Lompheid eerste klas...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Lompheid eerste klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:14

Voor posttraumatische dystrofie is dit veel en veel te vroeg. Zaken die nu bedreigend kunnen zijn vereisen medische aandacht. Als het vandaag niet ineens spectaculair beter is moet je echt naar de SEH gaan! Dit is ook niet normaal voor een kuitvenetrombose hoor! (want dat zul je gezien het verhaal wel hebben)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:33

Haha ja die ken ik, tegen mij werd hetzelfde gezegd. Zolang je nog niet genezen bent van je trauma (breuk bv) kun je niet spreken van dystrofie. Gelukkig weet ik inmiddels beter :j
Maar je kunt er wel preventief tegen behandelen zoals ik ook voorstelde..

gomir schreef:
Voor posttraumatische dystrofie is dit veel en veel te vroeg. Zaken die nu bedreigend kunnen zijn vereisen medische aandacht. Als het vandaag niet ineens spectaculair beter is moet je echt naar de SEH gaan! Dit is ook niet normaal voor een kuitvenetrombose hoor! (want dat zul je gezien het verhaal wel hebben)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:06

Wat jij wil, maar ik zou dit verhaal iig niet door de computer af willen doen als post-traumatische dystrofie. Zeker niet als je niet weet wat er aan de hand is! Je kunt ook pas beoordelen of de pijn heviger is en langer bestaat dan je zou verwachten als je weet wat er aan de hand is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:34

Ts hoe gaat het nu ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:12

Oei oei wel erg stil...

Hopelijk gaat het beter met je!
Maar ik ben bang van niet..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:02

Inderdaad niet veel beter. :)

Hele been is verkleurd, zwelling is wel een heel stuk minder nu, ei is nog wel enorm en voor voet is gevoelloos en nog wel wat zwelling. Woensdag echo en die even afwachten, als die goed is nieuwe foto's.

Mag absoluut niet belasten, nu dus krukken.

Pijn is nog altijd enorm en verdraag nog altijd niks. Druk verband en tape is dus geen optie, misschien gips...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:17

Auu TS....
Echo woensdag pas?

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:52

Normaal meng ik me niet in dit soort topics maar TS, ik zou heel snel naar de SEH gaan.

Je voet verkleurt richting grauw-grijsachtig blauw, je voet en been voelen (ijs)koud en je voet is intussen ook gevoelloos. Je zat ook tegen trombose aan waar je niets voor gehad hebt. De pijn is immens en ondraaglijk en de zwelling neemt niet af.

Al een keer bedacht dat dit écht geen goed beeld is? En dat het zo maar even te maken kan hebben met je bloedcirculatie die verstoord is?

Ik studeer verpleegkunde trouwens.

Wat jij geeft zijn echt typische kenmerken: iemand met veneus lijden draagt drukverband om zwelling tegen te gaan omdat het bloed niet meer omhoog gepompt kan worden. Als ze slapen gaan de kousen uit, de benen worden slank. Ze staan op en de kousen moeten aan, want anders zwellen die benen in no time weer omdat het niet rondgepompt raakt.

Iemand met slechte doorbloeding in een lidmaat krijgt standaard verkleuring en het lidmaat koelt ook af. Maar dat niet alleen, ook de zuurstoftoevoer wordt daarmee vermindert! Hoe minder zuurstofcirculatie in je spieren, hoe slechter. Deze gaan dan voedingsstoffen mislopen en dan krijg je atrofie.

Ik heb met beide gevallen al paar keer te maken gehad en het is elke keer opname geweest. 1 persoon had last van "koud been" dus ijskoud been dat lavendelblauw zag wegens barslechte doorbloeding. Arts wou het ook even aankijken. Uiteindelijk is het gewoon ronduit amputatie geworden. Die patiënt had ook helemaal geen gevoel meer in haar voet en been. Er was immers zenuwschade door die slechte circulatie.

Hoewel ik niet weet hoe het in NL zit, kan je met dit in België zonder pardon terecht op de spoed. Zeker als je op de rand van een DVT zit! Bij een vermoeden van krijgen mensen in ons ziekenhuis bijvoorbeeld al voorrand voor een echo. Als die bellen of zich aanmelden met dat als mogelijke diagnose is het gelijk "komt u gelijk maar deze kant op alstublieft".

Ik vermoed dan ook dat je absoluut niet zal mogen vliegen hiermee.

Ivm bloedverdunners en Fraxiparine: Tramadol kan de werking van deze geneesmiddelen beïnvloeden (oa warfarine). Waarschijnlijk heeft TS ze daarom ook niet voorgeschreven gekregen, en zeker niet als ze nog andere medicatie neemt die ook anticoagulantie in de hand werken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:40

Varekaj schreef:
Normaal meng ik me niet in dit soort topics maar TS, ik zou heel snel naar de SEH gaan.

Je voet verkleurt richting grauw-grijsachtig blauw, je voet en been voelen (ijs)koud en je voet is intussen ook gevoelloos. Je zat ook tegen trombose aan waar je niets voor gehad hebt. De pijn is immens en ondraaglijk en de zwelling neemt niet af.

Al een keer bedacht dat dit écht geen goed beeld is? En dat het zo maar even te maken kan hebben met je bloedcirculatie die verstoord is?

Ik studeer verpleegkunde trouwens.

Wat jij geeft zijn echt typische kenmerken: iemand met veneus lijden draagt drukverband om zwelling tegen te gaan omdat het bloed niet meer omhoog gepompt kan worden. Als ze slapen gaan de kousen uit, de benen worden slank. Ze staan op en de kousen moeten aan, want anders zwellen die benen in no time weer omdat het niet rondgepompt raakt.

Iemand met slechte doorbloeding in een lidmaat krijgt standaard verkleuring en het lidmaat koelt ook af. Maar dat niet alleen, ook de zuurstoftoevoer wordt daarmee vermindert! Hoe minder zuurstofcirculatie in je spieren, hoe slechter. Deze gaan dan voedingsstoffen mislopen en dan krijg je atrofie.

Ik heb met beide gevallen al paar keer te maken gehad en het is elke keer opname geweest. 1 persoon had last van "koud been" dus ijskoud been dat lavendelblauw zag wegens barslechte doorbloeding. Arts wou het ook even aankijken. Uiteindelijk is het gewoon ronduit amputatie geworden. Die patiënt had ook helemaal geen gevoel meer in haar voet en been. Er was immers zenuwschade door die slechte circulatie.

Hoewel ik niet weet hoe het in NL zit, kan je met dit in België zonder pardon terecht op de spoed. Zeker als je op de rand van een DVT zit! Bij een vermoeden van krijgen mensen in ons ziekenhuis bijvoorbeeld al voorrand voor een echo. Als die bellen of zich aanmelden met dat als mogelijke diagnose is het gelijk "komt u gelijk maar deze kant op alstublieft".

Ik vermoed dan ook dat je absoluut niet zal mogen vliegen hiermee.

Ivm bloedverdunners en Fraxiparine: Tramadol kan de werking van deze geneesmiddelen beïnvloeden (oa warfarine). Waarschijnlijk heeft TS ze daarom ook niet voorgeschreven gekregen, en zeker niet als ze nog andere medicatie neemt die ook anticoagulantie in de hand werken.

Met al je adviezen eens! behalve met die van tramadol ik werk als apothekersassistent in een orthopedisch ziekenhuis en heel veel mensen die geopereerd zijn gebruiken clexane (zelfde groep als fraxiparine) en krijgen daar tramadol bij is absoluut geen sprake van enige interactie. Weet ik 100% zeker ik handel ze dagelijks vele malen af. Tramadol is qua bijwerkingen een rot middel maar geeft relatief weinig interacties met andere middelen.
Ts ik zou morgen echt bellen voor overleg met de afdeling waar je afspraak h

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:46

Ik had de mogelijke interactie gevonden in een bijsluiter online, vandaar :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:52

Interactie met bloedverdunners staar wel degelijk in de bijsluiter bij tramadol, dus of de bijsluiter bevat fouten, of er is een apothekers-assistente die haar feiten moet oppoetsen. Dat ze Samen gegeven worden betekent niet dat er geen interactie is, ik mag het ook nemen met bloedverdunners, wel is het een punt om in de gate te houden.

Na operaties krijg je vaak sowieso spuitjes om klonters tegen te gaan, tramadol in de 'juiste verhouding' zal dan geen ramp zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-08-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:54

Mogelijke interactie is wat anders dan een absolute contra indicatie...Dus beiden kunnen gelijk hebben ;)

Maar ontopic: TS: Ik zou hier ook niet mee door blijven lopen hoor. Dit klinkt toch allemaal echt niet zo goed. Misschien als de pijn te erg is, toch gewoon weer naar de HAP?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:58

Niemand heeft het over contra indicaties. Genja beweerd klaar en duidelijk dat er 'geen enkele interactie is' en meld daar ook nog eens haar beriep bij ter geloofwaardigheid terwijl de informatie foutief is.

genja schreef:
Met al je adviezen eens! behalve met die van tramadol ik werk als apothekersassistent in een orthopedisch ziekenhuis en heel veel mensen die geopereerd zijn gebruiken clexane (zelfde groep als fraxiparine) en krijgen daar tramadol bij is absoluut geen sprake van enige interactie. Weet ik 100% zeker ik handel ze dagelijks vele malen af. Tramadol is qua bijwerkingen een rot middel maar geeft relatief weinig interacties met andere middelen.
Ts ik zou morgen echt bellen voor overleg met de afdeling waar je afspraak h

Ofwel: nee, niet beide kunnen gelijk hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-08-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:00

Heb de post nog eens rustig teruggelezen... Het staat er wel heel stellig ja...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:03

Ben er nog steeds heel stellig in en sta achter mij post ben benieuwd waar het gevonden is.

Dit is de algemene bijsluiter van tramadol

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=230

Als iemand mij kan zeggen waar het staat ik vind het niet terug

En famaceutisch kompas

http://www.farmacotherapeutischkompas.n ... amadol.asp

Hier zie ik het ook echt niet staan.
Als ik het fout zou hebben kan natuurlijk wil ik dit meteen toegeven maar hierbij is het allebei niet terug te vinden. En wij zien deze combinaties juist heel veel en het gaat gelukkig altijd goed.
(al blijft tramadol best een rot middel)

Groetjes genja
Laatst bijgewerkt door genja op 12-08-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:12

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:30

Klopt met die middelen wel maar die hebben een andere werking als de fraxiparine/clexane waar hier boven over gaat is een andere werkzame stof en zitten in een andere groep. Bij die middelen moet ook regelmatig de inr bepaald worden door de trombosedienst. En dat hoeft bij de spuitjes niet.
Als er sprake zou zijn van trombosewordt er eerst gestart met spuitjes bv fraxiparine of clexane(dit werkt namelijk meteen tabletten niet). Dan eerst nog samen de tabletjes en spuitjes en als de bloedwaarde (inr) goed is kan er gestopt worden met de spuitjes. En alleen nog de tabletten waarbij dus regelmatig de inr geprikt wordt en je een doseerschema vand e trombose dienst krijgt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:50

Er zijn inderdaad geen inter acties of contra indicaties met deze middelen, in ieder geval niet zodanig dat het niet kan. Is nagevraagd...

Vanochtend bij fysio geweest (ergens anders voor) en gevraagd of zij er ook eens naar wilde kijken. Kneuzen is volgens haar uitgesloten, of breuk of scheur in bot of banden.

Morgen echo dvt, maar trombose is echt maar kleine kans. Zwelling in been is weg, waardoor ook niet meer gespannen (heel klein beetje nog), kleur is nog wel grauw en grijs/blauw en ijs koud, zwelling in de voet zelf is er nog wel, incl ei. Daar ook blauw en zeer pijnlijk. Gevoel in voor voet is weg.

Vriend zet morgen echo ook op voet zelf... we zullen zien morgen.

Pijn blijft helaas wel erg aanwezig ondanks tramadol, diclofenac en paracetamol...

Dadelijk naar de cardioloog.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:01

Tjeempie, die heb je goed gestoten zeg, ik schrok van de zwelling op de foto's.
Wel gek dat je geen gevoel hebt in je voet, misschien toch een zenuw wat beschadigd of misschien doordat er het één en ander in de knel heeft gezeten door de zwelling? Hoe zit het met de motoriek in je voet/tenen?

Ik heb een jaar geleden mijn kleine teen gestoten aan de stofzuiger, niet echt een spectaculair verhaal, maar de teen was wel gebroken. := Was ook heel duidelijk te voelen op de plek zelf. Ik heb een paar weken met sporttape gelopen aangezien alles verder netjes op de plek zat en na een paar maanden had ik nergens meer last van.
Soms kun je nog beter iets breken, dan dat je dit hebt, TS. Hopelijk komt er morgen wat meer duidelijkheid. :(:)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:07

Oh getsie Quir!! Afgezien van dat je niet weet wat het nu is, is het ook gewoon kl.0te dat je zoveel pijn hebt!

Kun je de Tramadol niet (tijdelijk) laten vervangen door Oxynorm/Oxycodon? Dit heb ik ivm nierstenen en dat maakt de pijn acceptabel. Tramadol merk ik niks van. Je voelt je in het begin wel in hogere sferen met die troep, maar uiteindelijk wordt de pijn ook minder wat toch wel heel prettig is!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:12

Ayasha heb je mijn post nog gelezen? Krijg namelijk nu geen reactie meer nu ik het verder uitlegt heb? Hoef mijn kennis gelukkig niet op te poetsen :-)

(al snap ik dat het verwarrend is maar de spuitjes ter voorkoming van trombose hebben een heel al werkingsmechanisme als tabletten)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 19:35

Oxycodon ken ik niet, kan t altijd navragen. :)

Tenen en voet zijn niet te bewegen, ondanks de pijn lukt t ook gewoon echt niet. Grote teen kan ik wel iets bewegen.

Morgen overdag toch maar even weer een huisarts bellen hier in de buurt en anders morgen avond toch weer naar de hap (alweer niet thuis). Ongelofelijk veel pijn op t moment, terwijl ik de voet vrijwel niet belast...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:47

Oxycodon is een morfine achtige pijnstiller die vrij snel werkt. Denk alleen dat je die ook niet mag ivm je darmen. Oxycodon heeft namelijk nog meer als tramadol dat de darmen er minder goed van gaan werken. Al die sterkere pijnstillers hebben helaas dat effect.
Hopen dat ze toch een pijnstiller vinden die je wel mag hebben en ook nog eens echt voldoende pijnstilling geeft.

groetjes genja

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:49

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat je er geen drukverband omheen hebt TS. Ik spreek uit ervaring en ja het is even pijnlijk op het moment dat het eromheen gaat maar daarna is het een verademing. Daarnaast vind ik die pijnlijk harde kuit eigenlijk wel alarmerend. Is het niet mogelijk om iets van een compartiment syndroom te hebben? Als je zoveel pijnstilling niet helpt dan had ik allang terug geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:03

Ik heb ervaring met trombose helaas, drie keer gehad in een been. En alle drie de keren dezelfde reactie gehad die jij nu in de been hebt. Heel verbazingwekkend dat ze je met een vermoeden van trombose naar huis sturen zonder drukverband, bloedverdunners of heel stricte leefregels. Hun opmerking van het hangt er tegen aan betekent dat er al een vernauwing zit. Met alle risico van dien. :x niet iets om even aan te kijken of laks over te doen er heel erg slordig van een ziekenhuis. het is potdorie mogelijk dodelijk. -:(- Is er de eerste keer meteen een echo gemaakt of hebben ze met "rontgenogen" vastgesteld dat je er tegenaan hangt?

Alleen wat een tweede mogelijkheid is is een overreactie van je lichaam op het stoten, die klachten lijken heel sterk op posttraumatische dystrofie (heet tegenwoordig anders trouwens en is bij mij een gevolg geworden van de eerste trombose). Hiermee krijg je bijna dezelfde leefregels mee alleen geen bloedverdunners maar andere middelen en de gevolgen zijn anders helaas.

Hoe dan ook, bij zoveel pijn of vanavond toch weer naar de huisartsenpost of spoedhulp of morgen heel erg doorzeuren na de echo.