Ongesteld maar toch paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:42

Sem_ schreef:
Sommige menzen geven aan dat je het makkelijk red met een maandverbandje.. Maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op, de een verliest nu eenmaal minder bloed dan de ander.

Dat dus. Ik had aan een luier nog niet genoeg, bij wijze van spreken. En paardrijden ging echt niet hoor :n met het grootste verband + tampon kon ik nog geen uur volmaken.

Ik ben dan ook erg blij met mn spiraaltje en daarvoor mijn pil. Beide houden het nu zo goed als weg!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:44

Petrichor schreef:
Brr paardrijden met maandverband? Dat is nou echt het toppunt van chagrijnig worden!! -O-

Ik gebruik tijdens paardrijden altijd Gynotex, nergens last van. Hoef bij wijze van er de hele dag niet naar om te kijken. :)

Ik zweer ook bij die dingen!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:45

NikkiTazz schreef:
Heb je enig idee hoe ongezond tampons zijn?!
Juist ja, gaat lekker broeien daar binnen, krijgt allemaal bacterien.. je hebt gewoon tampon ziekte!

Ik gebruik beide. Vroeger alleen tampons, maar helaas, omdat je ph waarden dan onstabiel is, mocht ik tijdelijk geen tampons meer, dus mezelf aangewend aan maandverband.
Op het paard, gewoon een dun maandverbandje, red je prima.
Doe gewoon waar jij jezelf het prettigst bij voelt.

Ik wilde eigenlijk alleen reageren op de rare opmerking dat maandverband gevaarlijk zou zijn, terwijl het van tampons bewezen is.

Oh please... wat een kul en zinloze bangmakerij. Ik gebruik al 25 jaar tampons (samen met half NL denk ik zo), nog nooit ook maar ergens last van. Nee je moet ze geen dag laten zitten, maar netjes om de zoveel tijd verschonen. Dan heb je echt nergens last van hoor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:45

ts, kijk wat je fijn vind.
ben je hevig ongesteld?
dan is een combinatie misschien fijn van een tampon en een maandverbandje.
Zelf houd ik helemaal niet van tampons, maar op de zwaardere dagen zonder een wc op loopafstand gebruik ik ze toch voor dat beetje extra zekerheid.
paardrijden en ongesteld zijn kunnen heel goed samen. We zijn weleens op trektocht geweest met dagritten van meer dan 20 km per dag, en ja 2 van onze rijders waren toen ongesteld. Niemand is ooit doorgelekt.

Maar ik kan snappen dat het nu nog heel vervelend is, vooral als je eerst nog moet kijken wat fijn is en voor jouw werkt.
misschien kun je met je moeder eens kijken wat voor jou handig is om te gebruiken bij het paardrijden. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:49

Amaris schreef:
NikkiTazz schreef:
Juist ja, gaat lekker broeien daar binnen, krijgt allemaal bacterien.. je hebt gewoon tampon ziekte!

Ik gebruik beide. Vroeger alleen tampons, maar helaas, omdat je ph waarden dan onstabiel is, mocht ik tijdelijk geen tampons meer, dus mezelf aangewend aan maandverband.
Op het paard, gewoon een dun maandverbandje, red je prima.
Doe gewoon waar jij jezelf het prettigst bij voelt.

Ik wilde eigenlijk alleen reageren op de rare opmerking dat maandverband gevaarlijk zou zijn, terwijl het van tampons bewezen is.

Oh please... wat een kul en zinloze bangmakerij. Ik gebruik al 25 jaar tampons (samen met half NL denk ik zo), nog nooit ook maar ergens last van. Nee je moet ze geen dag laten zitten, maar netjes om de zoveel tijd verschonen. Dan heb je echt nergens last van hoor.

Eensch :j Overigens neem ik aan dat je half vrouwelijk NL bedoeld, haha.
Al las ik laatst over maandverband voor mannen, zodat zij kunnen weten hoe het voelt ofzo... Uiteraard een Japanse uitvinding :j maar goed, ik vind 't een beetje vreemd

Anoniem

Re: Ongesteld maar toch paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:50

Volgens mij is TS helemaal flabbergasted van al die tips... _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:54

NikkiTazz schreef:

Je krijgt geen bacteriën van tampons, die zitten er van nature al in :P Een tampon vangt die inwendig op en het is waar dat dit in verband wordt gebracht met het (zeldzame) TSS. Maar een maandverband vangt de hele handel buiten het lichaam op, met een stuk broeierig plastic als ondergrondje. Plastic is 0,0 ademend en broeit dus minstens zo hard, en dit vlakbij je plasbuis/urinewegen. Om maar niet te denken van de geurtjes, parfums etc die eraan toegevoegd worden om de lucht die ervan af komt nog enigzins acceptabel te krijgen. Kennisje van mij kreeg dus om die redenen standaard blaasontsteking van maandverband, ook niet fijn voor je lijf :n
Het is eigenlijk kiezen tussen twee kwaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:59

Mars schreef:
NikkiTazz schreef:

Je krijgt geen bacteriën van tampons, die zitten er van nature al in :P Een tampon vangt die inwendig op en het is waar dat dit in verband wordt gebracht met het (zeldzame) TSS. Maar een maandverband vangt de hele handel buiten het lichaam op, met een stuk broeierig plastic als ondergrondje. Plastic is 0,0 ademend en broeit dus minstens zo hard, en dit vlakbij je plasbuis/urinewegen. Om maar niet te denken van de geurtjes, parfums etc die eraan toegevoegd worden om de lucht die ervan af komt nog enigzins acceptabel te krijgen. Kennisje van mij kreeg dus om die redenen standaard blaasontsteking van maandverband, ook niet fijn voor je lijf :n
Het is eigenlijk kiezen tussen twee kwaden.

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen. Dat beide wel zijn minpunten heeft. Dat beide "gevaarlijk" kunnen zijn.

Daarom moet TS ook gewoon doen waar ze zichzelf het prettigst bij voelt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:59

Renee1991 schreef:

of ze denkt dat we knettergek zijn :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:02

Gewoon vijf dagen op het toilet blijven zitten, daar is niks mis mee :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:04

Dames, is het nu zo moeilijk om een jong meisje ook daadwerkelijk te helpen als ze onzeker is over iets waar we allemaal doorheen gemoeten zijn? Ipv deze flauwekul?

TS: als je erg veel bloed verliest kan je een nachtverbandje in doen. Die hebben bredere vleugels waardoor ze beter op hun plek blijven, zijn langer en breder en verkleinen dus de kans op doorlekken mede omdat ze ook meer kunnen opnemen door dat ze meer "oppervlakte" bedekken. Bovendien kunnen ze je een veiliger "gevoel" geven omdat ze wat langer en groter zijn.. :) Proper nachtverbandje er in voor je er op gaat en als je klaar bent meteen weer even wisselen. Zwarte rijbroek aan voor je extra veilig te voelen en je kan gewoon rijden. :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:08

Hoi TS :) Ongesteld zijn een paardrijden gaat prima samen hoor! Het voelt misschien een beetje gek in het begin, maar de angst om door te lekken verdwijnt vast als sneeuw voor de zon als je eenmaal aan het rijden bent. :)

Indien je het (nog) een beetje eng/vervelend vindt om een tampon te gebruiken, raad ik je een maandverbandje voor de nacht aan. Deze absorberen wat meer dan een normaal maandverbandje. De kans op doorlekken wordt hiermee minimaal!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:13

Denk dat alle tips nu wel gegeven zijn, maar met doorlezen vroeg ik me toch één ding af:
Ik lees bij verschillende mensen dat ze dubbelop gebruiken. En dan niet maandverband en tampon, maar twee maandverband of inlegkruisje en maandverband. Hoe zo zou dat werken dan? Want doorlekken gaat toch altijd dat het verbandje vol is en dus aan de zijkanten overloopt? Word het dan toch nog in het tweede verbandje opgevangen en niet zoals ik denk naar je broek toe? :') Denk ik vraag het maar anders blijf ik met dit beeld in mijn hoofd zitten :D

ps. Ik vind rijden met maandverband verschrikkelijk, omdat het zo snel gaat schuren en broeien in het zadel. Heb dan soms echt hele schuurplekken. Zit dan wel meerdere uren in het zadel, dus misschien daarom dat het bij mij zo irriteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:02

minikatje schreef:
Renee1991 schreef:

of ze denkt dat we knettergek zijn :+

Ook niet geheel verbazingwekkend :D

Anyway, TS, de keuze is reuze!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:28

Iel, ik reed nooit als ik ongesteld was. Ooit een keer gedaan, maar kon er niet onderuit komen, omdat ik had afgesproken een buitenrit te maken met anderen. In galop vond ik nog het ergste, allemaal bloedvlekjes. Hetzelfde als met sporten en dan ook nog zweten.

Gebruik inlegkruisjes, tampons komen nooit vol bij mij :+ Ik heb ook smetvrees, dus ja...
Nu gelukkig bijna niet meer ongesteld, dus daar hoef ik geen rekening meer mee te houden en kan rijden wanneer ik wil.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:49

Meiden, TS kan niet meer reageren ivm geen 25 nuttige berichten geplaatst te hebben..... TS heeft de rit gehad, en zit nu met een zwaar gekneusde arm thuis.
Hoe en wat er gebeurt is, mag je de TS een bericht doen! :)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:29

Owh... Ik zal haar even een berichtje sturen!!

Maar vraagje (waarschijlijk een hele ontzettend domme)
Als je gaatpaardrijden met een tampon gaat het er voormijn gevoel nooit meer uit?

Ik ga dinsdag denk ik met een tp proberen of is dit een slecht idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:34

Hoe bedoel je er nooit meer uit?

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:18

Dat hij er zo diep in zit (vanwege het lichrijden) dat hij er nooit meer uit komt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:19

Nooit last van hoor.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:27

Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor! :)
Als je de tampon ver genoeg inbrengt, zal je hem niet voelen en zal die niet van plek verschuiven als je gaat paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:48

Nee joh, juist als je hem niet ver genoeg inbrengt gaat het pijn doen.. En er zit niet voor niks een touwtje aan ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:49

Ik gebruik altijd maandverband, nooit tampons (kan ik niet tegen) en vind het eigenlijk een beetje vreemd hoe er over maandverband gesproken wordt hier.
Goed maandverband is niet vies of ranzig en voel je ook niet zitten....

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:02

LadyMadonna schreef:
Ik gebruik altijd maandverband, nooit tampons (kan ik niet tegen) en vind het eigenlijk een beetje vreemd hoe er over maandverband gesproken wordt hier.
Goed maandverband is niet vies of ranzig en voel je ook niet zitten....

Eens :j

Net als tampons vergeet ik na enige afleiding dat er maandverband zit...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:16

Wat een opmerkingen worden hier gemaakt tegen een meisje van 12 zeg hallo >;)

TS ik gebruik zelf geen tampons hoor. Vind het ondingen! Kan me goed voorstellen dat het een beetje spannend is! Ik rijd wel gewoon paard :) met een donkere broek en goed passend maandverband. Moet wel zeggen dat ik op mijn hevigste dag (2e dag) niet paard rijdt. Vind ik gewoon niet comfortabel. Maar anders gaat het prima hoor! Goed verschonen voor en na het rijden. En een stevige onderbroek aan. Dan is het voor dat uurtje prima te doen!