Nooit kunnen boeren. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:59

Woow, ik heb gegoogled op die benaming en wat herken ik het.
Op bed moet ik op mijn rug liggen anders komt er constant lucht naar boven..
Misselijk worden van draaien van zij naar zij..

xEliesx

Re: Nooit kunnen boeren. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:03

Herkenbaar zeg! *toevallig "borrelt" er net een beetje lucht omhoog*
Dacht al dat ik de enige was :P Herken ook alle gekke kwaaltjes die dit met zich meebrengt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:04

Ik heb eigenlijk nog nooit erover gedacht dat die rare borreltjes in verbinding staan met het niet kunnen boeren.

Ik ben blij dat ik hier lotgenoten heb kunnen vinden!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:18

voor allen die niet kunnen boeren.

echt gezond is het niet.. 'de boer' is juist een reactie van je lichaam om de overtollige lucht uit je spijsverteringssysteem te stoten.

kunnen jullie wel braken en hikken?

iemand die ook niet kan hikken zou ik het liefst vandaag nog naar de doktor zien gaan..ook al zijn de meeste hikjes onschuldig, hikken is een reflex om iets dat irriteert uit je luchtwegen te krijgen..kun je niet hikken, dan kun je dus stikken..

De mensen die ook niet kunnen braken,
willen of kunnen jullie niet braken?

bij kunnen is er dus fysiek echt iets aan de hand waardoor je reflexen om iets uit je lichaam te moeten gooien niet goed werken.. dit is wel belangrijk..

voor de mensen die bewust of onbewust bang zijn.. Mensen met angst om te braken lijken vaker ook niet te kunnen boeren, dan mensen zonder angst (daar heb je ook wel mensen bij die niet kunnen boeren, maar verhoudingsgewijs minder). De angst is dan omvangrijker dan het braken alleen en gaat dus om het oraal eruit gooien van wat dan ook blijkbaar. hiervoor zijn therapie en medicijnen beschikbaar

ja, heb mij er toch maar eens in verdiept na het lezen van jullie ervaringen..

de tips die ik genoemd heb, worden ook genoemd als effectief door 'lotgenoten'.

voor het bestrijden van de lucht (maar dat is dus eigenlijk niet een lange termijn oplossing)

Renny innemen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:30

Ik ben inderdaad een emetofoob :j Boeren doet mij ook denken aan overgeven, tenminste, bij een ander, want zelf heb ik dus nog nooit geboerd.
Wat ik dan vreemd vind is dat ik als baby ook al niet kon boeren, mijn moeder is zelfs naar de dokter geweest met me om die reden. Ik weet zeker dat ik toen nog geen angst had :+ Ik gaf trouwens ook bijna nooit over als baby/kind zijnde.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:50

phormicola schreef:
Ik ben inderdaad een emetofoob :j Boeren doet mij ook denken aan overgeven, tenminste, bij een ander, want zelf heb ik dus nog nooit geboerd.
Wat ik dan vreemd vind is dat ik als baby ook al niet kon boeren, mijn moeder is zelfs naar de dokter geweest met me om die reden. Ik weet zeker dat ik toen nog geen angst had :+ Ik gaf trouwens ook bijna nooit over als baby/kind zijnde.

wellicht vond je braken toen al 'vies' of onaangenaam en komt het dus daar vandaan?

wel leuk dat mijn speurtocht van de afgelopen dagen geen 'bs' oplevert hihi..
heb dat wel vaker als ik mij ergens over verbaas of iets mijn interesse pakt, dat ik er dan vrij diep induik om het eens 'lekker' uit te pluizen.. leergierig zou je het ook kunnen noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:10

Ik heb nooit echt problemen met braken gehad, deed het ivm migraine ook echt behoorlijk vaak := Toch kan ik maar zeer sporadisch boeren, best vervelend

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:38

Ook hier een emotofoob. (Dus bang om over tegeven) Ik heb zelf al ruim 20 jaar niet overgegeven, maar ik kan het wel.. Vroeger wel eens gedaan..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:55

Wauw nooit geweten dat daar een naam voor was, maar ik ben ook als de dood om te braken.. Waarom? Geen idee. Vind het ook vreselijk om misselijk te zijn! Wat kan je hier tegen doen? Is dit puur psychisch?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:16

phormicola schreef:

Hier nog iemand.. Ik loop altijd met een plastic tas in mijn handtas voor als ik toch moet spugen.
Ik heb zelfs therapie gehad voor het bang zijn voor braken omdat ik er niet van kon slapen :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:19

ik voel een heel nieuw zijdraadje aankomen over mensen die emetofoob zijn met bijsymptoom niet kunnen boeren? ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:57

Ik denk dat het twee kanten op kan:

1. Je kan niet goed boeren, maar laat wel afentoe per ongeluk eens een boertje. Je bent bang om over te geven en daardoor zul je niet zo snel zelf boeren.
2. Je hebt echt nog nooit geboerd, niet per ongeluk en niet als baby. Overgeven is door een of ander kapot mechanisme (waardoor je niet kan boeren) zo ontzettend naar dat je steeds banger wordt voor overgeven en een fobie ontwikkelt.

Ik ben nummer 2. Ik kan in principe overgeven, maar het hele proces duurt zo ontzettend lang en is zo naar en pijnlijk dat ik rond m'n 16de echt bang ervoor ben geworden.
Inmiddels kan ik het beter relativeren en is de angst voor 80% verminderd.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:58

Nou ik heb van beide 'last' maar het nooit met elkaar gelinkt! Wel geinig om er zo achter te komen. Maar de techniek om zelf boeren aan te leren zal dus alleen symptoombestrijding zijn?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:22

Ik heb dat zo vaak geprobeerd! En dan zat ik daar met m'n maag vol lucht wat geen kanten op kon (behalve 's avonds laat, via de andere kant :+ ).

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:33

Ik kan me wel vinden in punt 2, maar bij mij is de angst voor overgegeven gekomen omdat ik voor mijn gevoel er een keer bijna in gestikt ben...

Ben astmatisch aangelegd en als ik verkouden ben, dan heb ik er al meer last.
Was al een aantal dagen verkouden (jaren terug) en na een aantal dagen ook erg veel last van me buik en misselijk, uiteindelijk overgeven, maar er kwam maar geen eind aan (voor me gevoel).... Sindsdien probeer ik het ook uit alle macht tegen te houden, wat af en toe wel eens tot een zeer pijnlijk middenrif leidt....

Maar zelfs voordat ik deze "fobie" had, liet ik ook al geen boeren

phormicola schreef:
Ik heb dat zo vaak geprobeerd! En dan zat ik daar met m'n maag vol lucht wat geen kanten op kon (behalve 's avonds laat, via de andere kant :+ ).

Dat klinkt ook wel bekend jaah -O-

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:49

Ik ben niet bang over te geven, dat kan ik trouwens ook niet echt, de laatste keer is al zo ontzettend lang geleden

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:52

Wow echt heel erg herkenbaar!
Ik boer ook echt NOOIT, alleen wanneer ik moet overgeven (dus gelijk een teken dat ik de wc pot moet opzoeken als ik begin te boeren) best handig :P

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:46

Bang voor overgeven ben ik niet en hikken kan ik ook. Het gebeurt beide niet vaak, maar het kan wel. Ik zal de Rennies eens proberen als ik er last van heb. Kijken of dat iets werkt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:57

Grappig dat er meer mensen dus zijn met emotofobie en niet kunnen boeren.. Je zou er idd bijna wat van denken..

Alleen heb ik het echt vaak genoeg echt geprobeerd om te boeren (Zonder bang te zijn om over te geven) maar het lukte toch écht niet.
Maar miss hou je het dan toch onbewust tegen vanwege tóch de emetofobie??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:30

Naamloos1 schreef:
Grappig dat er meer mensen dus zijn met emotofobie en niet kunnen boeren.. Je zou er idd bijna wat van denken..

Alleen heb ik het echt vaak genoeg echt geprobeerd om te boeren (Zonder bang te zijn om over te geven) maar het lukte toch écht niet.
Maar miss hou je het dan toch onbewust tegen vanwege tóch de emetofobie??

dat zou denk ik heel goed kunnen het zijn namelijk beiden een opstuwende beweging van de maag. in beide gevallen wil je het (of juist niet) uit de maag hebben.

een andere optie die ik vond die zal voor jou helemaal niets zijn denk ik..

mensen die geen issue hebben met braken.. in het ergste geval, kun je proberen de lucht eruit te mikken door je vinger achter in je keel te steken (ja echt).. blijkbaar als er een luchtbel aan het pruttelen slaat komt er met de 'gag' lucht mee eruit. verstandig op om het wel op het toilet te doen, want hierbij kan het gebeuren dat je boer door nog een gag gevolgd wordt en dan weet je wel wat het effect is.. maar schijnt niet eens zo heel vaak te gebeuren. nooit getest trouwens.. ik ben zelf meer van het juist extra luchthappen om de druk op te voeren.

ik kan mijzelf helpen boeren als er een 'dwars' ligt (ja ik kan boeren wat ik wil, maar soms zit er gewoon een dwars). maar dat zullen de meesten waarschijnlijk niet kunnen :(.. ik kan namelijk mijn buikspieren rollen.. dus als ik m er niet op de normale manier uit krijg, slik ik extra lucht in, span mijn buikspieren aan en roll ze.. hierdoor kneed je eigenlijk (net als zoals je voelt als je een sit up lang aanhoud) je maag een beeje mee, misschien maseren een beter woord.. hierdoor 'ontsnapt' de lucht uit het maagzuur.. keel flink opengooien en dan komt ie echt aanrommelen als onweer, geen fijne manier van boeren, maar oh wat lucht het op.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:36

Ik ben geen nummer 1 of 2. Ik heb gemiddeld 1 boertje per jaar, uit het niets en onverwachts. Maar hikken kon ik als kind dagen aan een stuk en als ik dat nu heb, komt dat wel 10 keer terug op een dag. Braken/overgeven doe ik niet graag (wie wel :+ ), maar heb er op zich geen fobie voor...

Blij dat ik lotgenoten heb, iedereen irl vindt het enorm raar :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:34

off topic, ik raak om de een of vage rede aan hik door automaatkoffie, de vriesdroog variant..

waarom? al sla je mij dood, maar het gebeurt de helft van de tijd.

je hoeft ook niet een een hokje te kruipen hoor Tieneke ;) er zal vast nog een andere reden voor zijn die we nog niet gezien hebben.. grijns we maken wel een mooi hokje voor je als je er echt een wil?

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:36

kan dit me echt niet voorstellen haha, ik boer echt hard en vaak :p
lijkt me gek als je nooit boert eigenlijk

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:57

Inderdaad wel heel logisch dat niet boeren vaak ook niet overgeven betekent. (of zelfs angst daarvoor)
Ik kan wel hikken trouwens, maar overgeven heb ik het laatst gedaan toen ik een jaar of 5 was, 22 jaar geleden dus :)

vreemd is wel dat als ik misselijk ben of bijvoorbeeld m'n tandenborstel te ver in mijn mond doe, ik wel kan kokhalzen.. er komt alleen nooit iets mee :P (lekker smakelijk)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:20

Ik heb nog nooit een boer gelaten, overgeven doet bij mij echt enorme pijn, heb tot nu toe 2x overgegeven in mijn leven waarvan 1 door de buikgriep was, en 1 doordat ik iets slechts had gegeten(Ikea... >;) ). De hik heb ik overigens wel heel vaak. En dan ook altijd meerdere keren op een dag. Dat is echt zo'n gênante hik die je overal doorheen hoort waardoor mensen zich omdraaien _O-