Gastroscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gastroscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:27

Oke, als dat alles is... Hoe lang zou ik ongeveer moeten blijven?
Toch niet een nacht?

Op de brief die ik in moet vullen staat dagverpleging/a1...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:08

Tuurlijk ben je geen looser als het niet lukt. Goed dat ze het onder narcose gaan doen. Meestal mag je dan ook dezelfde dag naar huis. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Ik heb zelf een gastroscopie gehad en vond het een heel naar onderzoek. De optie roesje is me niet eens aangedragen, dus ik wist niet dat dat kon. Er is niks uit het onderzoek gekomen.
Ik heb al jaren last van m'n maag. Dan krijg ik weer een paar pillen mee en dat os het dan weer.

Iemand hier in het topic opperde de optie dat er te weinig maagzuur aangemaakt zou kunnen worden. En dat je kon proberen met citroensap om het wat beter te maken. Nou dit is bij mij het ei van Columbus geweest. Mijn maag is sinds ik citroensap (met water) drink nog nooit zo happy geweest. M'n eten zakt weer, heb geen pijn meer etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:44

Geen narcose gehad voor dit onderzoek, maar wel al meerdere keren narcose.

Je wordt opgenomen en krijgt weer een infuus. Dan ga je naar de OK en ga je onder narcose. Als je wakker wordt kan je misselijk zijn, maar dat hoeft niet. Ik ben 6x onder narcose geweest en ben nooit misselijk wakker geworden.
Wel heb ik het altijd heel koud en ril ik wat. Daar doen ze wel direct wat aan. Krijg dan een warmte deken en tegen erg rillen kunnen ze je iets geven.

Hoelang je moet blijven hangt van meerdere dingen af; hoelaat ga je onder narcose, hoelang ga je onder narcose en hoe wordt jij wakker.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 05:59

Van de narcose voor een gastroscopie ben je zelden misselijk, aangezien men normaalgezien geen pijnstilling of slaapgas geeft. Het is inderdaad een narcose, maar toch weer niet te vergelijken met een normale narcose voor een operatie. Velen zijn vlak erna al heel erg helder wakker en hebben er amper last van.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:44

Oh meid, heerlijk toch dat je een narcose krijgt? :D
Ik hing tegen een paniekaanval aan maar werd in bedwang gehouden door 2 zusters en een enorrrrrme internist :+ Achteraf gezien had ik graag een narcose willen hebben maar dat werd niet eens genoemd. Net als een roesje, wist niet eens dat dat kon..
Je gaat lekker slapen, ze gaan iets vervelends doen waar je lekker niks van meekrijgt en je wordt weer wakker. Klaarrrrr :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:33

@Cookies, klopt van dat citroensap, is eerder genoemd en wil dat ook nog wel gaan proberen. Alleen werd door de arts afgeraden te gaan veranderen met medicijnen en eten. Moet proberen zoveel mogelijk te doen wat ik normaal ook doe. Ik wou namelijk ook andere maagzuurremmers proberen, heeft hij sterk afgeraden omdat het misschien wel helpt en ze dan een eventuele oorzaak van het probleem niet meer kunnen vinden.
Dus weet niet hoe dat met citroensap zit, maar wacht er dus even mee, maar toch bedankt voor de tip! Als er niets uit komt wil ik dat ook zeker proberen.

Fijn om positieve verhalen te horen. Was gister toen ik daar lag zo ver dat ik zei never nooit weer, ook niet onder narcose. Maar goed, als ik echt lekker slaap en er niks van merk, prima.
Krijg je voor de narcose ook nog weer zo'n roesje als ik gister heb gehad?

En hoezo is deze narcose anders? Lichter zeg maar? En moet ik ook beademd worden? Want dat kan dan toch helemaal niet?

Dat roesje heeft dus wel goed gewerkt, ik twijfelde er een beetje aan. Voor mijn gevoel waren ze 20 seconden bezig en werd ik toen al weggereden omdat het niet wou.
Maar degene die mee was zei dat het wel 5 minuten heeft geduurd en dat ze ondertussen nog 2x gestopt zijn en mij gerustgesteld hebben, maar dat ze na poging 3 toch echt gestopt zijn omdat ik het ontzettend benauwd had. Hij zei dat ik ook als een gek lag te trappen en dat ze mij helemaal niet meer hielden, haha.

Ben wel blij dat ik dan een ziekenhuis heb die niet 'doordrukt' maar dat er meteen al optie roesje was en nu zelfs narcose... Als ik sommige ervaringen van jullie lees... :(

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:39

Voor mij is het nu ook echt rond. Ik wordt gebeld om af te spreken wanneer de gastroscopie gaat plaats vinden. Krijg je hierbij ook een pre onderzoek of is het meteen komen voor de scopie... Ben nu al aan het stressen en weet nog niet eens wanneer het is... Ik hoop dat ik in aanmerking kom voor een narcose aangezien ik bijna niet door mijn neus kan ademen en vreselijke angst heb voor braken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:05

Ik heb geen pre onderzoek gehad. Wel een gesprek met een vepleegkundige, uitleg over t onderzoek en moest een vragenlijst invullen. Narcose is toen niet genoemd. Word in dit ziekenhuis iig, alleen bij kinderen gedaan en in heel zeldzame gevallen volwassenen. Ik blijk dus een zeldzaam geval te zijn :p

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:01

Okey, dan hoop ik dat ik nog een gesprek krijg en dan maar even het een en ander overleggen. Aan de ene kant lijkt me een roesje al prima maar als ik hoor dat sommigen er niet op reageren. Ik wil ook een zeldzaam geval zijn :P

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:13

Als je niet goed door je neus kan ademhalen is niet zo'n groot probleem. Ik ben er toch nog en mijn gastroscopie heb ik ondergaan met 1 neusgat dicht (letterlijk, er kon geen lucht door). De dokter zei geregeld dat ik moest proberen adem te halen door mijn neus, maar dat ging niet. Ik heb dus door mijn mond geademd en daarbij een wereldrecord boeren bij een gastroscopie gebroken.

Verder ook hier enkel de verdovende keelspray gehad. Ik kreeg nog niet de tijd om te vragen achter extra verdoving of ik lag al op mijn zijde en een dokter met gastroscoop in zijn handen. Ik had wel verwacht dat die darm iets dunner zou zijn ... Toen heb ik spontaan mijn tranende ogen gesloten en ben beginnen trillen (reactie op stressmoment). En hupsakee, enkele minuten later trekken ze de darm uit je keel. Het eerste wat ik zei: "Nooit niet meer!!" en ik ben na een vluchtig handje geschud naar buiten gewandeld.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:08

Ik mag ook onder narcose voor de gastroscopie. Heb net even gebeld en mijn afspraak voor 10 november is geschrapt. De huisarts maakt een nieuwe afspraak en zorgt dat ik onder narcose ga. Nu nog even afwachten wanneer ik nu aan de beurt ben.