Het grote beugeltopic deel #1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wat voor beugel heb jij?

Blokbeugel
13 (21%)
plaatjes-/slotjesbeugel
34 (56%)
Buitenboord
2 (3%)
anders?
11 (18%)

Totaal aantal stemmen: 60

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:49

steefvicky schreef:
Nee ik bedoel zeg maar zo een beugel die je moet dragen als de 'gewone' beugels hebt gehad. Welke het zelfde effect heeft als een draadje achter je tanden.

Is daar geen richtlijn voor?

Ik denk gewoon elke nacht? Je wilt namelijk niet dat je tanden en kiezen gaan verschuiven. Maar beter is dat je dit aan je ortho vraagt.

janahxginger

Re: Het grote beugeltopic deel #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:32

Ik heb eens een vraagje, wat doen jullie als er een slotje 'afschiet'?

Gisteren is mijn achterste slotje er af gevlogen :o

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:32

janahxginger schreef:

zsm naar de ortho. :')

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:39

JoopC schreef:
janahxginger schreef:

zsm naar de ortho. :')

oei :o misschien straks eens bellen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:42

Als er een slotje af schiet knip ik zelf het uitstekende stukje draad af (doe ik sowieso altijd zelf, scheelt een bezoekje naar de ortho en is met zo'n tangetje voor ijzerdraad prima zelf te doen) en ga dan zsm 's ochtends naar de ortho, dan is er inloopspreekuur dus hoef ik geen afspraak te maken. Ideaal. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:45

_Ekenna schreef:
Als er een slotje af schiet knip ik zelf het uitstekende stukje draad af (doe ik sowieso altijd zelf, scheelt een bezoekje naar de ortho en is met zo'n tangetje voor ijzerdraad prima zelf te doen) en ga dan zsm 's ochtends naar de ortho, dan is er inloopspreekuur dus hoef ik geen afspraak te maken. Ideaal. :j

Dit raad ik sterk af. Dan moet je ortho een nieuwe draad bestellen, omdat jij hem te kort hebt geknipt -O-

Gewoon lekker het draadje eraan laten zitten en zo snel mogelijk naar de ortho gaan, en het blokje bewaren of eraan laten zitten. De ortho hoeft alleen het blokje er weer op te lijmen, en het draad er weer in doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:51

Precies, blokje even bewaren.
Maar, als je draad prikt in je tandvlees moet je wel even met het tangetje knippen, want anders gaat je tandvlees ontsteken als je te lang wacht.
Maar zo snel mogelijk naar de ortho is een must.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:09

HorseQuote schreef:
Dit raad ik sterk af. Dan moet je ortho een nieuwe draad bestellen, omdat jij hem te kort hebt geknipt -O-

Gewoon lekker het draadje eraan laten zitten en zo snel mogelijk naar de ortho gaan, en het blokje bewaren of eraan laten zitten. De ortho hoeft alleen het blokje er weer op te lijmen, en het draad er weer in doen.

Daar heb je gelijk in, bij mij ging vrijdagmiddag het blokje er af, toen heb ik het draadje afgeknipt omdat er die maandag toch een nieuwe dikkere draad in ging, maar ik denk dat ik het ook gedaan zou hebben als er maandag geen nieuwe draad in ging. Ik ga geen weekend rondlopen met een draad die m'n hele wang openrijt. Die draden hebben ze gewoon op voorraad liggen, dus de ortho hoeft niet speciaal voor jou een nieuwe draad te bestellen dan.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:10

Blokje hebben we nog en draad steekt uit maar geen last van. Bedankt voor de reacties!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:11

Ik had vroeger toen ik een beugel had was dat ik er op kon doen als er dus een slotje afvloog en de draad ging uitsteken, dan prikte het niet in mijn wang en hoefde hij dus ook geen nieuwe draad te bestellen (:

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:24

Bij ons word altijd aangeraden door de ortho's en assistentes om gewoon de draad af te knippen. Een nieuwe zit er zo in en ze hebben altijd alles op voorraad. Als het dan nogsteeds irriteerd kun je er wat was of suiker vrije kauwgom opdoen.

Natuurlijk wel meteen de ortho bellen :(

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:27

Ik zal mijn overzichtje even met jullie delen! Ik ben al zo blij hoe het er nu bij staat! 13 oktober begonnen, en het hele traject duurt ongeveer 2/2.5 jaar.

Ik ben 21 jaar oud en ben op 13 oktober dit jaar met mijn huidige beugel begonnen. Dit is mijn 3e beugel (of 5e als je de gehemelteplaatjes mee telt; losse nachtbeugels). Heeft helaas niet geholpen, ging steeds weer scheef staan, dus nu ben ik weer aan het beugelen. Er zijn bij mij in augustus en begin oktober in totaal 6 kiezen verwijderd door de kaakchirurg. Alle 4 mijn verstandskiezen en mijn twee voorste/kleinste kiezen in de onderkaak (omdat de tanden in de onderkaak veel te weinig ruimte hadden). Aan het eind van dit jaar krijg ik nog twee kaakoperaties en een kincorrectie zodat mijn overbeet weg gaat en ik mijn mond weer ontspannen kan sluiten. (Kan ik nu namelijk niet)

Afbeelding
Net geplaatst op 13-10-2014.

Afbeelding
Eén dag erin, voortand is al een stukje recht getrokken. Was daar net terug van de ortho, er was een bracket afgesprongen in de onderkaak omdat er teveel druk op stond. Bracket er weer opgeplakt en een elastiekje om de twee brackets zodat het klepje niet open zou kunnen schieten waardoor de draad er uit zou gaan. 14-10-2014.

Afbeelding
Ondertanden worden ook beetje bij beetje recht getrokken. Eén tand bleef achter omdat deze nog geen plek had om er tussen te komen. Je ziet één elastiekje zitten beneden die de tanden naar de kiezen trekt zodat er ruimte ontstaat en die gaten (van de verwijderde kiezen) opgevuld worden. Aan de andere kant zit er uiteraard ook een. 26-10-2014

Afbeelding
Zie vorige foto. 17-11-2014

Afbeelding
De overbeet. 28-12-2014

Afbeelding
28-12-2014

Afbeelding
De ondertanden hebben weer ruimte en de gaten van de getrokken kiezen zijn bijna helemaal dicht. 29-12-2014
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 29-12-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:29

wel wat toevallig :')
Ik heb nooit een beugel gehad omdat het eerst nooit echt nodig was volgens mijn tandarts/ortho. Wel nu zit ik met de gebakken peren want mijn kaak staat te fel naar achteren. Kan opzich nu ook weer niet zo veel kwaad maar hierdoor bijten mijn onderste tanden bijna in mijn gehemelte. En dit verergert waarschijnlijk als ik ouder word waardoor dit voor compicaties kan zorgen. Dus nu moet ik met m'n 17 jaar nog blokjes dragen en over een dikke 6maanden word ik dan gepereerd (6weken geen compititie sport ;( ) om dan nog eens zo'n 6-7maanden blokjes te dragen... yey :P
achja beter nu als op m'n 30ste toch? ;)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:29

Wat een verschil! :oo
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor witte slotjes? :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:31

noorhermans1 schreef:
Wat een verschil! :oo
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor witte slotjes? :)

Dit zijn keramische brackets. Doorzichtig/wit van kleur. Ik ben 21 en wil niet meer met een mond vol zilverkleurig metaal rondlopen. :D

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:33

Ik meld me! het drama begon 2 jaar geleden met veel overbeet en een buitenboord en onder een lipbumper toen een plaatje en buitenboord s'nachts en nu blokjes boven en onder en plaatje en drie nachten buitenboord en boven stiekjes ( |o ) het gaat allemaal wel. Vaak is het draadje te lang geworden ofzo dat is minder maar ik heb de grootste hekel aan mijn buitenboord ik kan er echt niet mee slapen! (tips??) over een half jaar tot jaar mag hij eruit (hoop half jaar)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:35

Ah, ja dat begrijp ik wel!
Het resultaat na 2.5 maanden is wel echt heel goed! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:36

Ik had eerst een buitenboordbeugel, kreeg er blokjes bij. Na een tijdje hoefde ik de buitenboordbeugel niet meer en nu heb ik boven en onder spalkjes en nachtbeugels, maar omdat ik die niet goed had gedragen, hebben ze mijn spalk onder half losgehaald en moet ik onder in de vakantie nu ook overdag. :o
Ik heb nu nog 2 afspraken staan en ben dan verlost :D

Edit: ik had ook nog stiekjes

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:47

steefvicky schreef:
Nee ik bedoel zeg maar zo een beugel die je moet dragen als de 'gewone' beugels hebt gehad. Welke het zelfde effect heeft als een draadje achter je tanden.

Is daar geen richtlijn voor?

Oo die. Die krijg ik 20 januari omdat me beugel er dan uit gaat. Zo'n hoesje moet je in het begin (vaak net zoals met stiekjes) dag en nacht dragen. Alleen met eten moet hij er dan even uit. Na een tijdje moet je hem alleen snachts en daarna een x in de week en ga zo maar door totdat je hem uiteindelijk niet meer hoeft te dragen. Een stangetje blijft er voor altijd in zitten dus ook als je 50 ofzo bent (of je moet een kunstgebit heben) die gaat er dus nooit meer uit. Ze doen dat omdat de tanden heel erg los staan als je de beugel eruit hebt. Ze moesten namelijk schuiven en goed staan en ga zo maar even door. Nou als je nu niks meer doet gaan de tanden weer terug staan hoe ze stonden. Daarom doen ze dat.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:56

Nou mijn verhaal.

Ik was iets van 11 en toen had de tandarts me naar de ortho gestuurd. Ik kreeg een bitcorrector die zou er voor zorgen dat ik goed ging slikken. Dus dan zouden mijn tanden ook goed staan. Nee dat ging niet werken. Dus toen maar over gegaan op plaatjes. Aangezien had ik redelijk mooie tanden. Alleen een beetje een diepe beet en een kleine kaak. Allebei de kaken. Daardoor konden mijn hoektanden niet verder omlaag en doordat mijn tong met slikken de hele tijd er tussen kwam was het dus nog moeilijker. Ik kreeg mijn beugel. De eerste 3 dagen was een ramp. Ik ben gevoelig dus dat deed enorm veel pijn. Maar na 2 maanden stonden mijn tanden eigenlijk al helemaal goed. Alleen de kaak wat breder en de diepe beet wegwerken. Na een half jaar kreeg ik stiekjes. Het ging in het begin niet goed maar nu ben ik helemaal gewend. Mijn kaak is nu groter geworden en mijn diepe beet weet ik eigenlijk niet. Mijn boventanden worden sowieso tegengehouden door de plaatjes onder. Nu mag ik 20 januari de beugel eruit en 8 dagen later had ik hem een jaar gehad

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:03

Ik ben helaas klaar met de beugel.
Maar man wat heb ik er van genoten! Zou het zo weer over doen, vooral de buitenboord beugel. Die druk op je kaken <3

Maar goed. Eind groep 8 buitenboord gekregen ; 11mm overbeet. Deze tot eind klas 2/medio klas 3 gedragen. Daarna kreeg ik een slotjesbeugel. Dat was niks. Alleen de eerste drie dagen na de nieuwe stiekjes om je tanden voelde ik het, en dan had ik er wel drie op!

Helaas nu eruit, zit nu met zo'n spalkje.
Maar echt, soms mis ik dat gevoel nog wel eens ... eerst vond ik het niks maar daarna begon ik het echt te waarderen.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:05

ja bij mij hetzelfde echt dat gevoel wanneer je beugel vast haakt in je lip daar doe je het allemaal voor <3 *zegt zij met zwoele stem*. En de ortho ook gekend als berenpoot of kerstman die handen passen gewoon perfect in je mond!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:24

Dat ga ik ook jammer vinden dat gefriemel in je mond elke maand. Ik hou daar van. Net een massage in je mond. Ik zou best elke dag naar de ortho willen gaan. Alleen de beugel zelf vind ik niet leuk maar dat komt vooral omdat ik een gevoelig (en vooral lui) persoontje ben. XD

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:41

Ik meld me ik krijg twee februari een slotjesbeugel voor mijn overbeet en een scheve kies... Gelukkig hoeft ie er minder dan twee jaar in.

Ik mag kiezen keramisch (wit doorzichtig) of metaal ik weet alleen niet wat ik moet kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:42

Gewoon metaal vind ik er mooier uitzien, anders ziet het er ook weer anders uit, en valt het meer op.