Psychische klachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:22

Janneke2 schreef:
1) hoezo: rustig doorlezen?
2) waarom kies je voor zo'n rare link? Dit is geen overheidssite oid. "Weet hoe het zit".
Dit is een krantenartikel waarin beschreven wordt hoe het iemand is vergaan die geen deskundig advies inwon, stomme dingen deed en er dus niet best vanaf kwam.
Het verband met Mindpony ontgaat mij volledig.

Ok, hier de officiële site van Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/a ... sarts.html
Citaat:
Alleen een bedrijfsarts kan bepalen of een werknemer zich terecht heeft ziek gemeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:22

Brainless schreef:
Nee het UWV bepaald uiteindelijk of je kan werken of niet.
uiteindelijk, ja.
Nadat er eerst meningsverschil is geweest, bepaalt uiteindelijk het uwv.
Maar als je trilt van ellende en op je werk alles uit je handen laat vallen, heb je van niets en niemand toestemming nodig.

Citaat:
De laatste periode is ze volledig aan het werk en voor 5% ziek.

Ik weet dat werknemers in de zorg worden overbelast, maar meestal voorzien contracten niet in een aanstelling voor 105%.
Citaat:
heeft al meerdere topics geopend met de vraag hoe het zit en hoe je in de WIA kan komen.

Vandaar mijn tip om eens met de vakbond te gaan praten.

Een Google actie op "wet verbeterde poortwachter" kan ook geen kwaad.
En het feit dat iemand nog een tijd parttime heeft gewerkt kan meetellen, maar betekent niet dat de Wia onmogelijk zou zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:26

Citaat:
Maar als je trilt van ellende en op je werk alles uit je handen laat vallen, heb je van niets en niemand toestemming nodig.

Absoluut mag je ten alle tijden thuis blijven; maar als de arboarts bepaald (en later evt het UWV) dat je prima (voor een gedeelte) aan het werk kan heb je dat te doen (en zo niet, vervalt je recht op een uitkering).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:29

;) speciaal voor diegenen die vinden dat ik toch bij mijn mening blijf mijn laatste posting op dit moment:
Citaat:
Alleen een bedrijfsarts kan bepalen of een werknemer zich terecht heeft ziek gemeld.

Men lette er op, dat ik het er over heb dat je zelf mag bepalen dat je naar huis gaat, "dat het zo geen doen is".

Bovenstaande tekst gaat over een later stadium.

En nogmaals: als een arboarts iemand "aan het werk stuurt", hoef je je dat oordeel niet voetstoots over te nemen.
Daar ging het mij om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:36

Janneke2 schreef:
En nogmaals: als een arboarts iemand "aan het werk stuurt", hoef je je dat oordeel niet voetstoots over te nemen.
Daar ging het mij om.

Ja klopt, maar in plaats van dat in het loze te roepen laat ik een link zien wat TS moet doen als ze er niet mee eens is.
Jij roept alleen dat ze niet naar de Abo-arts hoeft te luisteren als ze zelf vindt dat ze niet in staat is te werken.
En dat kan zeker ongewenste consequenties hebben als ze niet ontslagen wilt worden of de kans op een uitkering misloopt.

Janneke2

Re: Psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:26

Mindpony,
Hoe gaat het nu met je.....?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 17:34

Blitz22 hoe kwamen ze er bij jou achter dat je autisme had? wat voor soort autisme heb je?
En wat voor werk doe je?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 17:37

Hoi janneke,

Het gaat momenteel rustiger met mij omdat ik thuis ben.
Ik heb gisteren een gesprek gehad met een vrouw van psq,ik had gevraagd om een andere vrouwelijke psycholoog.
Ik heb alles verteld aan haar en ik moest om de haverklap huilen,heb echt alles verteld.
Ze zei ineens tegen me'' zou je afgekeurd willen worden? dat vond ik een aparte vraag,maar ik zei er dus ja op en dat gaf een hele grote opluchting.(niet dat zei er wat mee kan)
Volgende week heb ik weer een afspraak met haar en hoop dat ik binnenkort weet wat er nu met mij aan de hand is.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:41

Mindypony schreef:
Blitz22 hoe kwamen ze er bij jou achter dat je autisme had? wat voor soort autisme heb je?
En wat voor werk doe je?

Toen ik klein was kwamen ze erachter. Ik heb een lichte vorm van Pdd-nos & MCDD.
Ik ben werkloos maar zit in een speciaal traject met de gemeente om een goede werkplek voor mij te vinden. Wat ik aankan.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:42

Mindypony schreef:
Hoi janneke,

Het gaat momenteel rustiger met mij omdat ik thuis ben.
Ik heb gisteren een gesprek gehad met een vrouw van psq,ik had gevraagd om een andere vrouwelijke psycholoog.
Ik heb alles verteld aan haar en ik moest om de haverklap huilen,heb echt alles verteld.
Ze zei ineens tegen me'' zou je afgekeurd willen worden? dat vond ik een aparte vraag,maar ik zei er dus ja op en dat gaf een hele grote opluchting.(niet dat zei er wat mee kan)
Volgende week heb ik weer een afspraak met haar en hoop dat ik binnenkort weet wat er nu met mij aan de hand is.

Waarom Wil je iemand anders?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:38

Omdat de man die ik eerst had daar had ik totaal geen klik mee,hij praatte alleen maar over zichzelf en zijn gezin..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:45

Hoi Mindpony,
Zo te lezen is er wel een klik met deze vrouw, dat je je vrij genoeg voelt om haar alles te vertellen en er over te huilen.
Hopelijk lucht dat wat op - en kan ze jou ook echt helpen!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 18:11

Ja ben erg blij dat ik die psycholoog nu heb,heb nu 2 gesprekken gehad en heb mijn hart volledig kunnen luchten over mijn problemen.
na die gesprekken heeft ze een vermoeden dat het om een aanverwante austische stoornis gaat : (
Nu hebben ze me aangemeld in Amsterdam(weet de naam niet) waar ze psychische testen gaan doen met me,jammer genoeg duurt dat 12 weken |(
maar gelukkig gaat mijn psycholoog wel in gesprek met de arbeidsdeskundige en vertellen over mijn situatie.
Morgen start ik met bedden opmaken en opruimen op mijn óude werk,op een andere afdeling,zie er erg tegenop,weet niet zo goed wat ik moet verwachten eigenlijk..gelukkig maar 2 uur,hoop dat het goed gaat.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:37

Mindypony schreef:
Ja ben erg blij dat ik die psycholoog nu heb,heb nu 2 gesprekken gehad en heb mijn hart volledig kunnen luchten over mijn problemen.
na die gesprekken heeft ze een vermoeden dat het om een aanverwante austische stoornis gaat : (
Nu hebben ze me aangemeld in Amsterdam(weet de naam niet) waar ze psychische testen gaan doen met me,jammer genoeg duurt dat 12 weken |(
maar gelukkig gaat mijn psycholoog wel in gesprek met de arbeidsdeskundige en vertellen over mijn situatie.
Morgen start ik met bedden opmaken en opruimen op mijn óude werk,op een andere afdeling,zie er erg tegenop,weet niet zo goed wat ik moet verwachten eigenlijk..gelukkig maar 2 uur,hoop dat het goed gaat.

goed nieuws dat er werk van wordt gemaakt. zodra je het op papier hebt kan je hulp krijgen van mensen die bijvoorbeeld ook echt verstand ervan hebben :) ik wordt begeleid door mensen van Kwintes

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 15:25

Maar omdat ik nu 70% van mijn loon ontvang,moet ik dan zelf een aanvraag doen voor wia? hoe zit dat? ik kan echt niet rondkomen van 70%loon |( |( |(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:14

Ik denk aan PDD-NOS als ik die dingen lees.maar ik ben geen psycholoog.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 18:41

pd nos is dat ook autistisch dan?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 18:42

Ben zo verdrietig,ik krijg nu minder loon,me ponys moeten weg,kan het allemaal niet meer betalen.
|(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:27

Mindypony schreef:
Maar omdat ik nu 70% van mijn loon ontvang,moet ik dan zelf een aanvraag doen voor wia? hoe zit dat? ik kan echt niet rondkomen van 70%loon |( |( |(

Wia kun je niet krijgen nog, je moet daarvoor 2 jaar ziek zijn.
Aanvullende uitkering kan een optie zijn, als je onder een bepaald bedrag (sociaal minimum) verdient kun je wel in aanmerking komen voor een toeslag vanuit het UWV.
Kijk hier maar eens:
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemee ... index.aspx

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:31

Maar als ik 10 uurtjes werk krijg ik dan wel 100% uitbetaald? ipv 70% ik snap er echt geen hout van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:36

Even navragen voor de zekerheid natuurlijk, maar als het goed is krijg je over de uren dat je wel werkt inderdaad gewoon je loon en van de uren die je dus ziek bent en in je 2e zit krijg je 70 procent loon.
Op mijn loonstrook stond namelijk
Uren gewerkt tijdens ziekte ....
Loondoorbetaling tijdens ziekte...

Dus het was gesplitst.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-06-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:47

ok ik snap het wel een beetje nu,baal er wel van dat je zo gekort word,we kwamen al flink wat tekort in de maand,zal nu een drama worden dan : ( en dat alleen omdat ik ziek ben : ((( voel me echt gestraft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:55

Aan de positieve kant, je hebt geluk dat je werk hebt en dat je daardoor nog een stuk loon kan krijgen. Had je geen werkgever dan gaf hè nog meer gedoe en de kans is dat je dan nog minder zou krijgen of zelfs niets. Wie weet functioneer je in de huishouding wel veel beter en kun je daar nog meer aan de slag uiteindelijk (en vanuit daar altijd nog verder kijken) of misschien straks na 2 jaar iets compleet anders :)

Het klopt inderdaad wat ik zei; je krijg voor die 10 uur je reguliere loon en dan de overige uren waarin je ziek bent en niet werkt dus 70 procent. Dat is natuurlijk wel fijn!

Heb je al bij het UWV gekeken of je in aanmerking kan komen voor een aanvulling? Hier staat een lijstje met bruto bedragen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nimum.html

Verdien je dus minder bruto dan wat hier staat; ga dan bij het UWV een aanvulling aanvragen. Denk ook aan andere toeslagen als je dat nog niet hebt (gedaan); heb je bv recht op zorgtoeslag? Als je echt op het sociaal minimum zit, kun je vaak bij je gemeente ook (gedeeltelijke) kwijtschelding aanvragen voor bepaalde gemeentelijke kosten.

Sowieso eens goed met iemand door je boekhouding en huishoudboekje heen spitten? Kijken waar je nog goed op kunt bezuinigen?

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:17

vuurneon schreef:
Mindypony schreef:

Wia kun je niet krijgen nog, je moet daarvoor 2 jaar ziek zijn.
Aanvullende uitkering kan een optie zijn, als je onder een bepaald bedrag (sociaal minimum) verdient kun je wel in aanmerking komen voor een toeslag vanuit het UWV.
Kijk hier maar eens:
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemee ... index.aspx

Ze is niet ziek dus zou je een aanvraag kunnen indienen zodra jij je papieren hebt.

Het is echt geen ziekte, je hersenen werken gewoon anders dan bij andere mensen. Je krijgt dit niet je wordt ermee geboren. Komt allemaal goed, je moet er even door heen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:31

Ze is wel ziek voor de werkgever, daar maakt het niet uit qua naam of het komt door een gebroken been of een psychische aandoening; ze is ziek gemeld. Er zijn geen andere termen voor :=

Aanvullende uitkering is sowieso wel mogelijk als je onder het sociaal minimum zit. Maar de vraag is of de ts er onder zit natuurlijk. Anders is het een kwestie van goed budgetteren.