Selectieve eetstoornis: angst voor "nieuw voedsel"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:10

Ik zou als ik jou was dan echt eens wat kooklessen nemen TS, desnoods privé zodat er geen groepsdruk is :j
Ik vind heel veel dingen die mijn ouders lekker vinden (en de manier waarop ze het lekker vinden) namelijk ook echt niks :o Maar als ik zelf kook en aan mijn eigen smaak kan aanpassen :9

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:17

Geryon schreef:
Snadrem schreef:
Ook hier iemand die zich er in herkent!

Bij mij was eten vroeger een en al drama. Ik herinner me nog dat mijn ouders me in de houdgreep namen om er maar wat te eten in te krijgen, die waren bang dat ik anders van de honger om zou komen. Alles kwam er echter even hard weer uit. Vlees lustte ik wel. Brood lustte ik soms. Groente vond ik vreselijk en gekookte aardappels krijg ik nog altijd niet weg. De textuur van veel gerechten staat me onwijs tegen: ineens knapperige taugé tussen je bami vinden bijvoorbeeld, gatverredamme! Ik presteerde het zelfs om bij nasi de stukjes groente er uit te vissen. Eten bij andere mensen en uit eten gaan vond ik vreselijk. Ik schaamde me omdat ik zo'n slechte eter was, want "je bord leeg eten" is voor iedereen kennelijk de normaalste zaak van de wereld en ik zag mensen dingen eten die ik werkelijk waar afschuwelijk vond. Rode kool met ragout en aardappelpuree bijvoorbeeld, daar kan ik nog steeds met mijn verstand niet bij. Dat is gewoon niet eetbaar, punt. Toen ik op mijn 18e het huis uit ging, woog ik 50 kilo met mijn 1.76 meter. Veel en veel te licht.

Pas toen ik op mezelf ging wonen, begon het na een tijdje beter te gaan met eten. Ik bepaalde nu zelf wat ik at. Ik heb me een tijdlang gevoed met de dingen die voor mij veilig waren (veelal junkfood) en toen dat begon te vervelen ben ik andere dingen gaan uitproberen. Inmiddels kook ik ook wel eens groente, al eet ik er nog altijd geen hele grote hoeveelheden van) en ben ik een stuk minder moeilijk met eten. Nog altijd geen held, maar ook niet meer de ramp van vroeger. En het belangrijkste: op een gezond gewicht in een gezond lijf, want ik weeg tegenwoordig 70 kilo bij dezelfde lengte :)

Hopelijk kan het voor jou ook makkelijker worden als je voor jezelf moet gaan zorgen. Dan heb je niet meer zo'n last van die angst voor wat anderen op tafel zetten en vinden van hoe jij zou moeten eten.

Maar wat eet jij dan zoal? Slik je vitamine pillen?

Nee. Ik eet drie "grote" maaltijden per dag, en tussendoor pak ik nog wat extra's. Grofweg gezegd:
Ochtend:
3x Wasa zuurdesem meergranen cracker met smeerworst

Tussendoor:
Koffie met melk en suiker, eierkoeken/ mueslirepen

Lunch:
Varieert, kan een half pak crackers met smeerworst zijn of een broodje carpaccio van de broodjeszaak bij mijn werk om de hoek (bruin stokbrood met carpaccio, sla, komkommer, tomaat, etc)

Tussendoor weer koffie en eierkoek/ mueslirepen

Avondeten:
Gebakken aardappels (goed doorbakken, lekker krokant anders krijg ik het niet weg), vlees en bijvoorbeeld als groente mais, snijboontjes, sperzieboontjes, groene asperges of sla. Pasta eten we ook vaak, maar daar gooi ik dan geen groente door. Meestal maak ik er een tomatensalade of zo bij om dan toch wat "groens" naar binnen te krijgen.

Na het avondeten soms nog iets van een stroopwafel, nootjes of een handje chips en ik varieer gedurende de dag met fruit: soms een banaan, soms meloen of blauwe bessen... soms ook dagen of weken geen fruit. Het is maar net of ik er trek in heb of niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:21

Mijn kids (17, 18 jongens) moeten tegenwoordig koken als ik werk. Zij hebben al vakantie/examen gedaan. Ik zet niks klaar, ze moeten zelf boodschappen doen en iets bedenken. Ze koken wat zij lekker vinden en ik ben heel blij dat ik ook kan aanschuiven :Y)

Ik denk dat het heel goed is om zelfstandig te gaan koken dus niet wat ma klaar zet maar zelf ook boodschappen doen en kookwijs worden. Ik denk dat wanneer je echt contact maakt met de dingen die je ook gaat eten dat het ook makkelijker wordt. Je bent dan in ieder geval in control.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:36

Snadrem schreef:
Geryon schreef:

Maar wat eet jij dan zoal? Slik je vitamine pillen?

Nee. Ik eet drie "grote" maaltijden per dag, en tussendoor pak ik nog wat extra's. Grofweg gezegd:
Ochtend:
3x Wasa zuurdesem meergranen cracker met smeerworst

Tussendoor:
Koffie met melk en suiker, eierkoeken/ mueslirepen

Lunch:
Varieert, kan een half pak crackers met smeerworst zijn of een broodje carpaccio van de broodjeszaak bij mijn werk om de hoek (bruin stokbrood met carpaccio, sla, komkommer, tomaat, etc)

Tussendoor weer koffie en eierkoek/ mueslirepen

Avondeten:
Gebakken aardappels (goed doorbakken, lekker krokant anders krijg ik het niet weg), vlees en bijvoorbeeld als groente mais, snijboontjes, sperzieboontjes, groene asperges of sla. Pasta eten we ook vaak, maar daar gooi ik dan geen groente door. Meestal maak ik er een tomatensalade of zo bij om dan toch wat "groens" naar binnen te krijgen.

Na het avondeten soms nog iets van een stroopwafel, nootjes of een handje chips en ik varieer gedurende de dag met fruit: soms een banaan, soms meloen of blauwe bessen... soms ook dagen of weken geen fruit. Het is maar net of ik er trek in heb of niet.

Je weet nog best gezond te eten dus! Gebakken aardappels moet ik ook echt krokant hebben :P.

Ik eet als ontbijt, lunch en tussendoortjes brood met nutella :+ En dan als warm eten gekookte aardappelen met witlof, bloemkool of sperziebonen. Soms simpele macaroni of gewoon ''soep'' (bouillon met vermicelli :o)

Ik heb ondanks dat altijd een super goede weerstand gehad. :=

Grapjasjes12

Re: Selectieve eetstoornis: angst voor "nieuw voedsel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:19

Wie van jullie heeft als baby voornamelijk flessenvoeding gehad, in plaats van borstvoeding? Ik ben erg benieuwd!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 09:28

Zowel mijn broertje als ik hebben allebei borstvoeding gehad (mogelijk daarna ook nog even fles maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen). Hij eet alles en ik, tja niet zo veel dus.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:34

ik hou ook niet van nieuwe dingen, ergens van proeven krijg ik bij voorbaat al de rillingen en breekt zweet uit, ik zal dan ook nooit iets aanpakken van zo'n dame die in de supermarkt iets klaarmaakt wat je kan proeven.

ik hou maar van een paar groentes, hou niet van bonen of boonachtigen, alleen sperciebonen, heel weinig melkproducten en eigenlijk alleen als ze zijn verwerkt in het eten (bv basis voor sausje) fruit, soms, brood alleen wit en dan nog als het echt vers is, van vette randjes om bv karbonades of filetlapje of aan de kip die gaan er echt af daar gruw ik van.

tomaten zeg ik altijd van ga je dood aan die vind ik zo smerig en zelfs vies ruiken, maar ketshup, curry of tomatenpuree in de pasta, pizza lust ik dan weer wel, als het maar zonder de pitjes velletjes en stukjes tomaat is. snoeptomaatjes getver.

sultana's bv of muslie repen die zal ik ook nooit eten, chocolade alleen als het alleen chocolade is en niet gevuld met druiven, nootjes of zo. bramen, aalbesjes etc. lust ik ook niet, zitten pitjes is, in de kiwi ook lust ik ook niet

ik zeg altijd wat gezond is lust ik niet, daar doel ik op die jacultdrankjes, yoghurt, kwark etc.

ben 48 en heb wel lichamelijke klachten maar die hebben totaal niets met mijn eetgewoonte te maken.

ik heb als kind om en om gehad, dus eerst borstvoeding en daarna fles.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:39

Wauw ik dacht altijd dat ik een aansteller was met eten, maar blijkbaar ben ik niet de enige. Ik herken me er enorm in!

Ik ben ook altijd al een moeilijke eter. Toen ik nog thuis woonde er met behulp van mn studie en coaching achter gekomen dat structuur bij mij enorm belangrijk is, en dat ik vooral gruwelde van de structuur van t eten bij ons thuis :+ nu woon ik op mezelf en eet vooral veel ovenschotel, maar ik hou t wel veilig. Terwijl ik alles zo lekker eruit vind zien maar als ik het dan in mn mond heb, gatver.

Ik ben gek op pasta en kreeg laatst in een restaurant in Italie een bord vol met ravioli, gevuld met wittige kaas. Het was opzich best lekker totdat ik me bedacht dat die wittige kaas misschien wel eens gorgonzola kon zijn. Voelde me opeens super misselijk en heb geen hap meer genomen :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:42

Ik herken het ook heel erg en het is bij mij echt voor een groot deel over. Althans, ik eet nu veel meer.
Vroeger bestelde ik in restaurants pasta naturel.. Zonder saus? Ja zonder saus.

Doordat ik zelf ging koken, stopte met vlees eten is het bij mij veel beter gegaan. Ik kan er niet tegen als er allerlei dingen door elkaar heen zitten, zoals bv een huzarensalade, daar ga ik echt van over mijn nek. Maar door zelf te gaan koken, zelf sauzen te maken lust ik veel meer.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:45

haha ik ben echt in staat waar dan ook met eten de "dingetjes" die ik niet lust er uit te vissen, zo maakte mijn schoonmoeder de eerste dat ik macaroni at bij haar een saus met veel stukjes paprika en doperwtjes, paprika gaat nog wel maar niet te veel dan haal ik ze er echt uit, en ook de doperwtjes gaan er allemaal uit al is het een kilo

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:46

phormicola schreef:
Wie van jullie heeft als baby voornamelijk flessenvoeding gehad, in plaats van borstvoeding? Ik ben erg benieuwd!

Borstvoeding, net als mijn broer en zusje, die (bijna) ALLES lusten.
Had je het vermoeden dat het ergens aan te koppelen viel?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:49

Ik zelf niet, maar wetenschappers denken dat :) Dat blijkt in dit topic iig niet het geval te zijn!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:05

Mijn vriend heeft ook BV gehad, maar het is bij hem ontstaan na een ziekte ( difterie) toen hij 3/4 was. Zijn broertje (was toen ook ziek) eet wel alles.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:30

Ik ben een flesvoedingkind. Maar zo ook mijn zus die wel vanalles eet. Ben wel benieuwd of het er iets mee te maken heeft! Maar zo uit dit topic niet inderdaad.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:12

Ik ben zo'n beetje geen van beiden. Ik kreeg wel wat flesvoeding, maar dit spuugde ik vaak ook meteen weer uit. Ik heb een vreselijke hekel aan melk, nog altijd. Mijn moeder heeft mijn baby tijd wanhopig bij doktoren door gebracht omdat ze bang was dat ik uit zou hongeren. Op de kleine beetjes die ik binnen hield heb ik het in ieder geval gered :)

Mijn broer kreeg ook flesvoeding en die is net een bodemloze put qua eten. Alles eet hij.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 17:34

Moet trouwens wel melden dat toen ik een allergie test kreeg de dokter doodleuk zei "nou ze is in ieder geval over haar koemelk allergie heen gegroeid". Als baby was ik wel een enorme huilbaby, en mijn moeder heeft nooit geweten van mijn koemelkallergie. Misschien toen ze mogelijk overgaan is op flesvoeding dat ik hier als baby/kind last van heb gehad.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:51

Pfff, ik voel me echt zwak. Vriendlief zou vandaag gaan wokken (gewoon thuis). Helaas gooide hij dus de witte rijst door de wokgroente en kip heen. Daar ging mijn witte rijst. -O-
Ik heb 1 peultje op en voor de rest de rijst er tussen uit gevist. Toen vriendlief vroeg of ik echt niet ging proberen een stukje kip in mijn mond te stoppen had ik het niet meer. ;( Ik kan het gewoon niet, het ziet er niet uit als eten en ik durf het dus al niet eens in mijn mond te stoppen. Uiteindelijk maar een blikje tomatensoep van Unox open gemaakt (die ik wel inclusief groente stukjes heb opgegeten).
Echt even een "ik voel me de grootste loser" gevoel.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:52

miss_lizje schreef:
Pfff, ik voel me echt zwak. Vriendlief zou vandaag gaan wokken (gewoon thuis). Helaas gooide hij dus de witte rijst door de wokgroente en kip heen. Daar ging mijn witte rijst. -O-
Ik heb 1 peultje op en voor de rest de rijst er tussen uit gevist. Toen vriendlief vroeg of ik echt niet ging proberen een stukje kip in mijn mond te stoppen had ik het niet meer. ;( Ik kan het gewoon niet, het ziet er niet uit als eten en ik durf het dus al niet eens in mijn mond te stoppen. Uiteindelijk maar een blikje tomatensoep van Unox open gemaakt (die ik wel inclusief groente stukjes heb opgegeten).
Echt even een "ik voel me de grootste loser" gevoel.

Ok mizzlizz dit is hoe ik het zie. Doe ermee wat je wilt.

Wat eet en smaakontwikkeling ben je blijven steken bij het kinderniveau, je lust bijna niks, je vind het eng om dingen te proeven en het wordt steeds erger. Dat is echt heel vervelend voor je. Jij hebt dus een probleem dat erken je ook.
Ik vind het heel jammer dat je je vriend voor je laat koken en dan is het niet goed wat hij maakt want hij gooit de witte rijst in de wokgroente -O- Kook dan zelf, ga erbij staan, maak iets voor jezelf. Hij neemt de rol van je ouders over... Wil je echt niet een stukje proberen? Kom op zeg. Je zet jezelf in een kinderrol en duwt je vriend in die van een volwassene.
Grow up.
Jij hebt het probleem, jij gaat er wat aan doen. De eerste stap heb je gezet +:)+ je erkent je probleem en je deelt het. Nu moet je er actief wat aan gaan doen, Je hebt in dit topic een boel mensen met een vergelijkbaar probleem. Dat geeft steun en opluchting. Gebruik dit topic niet als klaag en kijk mij eens een loser zijn topic met alle details over wat er allemaal misgaat en wat je allemaal vreselijk vindt om te eten.
Maak een plan; deel het met je vriend, je familie en wie je maar wilt maar maak het jouw plan, jij bent verantwoordelijk.
Zoek hulp of doe het zelf maar wees je bewust van je eigen aandeel hierin.
Je kunt hier niet achterover leunen en hopen dat iedereen rekening met je houdt.
Als jij niks lust moet je zelf gaan koken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:18

Hoe gaat het nu? Heb je al weer nieuwe stappen gezet?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 14:18

Verse bruine bonen kan ik nu ook op mijn lijstje zetten als lekker. Voor de rest gaat het nog langzaam.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:56

Ik heb dit alleen met fruit.. Alleen aardbeien en druiven krijg ik weg, de rest gaat dr met de zelfde snelheid weer uit. Nu is geen fruit eten wel een stuk makkelijker als dingen niet kunnen eten uit een avondmaaltijd.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:58

Mag ik dit topic even omhoog schoppen? Ben benieuwd hoe het met de moeilijke eters gaat nu :).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:03

Nou ik wil me er bij toevoegen, ik eet al geen vlees en ik kan niet zo goed tegen: ui, heel gekruid eten, kruideboter, pesto en wit brood. :+

Ik eet het wel maar ik krijg wel buikpijn. :=

Dus als we uit eten gaan, gaan we meestal naar een italiaan. :o
Ik lust wel alle soorten groente behalve rode bieten, en alle pasta wel eigenlijk. :)

Maar wel zoals ik het ken en niet op een artistieke kunstzinnige manier bereid. _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:34

Er is wel wat verandering, maar niet heel veel. Voor de rest mogen mensen mij pben mochten ze meer over mijn eigen situatie willen weten.