Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:45

Ik doe juist eerst een slok water erin, daarna pilletje er bij, hoofd achterover en slikken maar. Daarna pas een glas water erachteraan.

Als je het pilletje op je tong legt, plakt het dan niet vast?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:51

Ik heb niet alles gelezen moet ik eerlijk bekennen.
Groot gedeelte echter wel. Zelf werk ik in een apotheek en vanuit daar kan ik ook zeggen dat niet alle medicatie gemalen/fijngemaakt of gebroken kan worden. Ook niet alles rectaal geven. Juist niet zijn maar enkele waarbij dat kan. Is er ook een mogelijkheid dat je het ipv tabletvorm als drank kan krijgen?
Wat voor medicatie krijg je dan wil ik wel voor een alternatief gaan kijken voor je. Anders even contacten met arts of apotheek

TS ik zie dat je capsules hebt. Sommigen mogen open maar dat weet de apotheek wel
Laatst bijgewerkt door magriet op 25-07-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:53

Jasmijn159 schreef:
Ik doe juist eerst een slok water erin, daarna pilletje er bij, hoofd achterover en slikken maar. Daarna pas een glas water erachteraan.

Als je het pilletje op je tong legt, plakt het dan niet vast?

Nee, ik neem eerst een slok water/melk, slik dat door, leg dat het pilletje achteraan mijn tong en begin dan verder te drinken zodat ik moet blijven slikken.

Ik ga dus maar eens appelmoes kopen. Doe ik wat in een schaaltje, de capsule erdoor, wat roeren en dan maar eten. Wellicht gaat het dan wel goed als ik niet weet wannéér ik die pil in mn mond heb.
Vind het ook zo vervelend dat ik dit niet fatsoenlijk kan -O-

Overigens wil ik ook geen zetpillen, ik moet me gewoon niet aanstellen en die pillen doorslikken, ga er namelijk echt niet dood van. Zit gewoon puur tussen mn oren.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:56

Met een lepel vla of yoghurt

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:01

Ik kan geen pil op mijn tong leggen, dan ga ik over mijn nek. :+
Ik pak de pil dus altijd tussen mijn tanden en spoel hem dan weg met water.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:03

Macyy schreef:
Ik krijg pillen ook bijna niet weg, een simpele aspirine heb ik al moeite mee. Ik pak meestal een lepel vol met appelmoes, en druk daar de pil in. Zo slik ik het zo weg! (:

Dat is een hele goede tip!
probeer het eens ts.
Malen is inderdaad een slecht idee. Vies en kan absoluut niet met alles.
En besef je dat je een hap eten Door kan slakken dus dat een pilletje ook moet lukken :)

Dniekje

Re: Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:08

Ik heb zo´n flesje (gloep!) thuis staan, kun je bij de apotheek kopen. Is een soort gel, met een lekkere kersensmaak (net haribo snoepjes _O-) waarmee je pillen dus inderdaad een stuk makkelijker kan wegslikken. Ideaal is het.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:06

Ik was er ook heel slecht in. stond te kokhalzen als ik een paracetemol in moest nemen (en ik heb het geluk dat ik al mijn hele leven heel veel hoofdpijn heb).
Maar tegenwoordig slik ik ook grotere pillen om een koortslip te voorkomen (ik kreeg ze om de 8 weken vanwegen tentamenweken.. niet zo fijn).
Die pillen waren heel wat groter en stugger dan paracetemol dus ik had een probleem.
Ik heb mezelf geleerd om een deuntje in mijn hoofd te zingen of te neurien. en bij de laatste toon doe ik met 1 hand een soort afslag (net als een dirigent doet als het nummer voorbij is van een orkest) en op die beweging slik ik de pil door. en dat moet ik gewoon van mezelf. niet nadenken gewoon doen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:09

Aaah had ik vroeger ook last van! Is wel "vanzelf" weggegaan. Want ik toen deed was eerst een slok water in mijn mond nemen (niet doorslikken) en dan die pil er snel infloepen. Als je niet snel genoeg bent stroomt al het water namelijk uit je mond. En dan doorslikken. Eerst pil en dan water ging altijd heel moeilijk bij mij xd

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:15

Bij de apotheek kun je ook spul kopen waarmee je gemakkelijk pillen weg kunt krijgen.
Idd, gloep!

Tip van suzannef is inderdaad juist, nooit hoofd achterover slaan bij het innemen van medicatie, maar op een zelfde manier doorslikken alsof je een glas limonade leegdrinkt.
Als deze pil gecombineerd mag worden met zuivel, kun je het eens proberen door pil in lepel yoghurt te verstoppen, slik je hem zo weg. (thuisvariant van Gloep ;) )
Als je kauwgum kunt door slikken, kun je ook pillen doorslikken.

Ik kon het vroeger ook nooit, tot dat ik ziek werd en heel veel medicijnen moest slikken, op mijn max had ik 19 tabletten per dag, op een gegeven moment heb ik er een sport van gemaakt om zoveel mogelijk tabletten gelijktijdig door te kunnen slikken.

Nu nog maar 5 per dag, kleine en grote, maar inmiddels wel zo geoefend dat ik ze zelfs zonder water weg kan krijgen, flink wat speeksel aanmaken en slikken maar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:30

Ik leg de pil juist niet helemaal achterin, dat bevordert niet per definitie het slikken. Ik leg hem gewoon midden op mijn tong neem dan een grote slok water in mijn mond, waardoor de pil wordt meegespoeld en slik dat dan vervolgens in 1 keer door. Pil gaat vanzelf mee.

Gaat eigenlijk vrijwel altijd in 1 keer.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:38

Nog even een aanvulling op het malen, sommige tabletten en capsules hebben juist een omhulsel om de smaak van het geneesmiddel te verdoezelen! In die gevallen wordt het juist alleen maar viezer als je ze fijn stampt..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:05

elske_ schreef:
Nog even een aanvulling op het malen, sommige tabletten en capsules hebben juist een omhulsel om de smaak van het geneesmiddel te verdoezelen! In die gevallen wordt het juist alleen maar viezer als je ze fijn stampt..

Of kauwt...De antidepressiva die ik slik is werkelijk te ranzig voor woorden :r , daar trekt m'n hele hoofd schuin van, maar heel doorslikken? Hell no. :n Vergeleken bij de AD zijn pijnstillers (zo ongeveer elke soort) een snoepje. Als ik andere medicijnen ergens voor moet vraag ik van te voren altijd wat voor spul het is en of het gekauwd mag worden. Zo niet en is er geen alternatief (drankje, ander soort pil oid) dan gaat 't over. Maagbeschermers bv mag je dus idd niet kauwen of malen maar je hebt een soort die je kunt oplossen in water, dan krijg je een drabje met minibolletjes en dat is nog wel slikbaar. Antibiotica is ook in drankvorm verkrijgbaar.
Bij mij is het een stevig gevalletje van slikangst, zodra ik iets voel op een verkeerde plek in mijn keel raak ik echt in paniek en blokkeert het hele gebeuren (van alleen al het doorlezen van het topic word ik al lichtelijk benauwd :o ). Volgens mijn moeder heb ik dat te danken aan die keer dat ik als ukkie bijna gestikt ben in een bloeding na het amandelen knippen. Gek genoeg heeft mijn broer geen trauma's maar die krijgt ook geen medicijnen doorgeslikt zonder te kauwen of breken. Misschien een klein keelgat? Kan zoiets überhaupt? :=

De meeste tips ken ik en heb ik geprobeerd zonder succes. Van zo'n pilslikdrankje had ik nog niet gehoord en naar hoe het klinkt, gelvorm, lijkt me dat ook niets. Maar het proberen waard en misschien anders wel iets voor broerlief! +:)+
En verder zou het erg fijn zijn als apothekers je niet zouden aankijken alsof je net verkondigt hebt dat je een alien op zoek naar World Domination bent, als je meldt dat je moeite hebt met pillen slikken. Hoe dat dan moest met eten...Kauwen, mevrouw, ik ben geen stofzuiger, ik kauw mijn eten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:55

Heb het topic niet helemaal gelezen.
Hier ook iemand die geen pillen kan slikken. Toen ik ziek werd, moest ik uiteindelijk het voor elkaar zien te krijgen om 6 pillen per dag zonder kauwen door te slikken. Grootte: Een rond tablet dat kleiner is dan een paracetamol.
Heb het dagenlang geprobeerd. Eerst met water, vervolgens in de vla gesmeten, met yoghurt, appelmoes en alle andere semi-vloeibare dragers. Niks leek te helpen, de vloeistof slikte ik door en de pil bleef liggen. Of ik slikte helemaal niet.

Heb toen oxazepam genomen (deze kan doorgebeten worden) om rustig te worden, weer geprobeerd, maar geen resultaat.

Tip van m'n vader welke ik meekreeg: Op een stuk brood kauwen, en vlak voor je deze doorslikt de pil ertussen duwen. En dit werkte. Dit is voor mij de enige manier om mijn pillen weg te krijgen. Ik moet hierbij mijn hand voor mijn mond houden, kin tegen m'n keel duwen en heel erg concentreren, maar zo slik ik al 3 jaar lang elke dag mijn pillen. Mensen die me niet kennen denken altijd dat ik stik als ik m'n pillen inneem. :') Inmiddels lukt het ook met sommige soorten vlees en koekjes. Het is echt het reflex van kauwen --> dan pas slikken.

Het is voor mij de afgelopen 3 jaar overigens absoluut niet makkelijker geworden ondanks dat ik dagelijks pillen slik. Anderhalf jaar terug heb ik mij verslikt in een broodje kaas en heb vervolgens 3 dagen niet meer durven slikken voor eten. Het heeft weer een halfjaar geduurd voordat ik ze in kon nemen op de wijze die ik hierboven beschrijf. :=
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 26-07-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:59

Ik doe het ook zoals hierboven, in een hap fijngekauwd eten. Vaak brood, maar iets anders werkt ook. Dat gaat super terwijl ik met water of andere vloeistof de pil echt niet wegkrijg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:05

Ik pak alle pillen in 1 hand en neem ze tegelijkertijd := of het er nou 1 is of 8. Geen idee eigenlijk hoe ik dat doe, ik slik al tabletten sinds ik ze mocht slikken van de dokter omdat je mij niet blij kon maken met drankjes.
Maar goed, ik vind een microscoop slang in mijn keel ook geen enkel probleem.

O nee, er is 1 tablet die ik écht niet wegkreeg. Maxalt smelttablet, gatver!! Kokhalzen. Ben toen maar overgestapt naar pillen om gewoon in te nemen.

Zolang ik het maar niet echt op de tong hoef te leggen, is het goed.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:17

suus_pepper schreef:
Hoe doe jij dat dan door een sonde slang??

Dan komt het toch direct in de maag terecht? Dan hoeft de capsule niet ervoor te zorgen dat er iets beschadigd wordt...

Dit klopt niet.

Sommige pillen hebben een speciaal 'jasje' dat zorgt dat ze niet in de maag worden afgegeven maar later in het spijsverteringsstelsel. Het "jasje" dient dus niet om ervoor te zorgen dat ze op weg naar de maag niet worden beschadigd, maar dient ervoor te zorgen dat de sterke zuren die in de maag zitten het jasje niet kunnen stukmaken waardoor het werkzame bestanddeel van het medicijn pas later in het spijsverteringsstelsel vrijkomt.

Bepaalde medicijnen moeten net inwerken thv de maag (deze soort zal je dan ook mogen pletten) en bepaalde medicijnen mogen net niet vrijkomen thv de maag omdat het maagzuur hun werking teniet doet - deze medicijnen zul je dus niet mogen pletten.

Een PEGsonde wil dus NIET zeggen dat je alle medicijnen via daar zomaar wel mag pletten - in tegenstelling tot wat in dit topic beweerd wordt.

In belgie hebben we de site: http://www.pletmedicatie.be - om te zien of dat medicament al dan niet geplet mag worden

Edit: nog een tip: NOOIT medicatie doorslikken mbv pompelmoessap (eigenlijk kun je dit best uitbreiden tot citrusvruchtensap algemeen)
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 26-07-14 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:20

Omdat inderdaad niet alle alle pillen gebroken/fijn gemaakt mogen is het heel handig om als je het recept komt ophalen bij de apotheek je probleem uit te leggen(niets raars aan komt vaker voor als je denkt). Wij kunnen dan uitzoeken of het mag fijngemaakt en hoe dan en als het niet mag kijken wat de alternatieve zijn en met de voorschrijvend arts overleggen of het oke is dat we het alternatief afleveren. Zelf vind ik deze dingen juist leuk om uit te zoeken en echt bij onze service horen. Patient moet namelijk het zo makkelijk mogelijk hebben.
Dus niet jezelf onnodig moeilijk makem waardoor het misschien niet optimaal werkt.
Máár overleggen.

groetjes genja

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:43

Ik kon vroeger ook niet/moeilijk pillen weg krijgen. Kreeg toen ook alles in poedervorm, drankjes of oplosbaar in water. Later klein begonnen met anticonceptie, daarna iets groter met ijzertabletjes en zo ben ik er overheen gekomen. Inmiddels denk ik er niet eens meer bij na, gaan gerust 4 tegelijk. Gewoon in je mond stoppen (alsof het een snoepje is) en met een slok (of meer) water doorslikken. :j
Alleen die stroeve paracetamol en asperine dingen willen nog wel eens vervelend zijn (vooral als ik tóch probeer daar meer tegelijk van te nemen..), maar alles beter dan die misselijkmakende smaak van in water op te lossen paracetamol. Doe dan maar snel een pilletje achterover slaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:57

Ik neem een goede slok, hou het in mijn mond, hoofd achterover, pillen erin, doorslikken!

Ik heb diverse vitamines en medicijnen. Een van mijn medicijnen geeft een hele vieze smaak in mijn mond, als ik die niet op deze manier inneem (en dus het contact met mijn tong niet vermijd) dan loop ik een aantal uren met een bittere smaak in mijn mond.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:21

Hier precies hetzelfde, met water lukt het mij gewoon écht niet. Meestal neem ik een hap ontbijtkoek/cake/eierkoek oid, waaar ik dan op ga kauwen tot het klaar is om door te slikken zegmaar, en op dat moment doe ik de pil er tussen en slik ik het zo door.

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:26

Met appelmoes! Anders kan ik het ook niet :\

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:52

Ik krijg ook totaal geen medicijnen doorgeslikt. Krijg er vaak kokhalsneigingen van. Heb ik als klein kind al gehad en ben nu 18 en het is nog steeds niet over :+
Voor anticonceptie ben ik overgegaan naar de prikpil, en medicijnen is bij mij kauwen + veel drinken tegen de gore smaak. -O-
Vaak vraag ik bij de huisarts of er geen vervangend medicijn is in poedervorm of siroop.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 02:01

Hmm misschien maar eens gloep gaan proberen.
Ik vind het verschrikkelijk om pillen door te slikken. De pil gaat wel en mijn vitamine pilletjes ook wel (kleine variant) maar er zijn ook potten met echt grote vitamine pillen of idd paracetamol.. Gaat er bij mij niet door :+.
Als ik al pillen ergens voor moet, vraag ik altijd om een kleine variant, of een verpulverbare variant, tot nu toe altijd gelukt, maar dat gaat vast niet voor alle medicatie op. Appelmoes werkt bij mij helaas ook niet.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 02:05

Ik neem een glas drinken met n rietje en mn pillen, pillen stop ik in mn mond en ik doe gewoon alsof ik een hele lange slok drinken neem (4/5 slokken).
Dan is altijd alles verdwenen bij mij, met n enkel slokje heb ik er ook veel moeite mee.