Blind en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:02

Jeetje TS, ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je enorm veel sterkte wensen. :(:)
Het is niet niks allemaal. Een second opinion aanvragen lijkt me geen slecht idee, ik kan me ook bijna niet voorstellen dat dit psychisch is. Dan had het zich toch al wel eerder geuit lijkt me?
Hoe dan ook, heel erg veel sterkte!

Edit: wat Shadow0 zegt is een goede inderdaad. Geef het beestje geen naam, maar beschrijf simpelweg wat er is gebeurt. :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:04

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:06

Als het psychologisch is, dan is het vaak moeilijk te accepteren. Maar hersenen kunnen rare sprongen maken.
Dus het moet niet altijd trauma gerelateerd zijn, de valgebeurtenis en het werk hebben als ik het zo lees veel stress veroorzaakt.

Maar ik zou toch zeker voor een second opinie gaan, om alles uit te sluiten. Dat vind ik toch echt belangrijk voor je het brein de oorzaak geeft.

ikkkke

Re: Blind en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:49

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken het fenomeen van een conversiestoornis wel. Ik ken wel iemand die iets soortgelijks had, maar de uitvalverschijnselen waren sneller voorbij.
Ik kan je natuurlijk niet zeggen of je al dan niet een conversiestoornis hebt. Je kan natuurlijk altijd een second opinion gaan vragen als je echt twijfelt.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 16:06

Gister weer naar de HAP geweest, ik had last van verlammings verschijnselen in mijn vingers en ik durfde het niet aan te kijken.
Dus wij naar de HAP, 3x raden.. snel onderzocht door een huisarts die ik niet kende. Na het onderzoek zegt ze "ik heb je dossier even doorgelezen" en ik zag de bui al hangen natuurlijk. Weer afgepoeierd als iets psychisch. Ik was namelijk bang (Ja natuurlijk was ik bang als ik opeens het gevoel in mijn vingers kwijt ben) Maar omdat ik een MRI heb gehad en deze goed was hoefde ik me geen zorgen te maken. Ik ben ongelofelijk uit mijn naad gegaan. En ben boos weggelopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:13

Heb je niet steeds een TIA.
Is niet altijd te zien omdat je ook verlammingsverschijnselen heb

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:14

Ik heb een conversiestoornis (gehad). Als na gedegen onderzoek blijkt dat je dat ook hebt, of je hebt er gewoon vragen over, mag je me altijd pb-en. Heel veel sterkte!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:42

Letitia1991 schreef:
Als er aan je ogen zelf niets gevonden wordt, denk ik aan een neurologische oorzaak. Het is heel gemakkelijk om het op je psyche te gooien, maar de kans is veel groter dat dat wonderlijke orgaan dat het brein heet, een oplawaai heeft gehad en nu een beetje in de problemen zit.

Ik denk dan meteen aan je occipitale kwab (vnl. V1 gebied) ofwel, meer vooraan (aangezien je op je voorhoofd bent gevallen de dag voor de blindheid), het optisch chiasme.
Allemaal hersengebieden die je (semi) blindheid en meer visueel leuks kunnen bezorgen wanneer ze niet optimaal functioneren. Bij een MRI valt deze soort schade ook (meestal) niet te zien, bij tumoren etc. wel, maar in jouw geval is een fMRI (functionele MRI) veel handiger. Daar zie je de activiteit van je hersenen ook, bij MRI voornamelijk structuur. Verminderde activiteit in de visuele cortex is op een fMRI wel te zien.

Ik denk hier zeker niet meteen aan een conversiestoornis. Deze uiten zich überhaupt vooral in chronische pijn en verlamming, enkel jouw geïsoleerde blindheid zou apart zijn. De kans dat er iets door elkaar gerammeld is in je hersenen is statistisch gezien veel groter.

De psychose is ook verklaarbaar door neurologische verandering (door die klappen).
Het is toch zo dat je doorheen je leven een hele hoop grote "life stressors" (hele ingrijpende/vaak traumatische gebeurtenissen of veranderingen) hebt meegemaakt, maar toch nog nooit een psychose hebt gehad?

En nu heb je een psychose zonder aanleiding in de zin van levensgebeurtenis, maar wel een paar klappen tegen je hoofd?
Als dokter zoek je de oorzaak dan in de verandering in je hersenen, net zoals de blindheid.

Eens :)

TS, heb je ook een neuropsychologisch onderzoek gedaan? Testjes en dergelijke?
Ik zelf denk namelijk ook echt dat het neurologisch is. Ik hoop dat je bij de andere neuroloog mee opheldering krijgt :j

Ik vind dat ze je nogal snel en simpel hebben bestempeld, maar ik snap niet waarom. Jij bent er niet mee geholpen en het is toch hun werk om tot goede, gefundeerde conclusies te komen?

Heel veel sterkte gewenst.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 17:00

Ik ben zo bang dat het van kwaad naar erger gaat. Verlammings verschijnselen krijg je toch niet zomaar lijkt mij. Mijn huisarts werkt ook niet geweldig mee. Die vind dat ik eerst de therapieën af moet wachten. Maar is het niet beter andersom?
Ik voel me zo in een hokje gedrukt dat ik er even geen raad meer mee weet en dat maakt de stress alleen maar erger.
Verder krijg ik tegenwoordig ook naar me toegeworpen dat ik alles verzin, het zit tussen mn oren en men moet me maar met een korreltje zout nemen.Ik wordt er zo moe van. Ook ben ik vorige week per brief (?!) ontslagen van mijn werk terwijl ik een contract heb voor onbepaalde tijd en ik zit in de ziektewet dus dit wordt ook nog een mooi verhaal.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:07

Awhh lieverd :(:) het zit je ook niet mee he :( Dikke knuffel! <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:26

Heey meid,
Ben je al naar de dokter teruggeweest of heb je een nieuwe dokter gezocht? Hoelang zit je nu in de ziektewet?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:30

Annelien92 schreef:
Ik ben zo bang dat het van kwaad naar erger gaat. Verlammings verschijnselen krijg je toch niet zomaar lijkt mij. Mijn huisarts werkt ook niet geweldig mee. Die vind dat ik eerst de therapieën af moet wachten. Maar is het niet beter andersom?
Ik voel me zo in een hokje gedrukt dat ik er even geen raad meer mee weet en dat maakt de stress alleen maar erger.
Verder krijg ik tegenwoordig ook naar me toegeworpen dat ik alles verzin, het zit tussen mn oren en men moet me maar met een korreltje zout nemen.Ik wordt er zo moe van. Ook ben ik vorige week per brief (?!) ontslagen van mijn werk terwijl ik een contract heb voor onbepaalde tijd en ik zit in de ziektewet dus dit wordt ook nog een mooi verhaal.

ik had je gister deze link gestuurd hier verteld iemand die het ook heeft http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1349049

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:50

Annelien92 schreef:
Ook ben ik vorige week per brief (?!) ontslagen van mijn werk terwijl ik een contract heb voor onbepaalde tijd en ik zit in de ziektewet dus dit wordt ook nog een mooi verhaal.

Hoelang zit je al ziek thuis?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:51

Laat je niet in een hokje stoppen en vraag zo een fMRI aan, wat gezegd word hier kan makkelijk kloppen. 'Uitvallen' betekend niet direct dat het zo makkelijk te zien is, en dat het niet makkelijk te zien is betekend niet dat het er niet is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:30

Lijkt me niet dat je kunt worden ontslagen met een contract voor onbepaalde tijd wanneer je ziek bent.

Niet mee accoord gaan :n

Heb je je eigen dossier al eens gelezen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:34

justkid schreef:
Lijkt me niet dat je kunt worden ontslagen met een contract voor onbepaalde tijd wanneer je ziek bent.

Ligt eraan hoelang je ziek bent, want na 2 jaar mogen ze je laten gaan; nadat ze een ontslag vergunning hebben gekregen.
Of als je weigert aan je plicht te voldoen, door bv redelijkerwijs niet mee te werken met de bedrijfsarts/werkgever aan de re-integratie.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:42

Heb alleen even TS haar posts doorgelezen.
Ik dacht aan iets van een TIA/CVA, bij het lezen van je verhaal. Maar dat schijnt dus uitgesloten te zijn.

Ik vind het belachelijk dat je gewoon maar weggestuurd wordt met 'het is psychisch'. Kan misschien best zijn, maar het lijkt me niet normaal dat je verlammingsverschijnselen hebt.

Wat is de precieze reden dat je ontslagen bent? Want als dit komt door je ziekte mag je niet ontslagen worden. Dit staat uitgeschreven op ontslag.nl

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:00

xIirtJj schreef:
Wat is de precieze reden dat je ontslagen bent? Want als dit komt door je ziekte mag je niet ontslagen worden. Dit staat uitgeschreven op ontslag.nl

Wanneer je langer dan 2 jaar ziek bent mogen ze je ontslaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:02

justkid schreef:

Moeder en vader allebei in vaste dienst en langer dan 2 jaar ziek, zijn ontslagen. Het is dus wel mogelijk.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:23

Ik zat 4 maanden thuis. Heb enkel een brief ontvangen met uw dienstverband is beëindigd

Reageer uitgebreid wanneer ok thuis ben!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:23

Maar van twee jaar ziekte is geen sprake, zo ver was ik ook nog wel gekomen. Heb een boek arbeidsrecht naast me liggen ivm mijn studie ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:26

Ts, zet er gerust rechtsbijstand of je vakbond voor in!
(Iets anders is als je niet meewerkte natuurlijk voor re-integratie, bedrijf gesloten wordt of je anders heb verzuimd ( indien het redelijkerwijs was natuurlijk))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:08

Wat een verhaal ;(
Ik ben totaal niet medisch onderlegd maar dit klinkt voor mij eigenlijk in eerste instantie als een verwaarloosde hersenschudding.
Ik begrijp ook niet helemaal hoe je in die psychose terecht bent gekomen. Is het normaal dat je je daar niets van kunt herinneren? Hoe hebben ze dat dan vast kunnen stellen?
Ik vind het heel rot voor je dat je niet serieus genomen wordt. Ik hoop dat je een arts vindt die dat wel gaat doen.
Heel veel sterkte!!

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:15

Laat ook je vitamines is controleren. Ik heb ook een aantal van zulke klachten gehad en door de malle molen geweest. Bleek dat alle waardes van mijn B vitamines te laag waren.

Sterkte ermee!

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:16

@Susie1992 bloedwaardes zijn geschecht dus denk dat ze daar ook naar gekeken hebben

Om het verhaal even helemaal uit te leggen van mijn werk.
Ik werk in een winkel (naam doet er even niet toe) ik was net overgeplaatst naar een ander filiaal omdat ik van Middelburg naar Bergen op Zoom verhuisd ben. Vanaf dag 1 klikte het al niet tussen mijn baas en mij. Al mijn collega's waren bang voor haar en ik was, samen met één iemand anders, de enige die mijn mond open trok als ik vond dat ik verkeerd behandelt werd.
Ik heb 4 weken daar gewerkt tot ik viel. Gewoon wezen werken na de eerste val, ik had geen zin in gezeik. Na de tweede val moest mijn huisarts zelfs een brief schrijven om te bewijzen dat ik echt niet mocht gaan werken.
We hadden afgesproken dat ik elke maandag zou bellen om even in te checken. Tot ik die ene maandag in het ziekenhuis belandde en niet in staat was om te bellen. Dit pikte zij niet en heeft me direct beter gemeld, zodat het leek alsof ik gewoon niet op was komen dagen.
Mijn vriend heeft later die dag gebeld om de situatie uit te leggen aan haar maar ze zei dat ik zelf maar moest bellen. (ik was ook echt aanspreekbaar op dat moment)
Toen ik uit het ziekenhuis ben ontslagen heb ik gebelt en ben ik weer ziek gemeld en zijn we een re-intregratie plan gestart. Ik ging op arbeid therapeutische basis werken. 2 uur per dag en dan om de dag.
Tot ik ook het zicht in mijn rechter oog verloor. ?Ik ben die dag gewoon gekomen en heb het gemeld dat ik bijna niks tot niks meer zag. Maar ik moest blijven, ik moest maar wat actie kaarten op gaan hangen.(Uhm ja, dat kan ik ook echt zien)
De woensdag erna moest ik weer. Ik ben toen huilend weggegaan omdat er geen begrip was voor mijn situatie, ik werd alleen in de winkel gezet en moest klanten aanwijzen waar dingen stonden. En vervolgens kritiek krijgen dat ik mijn werk niet goed doe.
Toen ben ik in overleg gestopt met arbeidtherapeutisch werk en zat ik weer thuis.
Vervolgens moest ik mijn probleem analyse komen tekenen en ik had geen vervoer er naar toe. Dus ik moest maar een taxi bellen. Mijn schoonvader was woest en is van zijn werk naar mij toegekomen om mee te gaan. Verder wilde ik heel duidelijk maken dat ik niks ging tekeken zolang ik niet wist wat erin stond. gelukkig was er iemand bij die ik vertrouwde.

Verder wil ik nog zeggen dat er niet één keer arbo is langsgeweest, ben pas vandaag bij de arbo geweest omdat ik anders geen recht heb op een uitkering.