- ook pas laat achtergekomen zeg, bah.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:34

Op de step en yoga gaan prima. Maar als ik rij of achterop de scooter zit en die knie is wat naar buiten gedraaid dan komt er zo'n zeurende pijn in. Doe ik niet meer dus.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 13:44

Hier gaat het ook nog steeds vooruit. Jammer genoeg blijft er wel vocht in de knie zitten. 's Ochtends is het meestal goed, maar gedurende de dag loopt ie toch vaak weer op. Bij de fysio gaat het ook goed, knie is wel steeds beter belastbaar. Ben zelfs afgelopen week in even Parijs geweest en bovenop de Eiffeltoren (lang leve de lift!), maar dat was toch wel behelpen hoor met een kruk. Maar goed, het was eindelijk eens even een leuk uitje en het kwam toevallig op mijn pad, dus ik klaag niet :D

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:35

Had je overal voorrang als gehandicapte? <<) Klinkt leuk, zal wel vermoeiend zijn geweest?

Heb vd week mn hakken weer geprobeerd, ik heb of platte schoenen of torenhoge stilettos's :+ Geen pijn, maar mijn evenwicht is niet wat het geweest is _O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:45

Was inderdaad ontzettend vermoeiend, ondanks dat ik elk bankje zo ongeveer wel heb gebuikt. En voorrang als gehandicapte? Niet echt, mensen lopen je gewoon omver, blijven zitten waar ze zitten in de metro en de buschauffeur rijdt gewoon weg terwijl je nog niet eens in de buurt van een zitplek bent. Maar het was wel leuk om even eruit te zijn!

Gister weer een mijlpaal bereikt! Heb op het paard van vriendin gestapt, gedraafd en een stukje galop gedaan! Merk dat het steeds een beetje beter gaat (alhoewel ik nu wel weer veel vocht erin heb, maar had van te voren mijn eigen paard ook al gelongeerd. Misschien toch iets te enthousiast geweest O:) )

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:23

Moska: jij heb er toch ook nog ijzerwerk in? komt het vocht daar niet van?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 10:14

Ja, de schroeven zitten er nog in. Geloof ook dat die minimaal zes maanden moeten blijven zitten. Moet in maart weer naar de chirurg en meende dat hij dan zou bekijken of en wanneer ze eruit gaan.

Maar het vocht zit meer bovenaan de knie en de binnen zijkant, niet aan de buiten zij/onderkant waar de schroeven zitten. Voor mijn gevoel heb ik daar eigenlijk geen last van. Heel soms een paar gemene branderige pijnscheuten, maar die zijn echt zeldzaam.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:13

Zat bij mij het vocht ook, soms zag je niet eens echt een knie meer :') Ik had ook vreselijk veel last van vocht in mn enkel, was pijnlijk met lopen ook. Nu alleen nog vocht waar het ijzer zit en dat blijft wrs ook zo tot het eruit is.

Goed dat je gereden hebt! Dan weet je ook weer waar je het voor doet he? *\o/*

Gister weer in mn fitnessklasje bezig geweest, ik merk dat de kracht steeds meer terugkomt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:08

Moska: die branderige pijnscheuten heb ik ook gehad. En die zijn verdwenen nadat het ijzerwerk eruit was. Ik kan echt iedereen aanraden om het te laten verwijderen. Ik heb er nooit spijt van gehad
zie dat jij ook uit friesland komt. Welk zh zit jij?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:23

Aha het is een Friezenkwaal :') Woon sinds 4,5 jr in Gelderland, maar geboren en getogen Friezin :-)

Ijzer gaat er hier ook echt wel uit! Heb het idee dat het me soms beperkt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:12

Dat wil ik niet zeggen. Ik kon van oorsprong uit Noord holland.en mijn been brak ik in Drenthe en mijn arm in Groningen

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 11:34

Ik loop bij MCL. Woon zelf ook in Leeuwarden, dus dat is wel handig. In maart moet ik terugkomen en dan bekijken ze of ze schroeven eruit kunnen. Het is nu nog te vroeg daarvoor. Hoop alleen niet dat ik daar weer lang van moet herstellen, ik ben dan net weer een beetje op de been. Bij mijn kijkoperatie van de knie beloofden ze ook dat ik na een paar weken weer als een kievit zou lopen, nou dat heeft meer dan drie maanden geduurd...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:12

Oké ik zat in drachten. Toen bij mij de pen eruit ging liep ik de dag erna nadat ik vons dat het drukverband wel lang genoeg gezeten had en ik me verlost had van de harde pleisters weer normaal rond. Niemand die ooit iets gezien heeft

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:33

Het eruit halen opzich stelt niet zoveel voor, is een dagopname. Ze adviseren wel om even een paar weken rustig aan te doen omdat er toch weer een paar gaten in het bot zitten waar eerst de schroeven zaten. Ik heb er totaal geen last van gehad, was voor mij echt een bevrijding dat alles er uit ging, de schroeven zaten bij mij zo los dat je zo kon voelen en met de spieren er elke keer langs op was ook geen pretje!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:07

Ik moest een weekje rustig aan doen. Daarna mocht ik alles weer doen. Bij mij moest het er ook echt uit. Mijn knie schoot op slot door de pen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:24

Ik ben echt bang mbt alles wat medisch is, maar kan niet wachten totdat het ijzer eruit gaat :') vooral bij de weersomslag naar kou/vochtig weer had ik er last van.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:14

Kan ik me voorstellen. Voor zover ik het doorheb, heb ik daar geen last van, maar mijn pijngrens is nogal hoog. Wat anderen als pijnlijk ervaring, vind ik hooguit irriterend en niet de moeite waard.

Gister hebben ze een Biodex-meting gedaan in het ziekenhuis. dacht dat ik al heel ver was met revalideren, maar uit de meting bleek dat ik nog wel even zoet ben voordat ik de oude weer ben. Op zich ging het wel goed, maar qua spierkracht blijft het linkerbeen bij zwaardere belasting nog ver achter. Onbelast is links net zo goed als rechts, maar bij de zwaardere belasting heb ik nog een verschil in spierkracht van 64% (mag maximaal 10% zijn)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:31

Ah ook dat is herkenbaar! Ik zit nu op 70% dus gaat goeie kant op. Afgelopen zondag best veel gedraafd en ik kon zelfstandig op en afstappen (krukje) *\o/* Ben erg blij met de aangeschafte EZ Rides, geeft net wat meer steun. Stiekem weer beetje aan het rondkijken voor een eigen paard :+

Vanavond bij de fysiofit voor het eerst op De Loopband gestaan. Mijn Vijand }> Vreselijk ding, moest nog vrij hard ook :')

Hoe gaat het met je buig-en strek bereik?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 10:10

Strekken is bijna maximaal en qua buigen kan ik in ieder geval weer met enigszins opgetrokken benen op de bank zitten. Dat gaat steeds makkelijker. Loop sinds een dikke week helemaal zonder krukken. Kan het nog niet vreselijk lang volhouden, dus bankjes en stoeltjes onderweg zijn welkom, maar het gaat vooruit!

Heb zelf nog niet op de loopband hoeven staan, denk ook niet dat dat nog hoeft eigenlijk. Loop zo wel genoeg vermoed ik.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:52

Ik heb de fout gemaakt om op het intakeformulier voor de fysiofit (naast revalidatie) "werken aan algehele gezondheid/conditie" aan te vinken, vandaar ook de loopband en andere oefeningen :') Maar is goed voor me, dus ga er mooi mee door.

Dat klinkt al heel positief!! Je gaat snel vooruit zeg *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:48

Moska schreef:
Heb zelf nog niet op de loopband hoeven staan, denk ook niet dat dat nog hoeft eigenlijk. Loop zo wel genoeg vermoed ik.

Op de loopband is lopen heel anders dan gewoon zo in het dagelijks leven hoor.
Bij zat de loopband wel in het pakket al vanaf het begin.