Vitamine D tekort, wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Vitamine D tekort, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:36

Je lichaam moet het wel kunnen opnemen..
2000/5000 IU per dag lijkt mij prima zat.
Over minimaal een half jaar.

Ik ben benieuwd of een korte stootkuur van bijv 2 maanden 10.000 IU per dag cignificant beter resultaat geeft.

Daar bij ben ik van mening dat je nooit moet stoppen met vit D als je waarde weer oke is.
Dan ga je op een onderhoudsdosering over.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:42

Wat is Iherb trouwens?

Zit nu eigenlijk ook te twijfelen of ik het dinsdag met de psychiater moet bespreken of gewoon maandag met de huisarts...

Heb ook een tijdje B complex bij gekregen... dus misschien dan toch even huisarts?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:23

Psych lijkt mij niet van vitD op de hoogte.. Die gaat over het koppie ipv over het lijf/bloed en lichamelijke klachten.

http://www.iherb.com bedoelen we met iherb.
Dé site voor goede supplementen.

Wat houd je tegen om naar de huisarts te gaan?
Gelijk je b12 en andere vitamines laten testen!

Googlen maar op vitamine/depressie levert ook veel kennis op. Beetje zelf onderzoek kan geen kwaad. Zijn meer stofjes mee gemoeid. Ook cortisol, hormonen, enz.. Er speelt zoveel in het lijf wat klachten kan geven als humeurigheid, moe, down gevoelens.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:56

Okee.. maandag bel ik direct met de huisarts. Heb niets tegen de huisarts, behalve dat hij me wil bekeren tot God, maar loop ze ook liever niet plat. Kom er eigenlijk nooit.

Voel me al een tijdje echt niet okee, wat niet psychisch is maar gezien iedereen psychisch denkt niets mee gedaan.

Psych weet er misschien niet zoveel van, maar hij was wel de eerste die op Vit D controleerde, omdat dat ook vaak met depressie samen gaat... Dus ik vertrouwde erop dat het goed was, wat hij zei. Hij gaf me wel pilletje voor vit D. Wat ik kan achterhalen erg lage dosering, D3 maar hij vond het prima dat ik ermee stopte... ik heb nooit verder gekeken omdat de dokter het allemaal prima vond..

De Irerb klinkt goed.. maar wil dan nu eigenlijk wel weten hoeveel tekort ik heb... voordat ik zomaar iets ga slikken..

Maandag even huisarts bellen dan maar... 't zal verdorie toch niet dat grotendeels mijn problemen hier aan ligt...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 07:34

Bij ons werken ze nog met waardes van 17 als onderwaarde. En dat zijn nieuwe waardes, vorig jaar vastgesteld.
Miep; als je aan een tekort zit dan zijn pilletjes met een hele lage dosering niet de oplossing. Vaak zijn pilletjes zelfs niet voldoende. Er zijn ook drankjes die een veel hogere dosering hebben, en die hoef je niet eens elke dag te nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:32

Hannanas schreef:
Psych lijkt mij niet van vitD op de hoogte.. Die gaat over het koppie ipv over het lijf/bloed en lichamelijke klachten

Daar zeg je me eens wat - daar zeg je twee dingen om precies te zijn.
Dat de meeste artsen, waaronder psychiaters erg weinig van dit soort dingen wetw - terwijl er gewoon wetenschappelijke literatuur over is. (Sommige psychiaters vergeten geloof ik gewoon dat ze arts zijn. )

Citaat:
Google maar op vitamine/depressie levert ook veel kennis op. Beetje zelf onderzoek kan geen kwaad. Zijn meer stofjes mee gemoeid. Ook cortisol, hormonen, enz.. Er speelt zoveel in het lijf wat klachten kan geven als humeurigheid, moe, down gevoelens.

En als je bijnieren vanwege de stress overuren draaien, heeft het slikken van een ssri geen zin: alles wordt omgezet in het stresshormoon cortisol. Dat is geen bijwerking, dat is hoe je lichaam werkt. De oplossing heet L-Carnitine, te koop bij iedere goede drogist. (Er zijn helaas ook mensen "die hier een medicijn voor zoeken" -als of er geen echte problemen meer zijn ofzo waamee je je wel nuttig kunt maken.)

En wat vaker zo is: dat een arts de klok hoort luiden "ook eens iets probeert" en daarna gaat blaten dat het niet werkt. Zo riep mijn huisarts ooit "probeer maar eens glucosamine tegen artrose". "Nou dokter, de drogist heeft nog beter advies! Het is goed spul als je voldoende beweegt, voldoende water drinkt, als de pH van je lichaam goed is en als je dmv groenten en fruit voldoende zink, koper en mangaan binnenkrijgt - anders doet het helemaal niets! ".
(....en dan gaat iemand denken dat het een placebo is of een melkkoe, terwijl het een prima aanpak is, mits correct uitgevoerd. )

En een huisarts die jou probeert te bekeren deugt niet!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-05-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:40

Hier ook vit. D-tekort, en sindsdien hebben mijn ouders zich ook laten testen hierop, en ook een tekort. Helaas ben ik niet zo consequent in het nemen van mijn supplementen, en dat voel ik wel in mijn lijf (moe, gestresst...)

Ben trouwens net een boek aan het lezen over gezonde voeding, en die arts raadt aan om standaard een vit. D-supplement te nemen, tenzij je iedere dag een tijdlang naakt in volle zon kan gaan liggen :).

Ook zou de medische ondergrens te laag liggen (hier in België ligt die op 30), mag je gerust wat meer hebben dan het minimum.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:07

Miepmiept schreef:
Okee.. maandag bel ik direct met de huisarts. Heb niets tegen de huisarts, behalve dat hij me wil bekeren tot God, maar loop ze ook liever niet plat. Kom er eigenlijk nooit.

Voel me al een tijdje echt niet okee, wat niet psychisch is maar gezien iedereen psychisch denkt niets mee gedaan.

Psych weet er misschien niet zoveel van, maar hij was wel de eerste die op Vit D controleerde, omdat dat ook vaak met depressie samen gaat... Dus ik vertrouwde erop dat het goed was, wat hij zei. Hij gaf me wel pilletje voor vit D. Wat ik kan achterhalen erg lage dosering, D3 maar hij vond het prima dat ik ermee stopte... ik heb nooit verder gekeken omdat de dokter het allemaal prima vond..

De Irerb klinkt goed.. maar wil dan nu eigenlijk wel weten hoeveel tekort ik heb... voordat ik zomaar iets ga slikken..

Maandag even huisarts bellen dan maar... 't zal verdorie toch niet dat grotendeels mijn problemen hier aan ligt...

Nou iig niet hoog als jij na een zomer 27 hebt.
We komen net uit de winter.

Maar ik begrijp dat je een waarde wilt weten. Kun je vergelijken.

Vraag dan ook gelijk al je andere vitamines en mineralen.
Zink, b12, selenium, foliumzuur, enz.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:13

ogidni schreef:
Janneke2 schreef:
Eh - wateroplosbaar of niet: je kunt te veel van de vitamines van het B complex hebben, dat geeft klachten.
(Al is dat zeldzaam: het is nuttig spul.)

Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel eigenlijk: van Vit B12 kan je geen overschot hebben. B complex is een heel ander verhaal inderdaad.

Ik slik Bcomplex. Het lastige is dat volgens de doktersassistente de klachten van een overschot aan Bcomplex het zelfde kunnen worden ervaren als die van een tekort. Ik heb dus geen idee of ik nu te veel of te weinig neem. Het gaat nu een tijdje goed met 1 pil per dag maar er zijn ook weken bij dat ik dan klachten krijg, hoe weet ik dan of ik te veel of te weinig slik?
Mijn klachten zijn: zenuwpijn en tintelende vingers.

Ik heb ook zoiets gelezen laatst hwn, bij ons is het hele gezin getest op vit.D tekort en iedereen zat wel wat aan de lage kant. M'n vader en ik extreem dus wij hebben pillen gekregen, de rest kon wel zonder af maar werd aangeraden er toch 1 pd te nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:53

B-complex is complex he ;)
Ik weet niet wat je slikt?
En wat je b6 waarde is?
Maar pillen boven de 25 mg b6 vermijden.
Daarbij is b12 vaak te laag..

Hoe is je b12?

Ik zou zeggen..
Pak een B complex met Max 25 mg b6 en ga b12 zuigtabletten erbij nemen.

En je calcium?
Calcium is ook nodig voor het geleiden van prikkels in spieren en zenuwen.
Bij een tekort aan vit D neem je niet genoeg Calcium op.
(Belangrijk hier voor iedereen met een D tekort.)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:59

Ik had ook een groot vitamine D tekort, maar dan ben ik gewoon nog meer buiten geweest (ookal ben ik dagelijks al 3 uur of meer buiten) en dan nog wat vit. D-pilletjes van de apotheker genomen en nu is m'n vit. D-gehalte aan de normale kant ;)

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:05

Ik heb ook vitamine d tekort doordat mijn huid niet genoeg opneem ik slik nu gewoon die vitamine d tabletten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:16

Eh - voor je denkt dat er iets mis is met je huid: in NL kun je de helft van het jaar geen vitamine D zelf maken: je hebt zonkracht vier of meer nodig (oa de site van het knmi geeft dit soort cijfers).
En dan dus voldoende lang (minstens een paar uur) fiks veel blote huid in de zon, elke dag.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:14

Hannanas schreef:
B-complex is complex he ;)
Ik weet niet wat je slikt?
En wat je b6 waarde is?
Maar pillen boven de 25 mg b6 vermijden.
Daarbij is b12 vaak te laag..

Hoe is je b12?

Ik zou zeggen..
Pak een B complex met Max 25 mg b6 en ga b12 zuigtabletten erbij nemen.

En je calcium?
Calcium is ook nodig voor het geleiden van prikkels in spieren en zenuwen.
Bij een tekort aan vit D neem je niet genoeg Calcium op.
(Belangrijk hier voor iedereen met een D tekort.)

Heel complex ja :')
Ik heb serieus nooit de waardes te horen gekregen... Moet zo snel mogelijk weer bloedprikken maar ik zit midden in mijn eindexamens nu dus mijn tijd gaat op aan andere dingen.
Ik zal vragen trouwens of ze ook m'n calcium willen checken, goed advies!
Mijn tabletten bevatten 2 mg B1, 2.5 mg B2, 20 mg B3, 10 mg B5 en 2 mg B6 zie ik hier op de bijsluiter. Blijkbaar geen B12 dus...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:37

Beetje vreemd ivm je tintelingen..

Volgende keer gewoon ff je uitdraai mee vragen!
Weet je het gelijk.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:51

Ik en mijn zusje krijgen woensdag waarschijnlijk ook de uitslag of wij vitamine D te kort hebben ( wij hebben geen last van klachten) maar we moesten toch bloedprikken omdat het erfelijk kan zijn ( misschien je familie laten bloedprikken?)
Mijn broertje heeft het en had erg last van de rug en was erg slap kon niet meer opstaan soms
we wisten eerst niet wat er aan de hand was - De dokter maakte een domme fout om te zeggen dat het misschien een spierziekte kon zijn, dus wij waren allemaal erg bang ... Toen we van de vitamine D te kort wisten toen heeft mijn moeder ook de confrontatie aangegaan met de dokter waarom hij ons zo heeft laten schrikken! hij zij dat het hem speet en dat hij bedoelde dat we dat niet konden uitsluiten...
Mijn moeder heeft al jaren last van haar rug en nu komen we er achter dat het bij haar dus van vitamine D te kort komt, ze moet de tabletjes altijd blijven slikken omdat ze ook bot ontkalking kreeg van de vitamine D te kort.

Ik haat prikken :( die vrouw moest twee keer in mijn arm met die naald want ik had te dunne bloedvaten hahah dikke blauwe plek nu op me arm

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:06

@Lovepaard, maar als je al rugklachten hebt, gaan die toch niet over met vitamine D te slikken? Zou wel fijn zijn voor mij, maar ik vrees ervoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:39

De functie van vitamine D3 is:
als er meer dan voldoende calcium in je bloed zit, dat het je botten in gaat. Geldt ook voor kraakbeen.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:57

ik weet niet zeker maar zou kunnen helpen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:01

Dit is de functie, staat in alle boekjes.

(Okee, om kraakbeen te maken heb je ook msm, glucosamine, zink, mangaan en koper nodig - met water en voldoende beweging. )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:06

Ik had een vitamine D tekort ( waarde was 16) en ben veel buiten. Ik gebruik nu elke maand druppeltjes die ik via de apotheek krijg. Ik ben er wel eens mee gestopt, maar dan krijg ik weer last van spierzwakte (moeite met trappenlopen enzo) Ik laat het zo nu en dan meten en zit dan niet erg hoog, net boven het Nederlands minimum. Overigens worden er in het buitenland vaak hogere minimum waardes gehanteerd.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:30

ik heb nu dus ook vitamine d te kort kreeg net de uitslag binnen en men zusje is het ook... wij krijgen van die kleine tabletjes , we moeten ook veel melk, kaas en yogurt eten. Want als je vitamine D te kort hebt heb je ook te weinig ijzer..
Ik hoorde dat als je het langer hebt dat je botten scheef kunnen groeien ofzo .... gruwelijk :0 hahah xd

en ik ben ook best wel vaak buiten!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:25

Geen melk drinken, dat onttrekt juist kalk uit je botten :) Zonlicht, vitamine d3 en/of multivitamine slikken naast zo min mogelijk bewerkte voeding (een streven haha volg 'm zelf nog niet helemaal op).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:07

Koeien halen die calcium gewoon uit het gras - en dat kunnen wij ( nu ja, met een kleine aanpassing ;) ) ook.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:51

Lizzle schreef:
Geen melk drinken, dat onttrekt juist kalk uit je botten :) Zonlicht, vitamine d3 en/of multivitamine slikken naast zo min mogelijk bewerkte voeding (een streven haha volg 'm zelf nog niet helemaal op).

Er wordt vitamine D toegevoegd aan zuivelproducten. Maar dat zijn geen hele grote hoeveelheden en dat gaat een tekort zeker niet oplossen. Zonlicht is de grootste leverancier van vitamine D.

En er was nog iets met kalk. Wordt dat niet alleen opgenomen in je lichaam als je het combineert met Magnesium? En dat zit in melk niet dus dan zou melk drinken niet zoveel nut hebben.