Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:50

Stel TS:
Je beste vriendin/zus, je moeder/vader kan overleven als jij 1 nier aan hun afstaat (jij bent toevallig de beste match...), zou je het dan ook afwijzen?

ZowieZo

MarijeR schreef:
Voor gezonde mensen is het heel simpel om dat soort principes te hebben. Vraag me af hoe ze erover denken op het moment dat ze wel ziek zijn, steeds zieker worden en weten dat ze op korte termijn dood gaan tenzij ze een orgaan van iemand kunnen krijgen en daarmee de kans op een stuk beter en langer leven krijgen...

Geen idee of dit naar mij bedoeld was, maar dat ben ik met je eens. Dat noemde ik zelf ook. Iedereen kan er nu wel mooie gedachtes over hebben, net als ik, om een orgaan te willen weigeren. Als je eenmaal op sterven ligt krijgt ieder mens een overlevingsinstinct, en dat zal toch wel de overhand nemen op dat moment.

Furrow

josje4 schreef:
Ik ben bewust geen donor.
Dit vanwege persoonlijke overtuigingen (ben niet gelovig).
Bijzaken:
Ook vind ik het geen prettig idee voor mijn nabestaanden dat ze te horen krijgen dat ik gestorven ben en dat ze moeten wachten om mij te zien omdat ik "open" lig.
Als laatste reden weet ik hoe er met de donor wordt omgegaan (goede vriend van mijn vader is arts en doet de donor operaties) en pas ik hiervoor. Deze arts is zelf ook geen donor...

Als ik iets moet ontvangen van een donor om mij te redden, graag! Maar de donor heeft zelf de keuze gemaakt om donor te zijn om bepaalde redenen. Ben ik omdat ik bepaalde overtuigingen heb dan hypocriet (?) dat is natuurlijk echt belachelijk om te zeggen. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij of zij wil en heeft daar een overtuiging bij. Gelukkig maar want zo worden er een boel levens gered..!!

Dan vraag ik mij af wat voor dokters en resterend team dit is.
Hier wordt super goed omgegaan met een persoon die zijn organen wil afstaan..
Lijkt mij dat dit soort mensen gewoon respect missen, dat komt ook voor in een crematorium of bij de ondernemer.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:52

Over geen bloed te willen aannemen. Je kan sneller bloed nodig hebben dan je denkt.
Na een simpele ingreep, verwonding of gewoon omdat je bloedwaarden te laag staan.
Als je nog wilt leven, ga je dan zeggen NEE ik wil geen bloed, alleen al uit principe?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:52

LesleyxLinn: Bij langdurige ziekte mag je gewoon thuis overlijden, ook als je donor bent. In de praktijk worden je organen alleen gebruikt als je hersendood bent (door ongeluk of beroerte bijvoorbeeld), maar je hart het nog doet. Dit omdat je bloedsomloop nodig is om je organen een beetje in acceptabele conditie te houden. Als je weet dat je dood eraan komt, zal je in principe dus geen orgaandonor zijn. Wel kun je nog weefsel doneren (huid, hoornvlies, hartkleppen).

Wat voor mij belangrijk is, is dat je niet 'zomaar' een leven redt, maar iemand potentieel vooral ook heel veel kwaliteit van leven geeft. Veel ziektes zijn niet meteen fataal, maar zorgen er wel voor dat iemand heel slecht functioneert door pijn, vermoeidheid, moeten dyaliseren, etc. Het leven van een patiënt kan, naast langer, zoveel rijker worden.

NeverGiveUp

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:54

Dat je geen organen wilt ontvangen snap ik absoluut. Het idee van, als het zo is, is het zo.

Maar niet willen géven snap ik niet. Je kan in deze wereld al zo verdomd weinig voor andere betekenen. Dit vind ik dan zo iets waardevols, kan eigenlijk niet mooier. Iemand anders leven schenken op die manier, scheelt weer een hoop verdriet.

Hoe dan ook, ik snap het niet, maar respecteer het wel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:55

Brainless schreef:
Stel TS:
Je beste vriendin/zus, je moeder/vader kan overleven als jij 1 nier aan hun afstaat (jij bent toevallig de beste match...), zou je het dan ook afwijzen?

Delphi schreef:
Ik vraag me zelf af of je standpunt zou veranderen als je het van dichtbij mee zou maken met een naasten (wat overigens niet te hopen is natuurlijk!)
Stel je voor dat je je zus, moeder, vriend/man, kind kan redden door één van je nieren te doneren ... Zou je dit dan niet overwegen?

Dat vroeg ik me ook af! Lijkt me een moeilijke kwestie als je besloten hebt om niet te doneren en je bent wellicht een match met je naaste die bijv. dringend een nieuwe nier nodig heeft.

Josje4, zou je daar meer over kunnen vertellen over hoe er met de donor wordt omgegaan? Dat is wel iets dat door mijn hoofd gespookt heeft inderdaad, dat het afscheid voor nabestaanden wellicht anders verloopt bij een donor dan bij een niet-donor.
Maar in overleg met mijn man hebben wij beide besloten om wel donor te zijn.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:56

Ik heb gekozen om geen donor te zijn, toen ik de keus moest maken. Puur omdat ik zo aan t twijfelen was en t gewoon echt niet wist heb ik maar geen donor aangekruist. Met het idee erachter dat ik er rustig over na kon denken. Eigenlijk nooit echt meer gedaan dus een goede reminder :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:56

Citaat:
Als laatste reden weet ik hoe er met de donor wordt omgegaan (goede vriend van mijn vader is arts en doet de donor operaties) en pas ik hiervoor. Deze arts is zelf ook geen donor...

ik zou graag de namen van dat team hebben, want dan zal ik zeker geen toestemming geven voor donaties in geval van die artsen als een familielid van mij zou sterven zonder donorregistratie.

ja het moet snel, dus het wordt echt niet met zijde handjes verwijderd.. het gaat met grote stappen snel thuis zonder het orgaan te beschadigen.. want je hebt maar zeer beperkt de tijd.. en er wordt ook niet een gebedje gepreveld voor ieder orgaan.. daarvoor ontbreekt de tijd..

maar dood of levend, 99% van de artsen heeft respect voor zijn patiënt, in dood en in leven.

ik zou graag willen weten wat je met 'als je hoort hoe ze er mee omgaan' bedoelt..

ik snap ook niet goed, waarom jouw vader toestaat dat zijn team dan op een ongepaste wijze met een patient of donororganen omgaat?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:00

ZowieZo schreef:
MarijeR schreef:
Voor gezonde mensen is het heel simpel om dat soort principes te hebben. Vraag me af hoe ze erover denken op het moment dat ze wel ziek zijn, steeds zieker worden en weten dat ze op korte termijn dood gaan tenzij ze een orgaan van iemand kunnen krijgen en daarmee de kans op een stuk beter en langer leven krijgen...

Geen idee of dit naar mij bedoeld was, maar dat ben ik met je eens. Dat noemde ik zelf ook. Iedereen kan er nu wel mooie gedachtes over hebben, net als ik, om een orgaan te willen weigeren. Als je eenmaal op sterven ligt krijgt ieder mens een overlevingsinstinct, en dat zal toch wel de overhand nemen op dat moment.

Niet naar iemand in het bijzonder maar vooral naar mensen die volop in het leven staan en waarbij de grootste zorgen hun vakantie of paard is en geen idee hebben hoe het leven van bv een long/hart/nier patient in het laatste stadium voor een transplantatie eruit ziet.
Ik kan prima begrijpen dat mensen daar niet over na denken al zou het voor mensen die op veel te lange wachtlijsten staan wel goed zijn als ook gezonde mensen zich daar eens in zouden verdiepen...
Voor veel mensen is het een ver van hun bed show (gelukkig maar) en vaak hoor je ook zoveel onterechte aannames over hoe donaties in hun werk gaan. Dat is zo zonde, als je dan zo stellig tegen donatie bent, baseer je mening dan aub op de goede feiten...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:03

Heel eerlijk gezegt schrik ik een beetje. Ik kan er in komen dat iemand geen orgaan van een ander wil ontvangen maar dat sluit toch niet uit dat je wel kan geven? Aan de organen heb je niks meer als je bent overleden en stél dat je nou dat ene leven kan redden.... Ik zou ontroostbaar zijn als iemand die dicht bij mij staat overlijdt omdat andere mensen geen organen wilden geven na hun overlijden.

Ik heb er wel eens vaker over na gedacht en eigenlijk zouden ze ergens in het systeem kortingen moeten geven voor geregistreerde donoren. Zodat het aantrekkelijker wordt om donor te worden. Nog steeds een keus, maar gewoon aantrekkelijker.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:07

Helemaal mee eens MarijeR.
Ik was ook op zoek naar patiënten cijfers die geen donororgaan willen ontvangen en/niet patiënten met Multi problematiek en/ of uitzichtloze situatie.
Denk dat je er niets veel van vind, anders had je dat in praktijk wel gemerkt.

Verder heb ik nog steeds respect voor iedereen, maar ik denk inderdaad dat als je niet vaak die groep in de ogen kijkt. Dat het makkelijker denken is :)
Kijk maar eens in dat kind, tiener, volwassen persoon zijn ogen en durf dan maar eens uit te leggen dat hun operatie te ver gaan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:08

Net als slimmerik wil ik de twijfelaars hier, en misschien ook de mensen die niet willen het boek van Kim Moelands aanraden, Ademloos en Grenzeloos

Samenvatting van Grenzeloos
Citaat:
"Ik ben letterlijk op sterven na dood. Ik kan niet ademen. Als een pop lig ik in een ziekenhuisbed. Slangen in mijn lijf. Wachtend. Op dat verlossende bericht. Dat er donorlongen voor me zijn die me een tweede kans op leven geven."

Ze geloofde er niet in, maar vier jaar na het overlijden van haar geliefde Ron, vindt Kim een nieuwe liefde. Jan weet haar zo diep te raken dat ze alsnog besluit het onzekere traject voor een dubbele longtransplantatie te gaan. Haar enige kans in het gevecht tegen de dodelijke taaislijmziekte.
In Grenzeloos vertelt ze op indringende wijze hoe haar gezondheid achteruit holt terwijl haar wil om te leven groeit. Lopen gaat nauwelijks meer, zonder zuurstofslang kan ze niet leven en ze krijgt de ene klaplong na de andere.
En altijd is daar Jan, die haar omringt met zijn liefde, optimisme en oplettendheid. Hij is tijdens de langdurige ziekenhuisopnames dag en nacht bij Kim, waakt over haar en gaat de strijd aan met ego’s en miscommunicatie.
Uiteindelijk komt Kim op de 'internationale hoog urgentielijst' en zijn er net op tijd donorlongen. Maar hoe ziet het leven er na een transplantatie uit?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:13

Pfffff lastig te lezen... Mensen die niet doneren omdat ze het bijv 'eng' vinden....
Dat mag hoor, begrijp me niet verkeerd..

Maar ik heb daar gestaan, aan de rand van het bed, hopend op die ene goede donor..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:14

Ik snap best dat mensen zeggen: als mijn hart er mee ophoudt dan wil ik geen donorhart, dan is mijn leven gewoon klaar.
Maar bedenk ook dat je bv blind kan raken en dat een donor hoornvlies er weer voor kan zorgen dat je kan zien.
Of dat je weer kan horen door een donor trommelvlies.

Dat is nl een grijs gebied, wat niet iedereen beseft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:26

Nou dat is een prima keuze ik wil liever ook niet dat ze me uit elkaar halen, bloed geef ik wel want ik ben zeldzaam.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:32

Saintelette schreef:
Pfffff lastig te lezen... Mensen die niet doneren omdat ze het bijv 'eng' vinden....
Dat mag hoor, begrijp me niet verkeerd..

Maar ik heb daar gestaan, aan de rand van het bed, hopend op die ene goede donor..

Volgens mij bedoel je daar mijn reactie mee.
Het lijkt mij inderdaad een eng idee. Maar ik heb helemaal geen keuze gemaakt. Dus als er iets gebeurd bepalen mijn nabestaanden wat er gebeurd.

Het hangt er voor mij gewoon af van de situatie
Het kan dus alleen wanneer je hersendood bent? (dus eigenlijk bij ongelukken die op korte termijn gebeuren)?
Dan kunnen nabestaanden dus niet meteen bij je komen?

Als ik toch in het ziekenhuis lig en ik kan het met mijn nabestaanden bespreken zou ik er waarschijnlijk wel voor kiezen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:40

Ik heb de vraag gehad, of ik bij leven wilde doneren (nier). Ik konhet niet. De angst was te groot en misschien de vrager wel niet duchtbij genoeg. Ik ben ook geen bloeddonor, te bang en ik doe fysiek zwaar werk wat eronder zou kunnen lijden (dagje slapper zijn vinden collegas echt niet leuk)

Of ik wil ontvangen weet ik niet. Ik zit niet in die situatie en je weet pas zeker wat je gaat zeggen op die vraag als je eraan staat. Nee roepen terwijl je kerngezond bent is makkelijk, maar ik weet niet wat ik zou doen als ik wel ziek wordt. Nu ik gezond ben hoef ik niet te ontvangen, maar ik ben gruwelijk bang voor alles wat medisch is. Op het moment dat die vraag relevant wordt zit je al zo lang in die molen dat dat niet meer uitmaakt.

Donor ben ik wel. Ik gun anderen na mijn dood een zo gied mogelijk leven en als dat jan met mijn organen dan vooral doen. Ik heb er niets meer aan en weggooien is zonde.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:43

Mick75 levende donor snap ik, erg moeilijk ook. Daarom dat je vaak een liefdes of familie band nodig hebt om dit te doen. Ik zie ook dat deze mensen vaak heel veel schrik hebben om een pathologie aan de resterende nier te krijgen.

Daar heb ik echt veel begrip voor :)

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:46

Ja, je moet hersendood zijn (http://www.transplantatiestichting.nl/p ... aandonatie). Je kunt dus zelf niet meer meebeslissen op dat moment. Als jij niet hebt aangegeven donor te willen zijn, dan wordt je familie om toestemming gevraagd. Zonder die toestemming kan men niets beginnen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat de artsen voor je beslissen als je familie niet meteen in het ziekenhuis kan zijn.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:53

Kieffertje schreef:
Ja, je moet hersendood zijn (http://www.transplantatiestichting.nl/p ... aandonatie). Je kunt dus zelf niet meer meebeslissen op dat moment. Als jij niet hebt aangegeven donor te willen zijn, dan wordt je familie om toestemming gevraagd. Zonder die toestemming kan men niets beginnen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat de artsen voor je beslissen als je familie niet meteen in het ziekenhuis kan zijn.

Dit lijkt mij dan ideaal. Maakt het dan wat uit of je het registreert?
Mocht ik nog veranderen van gedachte is het makkelijker om het nog open te laten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:02

Brainless schreef:
Wesco schreef:
Dat is waar en hopelijk kom ik nooit voor die keuze. Want ik vind het een heel eng idee om een orgaan van een ander in mij te krijgen.

.. dus geen sex>> :D

:') _/-\o_

To the point...
Ik snap niet dat mensen geen donor zouden willen zijn. Echt niet. Denk gewoon niet zo veel na. Het belangrijkste is dat het iemand's moeder, vader, broer, zus of die persoon zelf kan redden. Verplaats je in zo iemands situatie... Wat als jouw moeder (bijvoorbeeld) het niet haalt tenzij er een donor beschikbaar is?

Dat ze je na je dood nodig hebben en dat je dan 'open ligt' daar merk je zelf toch helemaal niks van.
Seriously, don't think that much :') En al die theorieën dat je misschien nog niet helemaal dood bent bla bla... wtf :')

Ik twijfel overigens zelf nog of ik bloeddonor ga worden. Het lijkt me helemaal niks, heel naar... als ik ook verhalen van vrienden hoor hierover, maar het is voor een goed doel. Dus, ik denk... in de nabije toekomst, dat ik daar ook aan moet gaan geloven :o Als ik dan geschikt ben e.d. of course...
Is er iemand die me kan overtuigen? :+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:07

Thesserd, misschien de verhalen een beetje opgeblazen?
Ik weet niet hoe het in nederland werkt, maar in de belgische verzamelpunten mag je best eens een komen kijken.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:33

Ik ben geen donor en ik zou ook absoluut niks van iemand anders in me willen, dan ga ik liever gewoon dood als dat zo moet zijn. Ik ben geboren als mezelf en wil ook het graf in als mezelf. Bloeddonor had ik wel willen worden maar mijn bloed is helaas niet goed, net als een groot deel van mijn organen (hart en longen in elk geval) dat niet zijn, dus al had ik het wel gewild kon het alsnog niet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:37

Ik heb me eigenlijk nog nooit beziggehouden met hele donorschap. Toch maar eens van de week gaan inlezen, dan kom ik er nog op terug wat ik besluit!