Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:49

Nog een paar dagen en dan wordt mijne geplaatst. Het melkkiesje is er dinsdag uitgegaan en doet echt nog veel pijn!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:53

Ik zit er ook aan te denken.
Heb vroeger boven beugels gehad en die staan nog hartstikke mooi. Maar onder is nooit wat aangedaan. Die tanden duwen wat tegen elkaar aan waardoor de voorste niet op een lijn staan.
Erger me er toch steeds meer aan.
Maar is toch een flinke stap om te nemen want ben ondertussen 30.

Hoe hebben jullie het gedaan? Gewoon bij de ortho binnen gelopen?
Word het eigenlijk nog vergoed bij volwassenen als je aanvullend verzekerd bent?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:13

Ik was erg goed verzekerd, maar er werd bij mij Max 1300 vergoed. Overigens wordt dat met de jaren alleen maar erger door botverlies in de onderkaak en crowding. Dan gaat alles schots en scheef staan beneden. Dan zou ik er nu maar wat aan doen, heb je er ook langer lol van.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:17

Ik heb gewoon bij de tandarts aangegeven dat ik er iets aan wou doen en die heeft mij vervolgens doorverwezen.
Ik moet helaas wel zelf alles betalen, komt neer op rond de 2000 euro.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:19

Overigens heb ik zelf een ortho opgezocht en gevonden op internet. Wel goed kijken, want er zijn best wel wat beunhazen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:24

Alleen openingspost gelezen..
Goede keuze!

Maar eigenlijk is het toch belachelijk dat het zoveel moet kosten terwijl je al jaren een beugel hebt gehad wat dus niet het gewenste resultaat heeft gehad!

Klinkt als een aardige 'fout' van de nabehandeling..

Wel een spalkje gehad?

Ik heb wel een spalkje en is wel iets verschoven, een x terug geweest en dit zou ook weer opnieuw een beugel betekenen.. Nu is het bij mij totaal niet opvallend dat ik er niet voor ben gegaan.. Maar balen vind ik het wel na jaren een beugel en dan toch verschuiven ondanks spalk.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:11

Fred_Kroket schreef:
Maartje1990 schreef:
miss_caroo: Als je een beugel laat plaatsen, doe dit dan NIET bij een tandarts, zoals in mijn post hierboven die zijn hier níet voor opgeleid! Een orthodontist heeft na een 6 jarige opleiding tot tandarts nog een 4 jarige opleiding als orthodontist gevolg. Een tandarts heeft hooguit een cursus van een week of 2 gehad. Niet te vergelijken dus! Laat jij je paard zadelmak maken door iemand die niet 2 weken heeft leren paardrijden? Denk het niet hea? Beugel dus ook niet laten plaatsen door iemand die dit níet kan.

Ik heb daardoor 4 en een half jaar kosten gehad, waar ik helemaal níets aan heb gehad.

Een tandarts kan best je beugel aanmeten, een ortodontist weet net zo min wat de gevolgen zijn van een beugel die kan ook niet in de toekomst kijken. Het verschil zit em vaak in de declaraties. Een orthodontist kan voor de gedeclareerde codes meer vragen dan een tandarts en betaal jij als patiënt dus meer.

En in welke praktijk zit een orthodontist nog zelf te priegelen of laat hij het 9 van de 10 keer door een assistente doen?

Ga op je gevoel af, als je tandarts het zelf kan laat een begroting maken en doe dat ook bij de orthodontist en laat hem ook een oordeel vellen of het echt nodig is en of jij het nodig vind. Persoonlijk vind ik niets charmanter dan een eigenwijze tand of een weggedraaide hoektand. Het maakt je persoonlijk! Maar dat is alleen maar mijn mening ;)

Goed dat je het zegt hoor! Ik dacht bij mezelf ook al van, ortho is wel echt ervoor opgeleid. Ik zal het eens navragen waarom hij dit wel kan en of hij daarvoor studie heft gevolgd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:19

Ik wil ook heel graag weer(nouja die pijn en de beugel zelf mag achterwege blijven :')). Ik heb vroeger gelukkig maar een jaar een plaatjesbeugel gehad en daarna een nachtbeugel maar mijn tanden gingen heel snel weer verkeerd staan omdat ik dus eigenlijk ook logopedie(tongpersen maar dan aan de zijkant ofzo) nodig had. Jammergenoeg hadden ze toen nog geen draadje voor achter de tanden -O-

Ik heb nu dus nog steeds een ''gleuf'' naast mijn snijtanden omdat mijn hoektanden ed. hoger zitten. Afschuwelijk lelijk.

Maarja die kosten... duurt dus nog even en moet wachten tot ik een goede baan heb. En mijn verstandskiezen moeten er nog uit, eerst dat maar haha :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:24

Sorry ik kwam deze net tegen en vond hem wel toepasselijk. _O- _O-

Afbeelding

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:27

Succes, ik ben 13 en moet nog 10 tanden wisselen, mijn moeder kreeg ook pas op haar 18e haar beugel.
Eem vriendins moeder (47 ) heeft nog steeds een beugel :D Dus vroeg of laat maakt niet uit

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:39

Ik heb vroeger beugel gehad maar is er te vroeg afgehaald met gevolg dat ik op mijn 21ste nu terug scheve tanden heb --'
Dus zou heel graag ook terug beugel willen maar financieel is het moeilijker nu aangezien er niets word terugbetaald bij mij ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:48

Ik ben bij cz 100% verzekerd voor orthodontie boven de 18jr :j

Wel een baal momentje.. Verleden maand zei ze, dat we de volgende maand een afspraak zouden maken voor het er uithalen vd beugel.. Dus afgelopen woensdag, vol enthousiasme naar de ortho voor m'n laatste nieuwe draad, dacht ik... Maar helaas, want dit x zei ze dat het nog wat langer zou duren.. Ben hem zo zat.. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-14 01:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:41

Was 't zo erg schrikken?? :') tvalt spontaan stil in het topic <<)

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:52

Hahaha, geniaal! :D

Ik kreeg mijn beugel op mijn 16e en was op mijn 19e eindelijk klaar. Tussendoor nog een kaakoperatie gehad. En ik ben ZO blij dat ik daar vanaf ben en dat mijn tanden redelijk recht blijven staan.
Succes voor alle beugeldragende oudjes (en jonkies)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:01

Je kaken gebroken gehad?

Ohhhhh oudjes!!!??? Ik voel me nog zo jong!! Zeker met die beugel hahaha ~~}>

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:04

:D

Ik had een flinke overbeet die gecorrigeerd (dus inderdaad gebroken *\o/* ) moest worden :j

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:08

Ik heb ook overwogen om een beugel te nemen, heb iets overbeet. Nou is het probleem van de beugel nog niet het grootse punt, maar op een kaakoperatie( 24 jr.) (kaar breken) te laten uitvoeren zie ik toch niet helemaal zitten. Vooral de herstelperiode ( 6 weken), vloeibaar eten, de eerste 3 weken niet fatsoenlijk de deur uit kunnen. Ik moet ook gewoon werken en geld verdienen dus dat gaat het hem ook niet worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:15

stofvlieg schreef:
:D

Ik had een flinke overbeet die gecorrigeerd (dus inderdaad gebroken *\o/* ) moest worden :j

Mag ik vragen hoeveel overbeet je ongeveer had?

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:32

Ik weet het niet precies maar zeker een cm. Ik beet hierdoor met mijn onderkaak, die extreem klein/smal is, in mijn gehemelte waardoor al mijn boventanden als een soort waaier naar voren stonden.

In dit topic staan heel veel ervaringen van mensen die een kaakoperatie hebben ondergaan: [MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Netam89: Ik snap dat je dat inderdaad niet ziet zitten. Het vloeibaar eten is na een paar dagen echt niet leuk meer en de pijn al helemaal niet. Aan de andere kant, wat is nu 6 weken op een heel leven?! Daarbij pakt het bij iedereen anders uit en hebben sommige mensen er bijna geen last van gehad (zie topic hierboven).

Ik ben achteraf echt heel erg blij dat ik de operatie heb laten doen al kon ik de eerste weken na de operatie alleen maar denken " Wat heb ik mezelf aangedaan!??!". Als het echt een probleem is zal ik het zeker doen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:00

Ik had een overbeet en heb daardoor een incognito gehad. Dat is een beugel die de overbeet corrigeert. Ik was veuls te oud om allerlei breuken te ondergaan.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:01

Pff hier nog steeds enorme pijn na het trekken van de melkkies. Hopen dat dat over is voor woensdag de beugel wordt geplaatst.

Hoelang had jij er last van TS?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:10

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:22

renee16 schreef:
Alleen openingspost gelezen..
Goede keuze!

Maar eigenlijk is het toch belachelijk dat het zoveel moet kosten terwijl je al jaren een beugel hebt gehad wat dus niet het gewenste resultaat heeft gehad!

Klinkt als een aardige 'fout' van de nabehandeling..

Wel een spalkje gehad?

Ik heb wel een spalkje en is wel iets verschoven, een x terug geweest en dit zou ook weer opnieuw een beugel betekenen.. Nu is het bij mij totaal niet opvallend dat ik er niet voor ben gegaan.. Maar balen vind ik het wel na jaren een beugel en dan toch verschuiven ondanks spalk.

Ik heb alleen onder een spalkje gekregen gek genoeg. In de tijd dat ik een beugel had woonde ik in India (ja echt :D) voor mijn vader's werk. Daar is de behandeling gedaan en deze zal dus ook niet geweldig zijn geweest blijkt achteraf. Ik ga iig zeker een spalkje boven eisen deze keer :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:29

mirriejj schreef:
Pff hier nog steeds enorme pijn na het trekken van de melkkies. Hopen dat dat over is voor woensdag de beugel wordt geplaatst.

Hoelang had jij er last van TS?

Ik ben er ondertussen vanaf :D duurde ongeveer een week. Ik ben nog een keer terug gegaan naar de tandarts omdat ik zo een pijn had en die heeft het voor mij uitgespoten, en me zelf een spuitje mee gegeven met recept voor een soort spoelwater die je daarvoor gebruikt. (doet geen pijn) die heeft mij echt geholpen! Ondertussen ben ik helemaal pijn vrij, zowel mijn getrokken kies als mijn beugel. (alleen nog een beetje achterin bij mijn wang en tandvlees door scherpje randje van beugel) maar dat is in vergelijking met de pijn van de dagen hier voor echt niets meer :D heb echt een verschrikkelijke week gehad maar echt, het wordt beter en is even door bijten!

Wel jammer dat ik nu dinsdag mijn boven beugel moet laten plaatsen en dan dus weer een aantal dagen pijn tegemoet ga -O-