(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:30

Gypsy. Super!
Maar idd, het wordt onderschat.

Zie bijv dan mensen buiten de auto nog ff roken voor het wegrijden of bij aankomst dat de kinderen nog in de auto zitten...deur open en genoeg walmen zie je de auto inwaaien. Daarna snel de peuk weg en pakken ze met die benauwde walm bij zich de kinderen uit de auto.....
Dan is het wel proberen, maar imo toch valen.

Vind het top dat jullie zijn gestopt!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:09

Ojajoh schreef:
C_arola schreef:
Imo in lichte mate wel omdat de geur in kleding en alles gaat zitten en dat ademt je kind weer in. Natuurlijk begrijp ik het dat je niet overal rekening mee kunt houden maar persoonlijk vind ik roken echt vies, de geur en het effect en als niet roker kun je dat gewoon erg goed ruiken bij iemand die wel rookt al rookt die persoon niet op dat moment.

nou ik vind dit nou wel weer erg ver gaan hoor...
ja ik vind mensen die roken ook soms stinken (moet zeggen dat mijn man er minder last van heeft dan bijv mijn moeder)
maar mijn dochter is gek op haar vader en vind wel meer dingen stinken die we allemaal inademen

nee je kan ook overdrijven natuurlijk

Wanneer mijn vriend of iemand anders die die avond een sigaretje heeft gerookt, daarna dicht bij me komt, kan ik makkelijk last krijgen van mijn astma. Zelfde geldt voor diverse parfums, benzinelucht, rook en andere stoffen in de lucht. Je longen en luchtwegen zijn een stuk gevoeliger dan je zou denken.

Het is niet dat ik vanwege mijn astma deze stoffen oppik; ik merk ze alleen eerder op. Het komt wel degelijk in iedereens longen terecht.

Nu is het wellicht wel veel moeite om na ieder sigaretje te douchen/om te kleden, maar het is wel een punt om bij stil te staan.

Ik merk vaak dat mensen er ook gewoon geen weet van hebben, hoe snel troep in je longen komt. Dat is onbewust en zeker niet expres, maar bijvoorbeeld in mijn kringen merken ze het pas op als ik dan zeg van goh ik ga even aan de andere kant van je staan (als iemand rookt en ik sta net zo in de wind dat alle vlagen lekker op mij af komen :+ ) Dan is het van 'Ohja sorry! Ik ga wel ergens anders staan!' En dat is dan ook wel weer lief.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:03

En waarom ga jij dan niet ergens anders staan? De roker kan er toch niets aan doen dat jij astma hebt?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:23

Ook zonder astma is het vervelend en vooral ongezond om andermans rook in je gezicht te krijgen.
Je moet niet iemand tot last zijn met je gerook.
Als het niet ongezond zou zijn, zou ik het veel minder erg vinden.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:28

Pas toen ik stopte merke ik hoe erg het stonk, ik ruik een sigaret nu vanaf 100 meter nog... en dan die asbak lucht uit mensen hun mond. Ik kan me goed voorstellen dat je daar last van hebt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:34

Ik heb een x een 2ehands nueuwe deken gekocht. (Kaartje zat er nog aan)
Die deken stonk zo erg dat ik er in de auto al misselijk van werd.
Eenmaal thuis heb ik vanalles gedaan om de lucht eruit te krijgen. Wassen - meerdere keren, dagen buiten hangen
Toch maar opgelegd in de hoop dat de paardenlucht het zou winnen,maar ook dat lukte niet. Heb hem weggegooid :-/

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:42

Bij baby's wordt een relatie gezien tussen het in de rook zijn en wiegedood, dus zeker bij baby's zou ik niet willen dat er gerookt wordt. Volwassenen moeten hun eigen verantwoording nemen hierin, maar voor een baby zullen de ouders dat moeten doen. In ons huis wordt niet gerookt en bij anderen zal ik nu ik zwanger ben en dadelijk met beeb niet blijven als men gewoon binnen rookt, is wel makkelijk gezegd want de enige in mijn vriendenkring die rookte is pas bevallen en gestopt met roken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:55

bij ons binnen wordt er niet gerookt, ik rook niet en mijn vriend wel. en dat ga ik hem niet verbieden want a) hij is volwassen en kan prima zijn eigen keuze maken. b) verbieden heeft geen zin. stoppen zullen ze alleen als het zelf willen.

bij anderen thuis wordt meestal aan mij gevraagd of ik er last van heb of ze naar buiten moeten. nu hangt er van mij wel af hoe groot de ruimte is en hoeveel personen er roken. als het blauw staat g ik er liever niet inzitten. ik ga mensen niks verbieden in eigen huis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:00

wemkelover schreef:
bij ons binnen wordt er niet gerookt, ik rook niet en mijn vriend wel. en dat ga ik hem niet verbieden want a) hij is volwassen en kan prima zijn eigen keuze maken. b) verbieden heeft geen zin. stoppen zullen ze alleen als het zelf willen.

bij anderen thuis wordt meestal aan mij gevraagd of ik er last van heb of ze naar buiten moeten. nu hangt er van mij wel af hoe groot de ruimte is en hoeveel personen er roken. als het blauw staat g ik er liever niet inzitten. ik ga mensen niks verbieden in eigen huis.

Nuh maar ik vind het ook niet lekker als een kamer blauw staat van de rook van een aangebrand pannetje ofzo ;) dus dat is niet heel gek

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:21

C_arola schreef:
Ojajoh schreef:
nou ik vind dit nou wel weer erg ver gaan hoor...
ja ik vind mensen die roken ook soms stinken (moet zeggen dat mijn man er minder last van heeft dan bijv mijn moeder)
maar mijn dochter is gek op haar vader en vind wel meer dingen stinken die we allemaal inademen

nee je kan ook overdrijven natuurlijk

Dat mag maar je moet niet vergeten dat jullie die geur gewend zijn en ik niet. Voor mij stinkt het dan gewoon behoorlijk.
Ik begrijp je zin dat je dochter gek is op haar vader niet, wat heeft dat hiermee te maken?

om jouw zin, 'je kind ademt het in'
alsof dat gevaarlijk is of zo....

dat vind ik nogal overdreven

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:08

Nuja dat is nu net het probleem, het is gewoon gevaarlijk. Alleen al omdat kinderen van rokers een grotere kans hebben om later zelf ook te gaan roken.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:13

ik snap al helemaal niet dat mensen binnen roken...

mijn vader rookte vroeger al, en toen is hij gestopt. Precies tien jaar later is hij weer begonnen (om een "goede" reden) en hij is een poos geleden weer gestopt. Nu zegt hij over elke roker dat het zo raar is (dat zegt hij dan natuurlijk voor de grap)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:15

Gypsy schreef:
Nuja dat is nu net het probleem, het is gewoon gevaarlijk. Alleen al omdat kinderen van rokers een grotere kans hebben om later zelf ook te gaan roken.

Nou ja, dat had ik eerder dus ook al gepost: bijna alle rokende kinderen komen van niet-rokende ouders en andersom :')
Juist de kinderen van rokende ouders weten hoe moeilijk het is om er vanaf te komen, hoe erg het stinkt, hoe vervelend het is etc.

Dat is wat ik hier in mijn omgeving zie in elk geval. Ik ken inderdaad ook de verhalen van gezinnen waarbij de pot shag, hulzen en de sigarettenschieter op de koffietafel staan :j Sigaretten voor iedereen, ook de aanhang die op bezoek komt, hartstikke gezellig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:27

Ojajoh schreef:
C_arola schreef:

Dat mag maar je moet niet vergeten dat jullie die geur gewend zijn en ik niet. Voor mij stinkt het dan gewoon behoorlijk.
Ik begrijp je zin dat je dochter gek is op haar vader niet, wat heeft dat hiermee te maken?

om jouw zin, 'je kind ademt het in'
alsof dat gevaarlijk is of zo....

Dat mag je overdreven vinden. Ik vind het niet overdreven en vanuit die mening post ik hier. Mijn kind en mezelf wil ik er gewoon niet aan bloot stellen want ik vind meeroken simpelweg gevaarlijk.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:31

Ik heb het als 15-16jarige geprobeerd, zoals bijna iedereen, maar het zei mij niks. Ben er blij om, kost handen vol geld!

Mijn "groom" is 14j. Ze rookt niet, maar haar ouders zijn kettingrokers. Ook haar grootmoeder (is mijn buurvrouw) is kettingroker. Die hoest zich ondertussen de longen uit haar lijf, maar rookt vrolijk verder. Ik snap niet dat ze niet stopt. Ze weet dat ze haar eigen doodsvonnis heeft gemaakt en de gezondheid van de kinderen in gevaar brengt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:35

In de wetenschap en psychologie zijn al eerder verbanden gelegd tussen het gedrag dat je naasten (ouders, goede vrienden) vertonen en wat voor gedrag je zelf vertoond. Zulke kinderen zonder rokende ouders gaan echt niet uit zichzelf roken hoor, in die gevallen nemen ze het over van vrienden die veel invloed op ze hebben. Ik heb het dan over bv de differentiële associatie theorie van sutherland. Sorry maandag tentamen criminologie. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:35

Ik kan er niets bij voorstellen dat je kinderen hebt en blijft roken. Al is het alleen al om een gezond voorbeeld te zijn voor je kind (en natuurlijk ook op meerdere vlakken; dus gezond eten etc en niet ontbijten met een zak chips of veel wijn drinken in aanwezigheid van een kind). Kans is veel groter dat een kind gaat roken van rokende ouder(s) dan van niet rokende ouder. Belang van kind staat bij mij voorop en ik speel dan liever wat meer op safe en waak over mijn gezondheid en die van het kind.
Kind echt laten meeroken vind ik sowieso onbegrijpelijk :n zie af en toe auto's voorbij komen; lekker de ramen dicht en maar paffen en dan hun kroost gezellig achterin verrookt :+

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:37

Ik vond roken in het bijzijn van (kleine) kinderen echt not done. Ik heb zelf gerookt, maar hield hier altijd rekening mee, net zoals met zwangere vrouwen.

Tijdens Koninginnedag heb ik me vreselijk moeten inhouden. Stond verderop een wijf met buikdrager met kindje van een paar maanden te dansen. Ene hand een biertje, andere hand een peuk. Ik had d'r een rotschop willen verkopen _-:(

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:41

Zelf ook gerookt..
Inmiddels zo goed als gestopt..
Maar roken bij kinderen en babys kan ik ook niet bij..
Mijn pa heeft vroeger altijd gerookt ook in huis en ik vond het verschrikkelijk vies..

Als er bij mij ooit kleintjes door het huis komen kan er buiten en in de schuur gerookt worden maar niet bij de kinderen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:03

phormicola schreef:
En waarom ga jij dan niet ergens anders staan? De roker kan er toch niets aan doen dat jij astma hebt?

Als je iets beter zou lezen (het was laat, maakt niet uit), zou je zien dat IK degene was die in eerste instantie zegt van joh ik ga even ergens anders staan. Ik weet dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is om bij een groep rokers te gaan staan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:17

Nee ik snap het ook niet. Mijn vader rookt al sinds ik een baby ben ook. Hij heeft het ook nooit in zijn hoofd gehaald om gezellig buiten te gaan roken waar ik er geen last van heb.
Vindt het verschrikkelijk stinken, krijg er traanogen van en begin ervan te hoesten. Zodra hij een kamer in komt wandelen ben ik ook weg.
Vind het om eerlijk te zijn vreselijk asociaal dat ik al zo lang aangeef dat ik absoluut niet tegen die lucht kan, en dat zelfs mijn eigen vader het geen reet boeit dat hij mij ook vergiftigd :)
In vriendengroepen ga ik ook gewoon ergens anders staan als ik die mogelijkheid heb en als vrienden bij mij thuis zijn worden ze naar buiten gestuurd voor een sigaret.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:38

Dan voel je je vast niet geliefd door je vader...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:08

C_arola schreef:

Dat mag je overdreven vinden. Ik vind het niet overdreven en vanuit die mening post ik hier. Mijn kind en mezelf wil ik er gewoon niet aan bloot stellen want ik vind meeroken simpelweg gevaarlijk.[/quote]
nee nu stap je ineens over op meeroken,daar ging het niet om. Het ging om iemand die buiten gerookt had en de geur mee nam in de kleding
en dat is niet gevaarlijk, dat is gewoon overdreven vind ik

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:26

Niet gevaarlijk maar de stank wekt bij mij vaak kokhalsneigingen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:31

Ik rook, maar echt niet in de buurt van kleine/jonge kinderen! Ik kan dat dus ook echt niet snappen dat er zelfs ouders zijn die dit doen. -O-