Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarijeR schreef:Voor gezonde mensen is het heel simpel om dat soort principes te hebben. Vraag me af hoe ze erover denken op het moment dat ze wel ziek zijn, steeds zieker worden en weten dat ze op korte termijn dood gaan tenzij ze een orgaan van iemand kunnen krijgen en daarmee de kans op een stuk beter en langer leven krijgen...
josje4 schreef:Ik ben bewust geen donor.
Dit vanwege persoonlijke overtuigingen (ben niet gelovig).
Bijzaken:
Ook vind ik het geen prettig idee voor mijn nabestaanden dat ze te horen krijgen dat ik gestorven ben en dat ze moeten wachten om mij te zien omdat ik "open" lig.
Als laatste reden weet ik hoe er met de donor wordt omgegaan (goede vriend van mijn vader is arts en doet de donor operaties) en pas ik hiervoor. Deze arts is zelf ook geen donor...
Als ik iets moet ontvangen van een donor om mij te redden, graag! Maar de donor heeft zelf de keuze gemaakt om donor te zijn om bepaalde redenen. Ben ik omdat ik bepaalde overtuigingen heb dan hypocriet (?) dat is natuurlijk echt belachelijk om te zeggen. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij of zij wil en heeft daar een overtuiging bij. Gelukkig maar want zo worden er een boel levens gered..!!
Brainless schreef:Stel TS:
Je beste vriendin/zus, je moeder/vader kan overleven als jij 1 nier aan hun afstaat (jij bent toevallig de beste match...), zou je het dan ook afwijzen?
Delphi schreef:Ik vraag me zelf af of je standpunt zou veranderen als je het van dichtbij mee zou maken met een naasten (wat overigens niet te hopen is natuurlijk!)
Stel je voor dat je je zus, moeder, vriend/man, kind kan redden door één van je nieren te doneren ... Zou je dit dan niet overwegen?
Citaat:Als laatste reden weet ik hoe er met de donor wordt omgegaan (goede vriend van mijn vader is arts en doet de donor operaties) en pas ik hiervoor. Deze arts is zelf ook geen donor...
ZowieZo schreef:MarijeR schreef:Voor gezonde mensen is het heel simpel om dat soort principes te hebben. Vraag me af hoe ze erover denken op het moment dat ze wel ziek zijn, steeds zieker worden en weten dat ze op korte termijn dood gaan tenzij ze een orgaan van iemand kunnen krijgen en daarmee de kans op een stuk beter en langer leven krijgen...
Geen idee of dit naar mij bedoeld was, maar dat ben ik met je eens. Dat noemde ik zelf ook. Iedereen kan er nu wel mooie gedachtes over hebben, net als ik, om een orgaan te willen weigeren. Als je eenmaal op sterven ligt krijgt ieder mens een overlevingsinstinct, en dat zal toch wel de overhand nemen op dat moment.
Citaat:"Ik ben letterlijk op sterven na dood. Ik kan niet ademen. Als een pop lig ik in een ziekenhuisbed. Slangen in mijn lijf. Wachtend. Op dat verlossende bericht. Dat er donorlongen voor me zijn die me een tweede kans op leven geven."
Ze geloofde er niet in, maar vier jaar na het overlijden van haar geliefde Ron, vindt Kim een nieuwe liefde. Jan weet haar zo diep te raken dat ze alsnog besluit het onzekere traject voor een dubbele longtransplantatie te gaan. Haar enige kans in het gevecht tegen de dodelijke taaislijmziekte.
In Grenzeloos vertelt ze op indringende wijze hoe haar gezondheid achteruit holt terwijl haar wil om te leven groeit. Lopen gaat nauwelijks meer, zonder zuurstofslang kan ze niet leven en ze krijgt de ene klaplong na de andere.
En altijd is daar Jan, die haar omringt met zijn liefde, optimisme en oplettendheid. Hij is tijdens de langdurige ziekenhuisopnames dag en nacht bij Kim, waakt over haar en gaat de strijd aan met ego’s en miscommunicatie.
Uiteindelijk komt Kim op de 'internationale hoog urgentielijst' en zijn er net op tijd donorlongen. Maar hoe ziet het leven er na een transplantatie uit?
Saintelette schreef:Pfffff lastig te lezen... Mensen die niet doneren omdat ze het bijv 'eng' vinden....
Dat mag hoor, begrijp me niet verkeerd..
Maar ik heb daar gestaan, aan de rand van het bed, hopend op die ene goede donor..
Kieffertje schreef:Ja, je moet hersendood zijn (http://www.transplantatiestichting.nl/p ... aandonatie). Je kunt dus zelf niet meer meebeslissen op dat moment. Als jij niet hebt aangegeven donor te willen zijn, dan wordt je familie om toestemming gevraagd. Zonder die toestemming kan men niets beginnen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat de artsen voor je beslissen als je familie niet meteen in het ziekenhuis kan zijn.
Brainless schreef:Wesco schreef:Dat is waar en hopelijk kom ik nooit voor die keuze. Want ik vind het een heel eng idee om een orgaan van een ander in mij te krijgen.
.. dus geen sex>>