In een verkeerd land geboren! Hoe gaan jullie met warmte om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: In een verkeerd land geboren! Hoe gaan jullie met warmte om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:49

Mag ik me hier ook melden? Omg, de verwachte temperaturen voor dit weekend... %)
Vreselijk vind ik het! Vriendje en ik hebben de warmste kamer van het huis, vol warme pc's én aan de zonnekant met grote ramen.

Zo'n 20 graden en zonnig is voor mij echt de grens. Warmer dan dat en ik zwel helemaal op, houd vocht vast, en beleef dan ook geen plezier meer aan sporten. Zelfs van het eten van havermout begin ik dan te zweten. Bij de paarden word ik leeggeprikt van de dazen, en de paarden zelf staan ook een hele middag onder hun beschutting bij zulk weer -O-

Van zodra vriendje en ik op onszelf wonen, wil ik in de tuin zo'n opstaand zwembad. Dat hadden we vroeger ook in de tuin, heerlijk! 's Avonds nog even en rondje zwemmen, dan een frisse douche en afgekoeld je bed in.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:35

KarmaWitch schreef:
Maarja indo bloed hier, dus ik ben wel een zonaanbidder.

Mja, daarom kijken ze mij dus vaak raar aan als ik zeg dat ik het te warm vind (en dat begint al bij 20 +) en het klopt sowieso niet want mijn ouders zijn ook geen zonnefreaks, alleen broerlief hangt bij 30 graden nog rustig in de volle zon rond. Ik heb van twee kanten Indonesisch bloed maar ik blijf erbij dat er ergens in mijn DNA iets fout is gegaan, want ik voel me meer een Eskimo dan een Indo. Tegen kou kan ik prima, maar hoe warmer hoe beroerder ik me ga voelen en je wilt niet weten waar er bij mij allemaal zweet uit tevoorschijn kan komen.
Overigens is het inderdaad wel zo dat als de temperatuur rustig wordt opgebouwd en dan stabiel blijft ik er beter tegen kan. Maar echt leuk zal ik het nooit vinden. Heb veel liever sneeuw en ijs.

Ik denk dat ik dit weekend dus gewoon alle ijsfilms tevoorschijn haal en plat op de plavuizen naar waggelende pinguins ga kijken als het inderdaad zo warm wordt. Maar eerst nog maar eens zien...hopelijk valt het mee.
Zwembaden passen niet echt in mijn kleine tuintje, bovendien wil ik bij warm weer helemaal niet buiten wezen. Zou veel liever in een vrieskist kruipen. Misschien toch maar eens kijken voor zo'n grote Amerikaanse koelkast en dan die plankjes eruit slopen en een stoeltje erin zetten én een mandje voor de kat. Die vindt heet weer net zo leuk als ik, zo trof ik haar eens aan in de tuin na een warme dag :D :
Afbeelding

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:48

Jiskaa schreef:
Ik zie ook echt op tegen het weekend, ik kan er ook niet goed tegen. Moet bij mij toch met een graad of 23 wel ophouden. Dat mag het wel gewoon het hele jaar door zijn :D Want ben ook geen winter mens, -10 is ook niet aan mij besteed :') Of ben ik dan gewoon een lastig mens :))?

Neej ben daar wel mee eens. Hele jaar door variërend van 18 tot maximaal 25 graden :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 01:07

Mij kan 't niet koud genoeg zijn.. maar warmer dan 21 graden moet het niet worden.
Ik heb 't geluk dat ik nu nog in een 'diep' huis woon met een kelder en 2 verdiepingen waardoor het lekker koel blijf binnen in de zomer. Maarja, ik ga straks toch wat voor mezelf huren en dat zal wel geen 'koel' huisje worden :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 01:29

Een tip die ik ooit eens kreeg van een docent uit Singapore: draag geweven kleding. Bij voorbeeld een polo, of linnen kleding. Dat voert warmte af. In tegenstelling tot tricot, dat is gebreid en houdt juist warmte vast.

En verder juist warme dranken drinken (koffie, thee) en geen koude. De Arabieren hebben niet voor niets koffie uitgevonden.

En verder gewoon even 10 jaar wachten. Althans, in mijn omgeving gaan mensen de warmte steeds meer waarderen naarmate ze ouder worden (pluizebolpum is een uitzondering. Maar zij heeft dan weer genoeg andere kwaliteiten) Zelfs ik betrap mijzelf af en toe op koukleumerigheid :oo

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:25

Zon- en warmtehater meld zich!
Ik heb van mezelf al een temp van 37,5 graden en in de zomer stijgt dat zonder moeite tot de 39 graden. Gek he, dat ik me dan beroerd ga voelen? En ik zweet me helemaal te pletter, krijg juist huidproblemen omdat ik de hele dag zeiknat ben. Boven de 25 graden voel ik me gewoon echt ziek, boven de 20 gaat het al mis als ik me ga inspannen. Duizelig, ik zwel op alsof ik zwanger ben (minder zout wordt ik nog beroerder van door mn zweten) en ietsje teveel doen wordt direct afgestraft met migraine. Daarvoor gebruik ik in de warmere maanden (april-okt meestal) betablokkers om mn lijf iets kalmer te houden en dat scheelt al veel. Maar het ergste vind ik het claustrofobische gevoel. Op een gegeven moment is het overal heet en benauwd, waar je ook bent. Je ontkomt er gewoon niet aan en soms kan ik daar echt een paniekgevoel van krijgen, waardoor je het alleen maar warmer krijgt.
Oh en de afgelopen jaren is mn uv-allergie flink aan het toenemen, ook zo leuk. Nu wordt ik niet alleen ziek van dit weer, ik moet factor 50 smeren als ik een minuutje naar buiten stap, anders ben ik meteen een kreeft met blaren. Dit jaar al twee keer verbrand: beide keren omdat ik een half uur buiten ben geweest, met bewolkt weer en een uvkracht van 3 en slechts factor 15 gebruikt.
Behalve me insmeren, moet ik gewoon zo min mogelijk doen met zulk weer. Airco in de slaapkamer, huis potdicht houden. Ik heb koelarmbanden, hoofddoek of gebruik natte petjes. Maar basisidee is toch gewoon stilzitten in de airco en huilend afwachten tot het weer afkoelt. Koud drinken, weinig eten (alleen lichte dingen), af en toe je hoofd even in de vriezer houden....als kind ging ik dus serieus wel eens in de vrieskist zitten, vonden mn ouders niet zo leuk.... Voor mensen met een bad: een lekker lauw bad kan ook heel fijn zijn!

Als het bij mij nog erger gaat worden, dan gaan we serieus kijken naar emigreren. Want zoals het nu gaat, ben ik dus gemiddeld 85 dagen per jaar uit de running (want dat is het aantal zomerse dagen in nl). En dit jaar zonder winter....ben ik helemaal diepongelukkig! Want het kan mij niet koud genoeg zijn. De lekkerste lucht, is vorstlucht! Ik geniet alleen maar van vorst, voor mij is alles onder de 10/15 graden goed weer.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:23

Koper schreef:
pluizebolpum is een uitzondering. Maar zij heeft dan weer genoeg andere kwaliteiten
:D Maar klopt, het lijkt wel of het elk jaar erger wordt. Als kind vond ik zomer nog wel leuk en als puber heb ik heel wat uurtjes op het strand doorgebracht om samen met blanke, niet verkleurende vriendinnetjes zebrapad te spelen. Maar even goed, mijn oude moedertje heeft het wel sneller koud maar is ook meer van winter dan van heet weer. Op winter kun je je kleden, de kachel aan doen en een elektrische deken omslaan. Als het 35 C in de schaduw is en je hebt alles al uit houdt het op. En wat Zwerte ook zegt, je kunt er op een gegeven moment niet meer aan ontkomen als het werkelijk overal warm is. De plaatselijke supermarkt biedt wel heel even verkoeling maar ik kan me voorstellen dat ze het niet fijn vinden als je daar met je kat en huisraad naar toe gaat om een paar dagen tussen de pizza's en friet te kamperen.

En daarnaast, maar dat is gewoon ik die een zeurderig oud wijf is met een overgevoeligheid voor geluid, heb ik de pest aan al het lawaai wat evenredig toeneemt met warmte. Zelfs midden in de nacht moet het raam nog dicht als ik niet wil meegenieten met alle, soms letterlijke, uitspattingen van mijn buren. Omg, wat was dat erg... :oo
(dat iemand van slechte muziek en flauwe grapjes houdt is één ding, maar nee, ik hoef écht niet te weten wat men saampje ritmisch op een hete zwoele nacht doet en al helemaal niet wat voor een geluid een, met een bonenschotel worstelende, darmstelsel kan maken :') )

Zwerte, werken die koelarmbandjes nou een beetje? Of is het net zo zinvol om een natte washand in de vriezer te gooien en die om te doen?

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:38

Ohh lotgenoten, yay <3

Heb vorige zomer lekker op IJsland doorgebracht, heerlijk koel. Gemiddelde temperatuur in juli: 12 graden. Zalig! Woon nu helaas in Oostenrijk in een dal, laatst al 33 graden.. wordt nog wat, deze zomer. Bah!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:48

Ijsland is geweldig! Staat op mijn verlanglijstje maar ik zit zo vaak al foto's te bekijken vand dat land. En 12 graden in juli zou hemels zijn :j

Wat betreft dat kamperen in de supermarkt... ik moet even denken aan een aflevering van Married with Children van vroeger. Het was ontzettend warm weer en het was niet meer vol te houden in huis. Dus de hele familie Bundy ging naar de Wallmart naar de koel afdeling. En nam onderweg bij de afdeling voor de tuinmeubelen nog wat ligbedden en stoelen mee. En deed dat vervolgens een paar dagen achter mekaar (met Buck de hond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 00:05

Dan heb ik de idiaale woning voor jullie want moet hier zelfs moeite doen om hier lekker warm te krijgen in zomer.
Zit in flat waardoor je altijd koude frise wind hebt wanneer je alles open zet en weinig zon waardoor amper opwarmt.

Zelf hou ik wel van lekker warm weer :)
Mara komt ook doordat altijd warm is op mijn werk waardoor je aan de warmte went. Maar heeft ook als nadeel dat thuis allemaal veel eerder koud aan voelt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:03

Die koeldingen (armbandjes enzo) werken preventief net iets beter dan eigen zooi uit de vriezer, maar minder goed als je ze gebruikt om directe verkoeling te vinden. De mijne werken namelijk met korrels die water opnemen en langzaam weer laat verdampen. Het valt eerst vies tegen hoe koel het dus aanvoelt, het is al snel even warm als je zelf bent. Maar door die verdamping trekt het toch wat warmte uit je huid dus ik heb er dan wel iets minder snel last van. Maar on the spot afkoeling werkt toch het beste met echt ijskoud spul.
Fjorj schreef:
Dan heb ik de idiaale woning voor jullie want moet hier zelfs moeite doen om hier lekker warm te krijgen in zomer.
Zit in flat waardoor je altijd koude frise wind hebt wanneer je alles open zet en weinig zon waardoor amper opwarmt.

Zelf hou ik wel van lekker warm weer :)
Mara komt ook doordat altijd warm is op mijn werk waardoor je aan de warmte went. Maar heeft ook als nadeel dat thuis allemaal veel eerder koud aan voelt.

Die woning staat op de noordpool dan? Want in de zomer bestaat er geen koude, frisse wind....alleen vieze, warme lucht met te weinig zuurstof. Ook niet op een flat. Heb jaren op 8 hoog gewoond en het voordeel is dan idd dat het sneller wat doorwaait, maar gatverdamme die zomerwind vind ik verschrikkelijk, dat koelt vrijwel niet af hoor. Voor mij is 16-18 graden ideaal voor in huis, dat krijg jij in de zomer dus voor elkaar? Dan kom ik bij je wonen :-)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:34

Waardoor onze huizen zo warm worden is door de bakstenen. Vlakbij mijn straat zijn ze nu bezig met alles wit te verven op huizen die met de voor of achter gevel op de volle zon staan.

In spanje en al die landen heb je ook licht gekleurde huizen. Dit weert zonlicht en vooral warmte af en is ideaal!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:50

Ik ben nu aan het genieten van de "kou". Alles staat tegenover elkaar open en het is eigenlijk nét iets te koud daarvoor, maar ik vind het heerlijk <3 Nog even genieten tot we morgen en overmorgen weer smelten :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:57

Het heeft ook absoluut met de bouwstijl te maken hoor. Gisteren was het hier 35 graden, maar in huis was het gewoon fris. Kwestie van een veranda rondom het huis, maar een raam in de woonkamer (onder de veranda en niet op het zuiden) en zachtgele muren. Onze slaapkamer ligt op het noorden en we slapen jog onder een dekbed.

Maar in de winter is het huis bij dagtemperaturen tussen de 10 en de 15 graden ook met moeite warm te stoken. Tja ...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:52

Anne. schreef:
Ik ben nu aan het genieten van de "kou". Alles staat tegenover elkaar open en het is eigenlijk nét iets te koud daarvoor, maar ik vind het heerlijk <3 Nog even genieten tot we morgen en overmorgen weer smelten :P

Heeeeeerlijk he! Zit hier ook echt te genieten, het is 15 graden in huis! Dekentje erbij, puur genieten vandaag! Even opladen voor de hel die gaat komen....

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:25

Gelukkig er bestaan lotgenoten!

20 graden en een zonnetje vind ik heerlijk, maar dat vieze gezweet en geplak met 30 graden (vooral op mn hoofd) ver-schrik-kelijk! Plus een zonneallergie..

Dat vind ik het fijne aan Frankrijk, het koelt daar s nachts zo lekker af! Zou van mij hier ook wel mogen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:34

Kijk als er nu een lekker koel windje staat,mag het best 30 graden worden.Maar tis hier dan bijna altijd windstil,gek word je dan van die hitte. :):)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:36

gohya schreef:
Kijk als er nu een lekker koel windje staat,mag het best 30 graden worden.Maar tis hier dan bijna altijd windstil,gek word je dan van die hitte. :):)

Dan is het nog wel uit te houden ja! Ben altijd blij als ik met dat hete weer niets te doen heb :))

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:44

Ik moet wel altijd wat doen,het huishouden gaat door en de paarden moeten ook verzorgd worden.
Dat doe ik dan wel in de avond,maar dan is het nog steeds véél te heet.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:00

gohya schreef:
Ik moet wel altijd wat doen,het huishouden gaat door en de paarden moeten ook verzorgd worden.
Dat doe ik dan wel in de avond,maar dan is het nog steeds véél te heet.

Ja, ik woon nog thuis en werk op een kantoor met airco dus dat scheelt wel.. Plus dat ik een verzorgpaard heb, die doe ik dan ook in de avond of 's morgens vroeg.
Maar zoals op vakantie vind ik die hitte niet heel erg (al lig ik niet graag te bakken in de zon).

Gelukkig woon ik vlakbij de Spiegelplas :D

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:40

Hier nog een warmte hater, ik ben dus niet alleen, ik heb lotgenoten!

Vanaf een graad of 18 is het gedaan met me, dan ga ik onwijs zweten, en vanaf een graat of 20/22 is echt een hell, laat staan als het warmer is dat is echt hell.

Vieze zweet, plakkerig bah. En kan amper wat doen en ik ben al mijn energie kwijt, duizelig, migraine oh the joy. Zit de halve zomer met een ventilator op nog geen meter afstand op volle kracht van me af haha.

Maar bijv. het paard poetsen met de warmere dagen, straaltjes zweet lopen me gewoon over mijn gezicht.. vreselijk..

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:37

Onder de 10/15 graden C is okay, daarboven begin ik na beetje inspanning te zweten als een otter. Soms heeft het tot gevolg dat ik er misselijk van wordt. Wanneer het 30 graden is ga ik bij de airco op de slaapkamer zitten bijkomen, heerlijk. Ook de airco in de auto is life saving. Zijn er hier meer mensen die veel haren verliezen door al het gezweet? Mijn haar is er inmiddels behoorlijk door uitgedund.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:57

Cil_ schreef:
Onder de 10/15 graden C is okay, daarboven begin ik na beetje inspanning te zweten als een otter. Soms heeft het tot gevolg dat ik er misselijk van wordt. Wanneer het 30 graden is ga ik bij de airco op de slaapkamer zitten bijkomen, heerlijk. Ook de airco in de auto is life saving. Zijn er hier meer mensen die veel haren verliezen door al het gezweet? Mijn haar is er inmiddels behoorlijk door uitgedund.

Door het vele zweten heb ik wel binnen een dag vet haar, maar geen last van uitval. Mijn huid daarentegen....die is minder blij met al mn zweet!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:12

Ik word helemaal depri van dit weer.Wat een benauwde hitte zeg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:43

Wat een rot weer pfffff