Hoe simpel opstaan je leven kan veranderen, 1 jaar verder..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Hoe simpel opstaan je leven kan veranderen, 1 jaar verder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:12

Zo, weer even verder. Ik kan eindelijk zeggen dat de wond nu iets gaat slinken. Foto's staan in de link hieronder, let op, niet voor de zwakke magen!!

https://picasaweb.google.com/1055330188 ... xo7N1YCuVA

Ze staan redelijk op datum volgens mij.

Soms zie je hoe ik het moet inpakken, en op de laatste zie je eindelijk een beetje dat het gaat slinken, wat ook wel mag na 3 weken!!!

Verder gaat het volgens mij steeds ietsje beter. Gisteren op de kermis geweest in Tilburg, niet echt last gehad van mijn enkel, alleen op ongelijke stukken nog.

Ook met paardrijden gaat het wel, alleen daarna natuurlijk wel meer last.

Met dit weer vooral last van de zwelling. Dus ik loop nu met steunkousen om, zodat het vocht niet zo kan ophopen in mijn gewricht. Hierdoor was mijn bewegelijkheid weer minder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:28

Ik ga maar even geen foto's kijken. Maar fijn dat er tenminste nu eindelijk positieve dingen zijn. Mag wel na zoveel tijd hoor.

Die zwelling en die steunkous heb ik ook. Vind dat ook mega irritant, omdat je gewoon voelt dat het meteen stijver wordt dan.

Wat zijn de voorspellingen verder?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:42

Ja, zodra het dikker is, is het gelijk flink stijver. En het is al stijf, ook zonder dat het dik is.
De arts zei donderdag, dat het erg stijf was (joh.. ) en verder niet zoveel. Ik kreeg er ook niet meer uit dan het is een huidbacterie, terwijl ik wil weten welke!

Dus voorspellingen, geen idee. Ik hoop gewoon dat ik straks weer normaal alles kan. Of in ieder geval zonder raar lopen en pijn.

De fysio gaat nog een keer de verzekering aanschrijven, omdat ik eigenlijk maar tot 8 aug behandelingen heb. Maar door dit alles ga ik het daar niet mee redden.
En op het moment zit in financieel niet in een positie om 2 keer in de week zelf te kunnen bekostigen helaas.
Ik hoop dus dat mijn verzekering meegaat in het verhaal, en ik gewoon fysio kan blijven volgen, want dat heb ik eigenlijk nog wel echt nodig!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:46

Hoe moeilijk is het om gewoon te zeggen welke bacterie het is, het is toch geen geheim?
Hopelijk gaat de verzekering daarin mee. Weet eigenlijk niet hoe dat werkt. Normaal krijg je een jaar aansluitend op je operatie. Maar jij bent al 2x geopereerd, zou het dan niet overnieuw beginnen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:54

Nou, chirurg was echt niet aardig.. Maargoed, volgende week moet ik weer langs bij wondverpleegkundige, dan vraag ik het nogmaals.
Je krijgt idd als het chronisch is, een jaar. Maar dan vanaf de eerste behandeldatum. In mijn geval dus 8 aug. Ik heb wel 4 behandelingen zelf moeten betalen, zodat het in de 20 behandelingen kwam (dan is het chronisch. En dit vond ik niet erg, gezien ik elke week 2 keer ga, heb ik die 4 keer er zo uit)
Alleen, ik ben idd opnieuw geopereerd, wat inhoud dat ik eigenlijk opnieuw het traject inga. De verzekering vind dit alleen nog niet. Dus hoop dat de fysio het voor elkaar krijgt :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:07

Dat van dat chronisch wist ik ja. Daarom moet ik er nu 11 zelf betalen straks. Voor volgend jaar een betere verzekering nemen.
Hopelijk lukt het je fysio om het te regelen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:18

Of dit jaar utzingen, volgend jaar opnieuw gaan, dan tellen ze die 1e 8 of 9 op bij dit jaar, en hoef je dus minder zelf te betalen, dat is hoe ik het toen gedaan heb, omdat ik vorig jaar niet verder kwam op een gegeven moment. Maar dat was ook maar anderhalve maand dat ik dan even niet kon gaan.

Ik hoop er volgend jaar vanaf te zijn, dus ik blijf denk ik gewoon bij deze verzekering. En anders zie ik dat in november wel weer, haha. Maakt voor nu toch niets meer uit helaas..
Maar hoe gaat het nu bij jou met je enkel/been?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:27

Gaat voor mij niet werken, dan moet ik een veel te groot tijdvak overbruggen.

Ik ben sinds 2 weken uit het gips en heb nu 5x fysio gehad. Loop nog steeds op 2 krukken. Duurt me allemaal veel te lang dit. Fysio is nu op vakantie, dus voor komende 3 weken ook maar 1 afspraak per week. Vreet me echt helemaal op. Ik kan me voet iets bewegen en heb nu elastiek gekregen om me voet heen en weer te bewegen en te sterken. Heb niet het idee dat het werkt. Volgende week wil ie dat ik een weegschaal mee neem. Dan mag ik per keer iets meer gaan belasten :? Beetje vaag omdat ik de hele tijd gewoon er zo veel op mocht staan als ik wilde.

Heb geen pijn, behalve als het volloopt met vocht (dan klopt het). Het is gewoon totaal stijf. Volgens zeggen is dat mijn mazzel, geen pijn is wel zo handig. Maar de rest van me lijf geeft meer problemen. Knie, schouders en polsen doen geregeld meer pijn dan me enkel.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:52

Veulen84: mag jij wel voledig belasten van je arts? Weet dat eigenlijk niet meer

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:54

Ik mag naar 100%, hij heeft geen beperking opgelegd (behalve nog 6 weken niet paardrijden).

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:01

Dan zou ik eigenwijs wezen. En zelf doorgaan met belasten. Ik ga uit van wat een arts zegt en niet wat mijn fysio zou opleggen. Toen ik volledig mocht belasten vond de fysio ook de dat ik te snel wilde. Als het aan hen lag zat ik de eerste tijd nog niet op het paard. Van mijn chirurg mocht ik rijden en zat er ook met 2 week op. Zelf heb ik veel profijt gehad van het rijden. Door de druk op mijn enkel, was mijn enkel snel soepel. Mijn ervaring is door dagelijkse dingen te doen gaat alles sneller. Mijn eerste stappen zonder krukken maakte ik onbewust toen ik aan het vegen was

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:03

Wendy: ik vind nu dat je toch wel ziet dat de wond kleiner wordt. Vocht zal je nog wel even houden

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:10

Van mijn eigen fysio mocht ik doen wat ik wilde. Als het zeer was stoppen. Dus komende 3 weken doe ik het er maar even mee en rommel ik wel even door. Maar is niet zo goed voor me geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:18

Ik ben zo dom hè.. Waarom klik ik dan toch op die link?! *hangt boven de wc*

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:34

Veulen84 schreef:
Gaat voor mij niet werken, dan moet ik een veel te groot tijdvak overbruggen.

Ik ben sinds 2 weken uit het gips en heb nu 5x fysio gehad. Loop nog steeds op 2 krukken. Duurt me allemaal veel te lang dit. Fysio is nu op vakantie, dus voor komende 3 weken ook maar 1 afspraak per week. Vreet me echt helemaal op. Ik kan me voet iets bewegen en heb nu elastiek gekregen om me voet heen en weer te bewegen en te sterken. Heb niet het idee dat het werkt. Volgende week wil ie dat ik een weegschaal mee neem. Dan mag ik per keer iets meer gaan belasten :? Beetje vaag omdat ik de hele tijd gewoon er zo veel op mocht staan als ik wilde.

Heb geen pijn, behalve als het volloopt met vocht (dan klopt het). Het is gewoon totaal stijf. Volgens zeggen is dat mijn mazzel, geen pijn is wel zo handig. Maar de rest van me lijf geeft meer problemen. Knie, schouders en polsen doen geregeld meer pijn dan me enkel.

Duurde bij mij ook langer voor ik zonder krukken kon hoor! Ik kon na 2 weken hele kleine stukjes zonder krukken. Maar ik was op vakantie die 2 weken nadat ik uit het gips was, en kon elke dag in zwembad oefenen zonder mijn gewicht..

Ik mocht de 1e week tot 50% van mijn gewicht belasten en de 2e week tot 100 % opvoeren. Maar dat lukte eigenlijk dus echt pas na die 2 weken, ik mocht niet overbelasten iig!

Ja, doordat je natuurlijk anders loopt, gaat de rest van je lichaam mee doen. Heb ik ook wel gehad. Nu gelukkig niet meer (mijn lichaam zal er inmiddels wel aan gewend zijn dat ik anders loop :') )

En jij mag niet paardrijden? Ik mocht alles weer zodra ik kon belasten. Niet dat ik kon paardrijden, maargoed :')

Vajramani schreef:
Wendy: ik vind nu dat je toch wel ziet dat de wond kleiner wordt. Vocht zal je nog wel even houden

Ja wel he, ineens sinds vandaag zie ik het, dat de randen groter worden en het gat kleiner! *\o/*

Veulen84 schreef:
Van mijn eigen fysio mocht ik doen wat ik wilde. Als het zeer was stoppen. Dus komende 3 weken doe ik het er maar even mee en rommel ik wel even door. Maar is niet zo goed voor me geduld.

Ik mocht idd ook tot mijn pijngrens gaan :j
Gewoon doen wat je kan, verder rust nemen en eventueel koelen als die dikker wordt!

Renee1991 schreef:
Ik ben zo dom hè.. Waarom klik ik dan toch op die link?! *hangt boven de wc*

Jedoetutzelluf! Ik houd er netjes een pleister op en jij gaat kijken naar die link, ei! :') }:0

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:00

wendy1987 schreef:
Duurde bij mij ook langer voor ik zonder krukken kon hoor! Ik kon na 2 weken hele kleine stukjes zonder krukken. Maar ik was op vakantie die 2 weken nadat ik uit het gips was, en kon elke dag in zwembad oefenen zonder mijn gewicht..

Ik mocht de 1e week tot 50% van mijn gewicht belasten en de 2e week tot 100 % opvoeren. Maar dat lukte eigenlijk dus echt pas na die 2 weken, ik mocht niet overbelasten iig!

Ja, doordat je natuurlijk anders loopt, gaat de rest van je lichaam mee doen. Heb ik ook wel gehad. Nu gelukkig niet meer (mijn lichaam zal er inmiddels wel aan gewend zijn dat ik anders loop :') )

En jij mag niet paardrijden? Ik mocht alles weer zodra ik kon belasten. Niet dat ik kon paardrijden, maargoed :')

Ik mocht idd ook tot mijn pijngrens gaan :j
Gewoon doen wat je kan, verder rust nemen en eventueel koelen als die dikker wordt!

Ik ben na 2 weken nog geen stap verder hoor. ik kan er op staan, maar zodra ik het gewicht er op zet blijkt niks mee te werken. Geen buiging mogelijk.

Ik mag inderdaad echt niet rijden. Technisch gezien heb ik moeten beloven dat ik uit de paardenbak zou blijven. Ik zie dat enigszins breed... Dat betekend niet dat ik niet tenminste elke dag me paarden kan voeren.

Ik denk dat ik mezelf maar een alternatief trainingsschema ga opleggen. Iets moet dat been wel gaan doen, zo voorzie ik dat ik over 3 weken nog steeds met 2 krukken loop.

Renee :x Dat is ook niet slim he :)
(Ik klik ook niet, kon de eerste paar dagen ook niet tegen me eigen been.)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:04

Buigen kon ik ook niet hoor, dat duurde wel even. Kan nu nog amper buigen :')
Bij mij ging het ineens snel. Ene dag kon ik nog niets, andere dag liep ik paar passen zonder krukken (noodzaak, spullen meenemen, handen vol :') ) en de dag daarna kon ik van keuken naar bank. Maar wel alles op mijn tenen omdat ik niet kon buigen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:13

Het bied hoop :)
Liep jij echt op je tenen? Lijkt me ook apart. Dat doet bij mij zeer, heb meer een platpoot. Als ik hem dan naar voren beweeg... Knak auw.

Volgens mij moet het trouwens wel heerlijk voor je zijn om te gaan zien dat de wonden kleiner worden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:28

Ik kon hem niet eens plat op de grond krijgen, ik moest wel op mijn tenen lopen in het begin, anders kwam ik helemaal nergens. Mijn voet heeft nu nog problemen met de 90 graden stand.
Ik bewoog meer vanuit mijn hele lijf dan vanuit mijn enkel eigenlijk. Nog steeds doe ik dat wel..

Ja, is echt fijn om te merken dat het eindelijk gaat genezen!! :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:34

Ik heb mijn onderarm gebroken gehad met een los fragment, zat een plaatje in van 9,5 cm lang. Bij mij zat er ook weinig verbetering meer in, bleef pijn houden op de plek van het plaatje. Dat heb ik er na een jaar uit laten halen, en dat was een wereld van verschil. De napijn van die operatie was ook te verwaarlozen met de pijn na de eerste operatie.
Wat meestal zo lang pijnlijk blijft is het botvlies, het bot zelf voel je niet, maar het botvlies is juist heel gevoelig, maar dat is beschadigd door de breuk en de operaties, dat heeft gewoon tijd nodig.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:43

Waar ik profijt van had met mijn enkel was op een traptrede staan met mijn tenen en dan mezelf omhoog duwen en laten zakken. Afwisselend links en rechts. Achter een kruiwagen lopen is ook wel prettig. Je hebt wel steun maar loopt zo zonder krukken.

Krijg wel het idee dat de meeste fysio s hetzelfde zijn. Je hebt er weinig aan. Was bij mijn been vooral. Voor mijn arm ben ik naar een andere fysio gegaan, een die aan dry needling deed. En daar boekte ik ook veel vooruitgang mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:53

Vajra: dat is mijn eigen normale fysio dus ook. Maar die doet sportrevalidatie, kijkt toch even anders naar dingen. Die snapt iets beter dat als iemand normaal 70km per week loopt en 2 uur rijd per dag, het heel lastig is om dan ineens niks meer te kunnen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 11:04

Ja, die traptrede oefening moest ik ook veel doen! Nog steeds eigenlijk wel. Blijft lastig :j

Ik probeer zelf gewoon te doen tot wat kan. En dit mag ook van de fysio. Ze begeleid mij eigenlijk vooral in het soepel houden, het losmaken van het gewricht.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 16:43

Update: Wond slinkt eindelijk! Nu bezig met honinggaasjes ipv zilveralginaat.

Gewricht gaat ook steeds beter. Sinds 3 dagen eindelijk bijna geen pijn meer met normaal lopen op vlakke ondergrond. Dit is voor mij heel bijzonder, gezien ik afgelopen jaar met een continu gekneusde enkel rondliep..

Het lijkt dus allemaal iets beter te gaan nu :)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:44

Dat is toch positief nieuws. Lopen kan alleen maar beter worden nu. Honingzalf/ gaasjes is goed spul.
Zelf hele goede ervaringen mee met een wond bij mijn paard