Brandwond bij mn zoontje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:34

Annemiek80 schreef:
vraagje, puur interesse en misschien weet iemand het antwoord....

Waarom koelen met water? Kun je niet beter een zak ijs nemen terwijl je 'onderweg' gaat naar een arts/ziekenhuis (bij grotere brandwonden), tuurlijk het ijs wel bedekken met een doek ter bescherming (te koud)

Vroeg het me opeens af, ook ik heb altijd geleerd, eerst koelen (met lauw water), onder de douche (met kleding en al) zo nodig

Omdat je de wond ook gelijk mooi schoon spoelt en het mag absoluut niet te koud worden. Dus lauw water is gewoon écht het fijnste. Met ijs kan het zeker hoor als je een klein oppervlakte hebt of een natte doek en die regelmatig wisselen zodat er telkens wat koels op zit :j voor transport is dat wel handig maar na een half uur helpt koelen niet meer. Dus beter is gewoon eerst koelen 20 minuten met lauw water om schade te beperken en de genezing te bevorderen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:37

Ik spreek uit ervaring dat het zaak is naar de dokter te gaan. Ik heb zelf een brandwond (2 en 3e graads) gehad en heb toen niet meteen actie (wel koelen etc. maar geen arts) ondernomen. Gevolg was een zwaar ontstoken been wat geopereerd is (weefsel weghalen etc.) huid transplantatie en 5 maanden zoet zijn met verband middelen etc.

Ik heb nog steeds een heel groot litteken wat niet mooi is en ik me voor altijd onzeker over zal voelen.

Ik zou zeggen zo snel mogelijk naar de huisarts. persoonlijk zou ik vanavond nog naar de huisartsenpost gaan.

Annemiek80

schoonspoelen klinkt idd logisch... stom dat ik daar niet opkwam lmao, bij ernstigere brandwonden (2e en 3e graads) is het toch open

vuurneon

pandour4evuh schreef:
Ik spreek uit ervaring dat het zaak is naar de dokter te gaan. Ik heb zelf een brandwond (2 en 3e graads) gehad en heb toen niet meteen actie (wel koelen etc. maar geen arts) ondernomen. Gevolg was een zwaar ontstoken been wat geopereerd is (weefsel weghalen etc.) huid transplantatie en 5 maanden zoet zijn met verband middelen etc.

Ik heb nog steeds een heel groot litteken wat niet mooi is en ik me voor altijd onzeker over zal voelen.

Ik zou zeggen zo snel mogelijk naar de huisarts. persoonlijk zou ik vanavond nog naar de huisartsenpost gaan.

Ts is al gegaan :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:40

vuurneon schreef:
ilaan schreef:
Geen koud water omdat de poriën van de huid zich dan sluiten en de warmte er dan niet meer uit kan. Tenminste, zo is het mij geleerd..

.

Dat is niet correct; je moet lauw stromend water gebruiken omdat je anders dat lichaamsdeel kan onderkoelen en dat kan ook zorgen voor koudletsel en nog meer schade. Helemaal bij grotere oppervlakten is koud water niet wenselijk.

Beide hebben jullie gelijk.
En de huid sluit zich waardoor warmte blijft door brandden.
En het slachtoffer zal weinig voelen op de plaats waar het verbrand is waardoor na 10 min koud koelen onderkoeling kan geven.
Daarom moet je het water ook over je eigen hand oid laten lopen voor het water over het aangetaste lichaamsdeel gaat, hierdoor kun je zelf voelen of het te koud of te warm word.

@ Delphi het gouden getal in de eerste hulp is altijd nog 10 (10 sec ademhaling controleren, 10 min koelen etc etc etc) tenzij het chemisch is dan word het 30.
Dit kun je terug vinden in alle officiële eerste hulp boeken.

@ Annemiek80 .
Dit heeft verschillende redenen.

Pak eens een emmer met heet of koud water en houd je hand daar eens stil in.
Je zal merken dat de temperatuur in direct contact met jou hand zich gaat aanpassen aan de temperatuur van jou hand.
Heet water is ineens niet zo koud meer en heet water ineens niet zo heet meer.

Ijs is ook wederom te koud en zal of onderkoeling van het ledemaat en of slachtoffer veroorzaken.

Tevens bij chemische brandwonden moet je spoelen omdat je de rommel er uit wil hebben en je wil niet dat het vrolijk door werkt.
Dus om te voorkomen dat mensen misvattingen gaan hebben met de verschillen tussen gewone en chemische brandwonden is het gewoon spoelen.

Let wel er zijn uitzonderingen!
Heb je niets bij de hand roei je met de riemen die je hebt.

vuurneon

Re: Brandwond bij mn zoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:43

Minimaal 10 minuten overigens :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:44

Dat zeggen we idd dat dat zo is alleen staat dat niet in de boeken dus houd ik het hier bij de boeken ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:45

Annemiek80 schreef:
vraagje, puur interesse en misschien weet iemand het antwoord....

Waarom koelen met water? Kun je niet beter een zak ijs nemen terwijl je 'onderweg' gaat naar een arts/ziekenhuis (bij grotere brandwonden), tuurlijk het ijs wel bedekken met een doek ter bescherming (te koud)

Vroeg het me opeens af, ook ik heb altijd geleerd, eerst koelen (met lauw water), onder de douche (met kleding en al) zo nodig

Mij is tijdens de cursus geleerd dat de patiënt op die manier onderkoeld zou kunnen raken. Ook kan het leiden tot vasoconstrictie (vaatvernauwing), dat betekent het samenknijpen van de vaten waardoor de bloeddoorstroom door die vaten afneemt. Dit samenknijpen van de bloedvaatjes in de huis leidt dan tot verminderde warmteafgifte uit de huid, wat de brandwond kan verergeren.
Een ander gevaar met ijs is dat de doek toch te dun blijkt te zijn en het ijs de huid ook nog eens bevriezen (wat in feite ook een thermisch letsel is).

Sowieso is het het beste om alleen de brandwond en het kleine omliggende gebied te koelen om onderkoeling tegen te gaan. Bij kinderen moet je altijd extra alert zijn op onderkoeling.

Maar als ik moet kiezen tussen niet koelen of koelen met ijs, dan zou ik toch kiezen voor het ijs en er goed op letten dat de doek dik genoeg is. Maar lauw stromend water is gewoon het beste. Althans dat is mij geleerd ;)

vuurneon schreef:
Ligt aan de ernst wond en hoe de patiënt erbij ligt; wij geven patiënten rustig wat water! Juist zelfs, even bijkomen :j alleen bij (kans op) verstoord bewustzijn doe je dat niet.

Ik doel hier inderdaad op ernstige brandwonden!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 07-08-14 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:46

vuurneon schreef:
pandour4evuh schreef:

Ts is al gegaan :)

Ik hader misschien bij moeten zetten dat ik niet alles gelezen had ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:46

rommulus schreef:
Dat zeggen we idd dat dat zo is alleen staat dat niet in de boeken dus houd ik het hier bij de boeken ;)

Ik ook, daar vermeld ik het ook :)
Tenminste 10 minuten vermeldt het oranje kruis namelijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:54

Gaat boek er op na slaan ..
Voor zover mijn geheugen gaat is het gewoon 10 min koelen ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:59

rommulus schreef:
@ Delphi het gouden getal in de eerste hulp is altijd nog 10 (10 sec ademhaling controleren, 10 min koelen etc etc etc) tenzij het chemisch is dan word het 30.
Dit kun je terug vinden in alle officiële eerste hulp boeken.

10 minuten minimaal is mij geleerd, maar 15 min. indien mogelijk is geen probleem zolang de patiënt niet kan onderkoelen en de hulp nog niet gearriveerd is. Maar inderdaad is het 10 minuten, dat staat zo ook in mijn boek.

Bij chemische verbranding heb ik geleerd zelfs 45 min. te spoelen.
Het verscheelt toch overal wat merk ik.

Overigens staat in het brandwonden protocol van het brandwondencentrum in Beverwijk ook 45 min. bij chemische verbranding.
https://www.rkz.nl/eerste_hulp

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:13

Alles is beter dan niks doen.. zelfs een sloot is beter dan niet koelen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:15

Klopt, mijn vriendin leeft nog dankzij de sloot. Daar hebben ze haar ingehouden tot 0611 kwam (ja, tijd geleden inderdaad). Ze mocht daardoor een volwassen vrouw worden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:38

Mijn zoon had destijds de eerste 6 weken 2e graads brandwonden volgens het ziekenhuis.Om de dag moest ik terug om zijn wonden schoon te laten maken.. Toen eiste ik een doorverwijzing naar een brandwondenkliniek.. en is hij binnen een week getransplanteerd.. en met een week weer thuis.. brandwonden zijn moeilijk. Koelen.. met wat er is, desnood pis je er overheen.. en je laat de boel heel goed onderzoeken/bekijken... Zomaar iets opsmeren of verbinden.. niet doen!!! Maar een scheutje water of een klodder saus van een pannetje is dat meestal niet nodig, net als zo'n stomme uitlaat. De plek is redelijk klein. Maar alsjeblieft.. laat een "deskundige" die beslissing maken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:34

Ja koelen met water moet sowieso ja! Maar hopelijk gebeurd het niet meer, maar mocht het gebeuren dan ga ik zeker gelijk langs de huisarts.
enne ik bedoelde het niet naar ofzo dat die brandwond van het andere topic niks is, maar zo'n brandwond heb ik al zovaak gehad, en gaat vanzelf weer over. Die van mn zoontje is toch anders, en denk dat de behandeling ook anders is, deze is open en heeft geen blaar ofzo...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:36

Die in het topic is ook open ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:39

Tijdens BHV ook geleerd dat mocht iemand een keer vlam vatten je diegene ook gerust onder de douche of in een sloot mag zetten. Als je op dat moment maar koelt, of het nou schoon is of niet. Het enige wat je echt niet mocht doen is iemand in een zwembad gooien waar chloor in zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:41

Ik heb een 3e graads brandwond opgelopen na innig contact met een 200 graden oven.
In de eerste instantie heb ik niks gevoeld omdat al die zenuwen ook stuk waren, later begon het als een malle te branden en heb ik gekoeld met lauw water.
Al koelend toch even de met eerste hulp van het ziekenhuis gebeld(was op vakantie en gebeurde uiteraard op zondagavond tijdens het koken).
Deze hebben mij langs laten komen en daarna weer laten gaan. Inderdaad met het advies om het zoveel mogelijk open te laten, om het zo aan de lucht te laten drogen en genezen.
Van hun toen wel vettige gaasjes meegekregen voor 's nachts, omdat het schuren van dekbed wel eens enorm pijn kon gaan doen.

Ga het vooral niet verbinden met van alles, op die manier geneest het minder snel, maar ook gaat dat vastplakken aan de wond en dat doet echt enorm veel pijn.

Ik heb die vettige gaasjes een aantal nachten gebruikt en overdag gesmeerd met vetramil(honingzalf). Het was een enorme wond en heb in verhouding een mini litteken eraan over gehouden.

Een bezoekje aan de huisarts kan inderdaad nooit kwaad...

@kimD: dat heb ik inderdaad ook geleerd van een voor huisarts studerende vakantiekracht bij ons. Ik loop regelmatig wat kleinere brandwonden op(horeca) en ben vaak door hem onder een lauwwarme kraan gezet. Maar ook hij zei "als er nood aan de man is, mag koelen met alles".

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:42

Oh die ziet er wel anders uit, bij mn zoontje was het wit je zag echt dat het vel eraf was. die in het topic is rood... maar goed maakt verder niet uit.
Ik weet wat ik moet doen nu :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:35

Is dat zo ja, niet koelen?! Dat wist ik niet. Ik heb altijd geleerd om altijd minimaal 15-20min. te koelen onder lauw stromend water. Geen koud om onderkoeling te voorkomen. Nooit eventuele kleding verwijderen die over de brandwond zit en nooit iets op de brandwond smeren voor de bij de/het arts/ziekenhuis bent geweest.

TS goed dat je naar de HA bent geweest. Ik ben ook geen HA loper, maar met brandwonden zou ik voortaan toch altijd even gaan om te laten beoordelen. Al hoop ik dat het nooit meer voor zal komen! Beterschap voor je zoontje.
[/quote]
Dat leerde ik tenminste met mijn BHV opleiding;-) En inderdaad er niets opsmeren!! Kleding verwijderen als dat kan. Als het er aan vast zit laten zitten[/quote]

Ik heb ook mijn BHV en EHBO en ik heb juist geleerd wel te koelen en dat ook nog eens zeker 15 min. Net als met reanimatie zie je soms toch wel hier en daar verschillen in hoe te handelen merk ik. En idd kleding verwijderen die niet aan de wond plakken, maar kleding die aan de wond plakt gewoon laten zitten.
En verder de 'patiënt' nooit laten eten of drinken.[/quote]
Klinkt wel logisch ja!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:41

Altijd!! Koelen!!! Vergeet echt het verkeerde advies van niet koelen. Eerst water, de rest komt later en dat moet je in je hoofd stampen. Dus als je geleerd hebt altijd koelen minimaal 10 minuten, dan is het correct aangeleerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:42

KimD schreef:
Tijdens BHV ook geleerd dat mocht iemand een keer vlam vatten je diegene ook gerust onder de douche of in een sloot mag zetten. Als je op dat moment maar koelt, of het nou schoon is of niet. Het enige wat je echt niet mocht doen is iemand in een zwembad gooien waar chloor in zit.

Óók in het zwembad zetten (natuurlijk niet in 2 meter ivm kans op verzuipen) is goed. Als er niets voorhanden is, dan is dat nog veel beter dan niets doen.