Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:44

Ik heb de reacties niet allemaal gelezen, maar TS, er is ook nog een middenmoot.

Ik "lijd" aan van alles. Ik ben voor allesennogwat allergisch en als ik er niet allergisch voor ben wordt ik allergisch naarmate ik het een tijdje gebruik (een bepaalde shampoo of douchegel bv) tenzij het echt van dat natuurspul is.
Daarnaast "lijd" ik aan tot nu toe onverklaarbare pijnen door mijn hele lichaam, depressie en ptss.

Ik wil echter niet aan antidepressiva, aerius en allerlei andere troep waarvan ik denk dat ze verschrikkelijk goed zullen werken.
In mijn dagelijks leven licht ik alleen mensen in over depressie die dat moeten weten, de hele zooi eromheen hoeven zij niet te weten.

Ik voel me echter wel aangesproken omdat ik, wanneer ik van andere mensen klachten hoor die soortgelijk zijn of juist heel anders, die klachten serieus neem en hen vertel dat ze misschien eens een bezoekje aan de huisarts/psycholoog/dergelijk moeten wagen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:46

leven en laten leven. de een moet het slikken de andere wil graag pillen een derde slikt liever niks.

je hebt de klagers en je hebt de niet klagers.

klagers kun je over hun kleine teen horen tot elk klein sneetje.. ik heb liever dat nog dan
de nietklagers in combinatie die ook niet snel na de dokter gaan.. als ze dan eens gaan kunnen ze ook te laat bij de dokter komen.( & een de week erna dood.. )

dus ja gewoon laten leven iedereen zijn keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:50

Christiene schreef:
leven en laten leven. de een moet het slikken de andere wil graag pillen een derde slikt liever niks.

klagers kun je over hun kleine teen horen tot elk klein sneetje.. ik heb liever dat nog dan
de nietklagers in combinatie die ook niet snel na de dokter gaan.. als ze dan eens gaan kunnen ze ook te laat bij de dokter komen.( & een de week erna dood.. )

Het zou mooi zijn als mensen dit konden inderdaad. Helaas is dit voor velen onmogelijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:53

Orchidee14 schreef:
Christiene schreef:

Het zou mooi zijn als mensen dit konden inderdaad. Helaas is dit voor velen onmogelijk.

inderdaad.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:11

Ik herken wel een beetje wat de TS zegt :Y)

Maar wat ik nog irriranter vind: mensen die klagen over hun hoofdpijn, maar geen ibu of paracetamol willen slikken. Of mensen die al weken ergens last van hebben en er over klagen, maar niet naar de dokter willen xD prima als je niks wil slikken of niet naar de dokter wil maar ga er dan niet de hele tijd over zeuren :')

chimello

Re: Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:15

Helemaal eens... Vooral op school... Mensen gaan altijd uit, leren nooit en dan zeggen ze dat het concentratie problemen zijn en dat ze adhd hebben ofzo. Sorry maar wees gewoon eerlijk...

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:23

Cindeeh schreef:
ik zie het in mijn omgeving veel met ADHD en ADD voorbij komen.

Nou heb ik zelf best wel ernstige ADD en herken ook echt wel de serieuze ertussen.

Maar hoeveel kinderen zijn niet hyper val al die toevoegingsmiddelen en suikers?
Kort ze daar eens in, dan zie je wel welke ADHD'ers er nog steeds tegen het plafond aanspringen. :P

Hier ga ik echt volledig in mee.
Ik heb zelf ook ADD, maar slik geen pillen.
En ja, ik ben af en toe druk, en ik let nooit op.
Maarja, dat ben ik. En pilletjes gaan dat niet veranderen

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:23

Er zijn indd veel mensen die snel naar de dokter gaan, watniet altijd slecht is!
Ik ga zelf ook niet snel en ga alleen voor medicijnen heen, want tsja ook ik heb een allergie.
Voor hooi en meel. Maar gelukkig geen last van als ik er medicijnen voor neem, ik denk dat jij in je OP doelt op mensen die eigenlijks niks hebben maarden alsof ze iets hebben, en dat zodra ze iets hebben heel erg zielig gaan lopen doen.. Ik weet niet of ik hier een mening over heb, vind het lastig omdat je eigenlijks iedereen in z'n waarde moet laten.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:28

Ik snap heel goed wat je bedoelt TS. Waar ik me ook wel aan irriteer is het gestrooi met diagnoses dat tegenwoordig helaas soms voorkomt. Bepaalde diagnoses die enorm makkelijk gegeven worden, mensen die medicatie voorgeschreven krijgen die niet nodig is.
En inderdaad mensen op FB die om ieder pijntje een post aanmaken wil ik ook wel eens een boek naar hun hoofd gooien. :P

Daarnaast zijn er helaas ook een heleboel mensen die wel echt iets mankeren en niet serieus genomen worden, maar ik denk dat je dat altijd houd, dokters moeten afwegingen maken en pijn is voor iedereen verschillend, ik kan mijn pijn een 3 geven terwijl mijn buurman dezelfde pijn een 9 zou kunnen geven. Als dokter zijnde moet je dan de juiste afweging zien te maken, helaas gaat dat soms fout maar ik denk dat daar weinig tegen te doen is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 01:02

unihorses schreef:
nou hier zus en moeder... o hoofdpijn o rugpijn o dit hupza ibuprofen en paracetamol en diclovenac en het lieft nog een flinke cocktail ervan gemaakt....
tuurlijk neem ik medicijnen maar niet voor iedere wiswatje een hele hand ( Zelfzorg) middelen. en dokters geven het ook zo maar mee... je moest eens weten. 6 paracetamols en dan 4 diclovenac en oplos ibuprofen en aan de morfine :') ik vind het nergens over gaan. maar dat is de aanpak van tegenwoordig je mag geen centje pijn of ongemak hebben dat je knock out gaat maakt dan weer niet uit
o en ts ik ben ook overgevoelig :D voor dat mengeltje hierboven beschreven :+

nu ken ik je moeder en zus niet, maar de ene hoofdpijn en rugpijn zijn de andere niet.

mijn vriend kroop een jaar of 2.5 geleden buikschuivend door de kamer, niet wetend waarheen, maar stilligen kon niet, opstaan kon niet omdat hij volledig crepeerde van de pijn. Omdat hij niet bij mij inwoonde toen en dus geen huisarts had bij mij moest er dus een doktor komen.. Eerst wilde mijn vriend er niets van weten, maar toen ik hem vroeg waarom hij dan nu rondjes rond mijn scheepskist aan het tijgeren was met zijn nagels mijn houten vloer vernagelend (hij had letterlijk zijn nagels in mijn vloer gezet) gaf hij uiteindelijk toe.. Dus ik bel de doktorspost of ik medicijnen kon krijgen.. Door een ongeluk in het verleden heeft hij eens in de zoveel jaar een ernstige aanval van rugpijn waardoor hij diclofenac en nog iets anders moest slikken om uberhaupt weer overeind te kunnen komen..

Wat is de reactie van de hulppost, komt u maar even met hem langs.. Hoe dan? ik kreeg hem niet overeind.. na veel gesteggel, heeft mijn vriend op een gegeven moment de telefoon overgenomen en gezegd, 'of zij komt nu dat medicijn halen, of je stuurt een doktor, of ik bel 112 voor een ambulance, maar er moet iets gebeuren'. pas toen kon ik de spullen halen.

-------

voor mijzelf, ik heb een geschiedenis van lage rugpijn die op rugweeën lijken tijdens mijn menstruatie.. Ik moet af en toe letterlijk op handen en knieen gaan zitten, voorhoofd tegen de grond en spanning erop om de pijn even te ontlopen. Ik zit met een hete badhanddoek over mijn rug (voor tegendruk en bescherming voor de temp van het douchewater) onder een zo hete mogelijke douche zodat ik tot 10 minuten na het douchen pijnvrij ben. Ik slik dan minstens 3x per dag 2 ibu's om het dragelijk te houden..
Een ieder die zegt dat dat overdreven is, die is gewoon gezegend met een rustige cyclus.

Daarnaast heb ik een milde vorm van cluster migraine.. zaak bij cluster migraine is dat je de doorbraak asap moet doorbreken. probleem is, in tegenstelling tot 'gewone' migraine ben je compleet onrustig en zolang de aanval loopt kun je niet 'even gaan liggen', maar functioneren wil ook niet meer.
zo'n aanval begint bij mij op 3 mogelijke manieren:
- aanrakingspijn van de hoofdhuid, het wordt 'duidelijk' doordat ik 'haarpijn' lijkt te hebben, echter het is de huid die dan zo 'strak' staat dat de haarwortel irritatie veroorzaakt
- 'knetteren' aan 1 kant lokaal in mijn hoofd
- oogpijn.. mijn oogbol doet zeer en voelt alsof hij uit mijn hoofd wil springen (altijd 1-zijdig).. je vind mij dan trappelend met mijn handen stijf tegen mijn oog gedrukt.

als ik bij die situaties niet direct ibu slik, dan ben ik uren lang uit de roulatie omdat het dan omslaat in een complete migraine aanval (die dus niet zoals bij 'migraine' uit 1 lange aanval bestaat.. maar uit een grote aantal aanvallen over een paar dagen verspreid).

Dus ja, ik ben een ibu grootverbruiker en kom daar ook rustig voor uit..

Ik snap TS wel, en ik deel tot op zekere hoogte de stelling.. Maar hij is nogal kortaf en bot gesteld.

Bij mij gaat het vooral om die mensen die overal maar supplementen voor slikken, het liefst homeopatisch en het anderen die wat mankeren ook proberen op te dringen en uit de reguliere behandelingen willen houden met 'magische' middeltjes.. En de eenvoud waarop mensen beweren dat kinderen bijvoorbeeld ADHD hebben (maar er totaal niets getest is) of hoe makkelijk mensen op ritalin gezet worden vanwege de 'tijdsdruk' in de zorg..

maar vind het wel veel te kort door de bocht om te beweren dat mensen die snel naar de ibu grijpen of cocktail (in ergste geval neem ik er inderdaad nog een paracetamol bij) te vertalen naar 'oh hoofdpijn, oh rugpijn' alsof het aanstellers zijn.. pas als je dezelfde pijn kunt voelen (helaas kan men dat niet meten), dan kun je dat niet zeggen.. dat het bij jou minder is, wees daar gewoon blij mee.

ik grijp veel ibu, maar niet 'snel'.. alleen wanneer het moet, helaas is dat vaker dan een ander.

overigens heb ik mijn huisarts inmiddels zo'n 12 jaar niet gezien of gesproken en ben ik in die tijd 4 maal bij een weekendarts geweest, waarvan tweemaal in het buitenland in 1 vakantie. Wat mij er aan doet denken dat ik toch maar eens moet uitzoeken bij welke huisarts ik nu ingeschreven sta, want mijn oude is 7 jaar geleden met pensioen gegaan en de praktijk is overgenomen..

je kunt het gebruik van bijvoorbeeld pijnstillers niet direct koppelen aan de mate van aanstelleritis.
Het is niet zo dat het nu 'meer' voorkomt..
er zijn eerder meer 'magische' goedjes op de markt
en meer mensen op deze aardkloot..
dus het aantal hypochonders is net zo hard gegroeid als de zieken en gezonde mensen.

De mensen die echt veel moeten slikken, zijn ook niet degene die er mee te koop lopen..

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 03:20

Helaas zijn sommige mensen waaronder ik ook veroordeeld tot de catogorie medicijn grootverbruikers, zou ik ze niet gebruiken ben is wormenvoer had het liever niet allemaal geslikt maar het is niet anders.
Ik ben er nog en kan nog lopen al is het niet veel maar heej ik kan zoals het er nu uitziet m'n kinderen groot zien worden wat ik vele malen belangrijker vind dan de hoeveelheid chemische zooi die ik naar binnen werk.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:29

Ik snap ook wat TS bedoeld hoor, hier ken ik ook een paar mensen.
Allergie gluten,koemelk intolerantie hiervoor en daarvoor.
Als je ze uitnodigt voor een etentje dan laten ze de helft staan want er zitten E nummers in die ze niet mogen hebben , gek wordt je er van

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:41

KarinLF schreef:
Als je ze uitnodigt voor een etentje dan laten ze de helft staan want er zitten E nummers in die ze niet mogen hebben , gek wordt je er van

Oh ja E nummers,...om je dood te lachen.

"Ik eet niets waar MSG/E621 inzit...." zeggen ze dan.

En de eten een tomaat...(waar heel veel E621 inzit :') :'))

Maar goed. Mensen die zeuren over ieder pijntje kan erg vervelend zijn. Maar laat gaan. Wat heb jij er voor een last van dat ze voor ieder pijntje een paracetamolletje slikken?

Niets toch.

En luister niet naar het gezeur....want zeuren over dat gezeur....pffff nou dat vind ik ook erg vermoeiend hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:56

Ik ben 1 van niet naar de dokter , liefst geen pillen laat me maar. Uitzondering is mondpijn als die extreem is dan neem ik wat , verder neem ik niks. Al ben ik wel een zeurkous soms , maar de dokter neuh niet nodig :+

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:04

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:13

_San87_ schreef:
Orchidee14 schreef:
Oke, sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar het is vaak heel moeilijk en frustrerend als je iets hebt wat aan de buitenkant niet te zien is. Mensen staan dan zo gauw met een oordeel klaar en kunnen heel hard zijn.

Ik denk dat dit dus ook een resultaat is van de zogenaamde hypochonders onder ons die bij het minste of geringste al denken dat ze ebola hebben, of zo. Mensen die echt iets hebben, worden niet serieus meer genomen.

Hier ben ik het volkomen mee eens, na veel onderzoek blijkt dat ik de ziekte van Lyme heb. Nu belde ik laatst voor een vraag naar de huisarts en kreeg ik de assistente aan de telefoon. 'Ah je hebt de ziekte van Lyme, je bent dus wat moe..' nou nee mevrouw ik heb gruwelijke pijnen gehad, uitvals verschijnselen e.d.. Ik denk ook door dat mode ziektes als biivoorbeeld zogenaamd Lyme hebben, want iemand is wat moe, de echte zieken niet meer gelijk serieus worden genomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:14

Thesserd schreef:
Maar wat ik nog irriranter vind: mensen die klagen over hun hoofdpijn, maar geen ibu of paracetamol willen slikken. Of mensen die al weken ergens last van hebben en er over klagen, maar niet naar de dokter willen xD prima als je niks wil slikken of niet naar de dokter wil maar ga er dan niet de hele tijd over zeuren :')

Doe ik ook wel eens. Ik wil niet voor ieder pijntje een pijnstiller zitten slikken, zelfs geen lichte. Ik wist niet dat dat je ook meteen het recht ontnam om eens goed te zeuren omdat die verrekte hoofdpijn maar niet weggaat.

Jeetje, ik schrik er eigenlijk van hoe nors en onverdraagzaam we geworden zijn. "Wat ik irritant vind, waar ik niet tegen kan is..." Kom op zeg, leven en laten leven. Straks mag je niet meer zeggen dat je daar of daar last van hebt, of eens even lekker zeuren omdat je ergens pijn hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:32

Ik herken het totaal niet. Kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstellen dat mensen die niet echt ziek zijn (psychisch of lichamelijk) medicijnen meekrijgen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:32

Ik heb zo'n schoonzus, die elke keer wat "heeft" om aandacht te krijgen. Zo had ze ineens een allergie voor noten, dus op de verjaardag hadden we er rekening mee gehouden, allerlei soorten gebak en wat kiest ze? slagroom met nougatine aan de zijkant en amandelschaafsel aan de bovenkant. Vervolgens komen er lekkere dingen op tafel, nootjes enzovoort, kaasjes en ja hoor de ene hand met borrelnootjes en zoute pinda's na de andere gaan naar binnen. Toen beweerde ze weer dat ze de allerzwaarste vorm van reuma aan haar handen heeft, kijk je in haar onderschrift van de whats app, zie je dat die 5x per dag veranderd helemaal vol getypt. Heb haar daar eens mee geconfronteerd en in eens was het 1 woordje , en een blik van oeps betrapt, daar had ik nog niet bij nagedacht. In het voorjaar is mijn zus overleden en net na het weekend dat we de crematie belde ze op, ze lag in het ziekenhuis en ze vochten voor haar leven.... Ik was er zo klaar mee toen ze uiteindelijk schoorvoetend toegaf dat ze buikpijn had en daarvoor naar de huisartsenpost was gegaan. En ja zij slikt ook werkelijk overal wat voor, ook bij voorbaat al preventief want ja je zou het maar krijgen hé...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:33

Geryon schreef:
Ik herken het totaal niet. Kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstellen dat mensen die niet echt ziek zijn (psychisch of lichamelijk) medicijnen meekrijgen?

Huisartsen schrijven dit soort mensen vaak placebo's voor en die medicijnen die ze denken mee te hebben gehad werken zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:43

meggiemeg schreef:
Geryon schreef:

Huisartsen schrijven dit soort mensen vaak placebo's voor en die medicijnen die ze denken mee te hebben gehad werken zo goed.

Dat lijkt me sterk. Denk eerder dat dit soort menen zelf van alles halen bij de drogist. Er is tegenwoordig genoeg te koop zonder recept.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:44

meggiemeg schreef:
Geryon schreef:

Huisartsen mogen geen placebo's voorschrijven!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:02

Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste kwaal van tegenwoordig het internet is!
Zo gauw mensen iets voelen gaan ze meteen googelen op hun klachten in plaats van gewoon naar de huisarts te gaan. En ja, vaak kom je met je symptomen dan bij de meest ernstige ziekten en aandoeningen uit....
Gaan ze vervolgens toch naar de huisarts ( met hun van het internet verkregen informatie) geloven ze de huisarts niet als deze een simpele aandoening constateert.
Heb jij net in je omgeving lopen ventileren dat je een ernstige darm aandoening hebt noemt de huisarts het een buikgriepje! :?
Hoe moet je dit nu verkopen aan je omgeving??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:00

Er zijn een paar dingen die elkaar versterken.

Allereerst kunnen we de 'simpele' ziekten redelijk herkennen en vaak ook voorkomen dat ze dodelijk zijn. De ziekten met heldere symptomen, die gewoon binnen een paar dagen hele heftige reacties geven.
Wat nu dus overblijft zijn de zaken die veel onopvallender zijn: als je in een paar dagen van gewoon gezond naar hoge koorts gaat, geeft dat alarmbellen. Als je een anafylactische shock hebt, valt dat op. Maar allerlei processen die veel langzamer en onopvallender gaan, vallen niet op, zelfs al kunnen ze behoorlijk ondermijnend werken. En we hebben er ook nog geen goed antwoord op vaak.

Ten tweede is er de eis om gezond en perfect te zijn. Je hoort jezelf 110% te geven voor je werk, je mag geen vertraging oplopen bij je studie, je kunt niet 'gewoon' een beetje moeite hebben met iets en dat mensen daar dan een beetje rekening mee houden omdat je nou eenmaal zo bent. Nee... presteren, een loser zijn of een welomschreven verklaring, liefst van een dokter, dat zijn ongeveer je opties.

(Om het adhd-voorbeeld te nemen... een van de dingen die werkt in de klas is om een kind dat het nodig heeft af en toe even te laten bewegen, ipv op z'n stoel te laten zitten. Dus even een klusje doen, al dan niet buiten de klas. Werkt prima... totdat het niet meer mag van de school omdat mensen vragen 'waarom hij wel en anderen niet', en de school een beleid invoert dat kinderen niet door de gangen mogen lopen, en de leerkracht die een prima manier had om met de leerling om te gaan, dat ineens niet meer kan doen tenzij hij een doktersbriefje heeft.)

Ten derde is gezondheid een prima marketing. Bedenk dat artsen niet alleen beinvloed worden door patienten maar ook door de medische industrie. De DSM-V staat voor de deur... Het is wonderlijk, enerzijds wil men steeds minder hulp bieden, maar anderzijds heeft de psychiatrie een boek uitgebracht waarin staat dat steeds meer mensen niet voldoen.

Ten vierde: artsen hebben gedeeltelijk hun betrouwbaarheid verspeeld. In mijn eigen omgeving ken ik toch meerdere mensen waar belangrijke zaken zijn gemist (waarbij het bij 2 mensen heeft geleid tot overlijden en bij een bijna: de arts noemde het een buikgriepje, maar het bleek een opengebarsten blindedarmonsteking....)
Met internet heeft dat niet echt te maken, het zijn dergelijke zaken die maken dat mensen niet meer durven te vertrouwen op het oordeel van de arts. (En die verhalen gaan ook niet echt via internet, ze worden uitgewisseld aan de koffietafel.)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:06

Ja ook hier iemand die van alles heeft..en nog vrij ernstige dingen ook (lichamelijk)

En meestal zwijg ik er maar over. Bijna niemand om mij heen behalve familie en vriend weet het en een paar goede vrienden.

Ik wil namelijk niet de gene zijn die alles heeft, de andere kant op dus. En weiger ook met klachten naar de dokter te gaan.

En dit soort topics versterkt mijn gevoel en manier van denken alleen maar.