"spinnen-in-huis-tijd" is weer begonnen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:17

Anoli schreef:
Dat vind ik nog het ergste dat mensen je uitlachen en ke niet te hulp schieten.
Nee veel leuker dN die spin weghalen is achter je aankomen met die spin en kijken of je echt zo bang bent als je zegt.

Mijn werkgever deed dat een keer en toen ging ik zo enorm over de zeik want hij had mij in een hoek gedreven en kon nergens meer heen. Toen ik al huilend tegen de muur omhoog probeerde te klimmen schrok ie en heeft ie het nooit meer gedaan.

Maar ja dan is het leed al geschiet en ben ik nog banger.

Moeten ze bij mij echt niet flikken,ik word dan ook écht heel erg kwaad en doe dan iets wat ik eigenlijk nooit doe.Kan er nix aan doen,maar dan ga ik ook écht over de rooie.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:27

elenaMM77 schreef:
Anoli schreef:
Nee veel leuker dN die spin weghalen is achter je aankomen met die spin en kijken of je echt zo bang bent als je zegt.

Mijn werkgever deed dat een keer en toen ging ik zo enorm over de zeik want hij had mij in een hoek gedreven en kon nergens meer heen. Toen ik al huilend tegen de muur omhoog probeerde te klimmen schrok ie en heeft ie het nooit meer gedaan.

*proest, sorry* maar in hoeverre is 'hulp' nodig. op geen enkele manier is er gevaar. En om heel eerlijk te zijn, de paniek om spinnen werkt bij mij op een verlammende manier op mijn lachspieren, ik kan echt niet gelijk in actie komen. Als de ander niet meer staat rond te dansen en te gillen, dan kan ik rustig zo'n spin voor je weghalen.

Je kunt natuurlijk iemand anders niet kwalijk nemen dat een angst voor een niet bestaand gevaar bij een ander op de lachspieren werkt en ze jou op dat moment niet heldhaftig komen redden van dat niet bestaande gevaar. Dat je een angst hebt dat is duidelijk en te accepteren voor iedereen, maar als er geen gevaar is, dan kun je het een ander toch niet kwalijk nemen dat die in de lach schiet? Als je aangevlogen wordt door een tarantula in gevechtshouding dan ben ik de laatste die zal lachen en de eerste die het dier probeert weg te krijgen.

achter iemand aangaan zal ik trouwens nooit doen.. Ik heb wel ooit iemand een fietsspin toegegooid met de uitroep: hier vang, spin!. het woord spin zorgde ervoor dat ze niet meer nadacht of keek, want haalde toch overduidelijk het ding van mijn fiets, had het in mijn hand en gooide het.. maar ze vloog 3 meter achteruit draaide zich om en sloeg op de vlucht.. nadat ik bekomen was van mijn 'uitlachen' heb ik daar ook mijn excuses voor aangeboden..

hmm ja en ik heb zo'n nepspin op mijn kaars geprikt voor halloween.. was dat ding helemaal vergeten toen de buurvrouw drie maanden later koffie kwam drinken tot ze helemaal stijf op de bank zat en mompelde 'dat kan gewoon niet waar zijn'. Ding was zo groot dat hij wel haar angst opriep, maar ze gewoon zo verstijfd was dat ze niet kon gillen.. Maar dat was niet opzettelijk.

Nee direct gevaar iser niet. Behalve dan dat mn hart ontplofd en ik in blinde paniek ben. Kijk dat mensen lachen snap ik ook wel. Gister heb ok er zelf ook nog om kunnen lachen.
Maar het daadwerkelijk uitlachen op een neerhalende manier vind ik niet nodig. En als ik dan vraag of iemand de spin weg wil halen en mensen zeggen dan nee en beginnen nog hardr te lachen ja dan word ik boos.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:31

ik had er laatst 1 in me bed ik draaide me om om een vliegermepper te pakken en toen was die weg/ heb de nacht op de grond geslapen durfde niet meer in mijn bed.

Anoniem

Re: "spinnen-in-huis-tijd" is weer begonnen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:33

ik lag ooit in een tent en toen kroop er 1 over mijn gezicht , nooit zo hard gegild :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:37

Iemand bang maken met een spin is inderdaad niet leuk.Moet toch altijd een beetje lachen om de spinnenangst van iemand anders. Het zijn toch hele mooie en onschuldige dieren.Ik heb het al eens eerder gemeld dat als je de spin een naam geeft de spin al minder eng is.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:40

mijn vriend lacht me altijd uit als ik spin zie maar mag hem nooit uitlachen want hij is ook bang voor spinnen. ik vind ze maar eng bah

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:52

vooral als ze zzoooo hard gaan rennen en je weet niet waar ze zitten :brr:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:59

Anoli schreef:

elenaMM77 schreef:

*proest, sorry* maar in hoeverre is 'hulp' nodig. op geen enkele manier is er gevaar. En om heel eerlijk te zijn, de paniek om spinnen werkt bij mij op een verlammende manier op mijn lachspieren, ik kan echt niet gelijk in actie komen. Als de ander niet meer staat rond te dansen en te gillen, dan kan ik rustig zo'n spin voor je weghalen.

Je kunt natuurlijk iemand anders niet kwalijk nemen dat een angst voor een niet bestaand gevaar bij een ander op de lachspieren werkt en ze jou op dat moment niet heldhaftig komen redden van dat niet bestaande gevaar. Dat je een angst hebt dat is duidelijk en te accepteren voor iedereen, maar als er geen gevaar is, dan kun je het een ander toch niet kwalijk nemen dat die in de lach schiet? Als je aangevlogen wordt door een tarantula in gevechtshouding dan ben ik de laatste die zal lachen en de eerste die het dier probeert weg te krijgen.

achter iemand aangaan zal ik trouwens nooit doen.. Ik heb wel ooit iemand een fietsspin toegegooid met de uitroep: hier vang, spin!. het woord spin zorgde ervoor dat ze niet meer nadacht of keek, want haalde toch overduidelijk het ding van mijn fiets, had het in mijn hand en gooide het.. maar ze vloog 3 meter achteruit draaide zich om en sloeg op de vlucht.. nadat ik bekomen was van mijn 'uitlachen' heb ik daar ook mijn excuses voor aangeboden..

hmm ja en ik heb zo'n nepspin op mijn kaars geprikt voor halloween.. was dat ding helemaal vergeten toen de buurvrouw drie maanden later koffie kwam drinken tot ze helemaal stijf op de bank zat en mompelde 'dat kan gewoon niet waar zijn'. Ding was zo groot dat hij wel haar angst opriep, maar ze gewoon zo verstijfd was dat ze niet kon gillen.. Maar dat was niet opzettelijk.

Nee direct gevaar iser niet. Behalve dan dat mn hart ontplofd en ik in blinde paniek ben. Kijk dat mensen lachen snap ik ook wel. Gister heb ok er zelf ook nog om kunnen lachen.
Maar het daadwerkelijk uitlachen op een neerhalende manier vind ik niet nodig. En als ik dan vraag of iemand de spin weg wil halen en mensen zeggen dan nee en beginnen nog hardr te lachen ja dan word ik boos.

Iemand uitlachen gaat misschien wat ver, al kan de situatie daar soms wel toe uitnodigen, maar moet iedereen zich maar aanpassen aan jouw ongegronde en buitenproportionele angsten?

Natuurlijk kun je spinnen wat akelig vinden en ze liever niet oppakken, maar zodra je in paniek raakt als er ergens een spin zit, alles bij elkaar gilt en van je omgeving verwacht dat ze op stel en sprong alles laten vallen om hem voor jou weg te halen, dan ben jíj degene met een probleem. Op zich mag iedereen voor zichzelf weten of hij een fobie laat behandelen, maar als je ervoor kiest om dat niet te doen, zorg er dan op zijn minst voor dat jouw probleem niet dat van je omgeving wordt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:06

Nou hallo, er zit een verschil tussen 'rekening houden met' en 'op iemand aflopen met een spin in je handen'. Ze zegt toch ook niet dat iedereen alles uit haar handen moet laten vallen? Maar wel dat ze het fijn zou zijn als mensen er een klein beetje begrip voor zouden kunnen tonen. Tuurlijk is het ons probleem dat we spinnenangst hebben, maar dat betekent toch niet dat anderen niet een klein beetje mee kunnen denken? Of zijn we al zo asociaal geworden?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:29

@ Oomens: ik zeg nergens dat mensen alles uit hun handen moeten laten vallen. Maar als ik vraag (en nee niet eis) of iemand die spin alsjeblieft weg wil halen omdat ik er heel erg bang voor ben, dan is dat toch geen rare vraag? Dan is het toch ook vreemd dat men dan gaat lachen en nee zegt.

Maar goed ik ga die discussie verder niet voeren, gelukkig heb ik veel mensen in mijn omgeving die een fobie goed snappen en altijd helpen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:30

Nou, laat ik jullie dan maar niet uitnodigen voor een kopje thee bij mij thuis... :=
Heb nooit zo'n probleem met spinnen, zolang ze maar niet in de weg hangen of over het behang stampen als ik wil slapen, dus er zullen er wel een heel aantal zitten, inclusief die ene spin die vrolijk uit mijn haar tevoorschijn kwam en voor mijn neus ging hangen _O- .
Maar goed, snap spinnenangst wel, vanaf kleins af aan was ik enorm bang voor alles met meer dan 4 poten en dus ook voor spinnen. Beetje shocktherapie in de vorm van een serieus grote mannen hand groot zwart beest dat er uitzag als een megakever en heel blij door de gang aan het sjouwen was heeft erg geholpen. Was alleen thuis en moest echt door die gang om naar buiten te komen omdat ik naar school moest. Toch maar jezelf bij elkaar rapen, een teil zoeken (zo groot was ie dus), die bovenop beest gezet en vervolgens miepend naar de voordeur gesprongen. Daarna vond ik kleine spinnetjes niet meer eng. Als je zo iets groots overleeft kan zo'n klein beestje weinig indruk meer maken. En daarna is er iets heel erg mis gegaan en nu vind ik spinnen eigenlijk wel heel erg leuk :o .

Maar zieke geintjes uithalen met mensen die zo bang zijn, nee, dat vind ik nog steeds niet leuk en help altijd graag met het verwijderen van meerpotige dieren. Wat ik wel erg geinig vind is als iemand een spinnengeintje met mij wil uithalen. Zo'n beteuterde gezicht als ik niet krijsend een boom in ren maar achter die spin aan ren om 'm te aaien _O- . Mijn wraak voor iedereen die bang is voor spinnen :D .

Oomens heeft duidelijk geen fobie? Fijn voor jou! +:)+ Als je een fobie hebt heb je inderdaad een probleem en bij een echte fobie heeft je omgeving daar ook onder te lijden. Niet dat je dat wilt maar zo werkt het nu eenmaal en geloof me, een echte foob vindt het echt niet leuk dat zijn omgeving zo 'gezellig' mee lijdt en zou ook veel liever fobieloos zijn. Hulp zoeken doet men meestal pas als het écht niet anders meer kan, zo leuk is het niet om naar de HA te gaan en te vertellen dat je angst hebt voor spinnetjes, vogels of de kleur geel. En dan nog werkt in sommige gevallen therapie niet eens of maar deels als je toevallig wat meer onder de leden hebt dan een enkelvoudige fobie.

Maar voor diegenen met een 'simpele' spinnenfobie, je krijgt écht niet gelijk een vogelspin in je handen gedouwd hoor, dat werkt juist averechts. Een goede peut zal toch eerst kijken hoe diep die angst zit en waarschijnlijk zul je eerst alleen maar plaatjes en filmpjes moeten kijken voordat ze verwachten dat je de vogelspin gaat uitlaten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:38

Oh die vogelspin laat ik wel uit hoor.... maar dan mag ie wel mooi in zn eentje naar buiten, en gooi ik de deur achter hem dicht, doe het slot erop, timmer de brievenbus dicht en doe daarna voor alle zekerheid ook nog handdoeken bij de randjes van de deur _O-

Maar ach, over het algemeen kan ik goed leven met mn fobie, alleen de herfst is wat minder... :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:41

Hier ook zo veel last van spinnen. En dan niet van die kleine spinnetjes of van die langpoten. Nee, van die grote, harige, waar je praktisch een zadel op kunt leggen en wegrijden. Zo een waar zelfs de stofzuiger zegt "How 'bout HELL NO!"
Ik vind ze doodeng... Ze zeggen dat ieder levend wezen op de aarde een doel heeft, nou het enige doel van een spin is mij de stuipen op het lijf jagen. >;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:43

Daarom staat dit topic ook bij mens en welzijn... die dieren zijn niet gezond voor mijn lijf...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:44

Ik ging 2 weken terug de boel afsluiten om naar bed te gaan en toen ik de woonkamer deur dicht deed zat er ook ineens een enorme dikke zwarte spin.
heb gegild bij het leven!

helaas was er niemand om te helpen dus op 5 meter afstand de spin opgezogen met de stofzuiger en er een prop papier in gedaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:45

Weet je wat ik het ergst vind, ik heb mijn huisbaas een keer geroepen om er 1 weg te halen (serieus in 1 week tijd 4 van die grote) en toen hij eindelijk kwam was ik de spin kwijt.

Dat is echt vele malen erger, je weet dat hij ergens is, maar waar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:47

Hier nog een!
Doodsbang voor die griezels op 8 poten.
En wij hebben al 5 van die joekels in huis gehad...
Gelukkig heeft ons mam ze alle 5 gevonden, en was ik niet thuis, haha.
Enige nadeel is, is dat ons pap nooit zo snel is om ze te vangen.
Hij komt echt altijd op z'n gemakje aan om zo'n beest te vangen, soms zijn ze dan al lang weg.
Maar zowel ons mam als ik durven ze niet te pakken.
Ik durf het niet eens met een stofzuiger, ben bang dat hij over de stang heen naar me toe komt rennen. :o

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:50

Vreselijk die beesten.. ik ben er dood bang voor.
Gelukkig bij ons in huis nog niet zo'n enorme gezien... alleen spinnetjes die ik zelf ook nog wel ( met een handdoek ) durf te pakken.. wc papier gaan ze doorheen denk ik...

Mijn vader is gister avond op vakantie gegaan.. nog geen uur dat hij weg is belt m'n broer mijn vriend op dat hij moet komen omdat er een hele grote spin zat.
en als hij niet kwam zou mn broer bij mn moeder gaan slapen :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:52

Onali schreef:
Weet je wat ik het ergst vind, ik heb mijn huisbaas een keer geroepen om er 1 weg te halen (serieus in 1 week tijd 4 van die grote) en toen hij eindelijk kwam was ik de spin kwijt.

Dat is echt vele malen erger, je weet dat hij ergens is, maar waar.

Onder je bed,lekker in het donker.Wel met je mond dicht slapen hoor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:53

Ja idd... zo'n spin is verdwenen en je weet gewoon dat ie weer tevoorschijn komt... brrr...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:54

Brrr, spinnen. Hier ook veel last van, opeens 5 of meer spinnen in huis. Er was laatst zelf nog zo'n grote, dat ik hem maar Agnes heb genoemd :') Agnes is al inmiddels uit het huis geflikkerd :))

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:55

Nee hij was achter mn kast gekropen, op de grond had mn kat hem wel kunnen pakken. Maar ik wist toen wel meteen waar ze vandaan kwamen, dus gelijk hermetisch afgesloten met plakband :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:55

Anoli schreef:
En als ik dan vraag of iemand de spin weg wil halen en mensen zeggen dan nee en beginnen nog hardr te lachen ja dan word ik boos.

even ervan uitgaande dat ik niet lach om neer te halen..

maar als iemand 'boos' wordt als ik lach, schiet ik inderdaad weer in de lach in zo'n situatie en zelfs nog harder.. daar kan ik dan niets aan doen, het is gewoon dan zo'n zotte situatie.

ik schoot overigens ook in een 'grinnik' toen ik die zin van je las hoor.. ik zie het ook zo gebeuren, inclusief mijn reactie, waardoor iemand dan nog boos kan worden uit onmacht en ik dan weer lachen.

het is gewoon actie reactie..

iemand die geen spinnenfobie heeft kan zich de angst voor spinnen ook niet echt voorstellen. die ziet immers een spin en het doet diegene helemaal niets. angst kun je je voorstellen, maar het is een angst die op geen enkele wijze correspondeert met eigen angst.. In de lach schieten en blijven schieten is dan volkomen natuurlijk gedrag.. het is namelijk van nature een 'ontbloten van de tanden' wat ook apen doen als er een aap on onbegrijpelijke of onzichtbare reden in de stress mode gaat..

als iemand in de lach schiet denk ik dat je je gewoon het volgende voor ogen moet houden:

wat zou jij doen als iemand compleet in paniek raakt als er een elastiekje op tafel ligt? (elastiekje is nog gevaarlijker dan een spin, als dat 'schiet' dan kan je dat nog verdraaid hard raken).. maar ik durf te wedden dat als ik tegen de muur op wil rennen voor een elastiekje, jij niet meer bij komt..

zo moet je er maar over denken bij mensen zoals ik ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:57

Hier wordt elke spin 'spinniej' genoemd zodat Abbybabypoes leert wanneer ze weer een spin mag vangen. *D
Heb ook zo'n langpoterd in m'n keuken zitten, keurig in een hoekje tegen het plafond en die mag blijven zolang die hoog blijft. :)
Komt 'ie naar beneden dan krijgt hij toch echt wel te maken met Abbybabypoes die graag een spinniej eet. :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:58

Ja maar dat soort lachen snap ik wel. Tenslotte deed mn zus dat ook gisteravond, en toen die spin dood was heb ik zelf ook even mee gelachen... het was ook erg komisch :')

Maar ik bedoelde het neerhalende lachen, daar kan ik boos om worden. Ik ben zelf ook niet blij met mn angst, en zal dan ook nooit iemand neerbuignd uitlachen om een andere angst. :n