Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:45

Mee eens met Gomir: open buikoperaties, helemaal aan de darmen zelf, geven veel meer kans dat erna diezelfde buik totaal van slag is (sorry, spotterick... Zit die cyste ook in de buik?). Morfine heeft ook effecten op de darmen.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:33

Cyste zit in mijn eierstok, dus ja in mijn buik

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:40

Ik heb ook al diverse operaties achter de rug aan mijn neus/lip het probleem hierbij is dat je gewoonweg veel bloed binnen krijgt en dus eigenlijk standaard wel misselijk wordt.

Verder is er niks engs aan de narcose, eten, drinken en roken doe ik gewoon tot 12 uur in de avond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:44

Van morfine worden heel veel mensen misselijk en gaan spugen (maar niet iedereen hoor) is helaas een bijwerking daarvan.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:24

Ik ben vorig jaar juli aan mijn schouder geopereerd. Zag er ook als een berg tegen op omdat ik in 2002 een soortgelijke oogoperatie als jij hebt gehad ( beide ogen tegelijk) en hier een nare ervaring had opgedaan.
Als ik wakker word, moet ik vaak hoesten en toen hebben ze mij plat op het bed proberen te houden.
Slijm in je keel en niet kunnen hoesten is een vreselijk naar gevoel.

Hier ben ik dus heel duidelijk tegenover de anesthesisten over geweest.
Omdat een schouderoperatie kennelijk heeel pijnlijk is hebben we het ook over de gebruikelijke lokale verdoving voor de operatie gehad welke dan 12-24 uur zou aanhouden waardoor ik na de operatie geen pijn zou hebben.
Dit doen ze door in je nek in zenuwen te prikken tot ze de juiste hebben en die dan lam leggen. Dat vond ik ZOO eng, dat ik daar eigenlijk maar van af heb gezien.

De ochtend van de operatie zelf ging vrij snel, op de kamer wat pijnstillers gehad, in de operatie kamer was ik binnen no time weg, enige wat ik nog weet is dat ze een AB inspoten en toen het verdovings middel waarvan de zuster zei " Nu zul je een koud tintelend gevoel je arm op voelen kruipen".

Ook deze keer schijn ik behoorlijk gevochten te hebben op de uitslaapkamer, aldus mijn fysio die speciaal aanwezig was bij de gehele operatie. Zelf weet ik daar helemaal niks meer van.
Daarnaast ben ik heel blij dat ik die lokale verdoving niet heb genomen, de operatie en pijn erna waren in mijn beleving helemaal niet pijnlijk. Misselijk ben ik ook niet geweest, toen ik terug was op de kamer heb ik meteen 2 koppen koffie gedronken en een broodje gegeten en vervolgens de zuster mijn e-cig laten brengen... :roll:
Ik ben om 8:30 geholpen, de operatie duurde 88 minuten en om 12:30 zat ik al met weer een broodje en kopje koffie beneden in de ziekenhuis tuin.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:52

Maak je niet te druk! Ik ben meerdere keren onder narcose geweest en noooit misselijk!

Wel erg hongerig ;)

Als je bang bent om misselijk te worden, wacht dan als je wakker bent met eten. Eet weinig en licht.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 12:59

Merel_Gomez: Jeetje wat een lange tijd daar geweest.. Ik denk dat het me echt gaat tegenvallen haha. Ik hoop namelijk dat ik rond 8 wordt geholpen en om een uurtje of 2 naar huis mag :P

Sorro: Kijk dat is mooi snel! Zoiets hoop ik ook :P

Mn zwager is nu nog steeds heel moe van alles.. (Narcose denk ik?) Is het ook zo dat hoe langer de operatie duurt.. Dus hoe meer narcose je toegedient krijgt hoe langer je er last van hebt?
Bv. Bij een 4uur durende operatie dat je daar langer moe en alles van bent dan van een uurtje operatie?

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:20

Ik moet zeggen dat ik dat ook wel had van de narcose de eerste maanden, dat ik heel moe bleef. Waren eigenlijk meer moeheidsaanvallen. Dat hoor ik toch wel meer om me heen. Vies spul dat narcose spul...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:44

Ik ben dinsdag 22 april onder algehele narcose aan mijn neusslijmvliezen geopereerd, een ingreep van ca. een half uur. Na eerdere grotere en kleinere operaties moest ik ook steeds vreselijk overgeven, dus nu had ik dat heel duidelijk van tevoren aangegeven, waarna ze me iets toedienden om de misselijkheid tegen te gaan.

Toen ik uiteindelijk wakker gemaakt werd (jammer, ik sliep nog zo lekker :+ ) voelde ik me iets misselijk, heel even, maar ik kreeg direct nog iets toegediend en voor het eerst heb ik niet hoeven overgeven +:)+ .

De operatie begon om ca. 16:15u en om ca. 20:15u heb ik wat koude fruitcompote en wat vla/yoghurt gegeten, en ook dat bleef binnen :) . Ik werd via zo'n kapje in slaap gebracht, daarna kreeg ik een tube en zal de rest wel via het infuus gegaan zijn.

Het was eigenlijk een dagopname, maar omdat ik me echt nog niet goed voelde mocht ik een nachtje blijven logeren. Moest toch om 8:30u alweer op controle komen bij de kno-arts 8-) . Heb het wel hartstikke koud gehad tot gisterenochtend, een gevolg van de narcose, mijn temperatuur woensdagochtend was maar 35 graden.

Maar goed, dat anti-overgeefspul hielp dus fantastisch _/-\o_ . Succes 12 mei +:)+ .

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 09:14

Dankjewel!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:22

Pfff....mijn zenuwen beginnen nu ook al aardig toe te slaan.
Al die prikjes weer, de narcose...en het wakker worden, de pijn en/of misselijkheid daarna.
Het is voor mij de eerste keer dat ik geopereerd word.
Ik moet 1 nachtje blijven,maar als ik erg misselijk ben dan 2 nachtjes.
8 mei is het voor mij zover,dus nu nog 1,5 week ongeveer.

Ik heb me goed ingelezen in de verhalen van andere mensen,dus weet ongeveer wat me te wachten staat in de dagen weken erna van herstel.
Mag sowieso tot 6 weken daarna niet tillen enz.
Gelukkig is mijn man thuis om voor mijn kleine meid te zorgen,was me anders niet gelukt (heb een energieke meid van 2,5 jaar :D )

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:50

Ach Nientje, kop op: je maakt je zoveel zorgen dat het alleen maar mee kan vallen....
De algemene tendens is toch wel dat het achteraf erg meevalt, zo te lezen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:13

Mijn baarmoeder word verwijderd door middel van een kijkoperatie,mijn buik word dan dus 'opgeblazen'.
Misselijk word ik sowieso, het is alleen de vraag in wat voor mate.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:32

Spannend Nientje78! Ik begin ook steeds wat nerveuzer te worden...
Maar aan de andere kant kan ik niet wachten tot het zover is! Dan heb ik het tenminste maar gehad..
Wanneer moet je naar de anethesist?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:36

Ben ik 2 weken geleden al geweest :)
wacht nu op de brief van het ziekenhuis hoe laat ik moet.
Maar ik kan ook haast niet wachten totdat het voorbij is en ik de volgende dag gewoon weer thuis ben.

Moet jij er nog heen dan?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:41

Oh ok!
Ja ik wordt 12 mei geopereerd en moet 9 mei pas naar de anesthesist..
Kwam ivm de mei vakantie ofzo dat het zo laat was. Normaal was het daar 1 week van tevoren.
Dus ik moet 9 mei daarheen, en ook heb ik dan gelijk een gesprek met de operatiearts/orthoptist en hoor ik hoelaat ik geholpen wordt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:42

9 mei hoop ik weer thuis te zijn :D
Laat wel weten hoe het ging ;)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:44

Bij mij hebben ze ook mijn ogen wat rechter gezet (moet nog een keer, keek ernstig scheel). Ben echt geen seconde misselijk geweest na de operatie, maar goed ik heb dan ook geen fobie voor spugen :+

Vond de operatie een eitje. Heel veel succes!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:45

Prima! (Tenzij je heel misselijk bent geweest.. Dan liever geen bericht voor 12 mei.. Dan wordt ik extra zenuwachtig haha)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:46

Johnnydepony schreef:
Bij mij hebben ze ook mijn ogen wat rechter gezet (moet nog een keer, keek ernstig scheel). Ben echt geen seconde misselijk geweest na de operatie, maar goed ik heb dan ook geen fobie voor spugen :+

Vond de operatie een eitje. Heel veel succes!

Wat fijn! Mag ik je wat vragen stellen per pb??

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:46

Tuurlijk!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:56

Ik zou gewoon om een volledig misselijkheidsprotocol vragen en uitleggen waarom. Hoeveel maatregelen ze preventief nemen, hangt echt af van de soort operatie maar ook van de persoon.
Mijn vriend is erg gevoelig op narcose en bij eerdere operaties (jammergenoeg al meerdere gehad, om verschillende redenen) was hij altijd aan het overgeven en een dag flink beroerd. Vanwege een maagoperatie kan hij nu fysiek niet meer overgeven (boel zit vast van binnen). Vorige week is hij aan zn neus geopereerd en ondanks lage risico van de operatie, heeft hij toch alles gekregen om misselijkheid te voorkomen, op ons verzoek. Bij misselijkheid raakt hij namelijk in paniek vanwege de problemen met zn maag. Voor de eerste keer werd hij wakker zonder enige misselijkheid! Met zijn maag is dat erg bijzonder, dus de huidige preventieve middeltjes werken wel erg goed!
Rust is erg belangrijk voor je herstel, dus jouw probleem lijkt mij reden genoeg voor het volledige protocol!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:59

Dankje Zwerte! Stiekem ben ik gewoon jaloers op jouwn vriend dat hij niet meer kan overgeven!
Ik hoop ook dat ze mij hier dingen voor geven. Ik geef gewoon alles eerlijk aan.. En dan hopen op het beste!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:12

spotterick schreef:
Ik ben echt benieuwt hoe ik er door kom, gelukkig geen angst voor overgeven en dat soort dingen niet prettig Maarja.
maar in december lag ik in het ziekenhuis en langs mij was iemand die was geopereerd en morfine mocht spuiten, maar daardoor heel misselijk werd, maar dit is ook typisch iets voor morfine. Anders was ze niet misselijk geworden waarschijnlijk.

bij mij moet er een cyste uit van 12 cm de diameter dan. Dusja is ook geen kleine operatie. Maarja wat eruit moet moet eruit XD

Even wat bemoedigende woorden, bij mij hebben ze tegelijkertijd 2 cystes weggehaald (20 en 10cm doorsnede), en ik moest wel een aantal dagen blijven, maar het herstel is me eigenlijk best wel meegevallen. Alles heel rustig aandoen en vooral geen dingen gaan tillen. Het is ook handig om iemand te hebben die je thuis eventueel een dag of 2 kan helpen met wassen/douchen/aankleden, zelf kun je misschien niet goed bukken of overal bij. Een tip; ik moest zelf thuis mijn wondpleister vervangen, als dat bij jou ook zo is vraag om een spulletje om de pleister mee los te weken. Dit gebruiken ze in het ziekenhuis namelijk wel, maar thuis je pleister moeten lospeuteren van je wond zonder dat spul is geen pretje weet ik uit ervaring.